بررسی بازی Shenmue 2

بررسی بازی Shenmue 2 شخصیت های اصلی بازی شنمو 2

بازی شنمو 2 (Shenmue 2) دنباله‌ی مستقیم شنمو است و در سال ۲۰۰۱ روانه‌ی بازار شد. به مانند بررسی بازی Shenmue قرار نیست در این مطلب به شما بگوییم که شنمو 2 بازی خوبی است یا خیر، چرا که این بازی‌ها کاملاً شناخته شده و امتحان پس داده هستند. ما در بررسی بازی Shenmue 2 به نقد پورت سال ۲۰۱۸ بازی می‌پردازیم و کیفیت آن را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. البته نگاهی به کلیت بازی نیز خواهیم انداخت. در ادامه با ساویس‌گیم همراه شوید.

استاد یو سوزوکی، خالق مجموعه‌ی شنمو مدت‌ها پیش داستان و برنامه‌ی کلی مجموعه را تدوين کرده‌اند. قرار بود که مجموعه طی ۴ یا ۵ نسخه خاتمه یابد. اما شکست تجاری شماره‌های نخست برنامه را به هم ریخت و وقفه‌ای طولانی را پدید آورد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بازی‌های شنمو دنباله‌ی مستقیم هم هستند و داستان دقیقاََ از نقطه پایان قسمت قبلی ادامه داده می‌شود. بنابراین برای درک بهتر ماجرا اکيداً توصیه می‌شود که بازی‌ها را به ترتيب پیش ببرید (برخلافِ توصیه‌ی سازندگان).

خوشبختانه بازی شنمو 2 نسبت به بازی نخست پيشرفت شگفت‌انگیزی دارد. ریتم داستان سریع‌تر است، تنوع محیطی بالاتر است و شاهد شخصیت‌های جذاب‌تری هستیم. البته همه‌ی این‌ها به لطف خود بازی است، وگرنه پورت که مشابه بازی نخست چندان تغییراتی اعمال نکرده.

ریو در حال مبارزه با dou niu

داستان همان ماجرای اصلی انتقام ریو هازوکی (Ryo Hazuki) از لن دی (Lan Di) را پی می‌گیرد. پس از پایان‌بندی بازی نخست و اتفاقاتی که در بازی پیشین رخ داد، ریو راهی هنگ کنگ می‌شود و بازی شنمو 2 دقيقاً از همین نقطه آغاز می‌شود. ما طی یک میان‌پرده‌ می‌بینیم که ریو سوار بر کشتی به هنگ کنگ می‌رسد و لحظاتی بعد کنترل به دست گیمر سپرده می‌شود. فضاسازی صورت گرفته شگفت‌انگیز است. شما خودتان را در یک محیط کاملاً جدید و متفاوت می‌بینید. محیط کاملاً پویا و زنده است و شما را غوطه‌ور می‌سازد. در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اتفاقاتی زنجیروار به سرعت رخ می‌دهند و شما را میخکوب می‌کنند.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، ضرباهنگ بازی سرعت خوبی پیدا کرده است و خبری از آن روایت کند و کسل کننده نیست. تقریباً همه‌ی نقاط ضعف بازی نخست در شنمو 2 برطرف شده‌اند. دیگر لازم نیست مدت‌ها دنبال یک آدرس خاص بگردید و در بین انبوه تابلوها و نوشته‌های چینی-ژاپنی سردرگم شوید. کافی است از شخصیت‌های بازی پرس و جو کنید تا شما را دقیقاً راهنمایی کنند یا حتی از شما بخواهند که دنبالشان کنید و راه را نشانتان دهند. این تغییرات برای تازه‌واردان فوق‌العاده خوشایند خواهند بود. طرفداران ماجراجویی نیز کافی است از این قابلیت‌ها استفاده نکنند و خللی در تجربه‌ی آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

همچنین همان‌طور که در بررسی بازی نخست گفتیم، مشکلات مربوط به ساعت و زمان بازی نیز کاملاً برطرف شده‌اند، شما می‌توانید زمان را به جلو ببرید تا به انجام مراحل بازی بپردازید. سوزوکی در شنمو 2 همه‌ی نقاط ضعف را پوشش داده و فقط QTE های بدنام باقی مانده‌اند. سکانس‌های QTE (همان سکانس‌های واکنش سریع که باید ظرف چند لحظه دکمه‌ی به نمایش در آمده روی تصویر را فشار دهید) واقعاً تجربه‌ی بازی را خراب می‌کنند. این مکانیک سال‌هاست که منسوخ شده است. در هر حال این موضوع را باید تحمل کنید. چرا که امکان حذف آن‌ها وجود نداشته چون بخش عمده‌ای از ساختار گیم پلی را تشکیل می‌دهند. ولی سازندگان می‌توانستند اندکی آن‌ها را بهبود بخشند که متأسفانه چنین کاری نکرده‌اند.

بررسی بازی Shenmue 2 ریو یک برگ را بین 2 انگشت خود گرفته و به آن خیره شده

با این‌که ضرباهنگ کلی بازی بهبود فوق‌العاده‌ای داشته ولی سازندگان با قرار دادن یک سری بخش‌های کسل کننده این سیال بودن روایت را خفه کرده‌اند. به عنوان مثال اجبار به انجام کارهایی چون جابه‌جایی کتاب‌ها و گردگیری آن‌ها، گرفتن برگ درختان روی هوا، جابه‌جایی اجباری جعبه‌ها یا انجام مینی گیم‌ های خسته کننده برای جمع‌آوری پول مسابقات و پیشروی در داستان.

موارد بالا اگر به اندازه و درست پیاده‌سازی شوند هیچ ایرادی ندارند. ولی اوضاع زمانی بغرنج می‌شود که شاهد استفاده‌ی بیش از حد از آن‌ها هستیم. به عنوان مثال در مقاطعی از شما خواسته می‌شود که ۵۰۰ دلار برای پیشروی در داستان پرداخت کنید. با انجام کارهای معمولی در محیط بازی شما بین ۵ تا ۱۰ دلار به دست می‌آورید، به عبارتی بازی شما را مجبور می‌کند چند ساعتی را به انجام مینی گیم های حوصله سر بر همچون جابه‌جایی جعبه‌ها یا کارهای متفرقه بپردازید و این وقفه ضربه‌ی بزرگی به ضرباهنگ بازی می‌زند. گیمرهایی که به بازی‌های امروزی عادت کرده‌اند بدون شک به این بخش‌ها و مکانیک‌های تاریخ مصرف گذشته واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

تغییر بعدی شنمو 2 «مینی مپ ها» هستند. شما می‌توانید نقشه‌ی محیط‌های بازی را بخرید و روی آن‌ها علامت‌گذاری کنید. این ویژگی تجربه‌ی بازی را بهبود می‌بخشد. با خرید همه‌ی مینی مپ‌ها ریو آن‌ها را به هم می‌چسباند و یک نقشه‌ی کامل با قابلیت‌های گسترده را شکل می‌دهد. طبیعتاً این ویژگی برای افرادی که با مکانیک‌های ماجراجویی و ناوبری بازی نخست مشکل داشتند فوق‌العاده خواهد بود. شخصاً اما از آن استفاده نکردم و ترجیح دادم با گشت و گذار در محیط بازی خودم را در آن غوطه‌ور سازم. به لطف فضاسازی شگفت‌انگیز سازندگان، پس از مدتی همه‌ی کوچه پس کوچه‌های هنگ کنگ را از بر خواهید شد.

نوشتار مرتبط:  5 بازی‌ساز برتر تاریخ 

تصویر هنری بازی شنمو 2 ریو در حال قدم زدن به سمت کلبه ای در کنار آب

سخن پایانی

بازی Shenmue 2 ارزش تجربه دارد؟ اگر از بازی نخست خوشتان آمده، قطعاً این بازی را هم دوست خواهید داشت. حتی اگر بازی نخست خیلی توجهتان را جلب نکرد، شنمو 2 می‌تواند نظرتان را تغییر دهد. این بازی پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای به خود دیده است. نقاط ضعف اصلی بازی نخست برطرف شده‌اند. منتهی حواستان باشد که کنترل همچنان تانک مانند و قدیمی است. مکانیک‌های منسوخ شده نیز کماکان حضور دارند. ولی در مجموع تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد.

امتیاز ساویس‌گیم: ۸ از ۱۰

نوشتار مرتبط:  معرفی بزرگان: یو سوزوکی 

بررسی بازی Shenmue 2 تصویر هنری زیبا از شنمو 2 ریو با مشتی گره کرده و تصویر شنهوا در آسمان

FINAL VERDICT

Is Shenmue 2 worth trying? If you liked the first game, you will definitely love this one. Even if the first game didn’t grab your attention, Shenmue 2 can change your mind. This game has seen great improvements. The main weaknesses of the first game have been fixed. Note that the controls are still tank-like and old. Obsolete mechanics are still present. But overall it provides an amazing experience

SavisGame Score: 8 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها