6 بازی که تغییرات آن‌ها مورد توجه گیمرها قرار نگرفت

6 بازی که تغییرات آن‌ها مورد توجه گیمرها قرار نگرفت الی لست اف اس دانته دویل می کرای پوستر سایلنت هیل

انتظار کشیدن برای نسخه جدید از بازی مورد علاقه یا ریمستر شدن آن امری طبیعی است. با توجه به سخت‌تر و طولانی‌تر شدن روند توسعه بازی‌های ویدیویی حتی برای تجربه نسخه جدید مجموعه‌های موفقی که از عرضه دنباله برای آن‌ها مطمئن هستیم نیز باید صبر پیشه کنیم. این صبر و انتظار اما همیشه نتیجه مطلوبی در بر ندارد. چرا که گاهی نسخه نهایی بازی با انتظارات ما فاصله دارد و تغییرات زیادی نسبت به بازی مورد علاقه ما داشته است. در این مقاله قرار است به 6 بازی که تغییرات آن‌ها مورد توجه گیمرها قرار نگرفت بپردازیم.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی دد اسپیس ریمیک Dead Space Remake 

Dead Space 3

دد اسپیس 3 (فضای مرده 3)

یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم مجموعه دد اسپیس بود که با نسخه ابتدایی و دنباله خود طرفداران بی‌شماری را جذب کرد. ماجراجویی در سفینه‌های فضایی تاریک و مخوف دد اسپیس عاشقان بازی‌های ترسناک و بقا را کیفور کرده بود. همه منتظر نسخه سوم مجموعه بودند. اما دد اسپیس 3 تغییرات زیادی به خود دیده و از ریشه‌ها فاصله گرفته بود. اکشن شدن و اضافه شدن حالت co-op به بازی مورد پسند طرفداران نبود. از طرفی دد اسپیس 3 در سیاره‌ای یخی جریان داشت و همین منجر می‌شد که اکثر محیط‌ها کاملاً روشن باشند. این یعنی خبری از فضاسازی کلاسیک مجموعه نبود.

داستان و گیم پلی Dead Space 3 نیز خیلی تکراری و خسته کننده بود. هر چند که حداقل به ریشه‌های مجسمه‌های مارکر Marker که پدید آورنده نکرومورف‌ها Necromorphs بودند پی بردیم. اما در نهایت اکشن شدن بیش از حد بازی و فاصله گرفتن از عناصر ترسناک که منجر به محبوبیت دد اسپیس در ابتدا شده بودند، منجر به نارضایتی طرفداران شد.

نوشتار مرتبط:  مبارزات منحصر به فرد DmC: Devil May Cry ارزش شانس مجدد دارند 

DMC: Devil May Cry

دی ام سی: دویل می کرای (شیطان هم می‌گرید)

یکی از بازی‌هایی که به محض معرفی سر و صدای زیادی کرد و طرفداران دویل می کرای را حسابی برآشفت همین DMC: Devil May Cry از استودیو نینجا تئوری Ninja Theory بود. پس از گذشت 5 سال از عرضه Devil May Cry 4 کپکام تصمیم گرفت که استودیو انگلیسی نینجا تئوری را جایگزین سازندگان ژاپنی کند و فرصتی را به آن‌ها برای ریبوت مجموعه محبوب هک اند اسلش بدهد. نتیجه کار اما برای طرفداران مجموعه فاجعه بود. البته خود بازی چندان بد نبود و توانست نظر مخاطبان جدید و طرفدارانی که دنبال تجربه تازه می‌گشتند را جلب کند.

عرض کردیم که علی‌رغم خشم و نارضایتی شدید اکثر طرفداران دویل می کرای، بازی DMC: Devil May Cry از لحاظ نمرات و فروش عملکرد بدی نداشت. در اصل این بازی بعد از Devil May Cry 5 و Devil May Cry 4 پرفروش‌ترین نسخه در مجموعه است. طرفداران هک اند اسلش هم استقبال خوبی از گیم پلی بازی داشتند. نینجا تئوری پیش از این در بازی‌های Enslaved: Odyssey to the West و Heavenly Sword امتحان خود را پس داده بود. منتهی تغییرات داستان، نامگذاری و طراحی شخصیت دانته خون طرفداران را به جوش آورده بود. در ادامه هم کپکام از خیر ایده ریبوت گذشت و 2019 شاهد عرضه Devil May Cry 5 بودیم.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی سونیک فرانتیرز Sonic Frontiers 

Shadow the Hedgehog

شدو خارپشت

تلاش‌های سگا برای انتقال خارپشت آبی خود به بعد سوم جالب توجه بوده است. نسخه‌های سه بعدی سونیک از لحاظ تنوع و به‌کارگیری ایده‌های جدید خیلی عجیب و غریب هستند. اما در این بین شاید عجیب‌ترین آن‌ها برگردد به زمانی که سگا تصمیم گرفت به جای سونیک از دشمن اسرارآمیز آن یعنی شدو Shadow استفاده کند. این تجربه عجیب تحت عنوان Shadow the Hedgehog در سال 2005 برای پلی استیشن 2، گیم کیوب و ایکس باکس اورجینال عرضه شد.

ساخت این بازی به تیم آمریکای سونیک محول شده بود و آن‌ها به این ایده عجیب رسیده بودند که تمرکز را از سونیک به شدو منتقل کنند. همچنين گیم پلی بازی که سابقاً روی عناصر سکوبازی متمرکز بود نیز با اضافه شدن اسلحه گرم (بله درست خواندید، اسلحه گرم در بازی‌های سونیک!) رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته بود. شدو با اسلحه گرم شلیک می‌کرد و به سرعت در محیط جابجا می‌شد. مطابق انتظار استقبال از بازی افتضاح بود. چرا که Shadow the Hedgehog هویت و ریشه‌های مجموعه سونیک را زیر پا گذاشته بود و ایده‌های تیم سازنده مسخره بودند. در نهایت بازی به لطف خشونت بیش‌تر و استفاده از الفاظ رکیک که به دریافت درجه سنی بالاتری منجر شد توانست از شکست تجاری رهایی یابد. اما به دلایل روشن خبری از ساخت دنباله برای این بازی نشد.

نوشتار مرتبط:  بازیگران نقش جیمز و ماریا فیلم سایلنت هیل 2 مشخص شدند 

6 بازی که تغییرات آن‌ها مورد توجه گیمرها قرار نگرفت – Silent Hill: Downpour

سایلنت هیل رگبار

نسخه‌های ابتدایی سایلنت هیل توانسته بودند تجربه‌ای ناب را به طرفداران بازی‌های ترسناک ارائه دهند. با این حال کونامی در سال 2005 تصمیم گرفت استودیو سازنده مجموعه معروف به Team Silent را تعطیل و ادامه کار روی سایلنت هیل را به استودیوهای بازیسازی غربی بسپارد. از این نقطه به بعد بود که روند نزولی مجموعه منحصر به فرد ژانر وحشت شروع شد.

در این میان یکی از عجیب‌ترین و محیرالعقول‌ترین کارهای کونامی شاید این بود که ساخت Silent Hill: Downpour را به یک استودیو بی تجربه از جمهوری چک بدهد، استودیوی Vatra Games که بازی سایلنت هیل دومین پروژه تاریخ آن‌ها بود! (واقعاً در ذهن مدیران آن موقع کونامی چه می‌گذشت!؟)

البته از حق نگذریم بازی داستان خیلی خوبی برای روایت داشت و ایده‌های سازندگان خوب بود. منتهی تمرکز بیش از حد روی مبارزات و گیم پلی به شدت بد و آزاردهنده بازی که اکتشاف و جستجو در محیط را عذاب‌آور می‌ساخت و اجازه نمی‌داد مثل بازی‌های گذشته در محیط و فضاسازی غرق شویم منجر به روان شدن سیل انتقادات و نارضایتی‌ها به سوی سازندگان شد. شما تا می‌خواستید با محیط آشنا شوید و داستان را درک کنید با یک مبارزه آبکی و خسته کننده مواجه می‌شدید. از طرفی مشکلات فنی بازی به اندازه‌ای زیاد بودند که گاهی تجربه و پیشروی را ناممکن می‌ساختند.

مطابق انتظار بازی با شکست تجاری سنگینی مواجه و استودیو Vatra Games نیز بلافاصله تعطیل شد. کونامی هم از آن سال تا کنون عرضه سایلنت هیل را متوقف کرده بود و همین اواخر سرانجام در دست ساخت بودن چندین نسخه جدید به علاوه ریمیک سایلنت هیل 2 به صورت رسمی تأیید شد. اما شوربختانه تعدادی از این استودیوها به مانند Vatra Games فقید بی تجربه یا کم تجربه هستند، همین موضوع هم طرفداران را اندکی نگران کرده است.

نوشتار مرتبط:  7 بازی فوق العاده که به شما حس ابرقهرمان بودن را می‌دهند 

Yaiba: Ninja Gaiden Z

یایبا: نینجا گایدن زد

بازی نینجا گایدن 3 مورد پسند طرفداران نبود و آن‌ها امیدوار بودند نینجا گایدن 4 کاستی‌ها را جبران کند. اما خبری از نسخه چهارم نشد و در عوض دنباله فرعی Yaiba: Ninja Gaiden Z از استودیو Spark Unlimited معرفی شد. این استودیو چندین پروژه ضعیف و شکست خورده در کارنامه داشت و همین موضوع خشم طرفداران را شعله‌ور کرد.

علت خشم طرفداران کاملاً واضح بود و آن هم این بود که تفاوت این دنباله فرعی با بازی‌های اصلی نینجا گایدن خیلی زیاد بود. گیم پلی بازی Yaiba: Ninja Gaiden Z تعریفی نداشت و خیلی زود به تکرار می‌افتاد، زاویه دوربین هم در نوع خود عجیب و غیر قابل درک بود. داستان بازی نیز سعی داشت کمدی و بامزه باشد اما به شدت ضعیف و مسخره بود. استقبال از Yaiba: Ninja Gaiden Z خیلی بد بود و برخی رسانه‌ها آن را در زمره 100 بازی بد تاریخ قرار دادند. استودیو سازنده نیز یک سال پس از عرضه بازی تعطیل شد. طرفداران Ninja Gaiden کماکان منتظر عرضه یک بازی لایق و در خور این نام هستند.

نوشتار مرتبط:  5 بازی خوب که داستان بدی دارند 

6 بازی که تغییرات آن‌ها مورد توجه گیمرها قرار نگرفت – The Last of Us Part 2

لست اف اس 2 (آخرین بازمانده از ما 2)

لست اف اس یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم بود. این بازی با ارائه یک داستان خوب و روایتی شاهکار توانست نظر گیمرها و حتی غیرگیمرها را نیز به خود جلب کند. کیفیت بازی به اندازه‌ای بالا بود که حتی طرفداران کنسول‌های رقیب یعنی نینتندو و ایکس باکس نیز لب به تحسین بازی گشودند.

دنباله بازی هنگام معرفی کاربران پلی استیشن 4 را حسابی امیدوار کرد. اما نمایش شوم بازی در E3 2018 موجی از نگرانی را در خصوص داستان پدید آورد. به نظر می‌رسید که سازندگان قصد گنجاندن شعارهای تبلیغاتی و سیاسی به شکل افراطی در داستان بازی لست اف اس 2 را دارند و متأسفانه همین هم شد. تأخیرهای مکرر هم ناجی بازی نشد و محصول نهایی علیرغم پیشرفت در بحث گیم پلی یک افتضاح به تمام معنا بود. واکنش به نمایش E3 سونی به اندازه‌ای تند بود که این شرکت دیگر در این نمایشگاه حضور پیدا نکرد.

خب دوستان این بود فهرست 6 بازی که تغییرات آن‌ها مورد توجه گیمرها قرار نگرفت، شما نیز در بخش نظرات پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. موافق این فهرست هستید؟ جای کدام بازی در این فهرست خالی است؟ اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 6 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها