خاطره‌سازان پنج نسل: 10 شخصیت برتر پلی استیشن در طول تاریخ

پلی استیشن

(به قلم دکتر بهزاد کریمی و علی سلیمی)

26 سال است که پلی استیشن عضوی از زندگی‌ ما شده است. هر کسی هم می‌تواند شخصیت‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده و آن را بیشتر از همه دوست داشته باشد. نخستین کنسول پلی استیشن در 3 دسامبر 1994 منتشر شد. و از آن موقع با صدها شخصیت محبوب همراه بوده‌ایم و تجربه‌های لذت بخشی به دست آورده‌ایم.

حال تصور کنید که انتخاب تنها یک شخصیت محبوب از میان آنان چه کار سختی و دشواری خواهد بود!
شما نیز می‌توانید شخصیت موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کرده و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. ما سعی کرده‌ایم فهرست طوری باشد که تمامی فوق ستاره‌های پلی استیشن را در خود جای دهد.

برای شکل دادن به فهرست موردنظر مجبور شدیم که برخی از شخصیت‌ها را همراه یکدیگر در یک گزینه بیاوریم. به هر حال این شخصیت‌ها یا برای اولین بار در پلی استیشن ظاهر شده‌اند. و یا حق مالکیت آن‌ها با سونی بوده است. همچنین سعی شده تقریباً مختصر و کوتاه راجب هر شخصیت توضیح داده شود.

 

اینفیموس پلی استیشن

10. Cole MacGrath

Cole MacGrath در سال 2009 با Infamous و PS3 ظاهر شد. او به دلیل اتفاقاتی کاملا تصادفی و در جریان حملِ بار به قدرت‌های ابرانسانی مجهز شد. و نیروی Electronikinesis را به دست آورد. شخصیت وی و ابرقهرمانی جدید که هم می‌تواند شخصیتی مثبت باشد و هم منفی به قدری جالب بود که باعث شد ساخت شماره دوم در دستور کار قرار گیرد. متاسفانه بعد از Infamous2 و DLC به نام Infamous festival of blood عنوان جدیدی از این فرانچایز با محوریت این شخصیت عرضه نشد.

 

اسلای کوپر پلی استیشن

9. Sly Cooper

Sly Cooper راکونی مخفی‌کار بود که برای اولین بار در 2002 با sly cooper and the thievius raccoonus پا به پلی استیشن 2 گذاشت. این بازی توسط استودیو Sucker Punch توسعه یافته بود. و بقدری محبوب شد به سرعت در سال 2004 و 2005 نسخه های دوم و سوم آن ساخته شد. شخصیت دوست داشتنی این سری را آخرین بار در سال 2013 با Sly Cooper: Thieves in Time ملاقات کردیم و همیشه یکی از شخصیت‌های محبوب و منحصر به فرد سونی خواهد بود.

 

جک و دکستر پلی استیشن

8. Jak and Daxter

Jak و Daxter نیز از دیگر فرانچایزهایی بودند که استودیوی ناتی‌داگ آن را خلق کرد. Jak and Daxter :The Precursor Legacy از اولین بازی‌های پلی استیشن 2 بود. Jak شخصیت اصلی داستان است و به همراه یکی از دوستان عجیب و غریبش پس از واقعه‌ای که باعث تبدیل شدن او از انسان به گونه‌ای دیگر شد، به ماجراجویی می‌پردازد. طراحی بازی و روابط این دو شخصیت باعث شدند که بازی با استقبال زیادی هم از جانب منتقدان و هم از جانب هواداران روبرو شود.

 

هورایزون پلی استیشن

7. Aloy

Aloy یکی از سرسخت‌ترین شخصیت‌های پلی استیشن است که توسط استودیوی guerrilla games در سال 2017 به PS4 آمد. دختری که با قدرت و سرسختی در دنیای آخرزمانی، بی رحم و خطرناک با موجودات رباتی شکل غول پیکر مبارزه می‌کند. Aloy با گذر از مشکلاتی بسیار توانست در Horizon Zero Dawn به گذشته‌ی خود پی برده و ماجراجویی خطیری را به پایان برساند.

Aloy از کودکی آموزش دیده بود تا تبدیل به شکارچی ماهری شود او می‌تواند دشمنان را به روش‌های مختلفی بکشد. مثل تنظیم تله‌هایی مانند سیم‌های سه گانه با استفاده از Tripcaster، شلیک تیرهای مختلفی با تیرکمان، استفاده از مواد منفجره و نیزه. Aloy دارای وسیله‌ای به نام Focus است. یک قطعه کوچک که برای تعیین حساسیت ربات‌ها و اسکن کردن مکان، سطح و ماهیت آن‌ها به کار می‌رود. هورایزن و کاراکتر آن یعنی Aloy با موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای همراه شدند به طوری که فقط با 1 عنوان در فهرست ما قرار گرفته است.

 

راچت و کلانک پلی استیشن

6. Ratchet and Clank

Ratchet لامبکسی است که به عنوان مکانیک مشغول به کار است و خود در سیاره Veldin زندگی می‌کند. Clank نیز یک ربات کوچک است که در ابتدا در یک کارخانه ربات‌های جنگی به نام Blargian ساخته می‌شود. پس از فرار از آنجا او توسط Ratchet پیدا می‌شود. و شریک زندگی وی در متوقف کردن Blarg و بسیاری از تهدیدهای دیگر برای جهان می‌شود. همچنین زندگی Ratchet هنگامی که با Clank ملاقات می‌کند تغییر می‌کند. و از آنجا به بعد او و ربات کوچک شروع به محافظت از جهان در برابر تهدیدها می‌کنند و ماجراجویی آن‌ها آغاز می‌شود .

Rathcet و Clank نیز جفت دیگری بودند که در سال 2002 بر روی پلی استیشن 2 ظاهر شدند. و همواره در نسل هفتم و هشتم نیز حضور داشتند. همکاری این دو در فضایی علمی-تخیلی باعث می‌شود که ماجراجویی آن‌ها بسیار جالب و سرگرم کننده باشد.

 

سک بوی پلی استیشن

5. Sackboy

Sackboy عروسکی ساده، جذاب و با نمک که همیشه با پارچه ای گونی مانند و زیپ بزرگی در جلوی آن مشخص است. شخصیتی که بازی‌باز در طول بازی می‌تواند ظاهر ساده آن را به شکل‌های مختلفی در بیاورد. اکثر شخصیت‌های پلی استیشن یک کاستوم ویژه‌ی سک بوی دارند. این عروسک کوچک و دوست داشتنی توانست با ایجاد احساسات عمیق و رابطه‌ای خوب با کاربران در دل آنان جای بگیرد. و بازیکنان را تشویق به “بازی، ساخت و اشتراک” کند.
Sackboy برای اولین بار در سال 2008 و بازی Little Big Planet بر روی PS3 عرضه شد.

 

جوئل و الی پلی استیشن

4. Joel and Ellie

داستان مردی رنج دیده که 20 سال قبل دختر خودش رو در دستانش از دست داد و در آمریکای نابود شده هر کاری برای بقا می‌کند. تا زمانی که با دختری 14 ساله و مقاوم در برابر ویروس قارچی بر خورد می‌کند.
Joel و Ellie نخستین بار در سال 2013 و بر روی پلی استیشن 3 اعلام حضور کردند. و The Last of Us نیز شاهکار دیگری بود که توسط استودیوی ناتی‌داگ خلق شد. شکل گیری رابطه‌ی بین جوئل و الی و اتفاقاتی که برای این دو در دنیای آخر الزمانی و بی رحم این بازی رخ می‌دهد به شدت مورد توجه قرار گرفت. داستانی احساسی و درگیرکننده که باعث شد بازیکن‌ها با جان و دل خود به تجربه‌ی The Last of Us مشغول شوند.

 

کراش پلی استیشن

3. Crash Bandicoot

تنها شخصیت این فهرست که صاحب امتیاز آن سونی نیست ولی اسم آن همیشه با پلی استیشن همراه بوده است. Crash Bandicoot نخستین بار در سال 1996 و در کنسول اول پلی استیشن خودنمایی کرد. این بازی دوست داشتنی توسط ناتی‌داگ ساخته شد. و هدف اصلی آن مقابله با شخصیت‌های محبوب نینتندو و سگا یعنی ماریو و سونیک بود. بعد از موفقیت فوق‌العاده‌ی 4 عنوان ابتدایی Crash Bandicoot که توسط ناتی داگ ساخته شده بودند، عنوانین نا موفق بسیاری ساخته شد. و این شخصیت کم کم از هنر-صنعت گیم محو شد. ولی محبوبیت این شخصیت دوست داشتنی همچنان پا برجا بود تا بازسازی دوباره این 4 عنوان بعد از سال‌ها باز هم به موفقیت و فروش قابل توجه دست پیدا کند.

 

نیتن دریک پلی استیشن

2. Nathan Drake

نیتن شخصیت اصلی فرانچایز محبوب Uncharted است. طراحی Nathan Drake از همان ابتدا به گونه‌ای بود که همه او را دوست داشته باشند و تنها یک شخصیت معمولی نبود. او شخصیتی باور پذیر، خوش تیپ، شوخ طبع و بامزه‌ای دارد که در مقام ایندیانا جونزی جوان مشغول به شکار گنج می‌شود و ماجراهای جالبی برای خود رقم می‌زد. نخستین حضور این شخصیت در سال 2007 با PS3 رقم خورد. ولی با موفقیت خیره‌کننده‌ی آنچارتد 2 نیتن دریک به عنوان یک کاراکتر محبوب برای همه جا افتاد. و بعد از نسخه سوم این سری تبدیل به نماد PS3 و همچنین یکی از نمادهای اصلی سونی و پلی استیشن تبدیل شود. به گفته‌ی نیل دراکمن نویسنده شماره چهارم آنچارتد این بازی آخرین حضور نیتن و پایان ماجراجویی او بود. ولی شوخی ها، دیالوگ‌ها، خوش شانسی‌ها، بدشانسی‌ها و شخصیت دوست داشتنی Nathan Drake همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

 

کریتوس پلی استیشن

1. Kratos

پرچمدار و نماد اصلی پلی استیشن و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ گیم Kratos اولین بار در بازی God of War در سال 2005 پا به میدان گذاشت. او با نام مستعار Ghost of Sparta نیز شناخته می‌شد. شخصیتی با جذبه‌ی بالا و ابهتی مثال زدنی، به شدت خشن، بی رحم و پرقدرت. که البته شرایط سخت زندگی در یونان باستان را نشان می‌داد. وی مبارزی اسپارت است که پس از کشتن Ares تبدیل به خدای جنگ می‌شود. داستان انتقام کریتوس از خدایان یونان، شخصیت متفاوت و سلاح مخصوص او از همان ابتدا طرفداران بسیاری جذب کرد. ولی با آخرین عنوان این فرانچایز که در سال 2018 منتشر شد جنبه‌های جدیدی از شخصیت کریتوس و رابطه او با پسرش را نشان داد. کریتوس شخصیتی است که حتی مثال نزدیک به خود هم ندارد، و به راحتی در رتبه‌ی اول این فهرست قرار می‌گیرد.

بهترین شخصیت پلی استیشن از دیدگاه شما کدام است؟

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها