بررسی بازی Murdered: Soul Suspect

بررسی بازی Murdered: Soul Suspect کاور بازی موردرد سول ساسپکت

انسان دشمن ناشناخته‌هاست. طبیعت انسان به صورتی است که از چیزهای ناشناخته و غیرقابل درک می‌ترسد. خواه این چیزها حقیقت بزرگی همچون «مرگ» باشند، خواه بیماری‌های لاعلاج و یا یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌های حیات یعنی جادو. پدیده‌ای که شاید امروزه به عقیده‌ی خیلی‌ها غیرواقعی و خرافی باشد، اما قرن‌ها پیش به شدت مرسوم و قابل لمس بود. بازی Murdered: Soul Suspect داستان بکری دارد. این بازی با الهام از محاکمات جادوگری قرن شانزدهم میلادی در شهر سیلم یا سالم ماساچوست واقع در آمریکا، روایتی جذاب و تأثیرگذار از فاجعه‌ای غم‌انگیز را ارائه می‌دهد. در ادامه ضمن بررسی بازی Murdered: Soul Suspect مقدمه‌ی کوتاهی در خصوص این واقعه‌ی تاریخی ارائه می‌دهیم.

محاکمه‌ی جادوگران سیلم موسوم به Salem witch trials به سلسه محاکمات و اعدام‌هایی اطلاق می‌شود که در حد فاصل فوریه ۱۶۹۲ تا مه ۱۶۹۳ در آمریکا صورت گرفت. در یکی از عجیب‌ترین فجایع بشری، دادگاه شهر سیلم در سال ۱۶۹۲ میلادی ۱۴ زن، ۵ مرد و دو سگ را به‌دلیل آنچه فعالیت‌های جادوگری نامیده می‌شد، به اعدام محکوم کرد! موضوعی که بعدها و پس از اجرا شدن همه‌ی احکام، توسط دادگاه عالی آمریکا اشتباه محض تلقی شد. در آن مقطع هر کسی که خلق و خوی اندکی متفاوت و غیر عادی داشت، ممکن بود به جادوگری متهم و به راحتی به دار آویخته یا زنده زنده سوزانده شود.

بررسی بازی Murdered: Soul Suspect محیط بازی Murdered: Soul Suspect که نقاشی جادوگری روی زمین و دیوار به چشم می‌خوره و رونن گیج شده

این جادوگر بازیا چیه بچه! پاشو برو سر درس و مشقت

استودیوی Airtight Games، سازنده‌ی بازی جنایی معمایی Murdered: Soul Suspect با اقتباس از واقعه‌ی تاریخی محاکمه‌ی جادوگران در ماساچوست، داستان این بازی را نگارش کرده است. داستان در عصر حاضر جریان دارد. شما نقش کارآگاه پلیسی را بر عهده دارید که به دنبال یک قاتل سریالی در شهر سیلم می‌گردد. در همان ابتدای بازی رونن، کارآگاه بازی، از پنجره‌ی ساختمانی پرت شده و توسط قاتل سریالی موسوم به The Bell Killer با شلیک ۷ گلوله کشته می‌شود. ماجرا اما در این جا تمام نمی‌شود. روح کارآگاه از بدنش جدا شده و در ادامه ملاقاتی با همسر فقیدش خواهد داشت. جولیا، همسر رونن، به او می‌گوید که کار ناتمامی روی زمین دارد و تا زمانی که کار ناتمام خود را خاتمه ندهد قادر به ترک زمین نخواهد بود. در نتیجه کارآگاه رونن به ناچار باید پرونده‌ی قاتل سریالی را مختومه کند.

داستان بازی Murdered: Soul Suspect خیلی بکر و منحصر به فرد است. سازندگان شجاعت و ذوق بالایی به خرج داده‌اند تا به این موضوع جالب بپردازند. در ادامه نیز به زیرکی ماجراهای این قاتل سریالی را به اتفاقات وحشتناک چند قرن پیش گره می‌زنند و در پایان با یک پیچش داستانی غیرمنتظره مخاطبان را غافلگیر می‌کنند.

بررسی بازی Murdered: Soul Suspect رونن در حال مبارزه با روح شیطانی

رونن در حال مبارزه با روح شیطانی…

بازی در زمینه‌ی داستانی فوق‌العاده است. اما متأسفانه هر چه در زمینه‌ی داستان درخشان ظاهر شده، در بعد گیم پلی به شدت کم فروغ است. مبارزات در این بازی معمایی سوم شخص، بیش از حد سطحی و نچسب کار شده‌اند. طراحی بخش مبارزات به قدری بد است که آرزو می‌کنید ای کاش سازندگان کلاََ قید این بخش را می‌زدند. البته مبارزه که چه عرض کنم، در اصل مبارزه‌ای در کار نیست، بلکه یک موش و گربه بازی مسخره است. صحبت از گربه شد، شایان ذکر است که شما در قامت روح قادر به تسخیر گربه نیز خواهید بود و این مهم در مقاطعی روی پیشروی داستان اثرگذار است. تسخیر سایر شخصیت‌های بازی نیز برای کسب سرنخ و انجام کارهایی خاص امکان‌پذیر است. اما در کل این مکانیک خیلی سطحی پیاده‌سازی شده است و جای کار فراوانی داشت.

بخش کمبت یا همان مبارزه را که کنار بگذاریم، در سایر بخش‌های گیم پلی نیز Murdered: Soul Suspect حرفی برای گفتن ندارد. پاشنه‌ی آشیل اصلی بازی همین گیم پلی است. بخش حل معما و جمع‌آوری مدارک در حد بررسی محیط و زدن چند دکمه‌ی ساده خلاصه شده است. کاملاً عاری از هرگونه عمق یا طراحی خاصی. در کل گیم پلی بازی به هیچ‌وجه در حد داستان شگفت‌انگیز آن نیست.

بررسی بازی Murdered: Soul Suspect یکی از قربانیان بازی با چهره‌ای وحشتناک

یکی از قربانیان The Bell Killer

با این‌که ۸ سال از عرضه‌ی بازی می‌گذرد. اما گرافیک فنی بازی هنوز هم قابل توجه و عالی است. شاید این جادوی آنریل انجین باشد که پس از گذشت این همه سال مانع از منسوخ شدن بازی از لحاظ فنی شده است. سازندگان از لحاظ هنری نیز خیلی خوب کار کرده‌اند. طراحی شهر و محیط بازی Murdered: Soul Suspect کاملاً با داستان و فضاسازی آن هماهنگ است. طراحی شخصیت‌های اصلی نیز در حد استاندارد است و نقدی به آن وارد نیست. با این حال شاهد NPC های یکنواخت و تکراری زیادی در سطح شهر هستیم. سازندگان مدل‌های به شدت محدودی را طراحی کرده‌اند و در جای جای نقشه قرار داده‌اند. البته این موضوع خیلی هم آزاردهنده نیست ولی ممکن است روی اعصاب گیمرهای تیزبین و کمال‌گرا برود.

تقریباً درباره‌ی همه‌ی اجزای بازی صحبت کردیم. اما بخش اثرگذار و مهم صداگذاری باقی مانده است. در زمینه‌ی صداگذاری Murdered: Soul Suspect تجربه‌ای متوسط را ارائه می‌دهد. صداپیشگان اصلی کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. اما صدای محیطی و موسیقی چنگی به دل نمی‌زند. صدای محیطی بازی خیلی ضعیف است و جلوه‌های صوتی به خوبی شنیده نمی‌شوند. این موضوع در برخی معماهای بازی که وابسطه به صوت هستند بیش‌تر خودنمایی می‌کند. موسیقی نیز ماندگار نیست و به فضاسازی بهتر هیچ کمکی نمی‌کند.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Murdered: Soul Suspect 

جمع‌بندی

آیا بازی Murdered: Soul Suspect ارزش تجربه کردن را دارد؟ بله، قطعاً ارزشمند است. داستان بازی به اندازه‌‌ای درخشان است که سایر کاستی‌ها را می‌پوشاند. بدون شک در گیم پلی پتانسیل‌های فراوانی به چشم می‌خورند که سازندگان به راحتی از کنار آن‌ها گذشته‌اند. اما در نهایت داستان بکر بازی مخاطب را تا انتها مجذوب نگه می‌دارد. شاید اگر استودیوی Airtight Games تنها اندکی پس از عرضه‌ی بازی تعطیل نمی‌شد، در ادامه شاهد دنباله‌ی بازی می‌بودیم و با بازی به مراتب کامل‌تری طرف می‌شدیم. اما افسوس که چنین نشد.

امتیاز ساویس‌گیم: ۸.۵ از ۱۰

 

بازبینی تصویری

رونن (Ronan O'Connor) در حال سقوط از پنجره در Murdered: Soul Suspect

معرفی می‌کنم: بچه‌ها رونن (Ronan O’Connor)، رونن بچه‌ها

 

جوی (Joy) شخصیت مکمل Murdered: Soul Suspect

ایشون هم جوی (Joy) هستند، در مقاطعی با رونن همکاری می‌کنند!

 

بررسی صحنه‌ی جنایت توسط کارآگاه زبده

بررسی صحنه‌ی جنایت توسط کارآگاه زبده

 

شکار ارواح شیطانی!

شکار ارواح شیطانی!

 

یکی از مراحل فرعی بازی Murdered: Soul Suspect

یکی از مراحل فرعی بازی

نوشتار مرتبط:  همه چيز درباره‌ی Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise 

بررسی بازی Murdered: Soul Suspect والپیپر

FINAL VERDICT

Is Murdered: Soul Suspect worth trying? Yes, it is definitely worth it. The story of the game is brilliant enough to cover other shortcomings. Undoubtedly, there are many potentials in the gameplay that the creators have easily overlooked. But in the end, the original story of the game keeps the audience fascinated until the end. Maybe if the Airtight Games studio hadn’t shut down shortly after the game was released, we would have seen a sequel and ended up with a much more complete game. But alas, it did not happen

SavisGame Score: 8.5 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها