نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

سگا با ساخت Yakuza 0 مسیر ورود بازی‌بازان جدید به فرانچایز ارزشمند یاکوزا را هموار کرد. فرانچایزی که حدود یک دهه با ارائه‌ی کیفیت فوق‌العاده بازی‌بازان زیادی را سیراب کرده بود. ولی کماکان نادیده گرفته می‌شد و توجهی که سزاوارش بود را دریافت نمی‌کرد. خوشبختانه یاکوزا زیرو ورق را برگرداند و به مانند جرقه‌ای عمل کرد که عشق این فرانچایز را در قلب بازی‌بازان سرتاسر جهان شعله‌ور ساخت. طبیعتاً پس از کیفیت شگفت‌انگیز یاکوزا زیرو بازی‌بازان زیادی وجود داشتند که می‌خواستند داستان Kazuma Kiryu را پی‌گیری کنند، اینجا بود که سگا با هوشمندی Yakuza Kiwami را رو کرد.

بازی Yakuza Kiwami در حقیقت نسخه‌ی بازسازی شده‌ی بازی نخست برای PS4 بود. که البته در ادامه برای سایر پلتفرم‌ها نیز عرضه شد. Yakuza Kiwami دنباله‌ی مستقیم Yakuza 0 به حساب می‌آید و سازندگان شگفتانه‌های جالبی در این نسخه‌ی بازسازی شده تعبیه کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

داستان بازی چند سال پس از ماجراهای یاکوزا زیرو را تعریف می‌کند. Kazuma Kiryu اکنون یک یاکوزای شناخته شده و معتبر شده است. و نقش کلیدی در جهان زیرزمینی ژاپن ایفا می‌کند. در پی اتفاقاتی او درگیر ماجرای قتل می‌شود و 10 سال را در زندان سپری می‌کند. پس از آزاد شدن وی باید پرده از راز یک قتل و دزدیده شدن 10 میلیارد ین (واحد پول ژاپن) بردارد. ماجرا در حقیقت یک ملودرام پیچ در پیچ است و جذابیت آن به قدری بالاست که محال است در طول میان‌پرده‌های طولانی بازی پلک بزنید.

کمپین اصلی به خودی خود جذاب و طولانی است ولی نباید از مأموریت‌های فرعی نیز غافل شد. مأموریت‌های فرعی در مجموعه‌ی یاکوزا غالباً حکم زنگ تفریح و جدا شدن از سنگینی قصه را ایفا می‌کنند. توجه بفرمائید که مأموریت‌های فرعی این نسخه به نسبت یاکوزا زیرو از جذابیت کم‌تری برخوردارند. فراموش نکنید که Yakuza Kiwami بازسازی نسخه‌ی اول است که در دوران PS2 عرضه شده بود. در آن زمان مأموریت‌های فرعی عمق چندانی نداشتند و اکثراً رویکرد ساده‌ای داشتند. خوشبختانه مینی گیم‌های بازی همچون دارت، بیلیارد و غیره جور این بخش را می‌کشند.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

همان‌طور که بالاتر اشاره کردم سگا در Yakuza Kiwami تغییرات ویژه‌ای را اعمال کرده است و فعالیت‌هایی را قرار داده که در نسخه‌ی اصلی نبوده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به بازگشت Pocket Circuit Racing اشاره کرد. این مینی گیم به مسابقات ماشین‌های اسباب‌بازی در پیست‌های سرهم‌بندی شده می‌پردازد. و شما می‌توانید ماشین خودتان را ارتقاء دهید و با قطعات مختلف آن را شخصی‌سازی کنید. حتماً این دست مسابقات را در انیمه‌‌های ژاپنی دیده‌اید، رویکرد این مینی گیم نیز دقیقاََ به همان شکل است.

و اما فعالیت جدید دیگر MesuKing: Battle Bug Beauties می‌باشد که البته عمق چندانی ندارد و گیم پلی آن مبتنی بر شانس و “سنگ کاغذ قیچی” است.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

جذابیت اصلی Yakuza Kiwami به مانند اکثر بازی‌های یاکوزا گورو ماجیماست. برخلافِ یاکوزا زیرو در این بازی کنترل ماجیما را بر عهده نخواهید داشت در نتیجه سازندگان سیستم Majima Everywhere را پیاده‌سازی کرده‌اند. داستان از این قرار است که ماجیما می‌خواهد به Kazuma Kiryu کمک کند تا آمادگی جسمی خود را به دست آورد. چرا که به عقیده‌ی ماجیما گذراندن 10 سال در زندان کازوما را ضعیف کرده است.

در طول بازی ماجیما در موقعیت‌های مختلف شما را غافلگیر خواهد کرد و شما را به نبرد دعوت می‌کند. شکست دادن او پاداش‌های مختلفی به همراه خواهد داشت. رفته رفته در طول بازی دیوانه بازی‌های ماجیما تشدید می‌شود و شما از سایه‌ی خودتان هم خواهید ترسید. ماجیما همه‌جا حضور دارد!

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami یاکوزا کیوامی

مبارزات بازی طبق معمول جذاب و چالش‌برانگیز هستند. گیم پلی هيچگاه تمرکز اصلی یاکوزا نبوده است ولی با این حال سازندگان با اعمال تغییرات مثبت گیم پلی بازی را همه پسندتر کرده‌اند. اما ایرادات اصلی کماکان پابرجاست و هر چه به پایان بازی نزدیک می‌شوید هسته‌ی مبارزات تکراری می‌شود.

در زمینه‌ی گرافیک و کیفیت بصری Yakuza Kiwami تجربه‌ای قابل قبول را ارائه می‌دهد. ولی سازندگان می‌توانستند روی بهبود گرافیک مانور بیش‌تری دهند. به هر حال با توجه به نزدیکی عرضه‌ی این بازی با یاکوزا زیرو خیلی نمی‌شود به سازندگان ایراد گرفت.

تجربه‌ی Yakuza Kiwami چه برای دوست داران Yakuza 0 و چه برای طرفداران قدیمی واجب است. دوست داران Yakuza 0 داستان Kazuma Kiryu را پی می‌گیرند و طرفداران قدیمی تجدید خاطره‌ای شیرین با تغییراتی جذاب را تجربه خواهند کرد. طرفداران عناوین داستان‌محور این بازی را از دست ندهید.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Yakuza 0

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami یاکوزا 1

FINAL VERDICT

Yakuza Kiwami experience is a must for both Yakuza 0 fans and old fans of this long running franchise. Yakuza 0 fans will follow the story of Kazuma Kiryu and old fans will reexperience sweet memories with fascinating changes. Fans of the story-driven titles, do not miss this game

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها