شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

فرانچایز محبوب هک اند اسلش کپکام یعنی عنوان Devil May Cry، هفته‌ی گذشته تولد 20 سالگی خود را جشن گرفت. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه‌ی این سری بازی بیاندازیم.

امسال سالگرد 20 سالگی عنوان Devil May Cry است. یک فرانچایز هک اند اسلش، شکارچی هیولایی عجیب به نام دانته و دوستانش را به طرفداران بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. این عنوان آنقدر صریح، جذاب، پر سرعت و با اعتماد به نفس بود که تعریف جدیدی از ژانر را ارایه داد.

Devil May Cry به سرعت به یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای کپکام تبدیل شد. با اینکه دانته به این زودی‌ها در Super Smash Bros ظاهر نخواهد شد اما یک بازسازی تحسین شده از Devil May Cry 5 برای PlayStation 5، باعث شد که این عنوان مثل همیشه برجسته باقی بماند. ما در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به ریشه‌های این فرانچایز داشته باشیم و ببینیم که چگونه در طول این سال‌ها تغییر یافته است.

شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

هنگامی که توسعه‌ی Devil May Cry در سال 1999 آغاز شد، در ابتدا به عنوان برنامه‌ی اولیه کپکام برای Resident Evil 4 در نظر گرفته شده بود. دلیل این مورد نیز این بود که توسعه دهندگان بازی برای بررسی معماری قرون وسطایی، سفری به اسپانیا داشتند.

با توجه به این موضوع که بازی برنامه ریزی شده دارای یک گیم پلی اکشن بود، تهیه کننده و سازنده‌ی رزیدنت ایول، شینجی میکامی احساس کرد که این موضوع با ریشه‌های وحشت و بقای رزیدنت ایول فاصله‌ی زیادی دارد و تصمیم گرفت تا این بازی برنامه ریزی شده را به عنوان یک IP‌ی مستقل معرفی کند.

شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

کارگردان و نویسنده‌ی پروژه یعنی استاد هیدکی کامیا، کل طرح را بازنویسی کرد. این بازنویسی در مورد مردی است که شیاطین را شکار می‌کند، نامش دانته است که از نام نویسنده‌ی کتاب کمدی الهی، دانته آلیگری الهام گرفته شده است. همچنین برای شخصیت شوخ طبع، دوست داشتنی و جسور دانته نیز از انیمه‌‌ی Cobra از Buichi Terasawa الهام گرفته شد. برای اینکه نشان داده شود که دانته چقدر شیک و باحال است، طراحان یک کت بلند و قرمز برای او در نظر گرفتند. زیرا رنگ قرمز در ژاپن نماد قهرمانی محسوب می‌شود.

در ادامه پس از مشاهده‌ی یک باگ در عنوان Onimusha: Warlords که باعث می‌شد بازی‌باز بتواند با ضربه زدن به دشمنان آن‌ها را به هوا پرت کند، سازندگان تصمیم گرفتند تا سیستم مبارزه‌ای را طراحی کنند که با ترکیب ضربات مختلف و متعدد به بازی‌باز پاداش دهد.

شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

Devil May Cry با الهام هنری از عناصر گوتیک، گیم پلی مبارزه‌ای سریع و کنترل مناسب خود، پس از انتشار برای PS2 در سال 2001 مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت و در پنجره‌ی اولیه‌ی انتشار خود بیش از 2 میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رساند.

کپکام موفقیت Devil May Cry را با انتشار 2 دنباله برای PS2 در سال‌ها 2003 و 2005 ادامه داد. این عناوین گیم پلی ترکیبی و جنبه‌‌های فنی این سری را به سطح جدیدی رسانده بودند. با این حال، در حالی که عنوان Devil May Cry 4 در سال 2008 پس از عرضه برای PlayStation 3 و Xbox 360 به لحاظ تجاری و از نظر منتقدان با موفقیت روبرو شده بود، کپکام تصمیم گرفت تا این فرانچایز را به مسیر متفاوتی هدایت کند.​

شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

پس از عنوان Devil May Cry 4 ما شاهد DmC: Devil May Cry از Ninja Theory بودیم. و کپکام نیز فعالانه با تیم نینجا تئوری کار کرد تا یک باز‌آفرینی کامل برای این فرانچایز ساخته شود. عنوانی که می‌تواند با بازی هک اند اسلش جدید استاد کامیا یعنی فرانچایز Bayonetta رقابت کند. بازآفرینی داستان این سری و طراحی مجدد دانته به منظور جلب توجه مخاطبان جوان‌تر که آشنایی با این فرانچایز نداشتند صورت گرفته بود. اگر چه DmC از نظر تجاری و از نگاه منتقدان موفق بود اما طرفداران همچنان اختلاف نظر داشتند.

به دنبال واکنش‌های متفاوت به DmC، کپکام دوباره سراغ داستان و شخصیت‌های سری اصلی رفت. Devil May Cry 5 که در سال 2019 منتشر شد یک دنباله‌ی مستقیم برای Devil May Cry 4 بود. در این عنوان سازندگان تمام تلاش خود را کردند تا جایی که ممکن است از تمام پتانسیل سخت افزار PlayStation 4 و Xbox One استفاده کنند. در این عنوان سازندگان سعی کردند تا با حضور شخصیت‌های مانند دانته، نرو و ویرجیل، گیم پلی متمایزتری را ارائه دهند و با معرفی یک شخصیت جدید به نام V این مورد بیش از پیش به چشم می‌آمد.

شیطان هیچ وقت گریه نمی‌کند: به مناسبت 20 سالگی سری Devil May Cry

ریمستر این عنوان برای PS5 نیز با موفقیت تجاری و نظر مثبت منتقدان مواجه شد که یکی از قدرتمندترین بازخوردها در تاریخ فرانچایز محسوب می‌شود.

20 سال گذشت، و همچنان آینده برای فرانچایز Devil May Cry درخشان به نظر می‌رسد. زیرا همچنان در صدر جداول فروش قرار دارد و با گسترش و بهینه کردن گیم پلی خود در حالی که همچنان به ریشه‌های سری وفادار است، با تحسین منتقدان و طرفداران روبروست. این مجموعه‌ی محبوب به عنوان یک مسیر جدید برای سری رزیدنت ایول در نظر گرفته شده بود اما در نهایت به عنوان یک محصول متفاوت مسیر خود را ادامه داد و یک فرانچایز جدید برای کپکام خلق کرد. فرانچایزی که همچنان جذاب است.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها