نوستالژی| بحرانی از جنس دایناسور: 5 دلیل برای بازگرداندن داینو کرایسیس

داینو کرایسیس

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

شاید باورش سخت باشد، اما امسال داینو کرایسیس 22 ساله می‌شود. این بازی خارق‌العاده که توسط طراح خلاق و بزرگ رزیدنت ایول یعنی شینجی میکامی ساخته شده بود، توانست در سال عرضه‌ی خود تحول بزرگی در بازی‌های سبک وحشت-بقا ایجاد کند. اما با انتشار نسخه‌ی دوم این بازی تیم سازنده نیز تغییراتی به خود دید. و آقای تاکومی جای میکامی را گرفت. همین تغییر بزرگ باعث شد سبک بازی نیز به کلی عوض شود. و ما شاهد یک بازی اکشن-ماجراجویی باشیم. البته این مهم لطمه‌ای به بازی نزد و داینو کرایسیس از قبل نیز محبوب‌تر و شناخته‌تر شد.

داستان به خوبی پیش می‌رفت که کپکام با ساخت نسخه‌ی سوم افتضاحی وحشتناک به بار آورد. و سال 2003 تبدیل به کابوسی برای هواداران داینو کرایسیس و خود کپکام شد. این شکست فنی و تجاری باعث شد که کپکام دیگر به سراغ این فرانچایز نرود. و ریسک ساختن نسخه‌ی دیگری از این بازی را به خود نداد.

مطمئناً اگر سازندگان قبلی بازی مشغول کار بر روی نسخه‌ی دیگری از این بازی شوند می‌توانند باز هم شاهکاری درخور نام داینو کرایسیس خلق کنند. اما همه چیز به کپکام وابسته است و آنها باید تصمیم بگیرند که آیا ادامه‌ای بر داینو کرایسیس خواهیم دید یا نه. در این مقاله می‌خواهیم به پنج دلیل مشخص که می‌توانند داینو کرایسیس را به هنر-صنعت بازی برگردانند بپردازیم.

 

داینو کرایسیس

5- روایت داستان داینو کرایسیس می‌تواند بسیار گسترده و متفاوت باشد​

در واقع داستان داینو کرایسیس دارای تعلیقات زیادی بود. به گونه‌ای که بازیکنان را مجبور می‌ساخت تا برای دیدن ادامه و تجربه ی مراحل بعد تاب انتظار نداشته باشند. همین جذابیت داستان می تواند یکی از بزرگ‌ترین امتیازهای داینو کرایسیس برای بازگشت به نسل جدید بازی‌های ویدیویی باشد. در زمانی که عناوین آنلاین و بتل رویال به شدت در صدر بورس قرار گرفته‌اند عناوینی مثل داینو کرایسیس می‌توانند با روایتی جذاب و سرگرم کننده مخاطبان را ساعت‌ها پای خود بنشانند.

عنوان جدید این فرنچایز می‌تواند حتی با ریبوتی از نسخه‌های پیشین(بازی اول و دوم) دست به انقلاب بزرگی بزند. ریبوتی که بتواند دوباره بازی را به اوج برساند تا راه برای عناوین جدید از این سری باز شود. در سال‌های اخیر دیده‌ایم که کپکام توانایی زیادی در بازسازی بازی‌های قدیمی و بزرگ خود دارد و انجام همین کار برای داینو کرایسیس نیز کار سختی برای آن‌ها نخواهد بود. بازسازی داینو کرایسیس می‌تواند دارای داستانی به‌روز شده به همراه مناطق جدیدی در بازی باشد. و رجینا را به عنوان شخصیت اصلی نشان دهد. تا هواداران جدید بازی که به احتمال زیاد فرصت تجربه‌ی نسخه‌های اولیه را نداشته‌اند بتوانند با کاراکتر رجینا و دنیای داینو کرایسیس آشنا شوند.

 

داینو کرایسیس

4- گرافیک بازی می‌تواند خارق‌العاده باشد​

با گذشت 22 سال از ساخت نخستین داینو کرایسیس، هنر-صنعت گیم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه ی گرافیک و جلوه‌های بصری بوده است. بازسازی‌هایی که از بازی‌های قدیمی ساخته شده‌اند گرافیک ابتدایی و نه چندان جالب این عناوین را به شکل عجیبی تغییر داده‌اند. و آن‌ها را تبدیل به غول‌های گرافیکی کرده‌اند.

این قضیه می‌تواند درمورد داینو کرایسیس هم صدق کند. تصور کنید که در جنگلی سرسبز قدم می‌زنید و ناگهان برگ‌های درختان شروع به حرکت می‌کنند؛ شاید بادی وزیده یا خطری در کمین است؛ خون به روی زمین پاشیده شده و سرخی درخشانش نشان از گرافیکی زیبا و هنرمندانه می‌دهد؛ جلوتر که می‌روید یک دایناسور هولناک و بزرگ منتظر شماست. تا با او درگیر شوید، دایناسور که در آب پنهان شده آرام آرام به شما نزدیک می‌شود و با خروج ناگهانی خود انفجار آب باعث می‌شود که ناگهان به خود بیایید. و منظره‌ی دیدنی و زیبای جنگل و دریاچه را فراموش کنید. هیچکس نمی‌تواند منکر زیبایی داینو کرایسیس در نسل فعلی باشد. بافت‌ها، شخصیت‌ها، دایناسورها و ساختمان‌ها. همه و همه می‌توانند با گرافیکی محشر تقدیم مخاطبان شوند. تا از محیط زیبای بازی لذتی دوچندان ببریم.

 

داینو کرایسیس

3-انعطاف پذیری زیاد بازی​ داینو کرایسیس

برخلاف رزیدنت اویل که سال‌های زیادی با سبک ثابت و همیشگی خود مهمان کاربران بوده، داینوکرایسیس می‌تواند هر آن تغییراتی بزرگی در خود ایجاد کند. در دو بازی اول از این فرنچایز نیز این نکته را شاهد بودیم. نسخه‌ی اول در سبک وحشت-بقا ساخته شد. و در عنوان بعدی که دنباله‌ای بر داینوکرایسیس 1 بود در سبک اکشن-ماجراجویی طراحی شد.

همین تفاوت می‌تواند مهری باشد بر این که بازی جدید این سری نیازی به تقلید از گذشتگان خود ندارد. و سازندگان دستشان در طراحی بازی باز است. انعطاف پذیری این بازی بقدری زیاد است که شاید در نسخه‌ی بعدی به صورت مخفی کاری و از بالای ساختمان‌ها به دایناسورهای دشمن حمله کنیم. یا با اسلحه‌ای بزرگ و پر سر و صدا مستقیماً به مصاف دایناسورها برویم. همین تغییر سبک می‌تواند حالت چندنفره را نیز به بازی اضافه کند. تصور اینکه با دوستان خود مشغول شکار دایناسور شوید بسیار لذت بخش است، نیست؟!

 

داینو کرایسیس

2-زامبی‌ها دیگر تکراری شده‌اند​

گویا شرکت‌های بازی سازی عهد بسته‌اند که سالانه چندین عنوان با محوریت زامبی‌ها منتشر کنند. این روند تکراری و کلیشه‌ای دیگر جوابگو نیست. و مخاطبان امروزی دنبال تجربه‌های جدیدتر هستند. این همه بازی که شخصیت‌های منفی آن‌ها را زامبی‌ها تشکیل می‌دهند وجود دارند. اما کدام بازی شما را در مقابل دایناسورها می‌گذارد؟! دایناسورها از زامبی‌ها محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر نیز هستند و تکراری نیز نیستند. چه بازی بعدی در سبک وحشت-بقا باشد و چه اکشن-ماجراجویی، مواجه با گروه‌های دایناسورها می‌تواند پس از مدت‌ها جانی به بازی‌ها دهد تا از شر زامبی‌ها و قصه‌ی تکراریشان خلاص شوند.

برخلاف زامبی‌ها که باهوش نیز نیستند و معمولاً با دیدن شما شروع به حمله می‌کنند، مبارزه با دایناسورهایی که از زمین و آسمان با نقشه‌هایی متفاوت به شما حمله می‌کنند بسیار جذاب‌تر و چالش برانگیزتر خواهد بود. در سال‌های اخیر شاهد بازی خوب و جالبی که دایناسورها را به عنوان دشمن اصلی شما قرار بدهد نبوده‌ایم. داینو کرایسیس می‌تواند با بازگشت خود همانند ققنوسی که از خاکستر سر برمی‌آورد به میدان بازگردد. و نشان دهد که بازی با محوریت دایناسورها می‌تواند چقدر لذت بخش باشد.

 

داینو کرایسیس

1-شخصیت رجینا در  داینو کرایسیس فوق العاده است!​

رجینا که در داینو کرایسیس 1 و 2 حضور داش ، همان قدر برای هواداران و داستان بازی اهمیت دارد که وجود دایناسورها در بازی مهم است! رجینا جذابیت‌های جنسی خاصی نداشت. و تنها یک قهرمان بود که در اوج معمولی بودن با دشمنان مواجه می‌شد. و اغلب اوقات هم به پیروزی می‌رسید. اگر قرار باشد بازی جدیدی از داینو کرایسیس ساخته شود حضور رجینا در آن یکی از الزامات است. سازندگان می توانند درکنار گرافیک نسل نهمی، بیشتر به شخصیت رجینا بپردازند و ما را با ابعاد بیشتری از زندگی او آشنا کنند.

نکته‌ی قابل توجهی که درمورد رجینا وجود دارد این است که او مثل برخی قهرمانان رزیدنت اویل تبدیل به ابرقهرمان نمی‌شود! رجینا زنی است که با اسلحه‌های معمولی و قابلیت‌های معمولی خود حساب دشمنانش را می‌رسد. و در این میان با ساخت نسخه‌ای جدید از داینو کرایسیس می‌تواند تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و خفن‌ترین قهرمانان دنیای بازی‌های ویدیویی شود.

نظر شما چیست؟ از طرفداران این مجموعه هستید؟

مطالب پیشنهادی:

رزیدنت ایول 4 شاهکار هنر هشتم: دلایل درخشش Resident Evil 4 پس از 16 سال

ایستگاه شاهکارسازی: تاریخچه‌ی 10 استودیوی برتر سونی

چهار دهه با سامورائی هنرمند صنعت بازی؛ استاد شینجی میکامی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها