نقد و بررسی بازی Gears of War: Judgment؛ طوفان گلوله

نقد و بررسی بازی Gears of War: Judgment؛ طوفان گلوله

(به قلم حسن نصرالهی)

بگذارید از همین ابتدا خیالتان را راحت کنم! از Gears of War: Judgment نباید توقعات عجیب و غریبی داشته باشید. هر چند که این اثر به خودی خود یک بازی خوش سیما و سرگرم‌کننده است که ضمن ارزش‌های خاص خود، تجربه‌ای مفرح را رقم می‌زند، اما اگر معیارمان مقایسه باشد بازی کوچک‌تر از آن است که جا پای عناوین سری بگذارد. نه آنکه بازی اصول Gears of War را زیر پا گذاشته باشد. اتفاقاٌ برعکس، کلیشه‌های دوست داشتنی همچنان حضور موثری در Gears of War: Judgment دارند و با اندکی تغییرات به کار گرفته شده‌اند.

People Can Fly که با بازی طوفان گلوله (Bulletstorm) توانست حسابی موفق ظاهر شود، اکنون با همان فرمول به سراغ مخلوق اپیک گیمز رفته است. برای همین هرج و مرج حاصل شده در Gears of War: Judgment به شدت یادآور اثر ذکر شده است. بازی لحظه‌ای آرام و قرار ندارد و طوفان گلوله از هر طرف هجوم می‌آورد. این هیجان مطلق اگر چه سرگرم‌کننده از کار درآمده اما چون با طراحی مراحل تابناک سری همراه نیست به سادگی در دام تکرار می‌افتد. با اینکه Gears of War: Judgment شما را تا انتها با خود همراه می‌کند اما چیز زیادی هم به تجربه‌ی گیمریتان اضافه نمی‌کند.

نقد و بررسی بازی Gears of War: Judgment؛ طوفان گلوله

Gears of War: Judgment دو خط داستانی متفاوت دارد که هر کدامشان می‌توانند خالق ساعت‌ها سرگرمی باشند. “داوری” اتفاقات قبل از Gears of War را روایت می‌کند و After Math به اتفاقات قبل از Gears of War 3 می پردازد. اما راستش را بخواهید ترجیح دادم چیز زیادی در مورد داستان ننویسم، چون اهمیت چندانی برایم ندارد. البته ایده ی داستانی Gears of War: Judgment جالب توجه از کار درآمده است.

همه‌ی اعضای گروه Kilo به فرماندهی”دیمون برد” در دادگاه نظامی حاضر شده‌اند تا جوابگوی سوالات سرهنگ لومیس باشند. آن‌ها باید توضیح بدهند که چرا از دستورات سرهنگ سرپیچی کرده‌اند. در واقع مراحل بازی از فیلتر توضیحات اعضای کیلو می‌گذرد و به نمایش در می‌آید. این ایده هر چند هوشمندانه است اما روایت از هم گسیخته و نا به سامانی دارد و پرش‌های متوالی در آن مانع از هم‌ذات پنداری می‌شود. بنابراین گیم پلی بسیار مهم می‌شود تا بتواند ناتوانی قصه را جبران کند.

خوشبختانه همانطور که گفته شد Gears of War: Judgment سرگرم‌کننده است. هر چند خطر تکراری شدن وجود دارد اما تنش‌های استمراری در بازی چندان نمی‌گذارد تکرار مکررات برملا شود. خالقان با رویکردی جدید به بازی، اکشن را پر تب و تاب‌تر از قبل کرده‌اند و تکیه بر کاورگیری را کمتر از گذشته. اگر چه کاورگیری همچنان اصولی‌ترین روش پیشرفت در بازی محسوب می‌شود اما به دلیل ماهیت بازی این نکته کمتر از گذشته پرداخت شده است.

از طرفی چالش‌های خاصی در Gears of War: Judgment وجود دارد که هر کدامشان شیوه‌ی برخورد با گیم پلی را به کلی تغییر می‌دهند. این چالش‌ها ممکن است تمام کردن مرحله‌ای خاص در مدت زمانی محدود باشد یا پشت سر گذاشتن یک مرحله در شرایط جوی نا مساعد. در هر صورت چالش‌های بازی جذابیت‌های ویژه‌ای به گیم پلی بخشیده‌اند و لحظه‌های پرتکاپویی را خلق می‌کنند. ضمن آنکه بازی در پایان هر مرحله عملکرد شما را آنالیز می‌کند و امتیازاتی را در نظر می‌گیرد.

نقد و بررسی بازی Gears of War: Judgment؛ طوفان گلوله

سازندگان جنبه‌های آرکید گونه‌ را در بازی حسابی افزایش داده‌اند تا بازی‌باز چندان با دست انداز مواجه نشود. حتماً به یاد دارید در نسخه‌های گذشته مارکوس می‌توانست چهار سلاح را به همراه داشته باشد اما اکنون “دیمون برد” تنها به 2 سلاح دسترسی دارد. بازی‌باز تنها با زدن دکمه‌ی Y می‌تواند سلاح‌ها را تعویض کند تا دیگر به سیستم چهار جهت تعویض سلاح‌ها نیازی نباشد. حتی جمع‌آوری مهمات نیز با تغییراتی روبرو شده است. اکنون “برد” می‌تواند بطور خودکار مهمات را جمع‌آوری کند تا هیچ وقفه‌ای در روند اکشن بازی وجود نداشته باشد. این نکات همان افزایش جنبه‌های آرکید گونه‌ی بازی هستند که مبارزات را بی وفقه‌تر از هر زمان دیگری جلوه داده‌اند.

به دنبال این بحث، آرشیو سلاح‌ها نیز در Gears of War: Judgment عالی و بسیار غنی است. و می‌توان با آن‌ها انواع آتش بازی‌های موجود را خلق کرد. در واقع لحظه‌های سرگرم کننده به دستان باز‌ی‌باز خلق می‌شود و اوست که تصمیم می‌گیرد چگونه از بازی لذت ببرد.

راه‌های انتخابی زیادی برای مقابله با دشمنان وجود دارد که اگرچه همانند قبل مهندسی شده نیستند اما زمینه‌ساز لحظه‌های سرگرم‌کننده‌ای می‌شوند که بازی‌باز تنها در یک لحظه آن‌ها را خلق می‌کند. حال چه بسا در حین این تجربه‌ی سرگرم کننده، گرافیک نفس را در سینه‌تان حبس کند!

بله جلوه‌های بصری Gears of War: Judgment در نوع خود بی نمونه هستند و به راستی عصاره‌ی Xbox 360 را کشیده است. در واقع اصلاً نمی‌توان بی تفاوت از تصاویر بازی عبور کرد و تا مدت‌ها به آن خیره نشد. گرافیک بازی با پیشرفته‌ترین فناوری زمانه، در واقع عظیم و تماشایی است. نورپردازی حرف ندارد و جلوه‌های موجود در بازی از آب و آتش گرفته تا سیستم ذرات، همگی نمونه‌ای بهتر از عالی هستند.

فارغ از جنبه‌های چشم‌گیر بصری، صداگذاری نیز عالی است و موسیقی نیز اگر چه با آثار پیشین فاصله‌ی زیادی دارد اما به نوبه‌ی خود ضرب آهنگ بازی را کنترل می‌کند و مشکل خاصی در آن به چشم نمی‌خورد.

نقد و بررسی بازی Gears of War: Judgment؛ طوفان گلوله

در نهایت Gears of War: Judgment بازی خوب و مفرحی است و جلوه‌های گرافیکی عظیم و چشم نوازی دارد. همه چیز در بازی در خدمت تجربه‌ای سرگرم کننده است که از قضا نام Gears of war را نیز یدک می‌کشد. شاید بزرگی نام این سری کمی بر روی بازی سنگینی کند اما چه کسی می تواند از طوفان گلوله ی People Can Fly به سادگی عبور کند! تجربه Gears of War: Judgment برای طرفداران امری کاملاً ضروری است و برای تازه‌واردان نیز اگر چه نکته‌ی خاصی در بر ندارد اما تجربه‌ی لحظه‌های پرهیاهوی این اثر، به هیچ عنوان خالی از لطف نخواهد بود.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end, Gears of War: Judgment is a good and fun game with great and eye-catching graphic effects. Everything in the game serves a fun experience that ironically bears the name of Gears of war. The big name of this series may weigh a little on the game, but who can easily get past the People Can Fly bullet storm! The experience of Gears of War: Judgment is absolutely necessary for the fans, and for the newcomers, although it does not contain anything special, the experience of the tumultuous moments of this work will not be without merit

SavisGame Score: 8 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها