5 فرانچایز برتر مخفی کاری

5 فرانچایز برتر مخفی کاری

5 فرانچایز برتر مخفی کاری

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

فرقی نمی‌کند در سایه‌ها پنهان شده باشید یا زیر جعبه‌ها، این بازی‌های سبکِ مخفی‌کاری (Stealth) باعث می‌شوند فرار کردن و پنهان شدن از دشمنان ظاهر و احساسی فوق‌العاده داشته باشد. بسیاری از بازی‌های ویدئویی حول‌وحوش کشتن تعداد هرچه بیش‌تر دشمنان جریان دارند. که این کشتار اغلب به شیوه‌های خلاقانه یا تویِ چشم انجام می‌شوند. و نیازمند این هستند که بازی‌باز در هر صورت با دشمنانش درگیر شود. با این حال، نقطه مقابل این مفهوم نیز اگر بیش‌تر از این سبک جذاب نباشد، حداقل می‌تواند به همان اندازه هیجان‌آور باشد. سبک مخفی‌کاری در بازی‌های اکشن تعداد زیادی از عناوینی را شامل می‌شود که از ایده اجتناب از برخورد با دشمنان پیروی می‌کنند.

با اینکه بسیاری از بازی‌های اکشن امروزی، مخفی‌کاری را به عنوان یک مکانیک اختیاری در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهند، دیگر بازی‌ها مخفی‌کاری را عنصر اصلی بازی قرار می‌دهند. و به بازی‌بازان برای تکمیل مأموریت‌ها بدون مشاهده شدن یا به جا گذاشتن ردی از حضور خود جایزه می‌دهند. فرانچایزهایی که قرار است در ادامه به آن‌ها اشاره کنیم، این سبک را تعریف و معروف کرده‌اند. این شما و این 5 فرانچایز برتر مخفی کاری.

نوشتار مرتبط:  30 بازی اکشن-نقش‌آفرینی برتر که باید تجربه کنید 

5 فرانچایز برتر مخفی کاری Deus Ex​

Deus Ex​

در بازی Deus Ex ممکن است تیراندازی‌های زیادی صورت بگیرد. اما این بازی از نظر رویکرد به گیم‌پلی مخفی کاری در تیراندازی اول-شخص تحولی عظیم را رقم زد. با این که بازی‌بازان می‌توانند شخصیت اصلی بازی یعنی JC Denton را درگیر یک تیراندازی تمام‌عیار کنند، اما گیم پلی نچسب تیراندازی بازی، بازی‌بازان را از برخورد مستقیم با دشمنان دلسرد می‌کند.

تعداد گزینه‌های موجود در سرتاسر مراحل بازی، بازی‌بازان را به مخفی‌کاری و پیدا کردن یک مسیر جایگزین تشویق می‌کنند. که معمولاً این مسیرها مانع از برخورد با نیروهای گشتی دشمن می‌شود. بازی‌های بعدی سعی کردند تا از این فرمول دنباله‌روی کنند و آن را دوباره خلق کنند. اما در مقایسه با نسخه‌ی اصلی گستره‌ی تعامل ضعیفی داشتند.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Hitman 3 به علاوه‌ی سیستم پیشنهادی 

Hitman​ بازی هیتمن

Hitman​

مجموعه‌ی Hitman پربحث‌ترین بازی در این فهرست است. داستان یک قاتل معروف به Agent 47 (مأمور ۴۷) را دنبال می‌کند. مأموری که سعی می‌کند راهی برای ورود به مکان‌های مختلف پیدا کند تا هدف‌هایش را از پا در بیاورد. Hitman به طور خاص به استفاده از تغییر قیافه برای همرنگ جماعت شدن تأکید دارد. این بازی همچنین شامل روش‌‌های خلاقانه بسیاری برای کشتن هدف‌هاست. از راه‌های شدیداً ظالمانه گرفته تا روش‌های به‌شدت مضحک.

زمانی که Hitman: Absolution این مکانیک‌ها را به پایین‌ترین حد ممکن تقلیل داد تا تیراندازی‌های بازی اثربخشی بیش‌تری پیدا کنند، طرفداران به شدت نا امید شدند و منجر به این شد که توسعه‌دهنده بازی یعنی IO Interactive این مجموعه را برای برگشتن به ریشه‌های سنتی‌اش بازآفرینی کند.

نوشتار مرتبط:  شاه دزد؛ 2 دهه‌ی پیش Thief: The Dark Project سبک مخفی‌کاری را تعریف کرد 

5 فرانچایز برتر مخفی کاری Thief​

Thief​

بازی Thief فانتزی‌ترین مورد در این فهرست است. در یک محیط تخیلی قرون وسطی جریان دارد و یکی از اولین بازی‌های سه‌بعدی مخفی‌کاری است. این بازی تقریباً یک ماه پس از اولین Metal Gear Solid منتشر شد. و نشان داد که تقریباً به همان اندازه موثر و تأثیرگذار است. در این بازی، ما داستان شخصیت اصلیِ خاکستری Garrett را دنبال می‌کنیم. که سعی می‌کند گنج‌های با ارزشی را از مکان‌های به‌شدت خطرناک بدزدد. فرانچایز Thief مفاهیمی مثل نورسنج و صداسنج را برای اولین بار به بازی‌باز‌ان معرفی کرد.

این بازی همچنین بازی‌بازان را به کاوش و جست‌وجو به عنوان راهی برای پیدا کردن سرنخ‌های بیش‌تر و رسیدن به هدف‌ها تشویق می‌کند. اگرچه نسخه‌های قبلی این بازی بر اساس معیارهای امروزی بدساخت و ساده بودند، اما این حقیقت که یک بازی سبک مخفی‌کاری در سال ۱۹۹۸ از مفاهیمی استفاده کرد که بازی‌هایی مثل Splinter Cell و Hitman آن را بهبود می‌دهند، هوش از سر آدم می‌برد.

نوشتار مرتبط:  طرفداران از بازآفرینی Splinter Cell چه می‌خواهند؟ 

5 فرانچایز برتر مخفی کاری Splinter Cell​ بازی اسپلینترسل سم فیشر

Splinter Cell​

بازی‌های Tom Clancy’s Splinter Cell که شاید واقع‌گرایانه‌ترین بازی‌های سبک مخفی‌کاری باشند که تا به حال ساخته شده‌اند، در مقایسه با دیگر بازی‌های این فهرست به مخفی‌کاری اهمیت بیش‌تری می‌دهند. شاید این مجموعه در نوآوری و خلاقیت ضعیف باشد، اما این ضعف را از طریق بهبود و اصلاح مکانیک‌های بازی جبران می‌کند. مکانیک‌هایی که در آن نورسنج‌ها و صداسنج‌ها که اساسی‌ترین معیارهای بازی هستند. و در کنار دیگر گجت‌های متنوعی قرار می‌گیرند که بازی‌بازها می‌توانند از آن‌ها برای تمام کردن مأموریت‌هایشان استفاده کنند.

به‌یادماندنی‌ترین نکته درباره‌ی Splinter Cell، شخصیت اصلی آن Sam Fisher است. که دوربین‌های دید در شبِ معروف و صداگذاری محشر‌ که توسط بازیگر کهنه‌کار Michael Ironside انجام شده است، به این شخصیت زندگی می‌بخشد.

نوشتار مرتبط:  هنر ناب کوجیما؛ بررسی جزئیات و نکات قابل توجه Metal Gear Solid 3 

5 فرانچایز برتر مخفی کاری متال گیر سالید

Metal Gear​

این بازی به عنوان پدربزرگ تمام بازی‌های مخفی‌کاری شناخته می‌شود. وقتی هیدئو کوجیمایِ جویای نام در جلسه‌ی ارائه‌‌ی ایده ی یک بازی اکشن که در آن هدف بازی‌باز جلوگیری از برخورد مستقیم با دشمنان بود، ایده‌ی این بازی را مطرح کرد با خنده‌های مدیران اجرایی Konami مواجه شد. اما فرانچایز Metal Gear بعدها با ارائه‌ی سومین بازی آن یعنی Metal Gear Solid، به یک نام‌ شناخته‌شده در سرتاسر جهان تبدیل شد.

از آن زمان، این مجموعه به بهبود سبک مخفی‌کاری و فرمولی که خودش خلق کرده است، ادامه داده و هر عضو جدید این مجموعه گزینه‌های بیش تری را برای دستیابی به هدف‌های Snake در اختیار او می‌گذارد. اگرچه بقیه عناوین سبکِ مخفی‌کاری ممکن است مکانیک‌های مخفی‌کاری بهتری داشته باشند، اما بدون موفقیت Metal Gear بعید بود این بازی‌ها برای خودشان اسم‌ و رسمی پیدا کنند.

Metal Gear Solid

نظر شما در خصوص 5 فرانچایز برتر مخفی کاری چیست؟ کدام فرانچایز را می‌پسندید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید. و عضو گروه تلگرامی کاربران ساویس‌گیم شوید تا با حرفه‌ای‌ها در ارتباط باشید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها