نقد و بررسی بازی The Evil Within 2

نقد و بررسی بازی The Evil Within 2

با یکی از دوستان قدیمی به نام بهزاد درباره‌ی بازی‌سازان جوان و آینده دار گپ می‌زدیم که از او پرسیدم نام بازی‌سازان جوان و مورد علاقه‌ی خودش را فهرست کند. یکی از نام‌ها در آن بین برایم ناآشنا بود:  «John Johanas». به بهزاد گفتم جان جوهاناس روی چه عناوینی کار کرده که حتی اسمش را نشنیده‌ام، پاسخ The Evil Within 2. پیش خودم گفتم قرار دادن این بازی‌ساز ناشناخته در فهرست حتماً به خاطر علاقه‌ای است که به این بازی دارد. ولی هنگامی که اویل ویتین 2 را تجربه کردم به نتیجه‌ی جالبی رسیدم.

اویل ویتین 2 دنباله‌ی مستقیم بازی نخست است و وقایع را 3 سال پس از فاجعه‌ی تيمارستان بیکن شرح می‌دهد. سباستین اکنون از اداره‌ی پلیس شهر کریمسون خارج شده و در وضعیت اسفناکی به سر می‌برد. در همین گیر و دار جولی سر می‌رسد و ناقل خبر مهمی برای سباستین است. خبری که آتش خشم کارآگاه خسته را شعله‌ور می‌سازد.

نقد و بررسی بازی The Evil Within 2

بازی اویل ویتین 2 با شروعی گنگ بازی‌باز را به دل ماجرا می‌برد و خیلی زود اطلاعات لازم را به مخاطب می‌دهد. دقيقاً برخلافِ اویل ویتین یک که تا پایان از یک جمع‌بندی درست عاجز می‌ماند. تقریباََ همه چیز در اویل ویتین 2 بهبود یافته است. همه‌ی آن ایراداتی که درباره‌ی نسخه‌ی اول بازی گرفتیم در The Evil Within 2 یا برطرف شده‌اند یا بسیار کمرنگ. داستان و شخصیت پردازی به وضوح پیشرفت کرده‌اند. شخصیت‌های منفی بازی جذاب و عمیق هستند. البته به جز یکی، که خودتان متوجه خواهید شد.

آن پیچیدگی و منطق مسخره‌ی جهان مجازی STEM که در شماره‌ی نخست کاملاََ بی معنی و غیرمنطقی بود در اویل ویتین 2 باورپذیرتر شده است. این بار خود سازندگان به خوبی ایرادات و حفره‌های داستانی ناشی از ارائه‌ی ضعیف نسخه‌ی اول را برطرف می‌کنند و تجربه‌ای کم نقص را ارائه می‌دهند. بازی اویل ویتین 2 با پیچش‌های جذاب بازی‌باز را شگفت‌زده می‌کند و تا آخرین لحظه و با یک پایان‌بندی باشکوه خاطره‌ای ماندگار را در ذهن بازی‌باز نقش می‌زند.

جان جوهاناس یک کارگردان جوان و فوق‌العاده با استعداد است. کارگردانی حرفه‌ای و حساب شده‌ی بازی جای حرفی باقی نمی‌گذارد و شماره‌ی نخست را شرمنده می‌کند. شخصاً انتظار این ارائه‌ی شگفت‌انگیز را از یک کارگردان جوان و کم سابقه نداشتم.

نقد و بررسی بازی The Evil Within 2

در زمینه‌ی گرافیک فنی و هنری The Evil Within 2 یک پله نه چند پله جهش داشته است. Tango Gameworks به کمک اساتید id Software موتور بازی‌سازی اختصاصی خود تحت عنوان STEM Engine را توسعه داده‌اند. به لطف این موتور بازی‌سازی قدرتمند که در اصل نسخه‌ی سفارشی ساز idTech است، با همه‌ی مشکلات فنی آزاردهنده‌ی بازی نخست خداحافظی خواهید کرد. در واقع با تجربه‌ی بازی اویل ویتین 2 به اهمیت یک موتور بازی‌سازی حرفه‌ای پی خواهید برد.

مشکلات فنی و تکنیکی بازی به حداقل ممکن رسیده‌اند. و طراحی هنری اویل ویتین 2 به مانند بازی نخست و حتی بسیار بهتر از آن خودنمایی می‌کند. درست است که غولآخرهای بازی به مانند گذشته نمادین نیستند ولی در عوض با شخصیت‌های منفی بهتری مواجه هستیم. و در کل شخصیت‌ها پرداخت بهتری دارند.

نقد و بررسی بازی The Evil Within 2

با توجه به کیفیت فوق‌العاده‌ی گیم پلی در بازی نخست، جای پیشرفت زیادی باقی نمانده بود. سازندگان صرفاً آن ایرادات مربوط به کمبود شدید مهمات و گیم پلی ضعیف مخفی‌کاری را برطرف کرده‌اند. و خوشبختانه دیگر خبری از طراحی ضعیف بخش‌های مبارزه با غولآخر نیست.

با توجه به بهبودهای صورت گرفته گیم پلی بازی اویل ویتین 2 در غایت خود قرار گرفته است. سازندگان برای تنوع بخشیدن فعالیت‌های جانبی را هم اضافه کرده‌اند و با نقشه‌های بزرگی مواجه هستیم که تا حدودی تجربه‌ای نزدیک به سندباکس را ارائه می‌دهند.  صحبت از محیط شبه سندباکس شد، مراقب باشید پای به کدام خانه می‌گذارید! شگفتانه‌های جذابی در کمین نشسته‌اند.

گیم پلی اویل ویتین 2 بازی ترسناک وحشتانک

مثل همیشه گان‌پلی و بخش ارتقاء بی عیب و نقص و مشوق کار شده است. طوری که مدام به ارتقاء تجهیزات ترغیب می‌شوید. تنوع دشمنان و سلاح‌ها در بازی نخست خیلی خوب بود و در این بازی عالی شده است. تا لحظه‌ی آخر و پایان‌بندی شما مدام با دشمنان جدید مواجه می‌شوید که روش مقابله با هرکدام منحصر به فرد است و استراتژی خاص خود را می‌طلبد. صحبت از تنوع شد، سازندگان در این بازی یک اتاق تمرین تیراندازی طراحی کرده‌اند که به مانند یک مینی گیم فوق‌العاده جذاب عمل می‌کند. این مینی گیم حالت‌های مختلفی دارد و با کسب امتیازات بالا جوایز ارزشمندی به شما اعطا می‌کند. شخصاً از این گیم پلی جذاب لذت زیادی بردم.

در پایان The Evil Within 2 کلاس درسی برای ساخت دنباله است. بد نیست کارگردانان ناشی نگاهی به هنرنمایی جان جوهاناس جوان در اویل ویتین 2 بیاندازند و شیوه‌ی ساخت یک دنباله‌ی درست و حسابی را یاد بگیرند.

John Johanas and shinji mikami جان جوهاناس و شینجی میکامی

حال اگر موافق باشید کمی بزنیم جاده خاکی و بحث تحلیلی آماری ریزی داشته باشیم. متأسفانه با همه‌ی این حرف‌ها که بالاتر اشاره کردم و علیرغم شایستگی متوجه شدم فروش اویل ویتین 2 کم‌تر از انتظار بوده است. و این نا امید کننده می‌باشد. اما چرا‌؟ شوربختانه کمپین تبلیغاتی ضعیف بازی، عملکرد نامناسب و دور از انتظار بازی نخست و کنار رفتن نام بزرگ شینجی میکامی منجر به شکست تجاری این بازی شد.

از طرفی بازی در سالی عرضه شد که شاهکار کپکام یعنی رزیدنت ایول 7 هم در همان سال نگاه‌ها را خیره کرده بود. با اینکه اویل ویتین 2 چند ماه بعد از رزیدنت عرضه شد ولی شاهکار کپکام به واسطه‌ی این‌که ابرفرانچایز رزیدنت را بازآفرینی کرده بود و بازگشتی به ریشه‌های وحشت داشت، تا سال‌ها در صدر جداول فروش تکیه زده و این موضوع همه‌ی عناوین هم سبک را زیر سایه‌ی سنگین رزیدنت برده بود.

John Johanas and shinji mikami جان جوهاناس و شینجی میکامی اویل ویتین 2 evil within 2

اکنون که Tango Gameworks به نوعی زیر مجموعه‌ی مایکروسافت شده است، امید می‌رود شاهد دنباله‌ی اویل ویتین باشیم. چرا که ظاهراً عملکرد ضعیف بازی نخست بی ارتباط با ناشر آن یعنی بتزدا نبوده است. این را می‌شود از مصاحبه‌های سال‌های گذشته‌ی استاد میکامی استنباط کرد که غیرمستقیم به اعمال فشار ناشر اشاره می‌کنند. و خواهان آزادی عمل و خلاقیت در توسعه‌ی بازی هستند.

با توجه به عملکرد خیره‌کننده‌ و دور از انتظار The Evil Within 2 امیدها به شماره‌ی سوم افزایش یافته است. تجربه‌ی اویل ویتین 2 را حتی اگر شماره‌ی نخست را تجربه نکرده‌اید، به شما توصیه می‌کنم. اگر به واسطه‌ی عملکرد ضعیف شماره‌ی نخست از تجربه‌ی اویل ویتین 2 دسته نگه داشته‌اید، بیش از این خودتان را محروم نکنید. خوشبختانه اویل ویتین 2 نه DLC دارد و نه نیازی به آن. کاری که شماره‌ی نخست با 3 تا DLC نتوانست انجام دهد، این بازی در تجربه‌ی اصلی به بهترین شکل ممکن به شما ارائه می‌دهد.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی The Evil Within 

the evil within 2 evil within اویل ویتین ایول ویتین

FINAL VERDICT

Due to the stunning and unexpected performance of The Evil Within 2, hopes have risen to the third game. I recommend the experience of The Evil Within 2, even if you have not experienced the first game. If you’re holding the experience of the The Evil Within 2 due to poor performance of the first game, do not deprive yourself any more. Fortunately, The Evil Within 2 has no DLC and no need for it. What the first game could not do with 3 DLC, this game done perfectly with its main campaign

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها