نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

بازی The Persistence نخست سال 2018 برای عینک واقعیت مجازی پلی استیشن عرضه شد. گیم پلی ترسناک و Rogue-like بازی توانست در آن زمان توجهات را به خود جلب کند.

شما در این بازی می‌بایست در یک سفینه‌ی نفرین شده به بقا می‌پرداختید. موفقیت این اثر سازندگان را بر آن داشت تا نسخه‌ی ایکس باکس وان، نینتندو سوئیچ و PC را نیز عرضه کنند. آن‌ها همچنین نسخه‌ی ویژه‌ای از بازی را برای پلی استیشن 4 منتشر کردند که نیازی به عینک واقعیت مجازی نداشت.

حال چند وقتی از عرضه‌ی The Persistence Enhanced برای PS5، PC و Xbox Series X/S می‌گذرد، با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی این بازی بپردازیم.

نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

شما در این بازی نقش Zimri Eder را ایفا می‌کنید، یک مأمور امنیتی گیر افتاده در سفینه‌ای به نام “The Persistence”. بنا بر اتفاقاتی این سفینه به سمت یک سیاهچاله در حال حرکت است. وظيفه‌ی شما بازیابی سیستم این سفینه و هدایت آن به سوی زمین می‌باشد و در این بین یک مشکل اساسی وجود دارد.

چاپگر زیستی سفینه دچار اختلال شده و کلون‌های معیوب متخاصم تولید می‌کند. شما باید این خطرات را نیز خنثی کنید. نکته‌ی جالب ماجرا اینجاست که خود شما نیز کلون هستید! و ذات Rogue-like بازی در این بخش خودنمایی می‌کند که بعد از هر بار مردن دوباره شبیه‌سازی می‌شوید و به بازی بازمی‌گردید که مأموریت خودتان را به اتمام برسانید.

در هر دور بازی کردن شما می‌بایست سلاح و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید تا به هدف نهایی نزدیک‌تر شوید. البته یک‌سری ارتقاء همیشگی نیز هست که با پیدا کردن Stem Cellها به دست می‌آید. با توجه به این‌که The Persistence Enhanced یک بازی Rogue-like است با هر بار شروع مجدد نقشه‌ی سفینه‌ دچار تغییر می‌شود و مسیرها دگرگون می‌شوند.

نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

سازندگان خیلی خوب توانسته‌اند ذات گیم پلی بازی را با داستان آن هماهنگ کنند. اتفاقی که در عنوان جدیدتر Returnal نیز شاهد آن بودیم. ساعت‌های ابتدایی بازی شروع کوبنده‌ای دارد و مخاطب عطش زیادی برای یافتن پاسخ سؤالات خود است ولی در ادامه روند نزولی می‌شود.

بازی The Persistence به خودی خود عنوان طولانی و مفصلی نیست. شما کافی است 4 طبقه‌ی سفینه را درنوردید و چالش هر طبقه را فائق آئید تا به زمین بازگردید.

هر طبقه شامل چندین اتاق و راهرو است که می‌بایست از آن‌ها گذر کنید. البته سازندگان چندین چالش بزرگ را در نظر گرفته‌اند که منجر به شکست پیاپی بازی‌باز خواهند شد. علت شکست هم یا قوی نبودن شخصیت و نداشتن تجهیزات مورد نیاز است و یا این‌که ناآشنا بودن بازی‌باز با چالش پیش‌رو. شکست‌های پی‌در‌پی شاکله‌ی این سبک به خصوص را تشکیل می‌دهد و نمی‌شود خرده‌ای به آن گرفت ولی سازندگان پیاز داغ آن را زیاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد دارند با این‌کار مدت زمان گیم پلی را بیش‌تر جلوه دهند که حرکت درستی نیست.

نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

نکته‌ی دیگر در خصوص بازی تغییر ریتم آن است که شروع آن با تأکید روی عناصر مخفی‌کاری می‌باشد ولی در ادامه به یک‌باره شرایط تغییر می‌کند و باعث ناهماهنگی می‌شود. این مورد از جمله ایرادات بازی است که سازندگان در صورتی که دقت بیش‌تری به خرج می‌دادند، شاهد مسائل اینچنینی نبودیم و عملکرد کلی بازی بهبود پیدا می‌کرد.

بهبودهای ساختار بازی در نسخه‌ی The Persistence Enhanced چندان چشم‌گیر نیستند و صرفاً شاهد پشتیبانی از DualSense هستیم که آن هم جای کار دارد و به پای عناوینی چون Returnal یا Astro’s Playroom نمی‌رسد. همچنین ساختار بازی مشخص است که برای واقعیت مجازی تعبیه شده است ولی در کل کنترل آن ایراد خاصی ندارد و استاندارد است.

نکته‌ی آزار دهنده اما گان‌پلی بدقواره‌ی بازی است که حس و حالی ندارد. شلیک گلوله هیچ حسی را منتقل نمی‌کند و اسلحه‌ی بازی لگدی ندارد. مبارزات بازی حالتی مصنوعی دارند و عاری از حیات هستند. جا داشت که سازندگان این موارد را در این نسخه‌ی نسل جدید برطرف سازند و تجربه‌ی بهتری را به مخاطبان ارائه دهند.

نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

بهبود اصلی The Persistence Enhanced در بخش گرافیک و جلوه‌های بصری است. اینجاست که این بازی می‌درخشد. بافت‌های تصویری و نورپردازی بازی بهبود محسوسی پیدا کرده‌اند. از همه مهم‌تر این‌که بازی اکنون وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60 را ارائه می‌دهد که لذت گیم پلی را افزایش می‌دهد. همچنین بد نیست به قابلیت رهگیری پرتو اشاره کرد که جلوه‌ی چشم‌نوازی به بازی بخشیده است.

البته تجربه‌ی واقعی The Persistence Enhanced در واقعیت مجازی است ولی خب بهبودهای گرافیکی شرایط را برای حالت معمولی هم خوشایند کرده‌اند. فضای سفینه اکنون واقع‌گرایانه‌تر به نظر می‌رسد و مخاطب را به مرز غوطه‌وری در اثر نزدیک می‌کند.

نقد و بررسی بازی The Persistence Enhanced

اگر نسخه‌ی معمولی بازی را قبلاً خریداری کرده‌اید خبر خوش برای شما این است که ارتقاء به نسخه‌ی نسل جدید رایگان است. ولی نکته‌ی اصلی این‌جاست که اگر نسخه‌ی The Persistence Enhanced را خریداری کنید خبری از ویرایش مخصوص واقعیت مجازی نیست. به عبارتی باید انتخاب کنید که قصد تجربه‌ی کدام نسخه را دارید.

در پایان خرید یا عدم خرید The Persistence Enhanced به خودتان بستگی دارد. این‌که چقدر به سبک Rogue-like علاقمند هستید و این‌که مشکلات اشاره شده در نقد برای شما قابل تحمل هستند. اگر از طرفداران این سبک هستید و دنبال بازی‌های مشابه Returnal می‌گردید، تجربه‌ی این بازی انتخاب بدی به نظر نمی‌رسد.

امتیاز ساویس‌گیم: 7 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end, whether or not to buy The Persistence Enhanced is up to you. It depends how interested you are in the Rogue-like genre and how tolerable the problems mentioned in the review are for you. If you are a fan of this genre and are looking for games similar to Returnal, the experience of this game does not seem like a bad idea

SavisGame Score: 7 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها