معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بایوور

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بایوور بازی های bioware بازی mass effect anthem dragon age

بایوور (BioWare) یک استودیوی بازی‌سازی سرشناس است که در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی تخصص دارد. این استودیو در حال حاضر تحت مالکیت الکترونیک آرتز (EA) قرار دارد. از جمله بازی‌های شاخص این استودیو می‌توان به مجموعه بازی دراگون ایج (Dragon Age)، مس افکت (Mass Effect) و بالدورز گیت (Baldur’s Gate) اشاره کرد. بازی‌های این استودیو معمولاً داستانی چند لایه و عمیق را ارائه می‌دهند.

استودیوی بایوور واقع در کانادا است. این استودیو برای ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی محبوبی همچون بالدورز گیت و مس افکت شناخته می‌شود. در حال حاضر این استودیو چندین شعبه‌ی مختلف دارد. شعبه‌ی مونترال، آستین و غیره. بایوور چندین جایزه‌ی معتبر در کارنامه دارد. از جمله بهترین استودیوی سال از Spike TV در سال ۲۰۱۰ و چندین جایزه‌ی معتبر دیگر.

استودیوی بایوور یکی از پرافتخارترین نقش‌آفرینی سازان غربی است. ری موزیکا (Ray Muzyka) و گرگ زشوک (Greg Zeschuk) به همراه آگوستین ییپ (Augustine Yip) این استودیو را در سال ۱۹۹۵ میلادی راه‌اندازی کردند. مؤسسین این استودیو افرادی تحصیل کرده هستند. ری و گِرگ دکترای پزشکی دارند و در زمینه‌ی مدیریت نیز تحصیلاتی داشته‌اند. این دو بازی‌ساز سرشناس سال‌ها در این استودیو نقش کلیدی ایفا می‌کردند تا این‌که نهایتاََ سال ۲۰۱۲ بایوور را ترک کردند.

طرح هنری بازی Neverwinter Nights اژدها بر بالای کوه

بایوور بازی‌های مختلفی همچون Neverwinter Nights ،Star Wars Knights of the Old Republic و Jade Empire را پیش از عرضه مس افکت در کارنامه داشت. این استودیو سابقاً روی پلتفرم پی سی متمرکز بود. اما رفته رفته روی کنسول نیز فعال شدند. سال ۲۰۰۵ آن‌ها با استودیوی Pandemic Studios ادغام شدند. تنها اندکی بعد الکترونیک آرتز که موفقیت مس افکت را دیده بود، بایوور را خریداری کرد.

پس از ادغام مؤسسین سابق به رده‌های بالای مدیریتی EA ترفیع یافتند. نخستین بازی مولتی پلتفرم آن‌ها Dragon Age: Origins بود. این بازی سال ۲۰۰۹ روانه‌ی بازار شد و دنباله‌ی معنوی بالدورز گیت به شمار می‌رفت. چند ماه بعد نیز بازی مس افکت 2 را منتشر کردند که مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت. در کنار بازی‌های تک‌نفره داستان‌محور یکی از شعبات استودیوی بایوور سال ۲۰۱۱ بازی Star Wars: The Old Republic را در سبک MMORPG عرضه کرد. این بازی برای سال‌ها پشتیبانی شد و کاربران زیادی را جذب کرد.

استودیوی بازی‌سازی بایوور از لحاظ فنی نیز فوق‌العاده فعال بوده است. آن‌ها در طی سال‌ها چندین موتور بازی‌سازی را توسعه دادند. از جمله‌ی آن‌ها می‌شود به Infinity Engine، Aurora Engine و Odyssey Engine اشاره کرد. آخرین موتور بازی‌سازی آن‌ها نیز Eclipse Engine بود که برای ساخت بازی‌های Dragon Age: Origins و Dragon Age 2 مورد استفاده قرار گرفت.

موتور بازی سازی فراست بایت frostbite engine

متأسفانه این روند حرفه‌ای در ادامه تحت فشارهای الکترونیک آرتز متوقف شد. بایوور برای سه شماره‌ی نخست مس افکت از آنریل انجین 3 استفاده کرد و برای بازی‌های بعدی نیز مجبور شد از موتور بازی‌سازی استودیوی دایس (DICE) موسوم به فراست بایت (Frostbite) استفاده کنند. EA در آن مقطع همه‌ی استودیوهای خود را مجبور کرد از این موتور بازی‌سازی استفاده کنند.

در پایان بد نیست به گوشه‌ای از افتخارات این استودیو اشاره کنیم. بایوور سال ۲۰۱۰ جایزه‌ی بهترین استودیوی سال را از Spike VGA گرفت. همچنین مؤسسان استودیو در همان سال وارد تالار مشاهیر آکادمی علوم و هنرهای تعاملی شدند.

نظر شما در خصوص این استودیوی بازی‌سازی چیست؟ طرفدار بازی‌های بایوور هستید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها