ماجرای «کیریو کازوما» پس از اتفاقات قسمت ششم از سری بازیهای «یاکوزا» و ناپدید شدن اسرارآمیز او به پایان رسید. عاقبتی که حتی با عرضه عناوین بعدی نیز از جزئیات آن باخبر نشدیم. اما استودیوی Ryu Ga Gotoku با رونمایی غافلگیر کننده از Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name بازگشت قهرمان دوست داشتنی”kiryu” را نوید داد. بررسی بازی Like a Dragon Gaiden را در ساویسگیم بخوانید.
نوشتار مرتبط: در RGG Summit Fall 2023 چه گذشت
آیا شاهد بازگشتی در خور نام اژدهای دوجیما هستیم؟
بازی Like a Dragon Gaiden وقایع شخصیت Kiryu را مابین قسمتهای ششم و هفتم مرور میکند تا به عنوان پیوندی بین داستان و پیش درآمدی بر قسمت بعدی مجموعه عمل کند. داستان مستقیماً با اتفاقات جالب و مروری بر گذشته Kiryu شروع میشود و اینکه چگونه او پس از مرگش در میانه وقایع قسمت ۶ مخفی شد و بعداً تصمیم گرفت سبک زندگی متفاوتی را به دور از یاکوزا اتخاذ کند.
اما داستان Like a Dragon Gaiden با وجود پایه محکمی که روی آن بنا شده، نمیتواند چندان موفق ظاهر شود، چرا که داستان به فصلهایی تقسیم شده که نسبت به قسمتهای اصلی بسیار کوتاهتر هستند و زمان اتمام بازی اصلی تنها به ۷ ساعت میرسد. متأسفانه اکثر مراحل بازی یک ساختار خسته کننده و داستانی قابل پیشبینی دارند، گویی در پی اعتبار بخشیدن غیرقابل توجیه برای مأموریتهای جانبی هستند، البته تا زمانی که به فصل آخر برسید!
تمام بازیهای یاکوزا به داشتن مأموریتهای فرعی جذاب و فوق العاده شناخته میشوند که اتفاقی رایج در این مجموعه است، با این حال، Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name رویکرد متفاوتی را در نحوه ارائه آنها در پیش گرفته است، در واقع اینطور به نظر میرسد که اکثر ماجراجویی شما در بازی را مأموریتهای فرعی تشکیل میدهند و در مقابل مروری کوتاه و کسل کننده از وقایع داستان را شاهد هستیم.
نقاط قوت داستان
- داستان متمایز و جذاب یاکوزا، با وجود کوتاه بودن
- دیالوگها مختصر هستند و به اصل موضوع میپردازند! این برخلاف اکثر قسمتهای سری است
- با وجود کیفیت آزاردهنده مأموریتهای اصلی، ممکن است ماموریتهای جانبی یکی از بهترینهایی باشند که این سری ارائه کرده است
- عنصر «طنز» در مأموریتها و دیالوگها همچنان کیفیت فوق العاده خود را حفظ کرده است، به عنوان مثال، رویدادهای زیادی را خواهید دید که تاریخچه «کیریو» از قسمتهای قبلی را به سبک «طعنه آمیز» و طنز مرور میکنند
نقاط ضعف
- شخصیتپردازی ضعیف اکثر شخصیتها
- استفاده ابزاری از مأموریتهای فرعی برای بالا بردن مصنوعی زمان بازی بر جذابیت Like a Dragon Gaiden تأثیر منفی گذاشته است
- روش دریافت مأموریتها از شبکه «آکامه» دست و پا گیر است و شما را مجبور میکند بعد از هر مأموریت رفت و آمد اضافه داشته باشید که آن را به یک روال خسته کننده تبدیل میکند
- بازتعریف شخصیت «کیریو» با اصولی برخلاف آنچه قبلاً بود! به عنوان مثال، کیریو در ارتباط با زنان بی پرواتر شده یا از برخی کنایههای جنسی استفاده میکند که برخلاف شخصیت اوست. ما کیریو را یک شخصیت باوقار میشناسیم که احترام زیادی برای خانمها قائل است نه اینکه نگاه ابزاری و پست به آنها داشته باشد!
- کنایههای جنسی جسورانهتر شدهاند!
نگاهی به گیم پلی بازی
در خصوص گیم پلی، Like a Dragon Gaiden تیپ شخصیتی جدید و سبک مبارزه «Agent Kiryu» را معرفی میکند که هم برای خود قهرمان و هم برای طرفداران مجموعه یاکوزا یک رویای تحقق یافته به حساب میآید. جاه طلبی او از دوران کودکی، که همیشه آرزو داشت شبیه پدرخوانده و الگوی خود «شینتارو کازاما» شود در این بازی رنگ واقعیت به خود گرفته است.
سبک مبارزهای خاص «مأمور» برای اولین بار در سری ارائه میشود و در آن «مأمور Kiryu» از ابزارهای مختلفی در مبارزات با نام «Gadgets» استفاده میکند که پیش از این در بازی شاهکار Judgment و همچنین دنباله آن Lost Judgment ارائه شد. اما با این تفاوت که استفاده از آن ابزارها سابقاً فقط به انجام مأموریتها محدود میشد، با این حال کیریو از ابزارها به عنوان سلاح برای کمک به او در نبردها استفاده میکند!
استودیو Ryu Ga Gotoku با Gaiden به عنوان میدانی برای آزمایشها و انحراف از هنجار قسمتهای قبلی استفاده کرده است و با وجود ایدههای نوآورانهای که Kiryu را به روشی جدید دوباره معرفی میکند برای طرفداران قدیمی رضایت بخش نخواهد بود. به کارگیری این ایدهها ناامید کننده است و از آنها به درستی بهره برداری نشده! به عنوان مثال، به دلیل نحوه استفاده از آنها که آزاردهنده به نظر میرسد و مدت زیادی طول میکشد به آنها عادت کنید، در طول نبردها سود زیادی از استفاده از گجتها در طول نبردها نخواهید داشت.
نقاط مثبت گیم پلی
- استفاده از برخی ابزارها در جهان بازی بهتر از به کارگیری آنها در نبردها است، به عنوان مثال، آیتمهای زیادی را در مناطق دوردست خواهید یافت که از طریق ویژگی «عنکبوت» میتوانید آنها را کشف و دریافت کنید
- معرفی مجدد بسیاری از عناصر مختلف از قسمتهای قبلی
- چند سبک مبارزه متفاوت و منحصر به فرد
نقاط منفی گیم پلی
- نبردها چالشی واقعی را ارائه نمیدهند
- تکرار باسها آزاردهنده است برای مثال متوجه خواهید شد که در طول بازی چندین بار با باسهای زیادی مبارزه میکنید
- کنار گذاشتن «QTE» یا «واکنش سریع» در صحنههای رزمی، که باعث شد بیشتر «صحنههای رزمی» برخلاف قسمتهای قبلی هیچ خطری نداشته باشند (البته بد هم نشد! این مکانیک منسوخ شده است، اما چالش برانگیز نبودن مبارزات باعث شد جای خالی آن را حس کنیم)
- استفاده نابجا از عناصر نقش آفرینی از قسمت هفتم، زیرا هیچ تأثیری در مبارزات ندارند و با سبک مبارزات Kiryu که هیچ ربطی به سیستم turn-based ندارد هماهنگ نیستند
- ارتقاء نیاز به تکمیل مأموریتهای جانبی و به دست آوردن ارزهای ویژه برای باز کردن قفل دارد که طراحی خسته کنندهای دارد
- تکرار سناریوی «رینگ کشتی» در تمام قسمتها خسته کننده شده است
بازی Like a Dragon Gaiden با وجود استفاده ضعیف از برخی عناصر، تجربهای متمایز از قسمتهای قبلی را با تنوع زیادی در گیم پلی ارائه میکند، اما از سوی دیگر، داستان خیلی کوتاه است و از مأموریتهای جانبی برای جبران این نقصان استفاده شده که آزار دهنده است و باعث میشود ارزش مقایسه با قسمتهای دیگر را نداشته باشد. با این وجود طرفداران بازیهای یاکوزا به دلیل پایانبندی هم که شده باید حتماً Like a Dragon Gaiden را تجربه کنند.
امتیاز ساویسگیم: 7 از 10
بازبينی تصویری
مأموریتهای جانبی جذاب کماکان بهترین هستند
نوشتار مرتبط: سیستم مورد نیاز یاکوزا ایشین Like a Dragon: Ishin
ایجاد تغییر در شخصیتی که سالها با او زندگی کردهایم حرکت جالبی نیست
نوشتار مرتبط: سیستم مورد نیاز لاست جاجمنت Lost Judgment
متأسفانه بازی خیلی کوتاه است
FINAL VERDICT
Despite the poor use of some elements, Like a Dragon Gaiden offers a unique experience from previous titles with a lot of variety in the gameplay, but on the other hand, the story is very short and side missions are used to compensate for this deficiency. It’s annoying and makes it not worth comparing to previous titles in the series. However, fans of Yakuza games should definitely experience Like a Dragon Gaiden because of the ending
:Pros
- Several different and unique fighting styles
- Fun and engaging yakuza story, despite being short
- The “humor” element in the missions and dialogues still maintains its excellent quality
:Cons
- Battles offer no real challenge
- Poor characterization for most characters
- !Redefining the character of “Kiryu” with principles contrary to what it was before
SavisGame Score: 7 out of 10