نقد و بررسی بازی Flower؛ قیام طبیعت بر علیه صنعت

نقد و بررسی بازی Flower؛ قیام طبیعت بر علیه صنعت

(به قلم حسن نصرالهی)

نگاه انسان به طبیعت یک نگاه شخصی است. اما حس دل نشین حاصل از آن نزد همه یکسان است. با اینکه وجود طبیعت برای همه‌ی جانداران یک امر حیاتی به شمار می‌رود، اما انگار یادمان رفته در زندگی پر مشغله‌ی صنعتی محورمان، کمی هم به زیبایی محل زندگی خود توجه داشته باشیم. در واقع Flower یک یادآوری است و پیام رسانی مجذوب کننده در توصیف حال طبیعت. یک حس دل نشین و سراسر لذت که شرح حال درونی‌اش به خوبی گواه این جمله می‌شود؛ زیبایی در عین سادگی.

زیبایی Flower که نامش نیز نماد زیبایی است، از زیبایی شناسی و دغدغه‌ی شیرین استودیوی That Game Company سرچشمه گرفته است. خالقان با ظرافتی مثال زدنی پیام مورد نظرشان را به مخاطب القا می‌کنند. بدون هیچ نگاه متعصبانه‌ای Flower نمایان‌گر لحظه‌های دل‌پذیر است. عنوانی که برای یادآوری خاطرات زیبایی‌اش باید به تجربه‌ی چندین باره‌ی آن نشست.

از لحظه‌ای که قسمت کوچکی از یک گل را با قابلیت “Sixaxis” به کنترل خود در می‌آورید، تا وقتی که آن را سرشار از گل های رنگارنگ می‌کنید، داشتن یک حس خوب در طبیعت واقعاً تماشایی Flower چیزی نیست که بتوانید آن را حتی در میان بازی‌های چند میلیون دلاری این روزها پیدا کنید. این در حالی است که Flower کار چندان خاصی را ارائه نمی‌دهد.

شما هر لحظه باید طبیعت فراموش شده‌ی بازی را با گل‌های زیبا تزئین کنید. قابلیت Sixaxis به یاریتان می‌شتابد تا دوباره بتوانید بهشت گمشده‌ی گل‌ها را سر و شکل دهید. همراهی با گل‌ها و پرسه زدن در بازی به غایت لذت بخش است. حال چه بسا این همراهی شکوفا کردن جهانی باشد که یقیناً از دست آدمی دوران سیاه خود را پشت سر می‌گذارد.

“باور کنید حس بی مثالی است که در طبیعت زیبای”Flower” گل‌ها را یکی پس از دیگری به شکوفایی برسانید و تمامی منطقه را از آن حالت خشک و غم زده‌ای که گریبان گیرش شده به یکی از زیباترین تصاویر این هنرصنعت بدل کنید.” مدت زمان سیر کردن بازی‌باز در بازی کاملاً به روحیه و نگاه زیبایی شناسی او بستگی دارد. این میل بازی‌بار است که نشان می‌دهد چه میزان وابستگی به طبیعت خلق شده در این اثر دارد. آیا حاضر است تک تک گل‌ها را به شکوفایی برساند و خود را مسئول حفاظت از جهان زیبای That Game Company بداند؟ اگر برخوردتان از چنین رویکردی پیروی می‌کند، به شما تبریک می‌گویم. تروفی‌های با ارزشی از علایق شیرین سازندگان نصیبتان می‌شود.

فراموش نکنید هر چقدر در بازی به گل‌های بیشتری زندگی ببخشید بهشت دست سازتان زیباتر می‌شود. در نتیجه این خواست بازی‌باز است که میزان رونق بخشیدن به طبیعت را مشخص می‌کند. و دوباره زیبایی فراموش شده‌ی آن را به معرض نمایش می‌گذارد. این پیغام Flower است که در جای جای بازی احساس می‌شود. انگار طبیعت خودش دست به کار شده و قیامی دیدنی را بر علیه صنعت به پا کرده است. این قیام رفته رفته پربارتر می‌شود و از مناطق بیرون شهری به شهرها ، پارک‌ها و حتی به بزرگراه‌ها نیز سرایت می‌کند.

“بله گل‌ها به عنوان نماینده‌ی طبیعت همه جا را فرا می‌گیرند. و همانند قاصدک‌های رهگذر پیام ارزشمند سازندگان را در جهان بازی به جریان می‌اندازند.” البته مفاهیم Flower بر خلاف Flow کاملاً آشکار هستند و به حس دلنشینی منجر می‌شوند. پرسه زدن در جهان زیبای بازی نیز هیچ وقت کسل کننده نمی‌شود. موسیقی ملایم و شنیدنی این اثر هم کاملاً منطبق با افکار دلنشین خالقان است.

در واقع ایده‌ی بازی بسیار ساده اما بکر و دست نخورده است. و حس خوب تنها چیزی است که می‌توان از تجربه‌ی ناب این اثر به دست آورد. اما ای کاش بازی مدت زمان بیشتری را در اختیارمان می‌گذاشت و مسیر طی شده‌ی گل‌هایمان تا این حد کوتاه و گذرا نبود. هر چند که ارزش تکرار فراوان است و بعد از یک روز سخت کاری Flower تبدیل به زیباترین سفر ممکن می‌شود. سازندگان این اجازه را به ما داده‌اند که کمی زندگی را آرام ببینیم. باور کنید در این بلبشوی حوصله سربر روزمرگی، Flower ارزشمندترین هدیه‌ی گیمریمان محسوب می‌شود.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

FINAL VERDICT

In fact, the idea of ​​the game is very simple but pristine. And good feeling is the only thing that can be gained from the pure experience of this work. But I wish the game would give us more time and the path of our goals was not so short and transient. However, it is worth repeating and after a hard day, Flower becomes the most beautiful trip possible. The creators have allowed us to relax a little. Believe me, Flower is the most valuable gift of our gamers in this daily boredom

SavisGame Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها