نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn

(به قلم حسن نصرالهی)

Guerrilla Games پس از آنکه سری “Killzone” را با سه گانه‌ای فوق العاده به شکوفایی رساند، با قدم گذاشتن در دنیایی جدید، باری دیگر می‌خواهد توانایی‌های خود را به رخ همگان بکشاند. Horizon Zero Dawn برای سازنده‌ای که سال‌ها روی عنوان شوتری چون کیلزون متمرکز بوده، یک چالش واقعی است. اما خالقان به خوبی از پس این چالش برآمده‌اند و  یکی از بهترین بازی‌های جهان‌باز نسل هشتم را خلق کرده‌اند.

Horizon Zero Dawn به عنوان یک بازی اکشن-نقش آفرینی کاملاً ساختارمند و اصولی ترسیم شده است و در عین حال قواعد خاص خودش را یادآوری می‌کند. گوریلا گیمز با خلق جهانی کاملاً منحصر به فرد که همه‌ی اجزای‌اش ماهرانه به یکدیگر پیوند خورده‌اند، به خوبی استانداردها و عناصر مرتبط با تماتیک اثر را پایه‌گذاری می‌کند تا یک مجموعه‌ی فوق‌العاده را تدارک ببیند.

در واقع تم و درونمایه‌ی اثر کاملاً متفاوت است و به هیچ عنوان دیگری شباهت ندارد. جهانی که  خالقان برایمان تدارک دیده‌اند، فناوری‌های پیشرفته را در دورانی عصر حجر گونه به تصویر می‌کشد، که این بار نه بلایای طبیعی بلکه همان فناوری پیشرفته‌ی دست بشر است که جهان را در خطر نابودی قرار داده است.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

سفری عاطفی که قهرمانی دوست داشتنی به نام Aloy آن را آغاز می‌کند، با کشف اسرار قبایل بومی و آثار باستانی ادامه می‌یابد تا در نهایت به نجات دنیا و بشریت ختم شود. داستان خوب است و روایتی قابل قبول دارد، هر چند به هیچ عنوان نمی‌توان آن را جزو تجربیات شاخص نسل به حساب آورد، با این وجود شخصیت پردازی قهرمانانه‌ی “الوی” به خوبی صورت گرفته و می‌توان او را جزو بهترین پرسوناژهای خلق شده برای یک بازی دانست.

Aloy به خوبی شخصیت پردازی می‌شود. با توجه به اینکه بازی‌باز از دوران کودکی “این دختر مو قرمز و خوش سیما” را کنترل می‌کند، فرصت اخت شدن با او به خوبی فراهم می‌شود. “الوی” خیلی سریع پیشرفت می‌کند و راه و روش زندگی و مصون ماندن از خطرات را از Rost (که به نوعی مربی و محافظ اوست) می‌آموزد و تبدیل به تیراندازی ماهر می‌شود.

خالقان به خوبی کارزار را برای پی‌گیری داستان ایجاد کرده‌اند و در ادامه شاخ و برگ بیش‌تری به روایت می‌بخشند. اگر چه شخصیت‌های فرعی فراموش شدنی هستند اما دست کم نقش خود را برای پرداخت بهتر الوی ایفا می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

اما نکته‌ای که داستان سرایی این اثر را قابل قبول و منحصر به فرد از کار درآورده، همان تم و رویکرد متفاوت گوریلا گیمز برای خلق جهانی کاملاً بی نمونه است که فرصتی برای باروری ایده‌هایی نوین را به آن‌ها داده است تا فرای الهام گیری، بازی به هیچ سویی گرایش نداشته باشد. در واقع Horizon Zero Dawn، اصول و قوانین خود را بنیان گذاری می‌کند و آن‌ها را در دل گیم پلی توسعه می‌دهد.

گیم پلی و روند Horizon Zero Dawn مهم‌ترین نقطه قوت بازی را شکل داده و بسیار سرگرم کننده است. با توجه به جهان متفاوت بازی، که فناوری سایه‌ای عظیم بر آن افکنده و ماشین‌های رباتیک که ساختمان آن‌ها کاملاً مشابه آناتومی دایناسورها از کار درآمده، زیست بوم و حیات وحش متفاوتی را شاهد هستیم. در واقع ماشین‌ها که در جهان بازی پراکنده شده‌اند در کنار حیوانات عادی زندگی می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

دشمنان الوی در بازی که همین ماشین‌های رباتیک هستند، نقطه ضعف‌های خاص خود را دارند و الوی نیز که تیراندازی ماهر است باید با آن‌ها مقابله کند. برای این منظور، الوی به وسیله‌ای به نام Focus وابسته است. او این وسیله را به طور اتفاقی در یک غار پیدا می‌کند و توانایی‌های ویژه‌ای را به دست می‌آورد. این توانایی‌ها شامل اسکن کردن، ارتباط با جهان مردگان و مواردی از این قبیل می‌شود که برتری ویژه‌ای را به الوی بخشیده است.

در واقع فوکوس را می‌توانیم مهم‌ترین مکانیک گیم پلی بنامیم که کارکرد بسیار مهمی در کلیت بازی دارد. اما این وسیله تنها عاملی است برای شناختِ بهتر عوامل ناشناخته! با توجه به دوران منحصر به فرد بازی، این تیروکمان الوی است که راهکار چیره شدن بر خطرات تلقی می‌شود.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

ابتدا کمان الوی تیرهایی ساده را در بر می‌گیرد اما در ادامه، انواع و اقسام کمان‌ها با تیرهای مختلف در دسترس واقع می‌شوند. کمان‌هایی با تیرهای سمی، آتشین، یخی، انفجاری و هر آنچه که فکر کنید به مرور به تجهیزات الوی اضافه می‌شوند تا بتوانید بر هر خطری فائق شوید و راهکارهای متفاوتی را برای غلبه بر دشمنان به کار گیرید.

بازی برای دسترسی به تجهیزات قدرتمند چندان سخت گیری نمی‌کند و خیلی ساده می‌توان در بازی قدرتمند شد و سیر پیشروی را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر کرد. مبارزات با توجه به این نکات، همچنین تنوع قابل قبول سلاح‌ها و دشمنان، بسیار عالی از کار درآمده و تا آخرین لحظه جذابیت خود را از دست نمی‌دهند.

در کل در جهان بی نظیر و منحصر به فرد هورایزون زیرو داون، 26 گونه‌ی رباتیک وجود دارند و هر کدامشان راهکاری متفاوت را می‌طلبند. برای همین چندان نمی‌توان به سلاحی خاص متکی بود. ضمن آنکه ترکیب گونه‌های مختلف ربات‌ها در هنگام مبارزات، برخوردی کاملاً اکشن گونه را به بازی می‌بخشد و عکس العمل سریع، شیرجه رفتن و استفاده مناسب از تجهیزات Aloy، بستری عالی را برای به چالش کشیدن توانایی‌های بازی‌باز فراهم می‌کند.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

در این میان الوی نیزه‌ای هم برای مبارزات نزدیک در اختیار دارد. علی رغم آنکه این سلاح به یک حمله‌ی سبک و سنگین ساده محدود شده اما بسیار کارآمد است و در صورت استفاده درست از آن، حتی می‌توان موجودات غول آسای بازی را نقش بر زمین کرد تا فرصت اجرای تمام کننده‌ها فراهم شود.

تمام کننده‌ها واقعاً دیدنی و لذت‌بخش هستند و با صداگذاری ماهرانه‌ای نیز پرداخت شده‌اند. البته شرط پیش‌روی و ماجراجویی، تنها به مبارزات پر هیاهو خلاصه نشده و انتخاب اول بسیاری می‌تواند گزینه‌ی مخفی‌کاری باشد که با توجه به تعداد ربات‌ها در هر محیط، کاری عاقلانه و سنجیده خواهد بود و نه تنها لذت‌بخش است بلکه صرفه جویی در زمان و مهمات را نیز به دنبال دارد.

به طور کلی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند. برای آنکه بتوان در جهان بازی دوام آورد، باید تن به یک ماجراجویی ناب داد و اقلام، مهمات و آیتم‌ها را که در جهان بازی پراکنده شده‌اند را جمع آوری کرد. جهان Horizon Zero Dawn پر شده از آیتم‌های به درد بخور برای ساخت مهمات و افزایش میزان دارایی‌ها که طبیعتاً هر چقدر بیشتر به گشت و گذار بپردازید، ملزومات بیشتری را دریافت خواهید کرد.

برای ساخت تیرهای کمان به آیتم‌های طبیعی نیاز خواهید داشت که به طور فراوان در جهان بازی یافت می‌شوند. همچنین با نابود کردن ربات‌ها، آیتم‌های ارزشمندی را تصاحب می‌کنید که بهتر شدن تجهیزات الوی را در پی دارد. جهان گردی به لطف تمامی عناصر موثر و سرگرم کننده‌اش، لذت‌بخش و فوق‌العاده از کار درآمده است. چه بسا اینکه یک سیر بصری بی تکرار و چشم نواز هم چاشنی آن شده باشد.

از سویی دیگر، Horizon Zero Dawn پر شده از اشیاء جمع کردنی متنوع و جذاب که در سرتاسر نقشه پنهان و پراکنده شده‌اند. آنها اغلب دور از دسترس هستند. در واقع این موارد بهانه‌ای برای سکوبازی‌های سرگرم کننده می‌شوند و تنوع در روند بازی را افزایش می‌دهند.

همه چیز به سادگی و زیبایی محیا شده تا بازی‌باز با کم‌ترین کاستی ممکن درگیر یک ماجراجویی فوق العاده باشد. در این راستا ماموریت‌های جانبی نیز به لطف لحظه‌های سرگرم کننده، ارزشمند و جذاب از کار درآمده و تنوع مناسبی هم دارند. تنها ایرادی که در این بخش وجود دارد، شخصیت‌های فراموش شدنی و بی اهمیت است که هیچ بار عاطفی و دراماتیکی به این خرده پی‌رنگ‌ها و ماموریت ها اضافه نمی‌کنند.

Horizon Zero Dawn میزبان ساعت‌ها گیم پلی با انواع و اقسام فعالیت‌های مختلف است. بازی در کل عنوان ساده‌ای نیست و اگر به منابع، نکات آموزشی و تکمیل مهارت‌ها، بی توجه باشید، با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

بازی در بخش مهارت‌ها نمودار بسیار ساده و لذت‌بخشی دارد. این مهارت‌ها به سه دسته‌ی Prowler ،Brave و Forager تقسیم شده‌اند و هر کدام‌شان شاخه‌های مرتبطی جهت ارتقاء دارند. تاثیر این مهارت‌ها به خوبی در بازی مشهود است و به گیم پلی عمق فوق العاده‌ای بخشیده است.

Horizon Zero Dawn در کل محدودیتی برای محتوای ارائه شده‌اش ایجاد نمی‌کند و تمامی عناصر آن در شرایطی مطلوب قرار دارند. از ماجراجویی عظیم در جهانی قابل لمس و باورپذیر تا به ثمر رسیدن داده‌های تلفیقی در بازی، همگی یک عنوان با اصالت و با شخصیت را ترسیم کرده‌اند که به طور حتم می‌تواند رضایت اکثر بازی دوستان را در پی داشته باشد.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

همان طور که قبلاً گفته شد، زیست بوم متفاوتی را در بازی شاهد هستیم. به غیر از آنکه باید با ربات‌های مختلف دست و پنجه نرم کنید، در کنار آن‌ها، حیواناتی بی آزار نیز در جهان بازی وجود دارند. و با وجود تنوع کم حیوانات، خالقان بخش ویژه‌ای برای شکار آن‌ها تدارک دیده‌اند.

بخش ساخت و ساز به نوعی ماحصل شکار حیوانات است. در واقع با پوست حیوانات می‌توان اقلام موردنیاز را تهیه کرد، ظرفیت کوله پشتی را افزایش داد و به برخی از سلاح‌ها و زره‌ها نیز دسترسی داشت. سلاح‌ها و زره‌هایی که فروشنده‌ها آن‌ها را به شرط Shards (که به نوعی واحد پول بازی محسوب می‌شوند) و شکار حیوانی خاص در اختیارتان قرار می‌دهند.

البته نکته‌ای جالب در باب فروشنده‌ها این است که در صورت تمایل می‌توانید آیتم‌های فروخته شده را پس بگیرید. اما در هر صورت بخش ساخت و ساز و شکار حیوانات، ساده و بدون پیچیدگی خاصی در تار و پود گیم پلی نهادینه شده است.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

در مجموع گیم پلی Horizon Zero Dawn با تلفیقی از ژانرهای مختلف، نمایشی بسیار جذاب و سرگرم کننده را ارائه می‌دهد. اگر مدام در حال فعالیت باشید، نبردها و چالش‌های بازی را پشت سر بگذارید، با ذوق و شوق جهانی چنین شگفت انگیز و پویا را در نوردید و میل به کاوش را از خود نشان دهید، بازی خیلی زود به سرانجام و حداکثر توانایی‌های شخصی می‌رسد.

در واقع Horizon Zero Dawn نهایتاً تا Level 50 را برای علاقه مندان تدارک دیده است. البته این مورد با به‌روزرسانی‌های اخیر به 60 افزایش پیدا کرده است و سطح جدیدی به نام Ghost Level نیز اضافه شده است. با این حال اگر بازی مشتاقانه پی‌گیری شود، قبل از به پایان رساندن آن می‌توان، از تمام جوانب بازی لذت برد و تا مدت‌ها درگیر آن بود.

باید یادآور شد برای سازندگان توانمندی که تا قبل از این عنوان، سال‌ها روی فرانچایز بزرگی همچون کیلزون مشغول به کار بوده‌اند، Horizon Zero Dawn ریسک بسیار بزرگی بوده است. خوشبختانه آن‌ها کاری فوق العاده را انجام داده‌اند و ماهرانه ساختمان یک سری را پی ریزی کرده‌اند. عنوانی که حتی در مباحث فنی و بصری نیز از تجربیات شگفت انگیز نسل هشتم به شمار می‌رود.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

بی اغراق می‌توان گفت که گوریلا گیمز، خیلی زود نسل هشتم را با شمایل فنی و بصری شگرف این عنوان به انتها رسانده است. مناطق جنگلی، بیابانی و کوهستانی، چشم اندازی فوق العاده را به تصویر می‌کشند و هر محیطی سرشار از افق‌های دیداری چشم نواز و متنوع است.

بافت‌ها، جزئیات و دور نماها در نوع خود استانداردی تازه هستند و انیمیشن‌های بازی نیز با وسواس زیادی پرداخته شده‌اند. حالات جوی متغیر، چشم اندازهای رویایی در شب و هر آنچه که بازی تصویر سازی می‌کند تا ساعت ها قابل دیدن است. موسیقی نیز کاری شایسته‌ی تحسین و مکمل زیبایی‌های بصری و یک ماجراجویی لذت‌بخش است.

در نهایت Horizon Zero Dawn عنوانی بزرگ و قابل احترام است. همه چیز به خوبی محیا شده تا یک سری فوق العاده‌ی دیگر را از سازندگانی توانمند شاهد باشیم. گوریلا گیمز نشان داد که چگونه می‌توان به یک IP تازه جان داد و آن را به شکوفایی رساند. بدون شک Horizon Zero Dawn موفقیتی بزرگ برای سازندگانی خوش ذوق و دوست داشتنی است که فرمول ساخت یک بازی را به خوبی می‌دانند و همواره با عناوینی بزرگ، تجربه‌ای فوق العاده را رقم می‌زنند.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | زیر خط افق؛ رویایی زیباتر از واقعیت

FINAL VERDICT

In the end, Horizon Zero Dawn is a great and respectable title. Everything is well prepared to witness another wonderful series of capable developers. Guerrilla Games showed how to bring a new IP to life and make it flourish. Undoubtedly, Horizon Zero Dawn is a great success for tasteful and lovable creators who know the formula of making a game well and always create great experiences with great titles

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها