عصر دیجیتال سیاهی‌های خود را نشان می‌دهد و مایکروسافت در این بین می‌درخشد

عصر دیجیتال سیاهی‌های خود را نشان می‌دهد و مایکروسافت در این بین می‌درخشد، پلی‌استیشن

به گزارش ساویس‌گیم، روزهای عجیبی را پشت سر گذاشتیم. نینتندو بازی‌های ویژه‌ی ماریو را از فروشگاه‌ها جمع می‌کند و سونی فروشگاه‌های دیجیتالی PS3، PSP و Vita را برای همیشه تعطیل می‌کند. در این بین اما مایکروسافت رندی می‌کند. و دگرباره خاطرنشان می‌کند که در دسترس قرار دادن بازی‌ها در اولویت است.

پشتیبانی از نسل قبل همیشه نقطه قوت مایکروسافت بوده است. و در این سال‌ها توجه بیشتری نیز به آن کرده‌اند. شما می‌توانید به راحتی عناوین گذشته را از طریق ایکس‌باکس گیم‌پس، ایکس‌باکس لایو و دیگر بخش‌ها به دست آورید. و یا این‌که دیسک‌های قدیمی خود را درون دستگاه قرار دهید و تجدید خاطره کنید.

درست در زمانی که نینتندو و سونی روی تاریک فروشگاه‌های دیجیتالی را نشان می‌دهند، مایکروسافت از فرصت استفاده می‌کند. آن‌ها می‌گویند: ما متعهد به این هستیم که بازی‌ها را فارغ از نسل‌ها در دسترس بازی‌بازان قرار دهیم.

این صحبت مایکروسافت شاید خیلی شعاری به نظر برسد. اما در حقیقت آن‌ها واقعاً به آن جامه‌ی عمل پوشانده‌اند. شما می‌توانید به راحتی به بازی‌های نسل گذشته دسترسی پیدا کنید و از همه مهم‌تر این‌که این بازی‌ها را با بهبودهای گرافیکی رايگان تجربه کنید. چه از این بهتر؟ در زمانی که سونی در نسل هشتم عناوین شاخص نسل هفتم خود را دوباره عرضه می‌کرد و می‌فروخت، مایکروسافت برای دارندگان بازی این امکان را به رايگان فراهم کرده بود. تا عناوین نسل پیش خود را به راحتی در نسل جدید تجربه کنند.

البته که در آن زمان صحبت از تفاوت بالای معماری PS3 با PS4 بود. بگذریم از این‌که این حرف چندان منطقی نیست و بیشتر به بهانه جویی می‌ماند. با این حال عملکرد غول ژاپنی در نسل حاضر نیز چندان مثبت نبوده است. فشارهای طرفداران آن‌ها را وادار کرد تا حداقل پشتیبانی از بازی‌های PS4 را برای PS5 قرار دهند. این‌کار صورت گرفته است اما نه آن‌طور که باید و شاید. حال هم به زودی شاهد تعطیلی فروشگاه دیجیتالی کنسول‌های قدیمی هستیم و حتی نسخه‌ی وب آن فروشگاه‌ها نیز بسته خواهد شد. این امر شاید در نگاه اول ساده به نظر آید اما در حقیقت دسترسی به عناوین فوق‌العاده‌ و کلاسیکی برای همیشه قطع خواهد شد.

اقدام نینتندو هم که نیاز به توضیح ندارد. یک اقدام وحشتناک و به شدت پول پرستانه. آن‌ها Super Mario 3D All-Stars را که کالکشنی از عناوین ماریو بود را پس از 6 ماه از فروشگاه‌ها حذف و جمع‌آوری کردند. جالب است بدانید که یکی از بازاریابان خبره در این خصوص می‌گوید: هدف نینتندو از این کار القای حس از دست دادن به مخاطبان و کاربران است. به طوری که کاربر احساس کند اگر خریدی انجام ندهد چیزی از دست داده است. و با این استراتژی غیرانسانی آن‌ها قصد دارند یک فروش گسترده و احساسی را رقم بزنند. کاربران از ترس از دست دادن فرصت خرید بازی به سرعت اقدام کنند. و آن‌ها هم که هر قیمتی دلشان بخواهد روی بازی‌ها بچسبانند. چه اهمیتی دارد رقیبی که ندارند! پس هر چه بخواهند انجام می‌دهند. از به کار گیری استراتژی‌های غیرانسانی گرفته تا چیزهای دیگر.

نظر شما در این خصوص چیست همراهان؟ بخش نظرات از آن شماست.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها