چگونگی بهینه‌سازی بازی‌ها برای افرادی که مشکل بینایی دارند

چگونگی بهینه‌سازی بازی‌ها برای افرادی که مشکل بینایی دارند

به گزارش ساویس‌گیم، دنیای بازی‌ها، همان دنیای لذت‌بخشی که افراد برای رهایی از دغدغه‌های روزمره و مشکلات دنیای حقیقی به آن پناه می‌برند. مفهومی از هنر که غوطه‌وری را به حد اعلای خود رسانده است. همه‌ی افراد عاشق همچین تجربه‌ای هستند. افراد کم توان نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند.

شرکت‌های بازی‌سازی از دیرباز به بهینه‌سازی بازی‌ها برای افراد مختلف پایبند بودند. انواع و اقسام تنظیمات کنترلری و نمایش بازی از همین نکته منشأ گرفته است. در این میان اما افرادی که ضعف شدید بینایی داشتند یا کلاََ نابینا بوده‌اند در طول سال‌ها مغفول مانده بودند. چرا که فناوری آن‌چنانی هم برای در دسترس ساختن بازی‌ها برای این عزیزان فراهم نبود.

سال گذشته اما استودیوی ناتی داگ با بازی The Last of Us Part 2 یک انقلاب در این زمینه ایجاد کرد. آن‌ها تا جای ممکن تجربه‌ی بازی خودشان را در دسترس کرده بودند. از جمله‌ی ویژگی جدید هم قابلیت تبدیل متن به گفتار و شرح صحنه بود. به وسیله‌ی همین قابلیت‌ها یک شخص نابینا توانست بازی را از ابتدا تا انتها تجربه کند و این موضوع موجب توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

این حرکت که بازی‌ها را برای افراد بیش‌تری در دسترس قرار دهند، حرکت بزرگ و مثبتی است. و شرکت Descriptive Video Works در همین زمینه فعالیت می‌کند. این شرکت توضیح می‌دهد که کار آن‌ها از شرح ساده‌ی صحنه فراتر می‌رود. چرا که ما با یک بازی ویدیویی طرف هستیم. یک سرگرمی تعاملی نه یک اثر سینمایی که مخاطب دخالتی در آن ندارد.

از این رو آن‌ها باید صحنه را طوری شرح دهند که برای شنونده کاملاً قابل فهم باشد. و او بتواند بازی را به پیش براند و از پس چالش‌ها فائق آید. برای همین منظور آن‌ها باید از گویندگان حرفه‌ای و مناسب هم استفاده کنند. گویندگانی که صدای گیرایی داشته باشند. و لحن و گویش مناسبی هم برای بازی‌های مختلف ارائه دهند.

این شرکت در همین راستا با شرکت‌های مختلف بازی‌سازی فعالیت کرده است و تا کنون تریلرهای عناوین بزرگی چون Assassin’s Creed Valhalla، Farcry 6 و دیگر عناوين را برای افراد کم توان در دسترس کرده است.

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ در دسترس کردن بازی‌ها برای افراد بیشتر را کاری شایسته می‌دانید؟

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها