معرفی بزرگان: کن لوین

معرفی بزرگان: کن لوین بیوگرافی ken levine

کن لوین (Ken Levine) مؤسس و کارگردان استودیوی بازیسازی Irrational Games بود. بازی‌هایی همچون Freedom Force ،System Shock 2 و بایوشاک (BioShock) در کارنامه‌ی ایشان قرار دارند.

کن لوین دوست داشت فیلمساز شود. او در این زمینه تحصیلات داشت و مدرک داستان نویسی گرفته بود. اما موفق نشد در سینما به جایگاهی که می‌خواست برسد. سرانجام لوین کار خود را از سال ۱۹۹۵ میلادی در هنرصنعت بازیسازی آغاز کرد. جایی که به عضویت Looking Glass Studios در آمد و روی نخستین بازی بزرگ عمرش یعنی Thief: The Dark Project مشغول به کار شد. بازی Thief یک موفقیت تمام عیار بود. عرضه‌ی این بازی ثروت و موفقیت زیادی را برای Looking Glass Studios به ارمغان آورد. به عقیده‌ی خیلی‌ها این بازی مخفی‌کاری یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است. Thief در آینده‌ی به الگویی برای اساسین کرید تبدیل شد.

در ادامه لوین استودیوی Irrational Games را تأسیس کرد و با همکاری Looking Glass Studios بازی System Shock 2 را توسعه داد. بازی سیستم شاک 2 نیز به مانند Thief با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. اما متأسفانه از لحاظ تجاری چندان موفق نبود. هر چند که در ادامه مورد توجه قرار گرفت و طرفداران پروپاقرصی برای خود پیدا کرد. ۳ سال پس از عرضه‌ی سیستم شاک 2، کن لوین Freedom Force را توسعه داد. این بازی یک نقش‌آفرینی تاکتیکال بود. در ادامه لوین سال ۲۰۰۴ بازی Tribes: Vengeance را روانه‌ی بازار کرد. نکته‌ی ویژه‌ی این بازی شوتر اول شخص و علمی-تخیلی وجود جت پک در ساختار اصلی گیم پلی آن بود. با وجود این‌که بازی مورد توجه واقع شد، اما به شدت زیر سایه‌ی شاهکار Half-Life 2 قرار گرفت. شاید اگر Tribes: Vengeance سال دیگری عرضه می‌شد، اقبال بیش‌تری را کسب می‌کرد.

کن لوین در کنار بیگ ددی

کن لوین سپس دنباله‌ی فریدوم فورس را منتشر کرد. بازی Freedom Force vs. The 3rd Reich قهرمان‌های بازی نخست را به جنگ نازی‌ها می‌فرستاد. اندکی بعد لوین بازی SWAT 4 را عرضه کرد. این بازی نخستین تجربه‌ی شوتر واقعگرایانه‌ی این بازیساز بزرگ بود. به مانند همه‌ی بازی‌های قبلی، SWAT 4 نیز مورد توجه قرار گرفت. این موفقیت‌های پی در پی منجر به این شد که Irrational Games سال ۲۰۰۶ توسط 2K خریداری شود. در ادامه 2K این استودیو را به 2K Boston تغییر نام داد.

یک سال پس از تصاحب Irrational Games توسط 2K، کن لوین بازی جدید خود را ساخت. بازی بایوشاک (BioShock) در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و به موفق‌ترین بازی این استودیو تبدیل شد. خود لوین این بازی را دنباله‌ی معنوی سیستم شاک 2 معرفی کرده است. البته که شباهت‌های این بازی‌ها کاملاً مشهود بود. این بازی شگفت‌انگیز جوایز زیادی را کسب کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست بیش از ۱.۵ میلیون نسخه به فروش برساند.

جا دارد اشاره کنیم که کن لوین در ساخت بازی بایوشاک 2 دخیل نبود. هر چند که در تیتراژ پایانی از تمام افرادی که در ساخت بازی نخست دست داشتند قدردانی شد و نامی هم از لوین آورده بودند. به هر روی، سال ۲۰۱۰ استودیوی 2K Boston عنوان کرد که به همان نام سابق خود یعنی Irrational Games تغییر نام می‌دهد.

کن لوین نشسته روی مبل الیزابت از بایوشاک اینفینیت در سمت راست تصویر

آخرین بازی ساخته شده توسط کن لوین بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite) است که سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این بازی تغییرات بزرگی به نسبت بایوشاک اصلی به خود دید. مهم‌ترین تغییر مربوط می‌شد به فضاسازی، این بار به جای اعماق دریا به بالای ابرها می‌رفتیم. بایوشاک بی کران توانست با ارائه‌ی گیم پلی و داستان درخشان به یک شاهکار تمام عیار تبدیل شود. این بازی تحسين‌ فراوانی را به همراه داشت. کن لوین این بازی را سنگین‌ترین پروژه‌ی خود معرفی کرده است. فشار کاری هنگام ساخت این بازی به قدری بالا بود که اندکی پس از انتشار و کار کردن روی DLC های بازی، لوین ساخت بازی‌های AAA را کنار گذاشت. فوریه‌ی ۲۰۱۴ استودیوی خلاق Irrational Games نیمه تعطیل شد.

در حال حاضر کن لوین در استودیوی کوچک و مستقل Ghost Story Games مشغول است. این استودیو در اصل همان Irrational Games است که در سال ۲۰۱۷ تغییر نام داد تا شروع دوباره‌ای داشته باشد. لوین سال‌هاست به همراه چند تن دیگر از اعضای سابق Irrational Games مشغول ساخت یک بازی کوچک داستان‌محور است. هدف‌گذاری آن‌ها این است که بازی ارزش تکرار بالایی داشته باشد و داستان آن هیچ گاه تکرار نشود. یک پروژه‌ی به شدت جاه‌طلبانه ولی در مقیاس کوچک.

با این حال متأسفانه اخبار خوبی در این زمینه به گوش نمی‌رسد. تعدادی از بازیسازان مدتی پیش از استودیوی Ghost Story Games خارج شدند و از رفتار نامناسب کن لوین گلایه داشتند. آن‌ها می‌گفتند که کن خیلی سخت‌گیر و وسواسی است. او نمی‌تواند روی یک موضوع تمرکز کند و دائماً نظرات خود را تغییر می‌دهد. در نتیجه پروژه پیش نمی‌رود و زحمات توسعه‌دهندگان هر چند وقت یک‌بار دور ریخته می‌شود. باید دید عاقبت شاهد عرضه‌ی بازی جدیدی از این اسطوره‌ی بازیسازی خواهیم بود یا خیر.

لوگوی گوست استوری گیمز ghost story games logo

کن لوین طی سال‌ها فعالیت و حضور در سطح اول هنرصنعت بازی‌های ویدیویی توانسته است جوایز و افتخارات متعددی را کسب کند. اگر بخواهیم تنها به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره کنیم، می‌شود به قرار گرفتن در فهرست برترین داستان سرایان دهه از دید گیم اینفورمر و همچنین چهره‌ی سال ۲۰۰۷ به انتخاب 1UP اشاره کرد. همچنین ایشان جایزه‌ی یک عمر دستاورد را از گلدن جوی استیک دریافت کرده‌اند.

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ بازی‌های کن لوین را دوست دارید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها