چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟

چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟

بازی‌های انحصاری با کیفیت همیشه با پلی استیشن عجین بوده‌اند. ولی این مهم با PS4 وارد فاز جدیدی شد. عناوین تراز اولی چون God of War, Marvel’s Spider-Man ،Ghost of Tsushima و غیره در موفقیت کنسول نسل هشتمی سونی نقش حیاتی داشتند. استودیوهای داخلی سونی یکی پس از دیگری شاهکار تحویل می‌دادند. ولی اوضاع همیشه اینجور نبود.

یکی از عناوین کم‌تر درخشان استودیوهای داخلی سونی Days Gone است. عنوانی که مشکلات ضرباهنگ گیم پلی و فنی و ایده‌های ناقص را یدک می‌کشید. ولی در عین حال بازی ارزشمندی بود که نقاط درخشانی در خود داشت. و بین طرفداران پلی استیشن فوق‌العاده محبوب شد. تقریباً همه‌ی افرادی که بازی را تجربه کرده‌اند معتقدند که سازندگان در دنباله‌ی بازی می‌توانستند یک تجربه‌ی کم نقص و شاهکار ارائه دهند.

اما دنباله‌ی بازی قرار نیست به این زودی در دست کار قرار گیرد. در حقیقت اوایل 2021 مشخص شد که سونی ایده‌ی Days Gone 2 را در مراحل اولیه رد کرده است. Sony Bend Studio آی‌پی Days Gone را کنار گذاشته و در حال توسعه‌ی یک بازی کاملاََ جدید است. اما چرا؟ ما پیش از این شاهد بازی‌هایی بوده‌ایم که نسخه‌ی اول آن‌ها خیلی درخشان نبوده‌اند ولی در ادامه تبدیل به یک مجموعه‌ی شاهکار شده‌اند. به عنوان نمونه آنچارتد. پس چرا این شانس به Days Gone داده نشد؟ چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟

چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟ جف راس و جان گاروین دیز گان

کارگردان بازی جناب جف راس (Jeff Ross) که Sony Bend را ترک کرده است، به تازگی صحبت‌های مهمی انجام داده. ایشان افشا کردند که شرایط ساخت بازی Days Gone مناسب نبوده است. محدودیت شدید بودجه در کنار فشار برای عرضه‌ی بازی در مدت زمان کوتاه منجر به ایجاد مشکلات فنی و طراحی مراحل ضعیف شده است. جناب راس شخصا! اعتراف کردند که برخی از طراحی مراحل و غولآخرهایی چون Skizzo افتضاح بوده‌اند و اگر وقت بیش‌تری به توسعه دهندگان تخصیص داده می‌شد، با عنوان بهتری طرف می‌شدیم.

استودیوی Sony Bend ایده‌های فراوانی برای دنباله‌ی Days Gone داشت. ارتقاء نقاط قوت بازی نخست، اضافه کردن بخش co op، بخش چندنفره و حتی قابلیت شنا کردن و کلی ایده‌ی جذاب دیگر. بدون شک با توجه به این‌که اساس کار انجام شده بود، دنباله‌ی بازی می‌توانست علاوه بر برطرف کردن مشکلات بازی نخست بر نقاط قوت آن بیفزاید و یک شاهکار درجه یک را تحویل مخاطب دهد.

جف راس کارگردان دیز گان

با این حال جناب جف راس اعلام کردند که تیم مدیریتی Sony Bend از عملکرد بازی نخست راضی نبوده‌اند. با وجودی که بازی فروش خوبی کرده بود و با توجه به بودجه‌ی محدود سودآوری درجه یکی داشت، ولی مدیران آن را یک شکست می‌دانستند! امتیازات متاکریتیک بازی مناسب نبود. و در حد استانداردهای پلی استیشن نبود. در حقیقت مدیران، Days Gone را عنوانی شکست خورده می‌دیدند چرا که از نظر آن‌ها این آی‌پی اعتبار بازی‌های پلی استیشن را خدشه دار کرده است. عناوین پلی استیشن هر ساله جزو بهترین‌ها هستند و Days Gone با توجه به عملکرد خود از چشم مدیران افتاده است.

همه‌ی این‌ها را که کنار بگذاریم، استودیوی Sony Bend تغییرات فراوانی به خود دید. جناب جان گاروین (John Garvin) به دلیل مشکلات با اعضای استودیو، جدا شد. ایشان یکی از کارگردانان اصلی Days Gone و فرد کلیدی استودیو به شمار می‌رفتند. در نتیجه‌ی این اتفاق استودیو یک کمیته‌ی تصمیم‌گیری تشکیل داد تا برای پروژه‌ی بعدی به نتیجه برسند. ولی به نقل از جف راس عملکرد این کمیته افتضاح بود و برای همین ایشان هم از استودیو جدا شدند و Sony Bend در فاصله‌ی اندکی 2 کارگردان اصلی خود را از دست داد.

پلی استیشن 4 دیز گان

در آن مقطع زمانی استودیو روی چند پروژه مشغول بود. که یکی از آن‌ها پیشرفت خوبی داشت. آن‌ها مشغول ساخت آنچارتد جدید بودند که ناتی داگ نظارت مستقیم روی آن داشت ولی در ادامه بازی کنسل شد چرا که اعضای Sony Bend دوست نداشتند بازی یک استودیوی دیگر را بسازند. و هیچ اختیاری روی آن نداشته باشند. آن‌ها هم‌زمان روی Resistance جدید و Syphon Filter هم کار می‌کردند ولی هيچکدام به نتیجه نرسیدند.

متأسفانه استودیوی خوش ذوق Sony Bend دچار مشکلات داخلی شده بود. و اعضا نمی‌توانستند روی یک موضوع واحد به توافق برسند. از طرفی استودیو با شرکت مادر یعنی سونی هم به اختلاف خورده بود و شرایط بغرنج شده بود. با توجه به این اوضاع آشفته عجیب نیست که شاهد Days Gone 2 نباشیم.

چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟ بازی جدید پی اس 5 سازندگان دیز گان

البته سونی و سونی بند هر 2 اعلام کرده‌اند که بازی در حال ساخت از نقاط قوت Days Gone استفاده خواهد کرد و مثل آن گیم پلی لذت‌بخشی خواهد داشت. به هر حال امیدواریم پروژه‌ی آینده‌ی استودیو موفق ظاهر شود. درست است که شاهد Days Gone 2 نخواهیم بود ولی برای سازندگان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

ای کاش شرکت‌های ناشر ملاک موفقیت یا عدم موفقیت بازی‌ها را صرفاً متاکریتیک ندانند و به نظر سازندگان و طرفداران ارزش بنهند. باشد که در آینده شاهد قربانی شدن عناوین ارزشمندی چون Days Gone نباشیم. عناوینی که در عین فروش فوق‌العاده و محبوبيت بالا بین طرفداران، توسط ناشر نادیده گرفته می‌شوند.

چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟ دث استرندینگ و دیز گان

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ طرفدار Days Gone هستید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها