15 سال گذشت و هم‌چنان چشمانم شیدای Okami هستند

15 سال گذشت و هم‌چنان چشمانم شیدای Okami هستند

کپکام تو با هنرصنعت بازی‌های ویدئویی چه کردی؟ به راستی که بازی‌های ویدئویی تا حدودی پیش‌وند هنر را مدیون تو هستند. Resident Evil، Devil May Cry، Dino Crisis و Okami تنها گوشه‌ای از دلربایی تو در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی هستند. چه به عنوان توسعه دهنده و چه به عنوان ناشر ترسی از خلاقیت نداشتی و هنر را بزرگ داشتی. شاید برای همین است که طرفداران وفاداری همچون من و میلیون‌ها نفر دیگر پیدا کرده‌ای.

شاهکار Okami هنر دست Clover Studios است و وظيفه‌ی نشر آن هم بر عهده‌ی کپکام بوده است. ای کاش در جلسه‌ی چراغ سبز بازی حضور داشتم. کپکام: خب دوستان ایده از چه قرار است؟ Clover Studios: شخصیت اصلی یک گرگ است و بازی‌باز برای حمله روی دشمنان طراحی می‌کند. چگونه ممکن است این ایده‌ی بکر شکست بخورد؟ مدیران کپکام بدون شک چیزی در این بازی دیدند و بزرگی آن را درک کردند. اما صد افسوس که دنیا برای Okami آماده نبود.

شاهکار Okami در سال 2006 برای کنسول افسانه‌ای PS2 عرضه شد. زمانی که افسانه آخرین نفس‌های خود را می‌کشید روح بزرگ آمد تا آن را بدرقه کند.

15 سال گذشت و هم‌چنان چشمانم شیدای Okami هستند

روح بزرگ در حقیقت همان Okami است. گرگی که ما در بازی کنترل می‌کنیم رب النوع خورشید در آئین شینتو است. داستان بازی برگفته از افسانه‌های ژاپن است و قصه‌ی نبرد روح بزرگ با پلیدی‌ها را بازگو می‌کند. بازی با طراحی دستی سل شید مزین شده است، زیبایی خیره‌کننده‌ای که گویی مخاطب را به قلب نقاشی‌های کلاسیک ژاپنی می‌برد.

نکته‌ی جالب اینجاست که Okami قرار بود نخست گرافیک واقع گرایانه را ارائه دهد ولی به دلیل ضعف سخت‌افزاری PS2 سازندگان تصميم گرفتند از تکنیک سل شید استفاده کنند تا بار پردازشی بازی را کاهش دهند و نرخ فریم را افزایش دهند. به لطف این موضوع ما شاهد اجرای روان و کنترل لذت‌بخش گرگ دوست داشتنی ژاپنی هستیم. حال که زیبایی Okami را دیده‌ام حقیقتاً تصور گرافیک واقع‌گرایانه برایم مشکل است. این طراحی خیره‌کننده طوری با بازی عجین شده است که تصور بازی بدون آن محال است. سبک گرافیکی Okami در حقیقت sumi-e یا Ink wash painting است. Ink wash painting مشابه نقاشی آبرنگ است ولی تفاوت‌های جزئی با آن دارد.

15 سال گذشت و هم‌چنان چشمانم شیدای Okami هستند

داستان Okami درگیرکننده و فوق‌العاده جذاب است. ماجرای گرگ سفید بزرگ، Shiranui و Nagi که اهریمن هشت سر به نام Orochi را شکست می‌دهند و او را به بند می‌کشند. همه‌ی این کارها برای نجات روستای کامیکی بود. حال 100 سال به جلو می‌رویم جایی که نوادگان Nagi افسانه‌ی Orochi را باور ندارند. در نتیجه با سهل‌انگاری او را آزاد می‌کنند. و اینجاست که ماجرا آغاز می‌شود.

گرگ سفید و همراه هنرمندش از راه می‌رسند. در این بین قلم موی سماوی نقش اصلی را بازی می‌کند. شما می‌توانید با کشیدن یک دایره در آسمان خورشید را پدیدار کنید و با کشیدن یک گردی دور گیاهان و درخت‌ها آن‌ها را احیا کنید. هنگام مبارزات هم پس از چند حمله‌ی نزدیک با یک حرکت ویژه‌ی قلم مو کار را یک‌سره کنید.

15 سال گذشت و هم‌چنان چشمانم شیدای Okami هستند

شاهکار Okami یادآور فرانچایز پرافتخار هنرصنعت یعنی The Legend of Zelda است. به گونه‌ای که بازی‌باز با پیش‌روی قدرت‌های جدید پیدا می‌کند. و به مانند این عناوین با سر زدن به مکان‌های قدیمی مسیرهای جدید برای شما باز می‌شوند. بنابراین می‌شود گفت که بازی اندکی عناصر Metroidvania نیز در خود جای داده است. ناگفته نماند که خالق بازی جناب استاد هیدکی کامیا که بیش‌تر برای خلق Devil May Cry شناخته می‌شود در مصاحبه‌های خود به صراحت گفته بود که طرفدار شماره یک عناوین زلداست و در ساخت Okami نیز الهامات زیادی از این فرانچایز عظیم گرفته است.

گیم پلی Okami در یک کلام منحصر به فرد و بی همتاست. عناصر معمایی، سکوبازی و ماجراجویی یک طرف، مبارزات منحصر به فرد با قلم مو هم یک طرف. استفاده از قدرت مناسب در زمان مناسب و توجه به تمام نشدن مخزن جوهر همیشه یک چالش بزرگ در این بازی است. چالشی دوست داشتنی و مفرح.

15 سال گذشت و هم‌چنان چشمانم شیدای Okami هستند

خوشبختانه با نگاهی به نظرات منتقدان فهمیدم که Okami عاشقان زیادی دارد و من تنها نیستم. گرفتن میانگین نمرات 93 در سال 2006 به سادگی الآن نبود! سخن پایانی این‌که بازی اوکامی برای پلتفرم‌های PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Switch, Wii, PlayStation 3, Xbox One, Wii و Nintendo Switch در دسترس است. بنابراین جای هیچ بهانه‌ای ندارید. خودتان را از تجربه‌ی این هنر خالص محروم نکنید.

خب دوستان شما Okami را هنگام عرضه تجربه کرده‌اید؟ نسخه‌های HD را چطور؟ آیا خاطره‌بازی من در اینجا شما را به تجربه‌ی بازی ترغیب کرد؟ لطفاً در بخش نظرات بگوئید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها