10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

سری بازی Dino Crisis فرانچایزی کلاسیک و به‌ شدت محبوب از Capcom است که به عقیده‌ی طرفدارانش، در سبک خود بهترین است. در این مقاله به نکاتی پرداخته می‌شود که باید درباره‌ی این مجموعه بدانید. کپکام سازنده‌ی بعضی از بزرگ‌ترین فرانچایزها در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی است. این فرانچایزها باعث خلق ژانرهای مختلفی از بازی‌ها شدند، اما از آن مهم‌تر، نقش قابل توجهی در مشروعیت بخشیدن به بازی‌های ژانر خاص وحشت و بقا داشته‌اند.

رزیدنت اویل آن فرانچایز‌ بزرگ کپکام در سبک وحشت و بقاست که همه درباره‌ی آن صحبت می‌کنند، اما Dino Crisis نقطه عطفی را در تاریخ این شرکت سازنده‌ی بازی نشان می‌دهد. بازی جای زامبی‌ها را با دایناسورها عوض می‌کند. و باید همان قدر مورد تشویق و توجه قرار می‌گرفت که بازی رزیدنت اویل گرفت. برای سال‌هاست که Dino Crisis فراموش شده و از آن خبری نیست، اما این بازی تاریخچه‌ای جذاب دارد که عمیق‌تر و فراتر از تصور مردم است. با ساویس‌گیم همراه شوید تا به 10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید بپردازیم.

نوشتار مرتبط:  جانشین معنوی داینوکرایسیس؛ نگاهی به بازی Instinction 

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید زمانی که شینجی میکامی به تیم توسعه‌ی بازی اضافه شد، این ایده به ذهنش رسید که جای این عناصر طبیعی را با دایناسور‌ها عوض کند

۱۰. این بازی در اصل قرار بود درباره‌ی خطرات واقعی جنگل باشد​

همیشه دیدن تغییر بازی‌های ویدئویی در فرآیند توسعه جذاب است، حال بعضی وقت‌ها این تغییر تدریجی است و گاهی کل بازی دچار تغییر اساسی می‌شود. گزینه‌ی دوم اتفاقی بود که برای داینو کرایسیس رخ داد. این بازی در اصل قرار بود در جنگل جریان داشته باشد، جایی که خطرات طبیعی مثل مار‌ها و گوریل‌ها دشمنان بازی‌بازها هستند. زمانی که شینجی میکامی به تیم توسعه‌ی بازی اضافه شد، این ایده به ذهنش رسید که جای این عناصر طبیعی را با دایناسور‌ها عوض کند. و آنوقت بازی می‌توانست اوج بگیرد و وحشتناک‌تر بشود.

نوشتار مرتبط:  چگونه داینو کرایسیس 2 زیرسبک اکشن وحشت را خلق کرد 

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانیدDino Crisis می‌خواست نوع کاملاً جدیدی از Panic Horror را عرضه کند​

۹. Dino Crisis می‌خواست نوع کاملاً جدیدی از Panic Horror را عرضه کند​

شینجی میکامی از جهات قابل توجهی به متحول کردن ژانر وحشت و بقا کمک کرد. پس باعث تعجب نیست که او می‌خواست پا را فراتر بگذارد و مسیری نسبتاً متفاوت از بازی‌های Resident Evil پیش بگیرد. به خاطر ماهیت سریع‌تر و باهوش‌تر دایناسورهای بازی و نحوه‌ی استفاده منظم‌تر بازی از عنصر ترس در مقایسه با زامبی‌های آهسته‌تر بازی رزیدنت اویل، میکامی تصمیم گرفت بازی Dino Crisis را به جای ژانر وحشت و بقا به ژانر Panic Horror اختصاص بدهد. ژانری که میکامی می‌خواست با استفاده‌ی شدیدتر از وحشت در بازی به آن دست پیدا کند. اما متأسفانه، مرگ Dino Crisis این روند را کند کرد.

نوشتار مرتبط:  نوستالژی| بحرانی از جنس دایناسور: 5 دلیل برای بازگرداندن داینو کرایسیس 

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید نسخه‌ی اصلی داینو کرایسیس از نظر به نمایش گذاشتن لیستی از دایناسورهای شناخته‌شده با هدف تنوع بخشیدن به این تهدیدات ماقبل تاریخی، خوب عمل کرد.

۸. قرار بود تریسراتوپس و دیگر‌ دایناسورها نیز در اولین بازی حضور داشته باشند​

نسخه‌ی اصلی داینو کرایسیس از نظر به نمایش گذاشتن لیستی از دایناسورهای شناخته‌شده با هدف تنوع بخشیدن به این تهدیدات ماقبل تاریخی، خوب عمل کرد. دشمن اصلی شما در بازی، ولاسیرپترهای فراوانی هستند که با آن‌ها زیاد برخورد می‌کنید، اما ترانادان‌ها، تریزینوسورها و صدالبته تیرانوسوروس‌ها هم هستند که مأموریت رجینا را سخت‌تر می‌کنند. با این حال، برنامه‌هایی برای اضافه کردن تریسراتوپس‌‌ها و آنکیلوسورها به عنوان گونه‌هایی دیگر‌ از دشمنان به بازی وجود داشت، اما این دایناسورها در همان مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی بازی حذف شدند. جالب می‌شد اگر می‌دیدیم میکامی با این دایناسورها در بازی چه می‌کرد.

نوشتار مرتبط:  رتبه‌بندی بهترین بازی‌های دایناسوری تاریخ 

شینجی میکامی برای به کمال رساندن حس ترس در بازی، نهایت تلاشش را کرد که داینو کرایسیس تا جای ممکن خوب به‌نظر برسد.

۷. مدل تیرانوسوروس در اولین بازی از ۵۰۰ پولیگان ساخته شده است​

شینجی میکامی برای به کمال رساندن حس ترس در بازی، نهایت تلاشش را کرد که داینو کرایسیس تا جای ممکن خوب به‌نظر برسد. Resident Evil 2 پلی‌استیشن را تا مرزهای خودش پیش برد، ولی Dino Crisis موتوری (انجین) کاملاً جدید خلق کرد تا به واقعی بودن چیزها تا حد ممکن کمک کند. یک مثال بارز از این موضوع در تیرانوسوروس دیده می‌شود که بزرگ‌ترین تهدید و غولآخر بازی است. مدل این هیولا که در زمان خودش یک شاهکار واقعی بود، از ۵۰۰ پولیگان ساخته شده که تا حد امکان، به واقعی بودن کمک کند.

نوشتار مرتبط:  10 بازی فوق‌العاده که دنباله‌ای دریافت نخواهند کرد 

داستان اصلی مجموعه در سری Gun Survivor باز می‌شود​ داینو کرایسیس

۶. داستان اصلی مجموعه در سری Gun Survivor باز می‌شود​

اگر کسی می‌خواست از داستان رجینا و دیلان در Dino Crisis 2 چیزهای بیش‌تری دستگیرش شود، منطقی بود برای گرفتن جواب‌هایشان به داینو کرایسیس ۳ مراجعه کنند. اما، دنباله‌ی این بازی در ایکس‌ باکس، بیش‌تر شبیه یک بازآفرینی با مجموعه‌ای از شخصیت‌های جدید است. با در نظر گرفتن این نکته، عملاً یک بازی داینو کرایسیس دیگر به شکل Gun Survivor 3: Dino Stalker وجود دارد.

این مجموعه بازی که برای آن باید از اسلحه‌ی فیزیکی کنسول بازی استفاده می‌کردید، معمولاً مجموعه رزیدنت اویل را در خود دارد، اما Dino Stalker به Dino Crisis بر‌می‌گردد. و سعی می‌کند برای داستان شخصیت‌های آن، تصویری روشن خلق کند و همه این‌ها همزمان با انتظار مردم برای داینو کرایسیس ۳ رخ داد.

نوشتار مرتبط:  پرچم‌داران وحشت و بقا: 5 بازی ترسناکی که نیاز به بازسازی دارند 

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید هم Resident Evil 3: Nemesis و هم Dead Rising 3 لباس‌های رجینا را به عنوان یک کاستوم اضافه برای شخصیت‌های بازی در نظر گرفته‌اند. رجینا در مجموعه بازی کراس‌اور نقش‌آفرینی Namco x Capcom حضور پررنگ‌تری داشت،

۵. رجینا در چند بازی خارج از مجموعه‌ی داینو کرایسیس حضور داشته است​

بر خلاف انتظار، با اینکه ممکن است فرانچایز Dino Crisis در حال حاضر منقرض شده باشد، شخصیت اصلی این مجموعه یعنی رجینا (که در حقیقت یک اسم مستعار مخفی است)، در تعدادی از عناوین کپ‌کام حضور داشته و به شیوه‌های جالبی به او ادای احترام شده است. هم Resident Evil 3: Nemesis و هم Dead Rising 3 لباس‌های رجینا را به عنوان یک کاستوم اضافه برای شخصیت‌های بازی در نظر گرفته‌اند. رجینا در مجموعه بازی کراس‌اور نقش‌آفرینی Namco x Capcom حضور پررنگ‌تری داشت، بازی‌ای که حتی یک اکشن‌فیگور از او از طریق این فرانچایز جداگانه منتشر شده بود.

نوشتار مرتبط:  10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها 

بازی Dino Crisis 3 در اصل درباره دنیایی تحت تاخت‌وتاز دایناسورها بود داینو کرایسیس ۳ یک بازی پیشرفته است که در فضا و صدها سال در آینده جریان دارد.​

4. بازی Dino Crisis 3 در اصل درباره دنیایی تحت تاخت‌وتاز دایناسورها بود​

داینو کرایسیس ۳ یک بازی پیشرفته است که در فضا و صدها سال در آینده جریان دارد. اما طرح اصلی برای این بازی با نسخه‌های قبلی آن هماهنگی بیش‌تری داشت. طرح اولیه درباره‌ی یک بازی شامل پناهگاهی زیرزمینی بود که در آن انسان‌ها باید با ترس و وحشت زندگی کنند، چرا که دنیای روی زمین تحت فرمان‌روایی دایناسورهاست. ولی بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر، کپکام می‌خواست از یک بازی با محوریت کلان‌شهری تخریب‌شده فاصله بگیرد. شینجی هیگوچیو ماکوتو کامیا به فرآیند تولید بازی ملحق شدند و چشم‌انداز این دنباله به‌آهستگی تغییر کرد.

نوشتار مرتبط:  از آهسته رفتن نترس، از بی حركت ايستادن بترس؛ 10 بازی ترسناک ژاپنی که نباید آن‌ها را به تنهایی بازی کنید 

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید داینو کرایسیس به سطح بالایی از معروفیت رسید که از بازی اول، یک مجموعه کامیک شش شماره‌ای از هنگ‌کنگ اقتباس شد‌.

۳. این مجموعه باعث خلق یک کامیک (رمان مصور) شد​

عجیب نیست اگر بین بازی‌های ویدئویی، کامیک‌ها و انیمه‌ها یک کراس‌اور باشد که اغلب در آن داستان بازی دور از همه‌ی این رسانه‌ها، بازتعریف می‌شود. داینو کرایسیس به سطح بالایی از معروفیت رسید که از بازی اول، یک مجموعه کامیک شش شماره‌ای از هنگ‌کنگ اقتباس شد‌. این مجموعه مصور از محتوای بازی کمی فاصله می‌گیرد، اما اقتباسی رضایت‌بخش از فصل اولِ داستان رجینا است. این کامیک راهی جالب برای تجربه کردن وقایع اولین بازی است. به‌خصوص برای آن‌هایی که هیچوقت فرصتی برای بازی کردن آن نداشتند.

نوشتار مرتبط:  اکنون زمان بازگشت است: چرا باید نسخه ای جدید از سری Dino Crisis ساخته شود؟ 

10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید در خلق این بازی‌ها از Lost world ،Aliens و یک انیمه‌ی خاص الهام گرفته شد​ داینو کرایسیس

۲. در خلق این بازی‌ها از Lost world ،Aliens و یک انیمه‌ی خاص الهام گرفته شد​

در تلاش برای خلق جنبه‌های هنری متفاوت در بازی‌های Dino Crisis، شینجی میکامی برای خلق نشانه‌های بازی، به The Lost World: Jurassic Park و Aliens رجوع کرد. علاوه بر این فیلم‌های اکشن و ترسناک که منبع الهامی برای داستان و محیط بازی بودند، بعد از داشتن نگاهی به مانگای Cyber Blue و با هدف شخصیت‌پردازی بهترِ رجینا و همراهش به عنوان شخصیت‌های اصلی بازی، دیالوگ‌های بازی بازنوشته شدند. در اقدام جالب دیگری هم طی توسعه Dino Crisis ویرایشگر استوری‌برد بازی یعنی شینجی هیگوچی به انیمه‌‌ی Sayonara Jupiter نگاه کرد تا برای یک ایستگاه فضایی قابل تبدیل، ایده پیدا کند.

نوشتار مرتبط:  زیبارویان پدرخوانده؛ نگاهی به شخصیت‌های زن خلق شده توسط استاد شینجی میکامی 

Dino Crisis Dungeon in Chaos همزمان با داینو کرایسیس ۳ منتشر شد. یک بازی موبایلی اول شخص در سبک‌ تیراندازی ساخته‌شده در سال ۲۰۰۳.

۱. داینو کرایسیس یک اسپین‌آف موبایلی هم دارد​

طرفداران Dino Crisis مشتاق یک‌ عنوان جدید در این مجموعه یا یک بازسازی از آن بودند. چیزی شبیه به همان چیزهایی که برای فرانچایز Resident Evil رخ داد. با این وجود، یک بازی داینو کرایسیس دیگر‌ هم وجود دارد که خیلی از مردم حتی از وجود آن خبر هم ندارند. Dino Crisis Dungeon in Chaos همزمان با داینو کرایسیس ۳ منتشر شد. یک بازی موبایلی اول شخص در سبک‌ تیراندازی ساخته‌شده در سال ۲۰۰۳. مرکز توجه بازی Third Energy و دایناسورهای خشمگین است، اما داستانی سطحی دارد. متاسفأنه این بازی نتوانست در احیای علاقه‌ها به این مجموعه کار خاصی بکند و از ریشه‌های وحشت خود فاصله دارد.

نظر شما در خصوص این فرانچایز خاطره‌انگیز چیست؟ نکته‌ای را به فهرست 10 حقیقتی که از سری بازی Dino Crisis نمی‌دانید اضافه می‌کنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها