نقد و بررسی بازی Lost Judgment

نقد و بررسی بازی Lost Judgment

پس از عملکرد درخشان و روح تازه‌ای که Judgment به کالبد ابرفرانچایز یاکوزا دمید، طرفداران بی‌صبرانه منتظر دنباله‌ی بازی بودند. خوشبختانه فروش بازی نخست به اندازه‌ای بود که ساخت دنباله را تضمین کند و 2 سال بعد ما شاهد Lost Judgment بودیم. بازی Lost Judgment دنباله‌ای درخور و قابل احترام است که کمبودهای نسخه‌ی نخست را به طور کامل برطرف کرده. اما متأسفانه در برخی زمینه‌ها عقبگرد دارد.

داستان بازی 3 سال پس از وقایع جذاب شماره‌ی نخست جریان دارد. یاگامی و کایتو کماکان در آژانس کارآگاه خصوصی مشغول فعالیت در Kamurocho هستند و هرازگاهی با دفتر حقوقی گندا همکاری می‌کنند. در ادامه یاگامی و کایتو به درخواست رفقای قدیمی راهی Isezaki Ijincho (منطقه‌ی اصلی یاکوزا 7 می‌شوند) تا به آن‌ها در حل پرونده‌ کمک کنند. پرونده به ماجرای قلدری در مدرسه و خودکشی یکی از دانش‌آموزان مربوط می‌شود.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment

بازی Lost Judgment مضامین سنگینی را برای تعریف قصه‌ی خود انتخاب کرده است. مضامینی که پرداختن به آن‌ها ارزشمند است، اما باید توجه داشت اثر دچار شعارزدگی نشود. خوشبختانه بازی دچار شعارزدگی نمی‌شود ولی پرداخت کلی قصه ضعیف است. متأسفانه داستان این نسخه علیرغم تلاش تحسین برانگیز سازندگان، در حد فرانچایز یاکوزا و حتی شماره‌ی نخست Judgment نیست. داستان کشش لازم را ندارد و ضرباهنگ پیشروی آن بسیار کند است.

از طرفی سازندگان تعداد مراحل فرعی که از جمله نقاط قوت سری به حساب می‌آیند را کاهش داده‌اند. Kamurocho بی روح به نظر می‌رسد و کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد. درست است که تمرکز اصلی روی Isezaki Ijincho می‌باشد و وضعیت در آن منطقه تقریباً ایده‌آل است ولی نمی‌شود از کم‌کاری Ryu Ga Gotoku Studio چشم‌پوشی کرد. همچنین شوربختانه سیستم جذاب Friends حذف شده است! که جای تعجب دارد چرا سازندگان ویژگی محبوب Judgment را در دنباله‌ی آن حذف کرده‌اند. هیچ دلیل منطقی برای این فقدان وجود ندارد و جای خالی آن کاملاً حس می‌شود.

از آن‌جایی که بخش عمده‌ی داستان Lost Judgment در دبیرستان جریان دارد. ما شاهد مراحل جذاب جدیدی تحت عنوان School Stories هستیم که به نوعی انجام دادن آن‌ها اختیاری است و تا حدودی کمبود مراحل فرعی را جبران کرده‌اند. به لطف School Stories و تنوع شگفت‌انگیزشان نقطه ضعف بزرگ Judgment یعنی کمبود مینی گیم در این بازی برطرف شده است. از تخته اسکیت سواری گرفته تا باشگاه مشت زنی، از مبارزات رباتیک گرفته تا موتورسیکلت سواری در دل شب و کلی فعالیت جانبی دیگر به لطف School Stories فراهم آمده است. فقط نکته‌ای که هست روند پیشروی در School Stories نیز به مانند داستان اصلی ایراد ساختاری دارد. ضرباهنگ پیشروی ناموزون است و سازندگان این بخش‌ها را خوب صیقل نداده‌اند.

نقد و بررسی بازی Lost Judgment

در زمینه‌ی گیم پلی Lost Judgment پیشرفت خوبی کرده است. مبارزات بازی روان‌تر و هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسند. سازندگان یک سبک مبارزه‌ی جدید تحت عنوان Snake به بازی اضافه کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع سبک‌های مبارزه در بازی به 3 ارتقاء یافته است. سبک مبارزه‌ای جدید یعنی Snake با اختلاف بهترین و جذاب‌ترین سبک است و بهترین تجربه‌ی گیم پلی را ارائه می‌دهد. صرفنظر از بخش مبارزات، ما شاهد چند سکانس مخفی‌کاری هم در بازی هستیم که خیلی سطحی کار شده‌اند و جذابیت چندانی ندارند.

گیم پلی بازی در بخش گشت و گذار و فعالیت‌های جانبی هم پیشرفت دلچسبی به خود دیده است. اکنون می‌توان مسافت‌های طولانی Isezaki Ijincho (و همچنین Kamurocho) را با تخته اسکیت پیمود‌؛ سازندگان برای حل برخی معماها و یافتن اشیاء جمع کردنی یک سگ کارآگاه را به بازی اضافه کرده‌اند که خیلی بامزه است؛ همچنین شاهد گجت‌های جذابی همچون دستگاه استراق سمع، پارازیت یاب و غیره هستیم که به اندازه از آن‌ها استفاده می‌شود.

بازی lost judgment

در کل Lost Judgment در زمینه‌ی گیم پلی یک پیشرفت به تمام معنا به حساب می‌آید. ولی در زمینه‌ی داستان از استاندارد سری پائین‌تر است. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که جریان‌های مخرب SJW به این بازی هم ضربه زده‌اند. آثارش را در بخش‌های مختلف می‌شود دید. آن فضاسازی و شوخ طبعی ویژه‌ی Ryu Ga Gotoku Studio در این بازی بسیار کم‌رنگ شده است. طرفداران یاکوزا آرزو می‌کردند سری جهانی شود تا ضمن فروش بالاتر کیفیت آن افزایش یابد، ولی ظاهراً اگر ناشناخته می‌ماند بهتر بود! اگر این روند تغییرات ادامه دار باشد و تیغ SJW بخش‌های جذاب سری را بزند، آینده‌ی سری نگران کننده خواهد بود.

در پایان Lost Judgment علیرغم شایستگی‌ها و بهبودهایی که در زمینه‌ی گیم پلی به خود دیده است، نمی‌تواند از زیر سایه‌ی عنوان نخست خارج شود. داستان بازی پرداخت خوبی ندارد و ضرباهنگ آن کند است. همچنین مراحل فرعی کاهش قابل توجهی پیدا کرده‌اند و این کمبود محتوایی با توجه ضعف داستان کاملاً حس می‌شود. امید می‌رود شماره‌های بعدی نقاط ضعف را برطرف کنند و با عنوانی شایسته‌ی فرانچایز یاکوزا طرف باشیم.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Judgment 

لاست جاجمنت

FINAL VERDICT

In the end, Lost Judgment, despite the merits and improvements it has seen in terms of gameplay, can not go beyond the shadow of the first title. The story of the game does not pay well and its rhythm is slow. Also, the Side Cases have been significantly reduced, and this lack of content is quite noticeable due to the weakness of the story. It is hoped that future issues will address the weaknesses and lead us to a title worthy of the Yakuza franchise

SavisGame Score: 8 out of 10

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها