نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled

(به قلم حسن نصرالهی)

کراش بندیکوت این موجود خنگ و دوست داشتنی، جایگاه ارزشمندی در خاطرات ما گیمرهای فسیل شده دارد. در نسل پنجم کنسول‌های خانگی، کنسول پلی استیشن میزبان سه گانه‌ی شاهکار ناتی داگ بود. سه گانه‌ای ارزشمند که خیلی زود توانست جا پای بزرگان بگذارد و رقیبی قابل احترام برای عناوین ممتاز نینتندو باشد. اما این سه گانه‌ی نمادین، با عنوانی خاطره انگیز تکمیل شد. ناتی داگ با دور کردن بازی از سبک سکوبازی، کراش را به سبک مسابقه‌ای سوق داد تا این سبک محبوب نیز از وجود این موجود دوست داشتنی بی نصیب نماند.

در واقع ناتی داگ Crash Team Racing را با این هدف خلق کرد تا بتواند رقیب جدی برای غول سبک مسابقه‌ای‌ کارتینگ، یعنی ماریو کارت باشد. اما در نهایت بازی آن قدر ویژگی خوب داشت که خود منبع الهام بسیاری از عناوین سبک مذکور شد.

اکنون پس از سال‌ها، Beenox برای سر و سامان دادن به این سری، پس از آنکه سه گانه‌ی ارزشمند ناتی داگ را با موفقیت بازآفرینی کرد، بلافاصله آخرین میراث آن‌ها در این سری را نشانه رفت. Crash Team Racing، فرصتی دیگر برای به اوج رساندن این فرانچایز محبوب به شمار می‌رفت.

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

بر خلاف عنوان قبل، این بار خالقان تغییراتی قابل قبولی را برای بازی در نظر گرفته‌اند و با به‌روزرسانی عناصر آن بازی خاطره انگیز، باری دیگر یکی از زیباترین عناوین این سبک را خلق کرده‌اند. البته عبور از فرمول زنگار بسته‌ی عنوان اصلی، چندان هم بی هزینه نبوده است. اما اکنون فرصت ارزشمندی پیش آمده تا باری دیگر بتوانیم در یک فستیوال جذاب و هیجان انگیز شرکت کنیم.

بازی با قصه‌ای چند خطی بازی‌باز را به مسابقات فرا می‌خواند. Dr. Nitro Oxide دیوانه قصد دارد رقابتی با بهترین مسابقه دهندگان این کره‌ی خاکی ترتیب دهد. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، او زمین را با خاک یکسان خواهد کرد!

قصه‌ی بازی با وجود میان‌پرده‌های تماشایی و طنزی دلنشین، در نهایت بهانه‌ای برای مسابقاتی جذاب و چالش‌برانگیز است. خالقان با عبور از فرمول قدیمی، به خوبی قواعد خود را در اثر بنیان گذاری کرده‌اند. برای آنکه بتوان در مسابقات پیروز شد باید تا حدودی این قواعد را مدنظر داشت. مسابقات علاوه بر مهارت، سرعت و دقت، درگیر مکانیزم‌هایی چون “Power Sliding” و “Turbo Boost” هستند.

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

مکانیزم Power Sliding در هنگام چرخیدن مانع از کم شدن سرعت ماشین می‌شود و Turbo Boost نیز شتاب قابل توجهی را به ماشین کارتینگ می‌بخشد. این مکانیزم‌ها ضمن آنکه در تار و پود گیم پلی نهادینه شده‌اند، هیجان مسابقات را به طرز قابل توجهی افزایش داده‌اند. طبیعتاً اگر این مکانیک‌ها را به خوبی اجرا کنید، کار ساده‌تری در مسابقات چالش برانگیز بازی خواهید داشت. هر چند مدتی زمان لازم است تا بتوانید بر این عوامل تسلط پیدا کنید.

نکته‌ی جذاب تعداد بسیار زیاد شخصیت‌های قابل بازی است. شخصیت‌های نام آشنای این سری دارای سه نوار سرعت، شتاب و چرخش هستند. با این حال نوار آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال، برای شخصیتی مثل کراش این نوارها یکسان و متعادل تنظیم شده‌اند، در صورتی که شخصیتی مثل کوکو از شتاب بیشتری بهره می‌برد. توجه به این ویژگی‌ها ضمن آنکه از شروط لازم برای پیروزی در مسابقات است، باعث شده با شخصیت‌های مختلفی در مسابقات شرکت کنید و خیلی ساده آن‌ها را دوست داشته باشید.

Crash Team Racing Nitro-Fueled در هر بخش مسابقاتی چند گانه را تدارک می‌بیند و در پایان هر بخش هم غولآخری سمج را در نظر گرفته است. همانند گذشته برای پیروز شدن در مسابقات، باید از انواع آیتم‌های موجود برای ناکار کردن رقبا استفاده کرد. انواع موشک‌ها، بمب‌ها، معجون‌ها و خیلی از موارد دیگر در دسترس هستند تا بتوانید از آن ها علیه رقبا استفاده کنید.

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

به طور کلی تجهیزات بازی به دو نوع دفاعی و تهاجمی تقسیم شده‌اند. اگر 10 عدد از میوه‌های مخصوص این سری (که به عنوان Wumpa Fruit شناخته می‌شوند) را در هر مسابقه جمع آوری کنید، با تجهیزات بهتر و قدرتمندتری مواجه خواهید شد. از سویی دیگر بازی واقعاً چالش برانگیز است. از جمله‌ی این دلایل، ضرورت اول شدن در هر مسابقه است. باید همه‌ی مسابقات را با مقام قهرمانی پشت سر گذاشت تا بتوان بازی را به پایان رساند. این نکته با توجه به هوش مصنوعی عجیب و غریب بازی، حسابی دردسر ساز می‌شود.

با توجه به الگوی قدیمی هوش مصنوعی، به ندرت پیش می‌آید که مسابقه‌ای را با اقتدار قهرمان شوید. همیشه تهدیدی پشت سرتان است. حال تصور کنید در نزدیکی خط پایان هستید و رقبا با موشکی خودکار تمام خوشی‌تان را به عزا تبدیل کنند!

با توجه به اینکه بازی چالش برانگیز است و تکرار هر مسابقه امری کاملاً عادی محسوب می‌شود، وجود چنین لحظاتی حسابی ناجوانمردانه است! البته به لطف مسابقاتی هیجان انگیز و محیط‌های چشم‌نواز، بازی هرگز خسته کننده نمی‌شود.

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

به غیر از روند اصلی، مسابقات دیگری نیز وجود دارند که تنوع بسیار خوبی را به بازی بخشیده‌اند. بخش‌هایی نظیر CTR Challenge و Relic Race، بعد از تمام کردن هر مسابقه پدیدار می‌شوند و چالش‌هایی سرگرم کننده را ارائه می‌دهند.

Crash Team Racing Nitro-Fueled با اینکه جمع و جور طراحی شده اما بسیار آبرومند و پرمحتواست. حتی در بحث شخصی سازی نیز همه چیز جذاب و دل نشین از کار درآمده است. خالقان شخصی سازی حساب شده‌ای را برای ماشین‌ها و شخصیت‌ها تدارک دیده‌اند که انصافاً از حیث بصری بسیار دیدنی و هیجان انگیز هستند. اگرچه در بحث قدرت و ارتقاء هیچ کارکردی ندارند. در عوض شخصیت‌ها با ویژگی‌های مختلف، این نقطه ضعف را جبران می‌کنند. به طور حتم بازی کردن با شخصیت‌های نام آشنای این سری، جذابیتی فوق العاده دارد.

انیمیشن‌ها و صداگذاری ماهرانه شخصیت‌ها، آن‌ها را بسیار دوست داشتنی از کار درآورده است. از طرفی، گرافیک و جنبه‌های بصری بازی هم در اوج به سر می‌برند. همچنین محیط‌های متنوع با طراحی خیره کننده، لذت مسابقات را دو چندان کرده‌اند. از جنگل‌های سرسبز تا مناطق برفی و بیابانی، همگی فوق العاده و به معنای واقعی کلمه دیدنی هستند.

نقد و بررسی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled؛ جمع و جور، کوچک و آبرومند

در این میان جا دارد به زمین Hot Air Skyway هم اشاره‌ای داشته باشم که شباهت زیادی به شهر کلمبیای بایوشاک بی‌کران، عنوان تحسین شده‌ی کن لوین دارد! در کل محیط‌های بازی رویایی و بسیار دیدنی هستند. موسیقی هم به خوبی هیجان مسابقات را افزایش داده و کاری شایسته‌ی تحسین است.

در نهایت Crash Team Racing Nitro-Fueled بسیار سرگرم کننده، پرتکاپو و رضایت بخش است. در واقع چندان نمی‌توان به کالبدشکافی این بازی پرداخت. Crash Team Racing Nitro-Fueled به سادگی و به دور از هیاهوی عناوین خشونت‌بار، رسالت بی نظیر این مدیوم را یادآوری می‌کند. عنوانی هیجان انگیز که فرای هر ایرادی، خالق لحظاتی مفرح و دل پسند می‌شود.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end, Crash Team Racing Nitro-Fueled is very fun, engaging and satisfying. In fact, it is not possible to dissect this game. Crash Team Racing Nitro-Fueled simply and away from the hustle and bustle of violent titles, reminds us of the unique mission of this medium. An exciting title that creates fun and enjoyable moments beyond any flaws

SavisGame Score: 8 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها