بازیمقالات بازی

با حضور شگیرو میاموتو دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی است

با حضور شگیرو میاموتو دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی است

(به قلم حسن نصرالهی)

در سال 1977 شیگرو میاموتو (shigeru miyamoto) به نینتندو پیوست. شرکتی که در آن زمان به خاطر فروش اسباب‌بازی‌ها، ورق‌های بازی و چیزهای بدیع شناخته می‌شد. میاموتو ۲۴ سال داشت که تازه وارد مدرسه‌ی هنر شده بود. کارفرمای او با الهام از موفقیت یک شرکت کالیفرنیایی به نام آتاری، امیدوار بود که بازی‌های ویدیویی گسترش یابند.

میاموتو شروع به سرهم بندی داستانی در مورد یک نجار، دختری در بند و یک میمون غول پیکر کرد. نتیجه به محصولی تحت نام Donkey Kong ختم شد که در سال 1981 به جهانیان معرفی شد. ۴ سال بعد، میاموتو آن نجار را (ماریو) به یک لوله کش تبدیل کرد! تا عنوانی جاویدان به نام Super Mario Bros خلق گردد. این تازه شروع یک فرانچایز نمادین در هنر هشتم بود. اما آقای خاص دنیای بازی‌های ویدیویی چیزهای بیش‌تری می‌خواست.

میاموتو که از مکانیک‌های خطی و فرعی خسته شده بود، مشتاق بود دنیای باز و ماجراهای بی دغدغه‌ی دوران کودکی خود را در Sonobe که شهری در غرب کیوتو بود به تصویر بکشد. در راستای همین دغدغه‌های زیستی، در سال 1986 نینتندو The Legend of Zelda را منتشر کرد.

ماریو میاموتو و لوییجی

در سال 1993، زمانی که روزنامه نگاری به نام دیوید شف مطلبی تحت نام «بازی به پایان رسید: نینتندو چگونه یک صنعت آمریکایی را تسخیر کرد، دلارهای شما را به چنگ آورد و فرزندان شما را به بردگی گرفت» منتشر کرد، میاموتو از نظر بسیاری به عنوان مهم‌ترین طراح بازی‌های ویدیویی در تاریخ شناخته می‌شد. اگرچه او از این واقعیت سود می‌برد که به عنوان چهره‌ی اصلی یک تیم گسترده در محافل ظاهر شود و به گونه‌ای اعتبار اصلی را نصیب خود کند. اما وی فارغ از هر معیاری، یک چهره‌ی برجسته و افسانه‌ای است.

بازی‌های میاموتو صدها میلیون نسخه فروخته است. میاموتو همچنین نقش مهمی را در طراحی Wii ایفا کرده است. اغراق نیست اگر بگوییم او به اندازه‌ی شخصیت‌هایی که خلق کرده، نماد کمپانی محبوب نینتندو می‌باشد. تا آنجا که شایعاتی مبنی بر اینکه او ممکن است بازنشسته شود تأثیر فوری بر قیمت سهام نینتندو گذاشت‌.

ماریو میاموتو پرنسس پیچ

میاموتو همیشه از بازی‌های تیراندازی که اکنون بر هنر هشتم سایه انداخته اجتناب کرده است‌. میاموتو می‌گوید:

«من می‌توانم یک Halo بسازم. این طور نیست که من نتوانم آن را طراحی کنم. فقط انتخاب می‌کنم که این کار را انجام ندهم. نکته‌ای در مورد طراحی بازی من این است که من هرگز سعی نمی‌کنم به دنبال آنچه که مردم می‌خواهند بروم و بر مبنای خواسته‌ها یک بازی را طراحی کنم. من همیشه سعی می‌کنم تجربیات جدیدی خلق کنم که بازی کردنشان لذت بخش باشد».

ایجاد شادی برای همگان هدفی والا برای این بازی ساز دل مشغول بوده است و بسیار متعصبانه آن را دنبال کرده. میاموتو از همان روزهای ابتدایی کارش به نوعی با والت دیزنی مرتبط بوده و این مقایسه‌ها همچنان هم ادامه دارد. با اینکه در سال‌های اخیر و بنا بر دلایلی اسرار آمیز، نینتندو مرد افسانه‌ای خود را از رسانه‌ها دور نگه داشته است. اما این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد که خالق چند تن از نمادین‌ترین عناوین تاریخ، بیش از ۷۰ سال سن دارد و به مرز باز نشستگی رسیده است. هر چند میاموتو اعتقاد دارد بدون او نیز نینتندو با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد و از این حیث مشکلی خاصی وجود نخواهد داشت.

نظر شما در خصوص این بازیساز افسانه‌ای چیست؟ آثار هنری و شاهکارهای بی مانند این هنرمند مولف را تجربه کرده‌اید؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 3 رای ها
امتیاز بده:

حسن نصرالهی

ز گهواره تا گور دانش بجوی.
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا خلف چعباوی
2023-11-30 20:56

خدا قوت آقای نصرالهی عزیز، مثل همیشه عالی بود

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا