نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition

نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition

پس از عملکرد ضعیف و دور از انتظار Dragon Age 2، استودیوی نام آشنای BioWare بر آن شد که مجموعه را به اوج برگرداند. نتیجه این شد که Dragon Age 3 به ریشه‌ها بازگشت و اشتباهات نسخه‌ی دوم جبران شدند. با ساویس‌گیم همراه شوید تا به نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition بپردازیم.

بار اصلی جذابیت و سرگرم‌کنندگی بازی‌های BioWare به بخش کمپین اصلی بازمی‌گردد. مراحل فرعی معمولاً در حاشیه قرار دارند و به مانند مجموعه‌ی The Elder Scrolls یا The Witcher کیفیت بالایی ندارند. با این حال سازندگان برای Dragon Age Inquisition سنگ تمام گذاشته‌اند و تعدد مراحل فرعی را به شدت افزایش داده‌اند. امکان ندارد 10 قدم در جهان بازی بردارید و با یک مرحله‌ی فرعی مواجه نشوید. به خصوص در نیمه‌ی نخست بازی که آزادی عمل بیش‌تر است.

مراحل فرعی Dragon Age Inquisition غالباً به پیدا کردن اشیاء برای کسی، پاک‌سازی کمپ‌ها و مناطق مختلف و جستجو برای افراد گمشده محدود می‌شوند. البته در این بین مراحل ویژه‌ی همراهان و شخصیت‌های مهم نیز وجود دارند که رابطه‌ی شما با آن افراد را تقویت می‌کنند. البته همان‌طور که گفتم تنوع و غنای مراحل فرعی به مانند آثاری چون Skyrim نیست، ولی به هر حال تلاش سازندگان قابل ستایش است.

نوشتار مرتبط: تصویر هنری جدید از بازی Dragon Age 4 نوید بازگشت گروهی پرطرفدار را می‌دهد

نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition بازی عصر اژدها

ماجرا از چه قرار است؟

بازی Dragon Age Inquisition شروع کوبنده‌ای دارد و یک راست شما را وارد ماجرایی پیچیده و خطرناک می‌سازد. دنیا در حال نابودی است و شما وظیفه دارید گروه‌های مختلف را بر علیه یک دشمن مشترک متحد سازید.

شما برای شکست دادن این دشمن چیره‌دست می‌بایست به سرزمین‌های مختلف سفر کنید و با سران آن‌ها مذاکره نمائید. البته که راضی کردن آن‌ها کار ساده‌ای نیست و شما می‌بایست در ابتدا با انجام مأموریت‌های مختلف حسن نیت خودتان را به آن‌ها اثبات کنید. از طرفی برخی گروه‌ها با یکدیگر مشکل دارند و این مورد نیز خود چالش جذابی است برای مدیریت شرایط و قوا.

حقیقتاً جهان بازی از نظر عمق و غنای داستانی فوق‌العاده پیچیده و شگرف است. برای درک شرایط جهان و گروه‌های مختلف می‌بایست با بازی‌های Dragon Age حداقل آشنایی را داشته باشید. وگرنه به احتمال زیاد گیج خواهید شد و در جهان پرتلاطم بازی غرق می‌شوید. از این رو حتماً تجربه‌ی شماره‌های پیشین توصیه می‌شود.

نوشتار مرتبط: تماشا کنید: Concept Art جدیدی از بازی Dragon Age 4 منتشر شد

نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition بازی عصر اژدها 3

سیستم مبارزات در Dragon Age Inquisition

مبارزات در Dragon Age Origins بیش‌تر به ریشه‌های اکشن-نقش‌آفرینی نزدیک بود و نبردها حالتی تاکتیکی داشتند. این روند در Dragon Age 2 به سمت هک اند اسلش شدن غش کرد و مبارزات بازی هیجان بالایی پیدا کرده بودند. ولو این‌که از عمق آن‌ها تا حدودی کاسته شده بود. از آن‌جایی که سازندگان برای Dragon Age Inquisition قول بازگشت به ریشه‌ها را داده بودند، این بازی سبک مبارزات شماره‌ی نخست را احیا کرده است. ولی در عین حال هیجان و جذابیت مبارزات نسخه‌ی دوم نیز حفظ شده‌اند. در نتیجه ما در این بازی 2 سبک مبارزه داریم که بازی‌باز به دلخواه می‌تواند بین آن‌ها جابه‌جا شود.

چه شما طرفدار مبارزات تاکتیکال باشید و چه علاقمند به بازی‌های هک اند اسلش، سازندگان تمام تلاش خود را برای خشنود سازی شما انجام داده‌اند. شما با زدن یک دکمه می‌توانید زمان را آهسته کنید و دید وسیعی به میدان نبرد پیدا کنید. و در ادامه انواع فرمان‌ها را به همراهان بدهید. همچنین می‌توانید به مانند شخص نگارنده بی‌خیال روش تاکتیکال شوید و با تکیه بر مهارت خودتان بازی را به شکل هک اند اسلش پیش ببرید. که البته نیازمند مهارت بالایی است چرا که مبارزات بازی چالش‌برانگیز هستند.

نوشتار مرتبط: دست و دلبازی BioWare به مناسبت عرضه‌ی بازی Mass Effect Legendary Edition

نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition بازی دراگون ایج

داستان، تاریخ و سیاست

جهان مجموعه‌ی Dragon Age فوق‌العاده عمیق و پرجزئیات است. بدون اغراق عرض می‌کنم سازندگان می‌توانند دانشگاه تأسیس کنند و برای افرادی که عمق جهان، روابط گروه‌ها و مناسبات سیاسی بازی را درک کرده‌اند مدرک کارشناسی صادر کنند!

داستان بازی به قدری عمیق است که بسته به مهارت‌های شخصیت شما و Perkهای انتخابی به کلی خط دیالوگ جدید با شخصیت باز می‌شود و این موضوع برای شخصیت‌های مختلف متفاوت است. حجم دیالوگ‌ها و جزئیات داستانی به قدری بالاست که مجبور می‌شوید به خواندن سریع زیرنویس اکتفا کنید و صحبت‌ها را رد کنید. مگر این‌که وقت آزاد فراوانی داشته باشید. که اگر چنین باشد ارزش وقت گذاشتن را خواهد داشت. چرا که کیفیت صداپیشگی در Dragon Age Inquisition فوق‌العاده است.

نوشتار مرتبط: کارگردان بازی Anthem استودیو BioWare را ترک کرد

نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition بازی دراگون ایج 3

سخن پایانی

Dragon Age Inquisition عنوان ارزشمندی است و سازندگان به وعده‌های خود عمل کرده‌اند. البته در طول تجربه‌ی بازی باگ و مشکلات فنی فراوانی وجود دارد ولی قابل چشم‌پوشی است.

بازی Dragon Age Inquisition بهترین نسخه‌ در مجموعه است. این را کسی می‌گوید که همه‌ی نسخه‌ها را تجربه کرده است. اگر علاقمند به تجربه‌ی یک عنوان نقش‌آفرینی غنی، با کیفیت و هیجان‌انگیز هستید، اثر درخشان BioWare را از دست ندهید.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط: SJW؛ سرطانی که به جان هنرصنعت بازی‌های ویدئویی افتاده است

نقد و بررسی بازی Dragon Age Inquisition

FINAL VERDICT

Dragon Age Inquisition is the best game in the series. This is said by someone who has experienced all previous games. If you are interested in experiencing a rich, quality and exciting role-playing title, do not miss the brilliant game of BioWare

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها