نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Origins

(به قلم حسن نصرالهی)

مجموعه بازی‌ Assassin’s Creed، نیازی به مقدمه چینی ندارد. یوبیسافت هر سال یک نسخه از این سری را برای علاقه مندان تدارک می‌بیند. با اینکه عرضه‌ی سالانه بازی، آن اشتیاق گذشته را تحت الشعاع قرار داده، اما سیر کردن در دل تاریخ و روبرو شدن با افراد نام‌دار ادوار مختلف، همواره هیجان انگیز و لذت بخش بوده است.

البته همه می‌دانیم در دهه‌ی اخیر، این فرانچایز محبوب با افتی محسوس روبرو شده، اما این افت محسوس بیش از هر چیزی به عرضه‌ی سالانه‌ی این سری بازمی‌گردد. نسخه‌های اخیر نیز علیرغم آنکه عناوینی شایسته بوده‌اند با وجود ایرادات فنی، طرد شده‌اند. در همین راستا، یوبیسافت استراحتی 2 ساله را برای سری محبوب‌اش تدارک دید و Assassin’s Creed: Origins بعد از وقفه‌ای 2 ساله و در سال 2017 در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

یوبیسافت این بار ما را به مصر باستان برده است و باز هم استادانه، چشم اندازهای خارق العاده‌ی تاریخ را به تصویر می‌کشد. با اینکه Assassin’s Creed: Origins راه نیاکان خود را ادامه داده، اما با ابتکارات مناسب این سری را از منجلاب تکرار رها می‌سازد.

فارغ از ایرادات همیشگی، یوبیسافت همچنان در شبیه سازی دوره‌ای از تاریخ سنگ تمام می‌گذارد. طبیعت خیره کننده‌ی مصر باستان میزبانی شایسته برای ماجراجویی و رخدادهای به یاد ماندنی است. عنوانی بزرگ و ارزشمند که شخصاً لحظات فوق العاده‌ای را با آن سپری کردم.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

در واقع نکات زیادی وجود دارد که باعث شده بازی بسیار سرگرم کننده باشد. اما این نکات زمانی به منصه‌ی ظهور می‌رسد که دل به طبیعت بزنید، از ماجراجویی غافل نشوید تا شگفتی‌ها را یکی پس از دیگری شاهد باشید.

برای بنده‌ی حقیر، دیدن در بازی لذت‌بخش‌ترین کار ممکن بود. اما Assassin’s Creed: Origins در تمامی زمینه‌ها کارکردی موفق دارد و با عبور از زیبایی‌های چشم گیر بصری‌اش، یکی از بهترین عناوین این سری را به معرض نمایش می‌گذارد. اشرف اسماعیل که شخصاً علاقه‌ی زیادی به آثار او دارم، بعد از خلق شاهکاری چون درفش سیاه (Assassin’s Creed IV: Black Flag)، باری دیگر با داده‌های این سری، عنوانی جذاب و با اصالت را عرضه کرده که تا مدت‌ها می‌توان از آن لذت برد.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

مطابق معمول بازی دو خط داستانی  متفاوت دارد. یکی در زمان حال است که این بار توسط “لیلا حسن” دنبال می‌شود و دیگری در دل تاریخ و مصر باستان است. اما داستان اصلی Assassin’s Creed: Origins، شما را در نقش Bayek قرار می‌دهد که فرزندش را از دست داده است. علاقه‌ی بسیار او به فرزندش، خیلی زود آتش انتقام را در وجودش شعله‌ور می‌کند.

هر چند در این کش و قوس اتفاقات دیگری نیز به وقوع می‌پیوندند. اتفاقاتی که بایک با کمک همسرش Aya باید بر آن‌ها فائق شود. علاوه بر مساله‌ی انتقام، بایک به عنوان عضوی از فرقه‌ی Medjay، باید مانعی برای فعالیت‌های خبیث و ضد مردمی گروه Order Of The Ancients باشد. او در این راه تمام توان خود را به کار می‌گیرد. هر چند با مشکلات غیر منتظره‌ای روبرو می‌شود.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

قصه‌ی Assassin’s Creed: Origins واقعاً خوب است. شخصیت‌ها و روابطشان شکل می‌گیرند و میان پرده‌ها، بسیار خوب قصه‌ی بازی را روایت می‌کنند. لحظه‌های زیبا در دل قصه، بازی‌باز را تشویق به پی گیری آن می‌کند. از طرفی خود بایک نیز شخصیت پردازی مناسبی دارد. خالقان به خوبی شرایط را برای هم‌ذات پنداری با او فراهم کرده‌اند. با این وجود عمده جذابیت قصه، بر مبنای رابطه‌ی عالی بایک و همسرش Aya بنا شده است. روابط این دو رفته رفته شاخ و برگ می‌گیرد و به زیبایی پایان می‌پذیرد. اگر چه به رسم سنت سری، دیدار با افراد مشهور تاریخ نیز جذابیت ویژه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

طبق معمول، در این نسخه بایک با شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر ژولیوس سزار دیدار خواهد کرد. این موارد همواره از نکات منحصر به فرد این سری خوش ساخت بوده است. علاوه بر قصه‌ی اصلی، ماموریت‌های جانبی نیز گاهی با سوژه‌هایی به یاد ماندنی همراه می‌شوند که ارزش داستان سرایی این اثر را بالاتر می‌برند. به طور کلی قصه‌ی بازی، سیر روایی تماشایی و درگیر کننده‌ای دارد و حتی با وجود سرگرمی‌های بی انتهای گیم پلی، تاثیرات خود را نهادینه می‌کند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

گیم پلی و روند Assassin’s Creed: Origins بسیار درگیر کننده است و کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. البته ماموریت‌ها بر مبنای مکانیکی تکراری بنا شده‌اند. اما این نحوه‌ی به انجام رساندن ماموریت‌هاست که تفاوت را آشکار می‌کند. در طول بازی بایک باید با کمک Senu اهداف را بیابد و آن‌ها را از بین ببرد.

با این حال راه‌های زیادی برای به پایان رساندن ماموریت‌ها وجود دارد. می‌توان به صورت مخفی کاری به اهداف رسید یا با مبارزات جذاب ماموریت‌ها را پیش بُرد. در هر دو صورت بازی کاملاً رضایت بخش است. رفته رفته با ارتقاء توانایی‌ها، به راهکارهای بسیاری می‌توان دسترسی داشت که باعث تنوع هر چه بیشتر بازی می‌شوند.

البته شرط اصلی پیشروی در بازی همان گزینه‌ی مخفی کاری خواهد بود که به واسطه‌ی تیرو کمان و Hidden Blade، عالی از کار درآمده است. نکته‌ی قابل ذکر، اضافه شدن عناصر نقش آفرینی به بازی است. البته برای علاقه مندان هیچ جای نگرانی وجود ندارد. با اینکه عناصر نقش آفرینی پر رنگ هستند اما بازی در نهایت همان اکشن ماجراجویی خوش ساخت همیشگی است. هرچند با اضافه شدن عناصر نقش آفرینی، قوانین سفت و سخت‌تر شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

اکنون با سطح بندی مناطق، چندان نمی‌توان آزادانه به هر سویی سرک کشید. برای آنکه بتوان مصر باستان را در نوردید، به مدتی زمان نیاز است تا حداقل شرایط را دارا بود. البته این بدان معنا نیست که بازی محدودیتی ایجاد کرده است. آنقدر فعالیت و ماموریت جانبی وجود دارد که می‌توان تا مدت‌ها درگیر بازی بود و همزمان به ترازهای بالاتر رسید.

هربار که Level Up می‌شوید، می‌توانید به درخت توانایی‌ها سرک بکشید و آن‌ها را ارتقاء دهید. در واقع درخت توانایی‌ها به سه دسته‌ی مختلف تقسیم شده‌اند. با ارتقای هر شاخه از توانایی‌ها، مبارزات جذاب‌تر می‌شوند و کلی ویژگی جدید برای بایک آزاد خواهد شد تا آنچه را که مد نظر دارید در سیر پیشروی به کار گیرید.

اما برگ برنده‌ی Assassin’s Creed: Origins، بدون شک مصر باستان است. جهانی که خالقان تدارک دیده‌اند، پر از فعالیت‌های مختلف است. اصولاً یکی از خوبی‌های عناصر نقش آفرینی بازی همین است که می‌توانید به جای جای این طبیعت خیره کننده سرک بکشید و شاهد شگفتی‌های پر شمار باشید. در واقع اگر ماجراجویی نکنید و به فعالیت‌ها و ماموریت‌های جانبی بی توجه باشید، نیمی از لذت بازی را از دست خواهید داد.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

نبرد با حیوانات، فتح قلعه‌ها، مبارزات گلادیاتوری، ماموریت‌های جانبی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر، نتیجه‌ی ماجراجویی‌های بازی‌باز در دل یک طبیعت خیره کننده است. البته همان طور که گفته شد، این فعالیت‌ها برای Level UP شدن و دسترسی به تجهیزات قدرتمند، مورد نیاز هستند. اما به هر حال باید ذوق و شوق را بیش از نیازهای معمول نشان دهید تا بتوانید غرق در بازی شوید.

پیش از این اشاره کردیم که مبارزات جذابیت بالایی دارند. بایک که مهارت فوق العاده‌ای در استفاده از سلاح‌های مختلف دارد، از انواع سلاح‌های سبک و سنگین برای مقابله با دشمنان بهره می‌گیرد. در واقع هر سلاح با فنون خاص خود، غنای مبارزات را افزایش داه است. اما بازی برای آنکه از سیستم جذاب مبارزات‌اش بهره‌ای همه جانبه ببرد، نبردهای فوق العاده‌ای را از چند جناح مختلف تدارک دیده است.

به غیر از نبردهای معمول، مبارزات گلادیاتوری بسیار جذاب و چالش برانگیز هستند و دست و پنجه نرم کردن با حیوانات نیز جذابیت‌های خاص خود را به ارمغان می‌آورند. البته گل سر سبد تمام مبارزات، رو در رو شدن با فیل‌های عظیم الجثه است. حتماً کشفشان کنید تا مبارزه با آن‌ها را همواره به یاد داشته باشید. این جذابیت‌های آشکار و پنهان، باعث شده مدام به دنبال اتفاقات تازه باشید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

برای آنکه میل به ماجراجویی تقویت شود، بخش ساخت و ساز نیز بازی‌باز را به این نگرش سوق می‌دهد. به عبارتی شکار حیوانات برای ارتقاء سلامتی، ظرفیت کوله پشتی و خیلی از موارد دیگر، بسیار حیاتی است. اما در همین حال که به دنبار شکار می‌روید، با شگفتی‌های بازی بیشتر آشنا می‌شوید. درگیری حیوانات با یکدیگر بسی دیدنی است و زیست بوم فوق العاده‌ی بازی، از ذات زنده‌ی دنیای آن خبر می‌دهد. به عبارتی آن قدر اعمال غیر منتظره در بازی خواهید دید که مانند یک فیلم مستند آن را با اشتیاق دنبال می‌کنید. Assassin’s Creed: Origins همین است؛ زنده، دیدنی، قابل لمس و باورپذیر.

از سویی دیگر بازی پر از تجهیزات قابل ارتقاءست. تمام سلاح‌های بایک ارتقاء می‌یابند. این تجهیزات را می‌توانید از فروشنده‌ها خریداری کنید یا از طریق ماموریت‌ها، انواع و اقسام آن‌ها را صاحب شوید. همان طور که گفته شد عناصر نقش آفرینی باعث شده‌اند حسابی به این موارد توجه داشته باشید تا بتوانید مبارزات را پیروز شوید و در کل ادامه‌ی بازی را میسر سازید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

اما فارغ از نکات ذکر شده، بازی در بحث تنوع نیز به خوبی عمل کرده است. در این راستا، بازی‌باز گاهی کنترل Aya همسر بایک را بر عهده می‌گیرد. Aya به نوعی یک ناخدای باصفا و کار کشته است. سفرها و نبردها‌ی دریایی با حضور او صورت می‌گیرند. این فصول واقعاً فوق العاده و در عین حال سرگرم کننده‌اند و با زیبایی‌های چشم‌گیر بصری نیز همراه شده‌اند.

هر چه نباشد سازنده‌ی بازی اشرف اسماعیل است و نبردهای دریایی که او در آثارش تدارک می‌بیند، عالی و دیدنی هستند. البته مراحل دیگری نیز با Aya سپری می‌شوند که به نسبت خطی‌تر از مراحل بایک هستند. این مراحل به خوبی پیاده‌سازی شده‌اند و تنوع مناسبی هم به بازی بخشیده‌اند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

هر چقدر اشتیاق بیشتری برای ماجراجویی نشان دهید به دنبال آن بیش‌تر هم غافل‌گیر خواهید شد. شخصاً جای جای مصر باستان را در نوردیدم و بعد از تمام کردن بازی همچنان غافلگیر می‌شوم!

با توجه به نقشه‌ی بزرگ بازی، می‌توان به شیوه‌های مختلفی به اهداف رسید و یک ماجراجویی لذت بخش را تجربه کرد. در این میان شترها مهمان ویژه‌ی این نسخه هستند که سفر با آن‌ها در دل بیابان‌های مصر، صفای بسیاری دارد! البته اسب‌ها نیز برای این منظور در دسترس هستند. و بازی‌باز می‌تواند نژادهای مختلف آن‌ها را خریداری کند.

قایق‌های بادبانی نیز در خدمت سفرهای دریایی بایک هستند تا ناشناخته‌های رود چشم نواز نیل را کاشف باشد. البته از سکوبازی‌های روان هم نباید غافل شویم که به خوبی گذشته کار شده‌اند و گاه برای رسیدن به اهداف، بهترین گزینه‌ی ممکن هستند. اما مشکلی که گریبان‌گیر این نسخه هم شده، باگ‌های متعدد و اعصاب خرد کن این سری است که اتفاقات عجیب و غریبی را رقم می‌زنند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

با این حال Assassin’s Creed: Origins بازی بسیار بهینه‌تری نسبت به عناوین گذشته است و مشکل چندانی را ایجاد نمی‌کند. هر چند بازی آنقدر سرگرم کننده است که حتی با وجود باگ‌ها و عوامل تکراری، آن را عنوانی بزرگ و ارزشمند می‌دانم.

خالقان با احترام تمام، جهانی خیره کننده را برای علاقه مندان فراهم کرده‌اند که هر گوشه‌اش از فعالیت‌های مختلف و شگفتی‌های پر شمار اشباع شده است. Assassin’s Creed: Origins این فرانچایز را در مسیر درستی قرار داده و با تغییراتی نیمه ساختاری، رنگ و بوی دیگری را به بازی بخشیده است. این تغییرات در راستای گریز از تکرار به بار نشسته‌اند تا شروعی دوباره برای این سری محبوب باشند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

گرافیک و جلوه‌های بصری خیره کننده‌اند. طبیعت بازی از جنگل‌های سر سبز و مناطق شهری گرفته تا بیابان‌های خشک و بی آب و علف، همگی به معنای واقعه کلمه زیبا و چشم نواز هستند. مصر باستان به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن تصویر سازی شده است. همه‌ی آن مجسمه‌ها، یاد بودها، ساختمان‌ها و شکوه بی پایان اهرام مصر، بازی‌باز را غرق در تاریخ می‌کنند. طراحی، ظرافت و جزئیات همه چیز در بازی خیره کننده است و شخصاً به مدت زیادی محو طبیعت و بناهای تاریخی بازی بودم.

از سویی دیگر NPCها به زندگی روزمره‌ی خود مشغول هستد و محیط‌های شهری کاملاً زنده به نظر می‌رسند. در واقع شبیه سازی مصر باستان بی کم و کاست است. هر جا می‌روید با زیبایی‌های چشم‌گیری روبرو می‌شوید که نه تنها تاریخ را برایتان تداعی می‌کنند بلکه وسواس در طراحی آن‌ها نیز به شدت تحسین برانگیز است.

وقتی از مناطق شهری و بیابانی گذر می‌کنید و به رود نیل می‌رسید، زیبایی‌ها در امتداد یکدیگر، غوغا به پا می‌کنند! حال بماند که عکس العمل حیوانات چه شگفتی‌هایی را نمایان می‌کند. از سویی دیگر انیمیشن‌ها نیز باورپذیر هستند و در کل بازی فارغ از ایرادات محدود تکنیکی‌اش، کاملاٌ سربلند و بسیار دیدنی است. موسیقی و صداگذاری نیز مکمل زیبایی‌های بصری بازی و تجربه‌ای کاملاً رضایت بخش است.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins؛ مصر باستان تو را فرا می‌خواند

در نهایت Assassin’s Creed: Origins عنوانی بزرگ و قابل احترام است. شخصاً لحظات فوق العاده‌ای را در بازی سپری کردم. بدون شک این بازی یکی از بهترین نسخه‌های این سری محبوب است که با قواعد و ساختاری درست، ساخته و پرداخته شده است. همه چیز در بازی دست در دست هم داده تا تجربه‌ای غنی و بسیار سرگرم‌کننده فراهم شود. این بازی ارزشمند را حتماً تجربه کنید و از ماجراجویی در مصر باستان نهایت لذت را ببرید.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end, Assassin’s Creed: Origins is a great and respectable title. Personally, I had a wonderful time in the game. Undoubtedly, this game is one of the best versions of this popular series, which has been made and paid with the right rules and structure. Everything goes hand in hand in the game to provide a rich and very fun experience. Be sure to experience this valuable game and enjoy the adventure in ancient Egypt to the fullest

SavisGame Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها