دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

از زمان عرضه‌ی PS5 ماجرای قیمت‌گذاری سونی نقل محافل شده است. به خصوص شیوه‌ی قیمت‌گذاری فشل عناوین انحصاری که صدای خیلی‌ها را درآورده است.

عناوینی همچون Demon’s Souls, Returnal, و Ratchet and Clank: Rift Apart همچون عناوین پرطمطراق برچسب قیمتی 70 دلاری دریافت کردند. در حالی که خیلی‌ها این قیمت‌گذاری را برنتابیدند و غیرمنصفانه خواندند.

از طرفی بازعرضه‌هایی چون Ghost of Tsushima Director’s Cut و Death Stranding Director’s Cut ارتقاء رایگان به نسل بعد یا موارد اینچنینی را برای دارندگان نسخه‌ی نسل قبل ارائه نمی‌دهند. موضوعی که باعث ایجاد بحث و اعتراضات فراوانی شد.

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

چیزی که مشخص است سونی قصد دارد شیوه‌ی فعلی را ادامه دهد ارتقاء رایگان نسل بعد چیزی نیست که سامورائی به آن معتقد باشد. چندی پیش تأیید شد که Horizon Forbidden West نیز ارتقاء رایگان از PS4 به PS5 را پشتیبانی نخواهد کرد. اجازه دهید صادقانه عرض کنم، به شخصه از این تصمیم شگفت‌زده نشدم. سیاست‌های یک سال گذشته‌ی سونی کاملاً گواه تغییر مسیر آن‌ها را می‌داد. رویکرد مشتری مدارانه‌ی سابق به تاریخ پیوسته است و این موجب تأسف است.

تأسف از این رویکرد سونی زمانی تشدید می‌شود که ایکس باکس کماکان بر Smart Delivery و ارتقاء رایگان تأکید می‌کند. نکته‌ی شرم‌آور اینجاست که حتی وقتی عناوین سونی ارتقاء رایگان از PS4 به PS5 را ارائه می‌دهند، بحث انتقال Save به دردسر و مکافاتی عظیم بدل می‌شود. این چه طرز پشتیبانی است پلی استیشن؟

دلیل این‌که قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West به موضوع روز بدل شده است، این می‌باشد که با صحبت‌های قبلی مدیران پلی استیشن متضاد است. و این‌جاست که دم خروس بیرون می‌زند!

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

اجازه دهید نگاهی به گذشته داشته باشیم. دقیقاً قبل از عرضه‌ی PS5 سونی یک اظهارنظر جنجالی انجام داد. آن‌ها اعلام کردند که Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure, و Horizon Forbidden West برای PS4 نیز عرضه خواهند شد. جیم رایان رئیس سونی نیز اعلام کرد که این عناوین ارتقاء رایگان به نسل بعد دریافت خواهند کرد. یعنی هر کس نسخه‌ی PS4 را تهیه کند در آینده به رايگان می‌تواند به نسخه‌ی PS5 ارتقاء یابد. جیم به واشنگتن پست گفت: نسخه‌ی PS5 این بازی‌ها به صورت اختصاصی توسعه یافته است تا از توان سخت‌افزار جدید بهره‌مند شوند. و ما ترتیبی داده‌ايم که کاربران PS4 به رايگان بازی خود را به نسخه‌ی PS5 ارتقاء دهند.

بله Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Sackboy: A Big Adventure ارتقاء رایگان دريافت کردند. دقیقاً برای همین است که رویکرد سونی در قبال Horizon Forbidden West بسیار مریض و غیرمنصفانه می‌نماید. این رویکرد نشان دهنده‌ی تغییر استراتژی است. استراتژی مریضی که بر پایه‌ی دریافت پول بیش‌تر از بازی‌باز است.

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

نکته‌ی اصلی این‌جاست که نه تنها بازی ارتقاء رایگان ارائه نمی‌دهد بلکه بازی‌باز را مجبور می‌کند برای دریافت این قابلیت پول بیش‌تری پرداخت کند. نسخه‌ی Digital Deluxe که 80 دلار قیمت دارد، درست است که شامل هر دو نسخه‌ی بازی است، اما افرادی که نسخه‌ی استاندارد یا Special بازی را تهیه کنند امکان ارتقاء به Digital Deluxe ندارند.

به عبارتی اگر شما خواهان ارتقاء به نسل بعد باشید، که قاعدتاً با توجه به وضعیت فشل موجودی کنسول خیلی‌ها خواهان این قابلیت هستند، می‌بایست نسخه‌ی گران بازی را تهیه کنید.

بنابراین سونی ارتقاء رایگان ارائه نمی‌دهد هیچ، بلکه شما را مجبور می‌کند که نسخه‌ی گران‌تر بازی را برای این قابلیت تهیه کنید. ارزان‌ترین نسخه نیز 10 دلار از نسخه‌ی استاندارد گران‌تر است. این در حالی است که خود نسخه‌ی استاندارد نیز افزایش قیمت داشته است.

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

رویکرد سونی در قبال Horizon Forbidden West فوق‌العاده فشل است. حتی با توجه به سیاست‌های گذشته‌ی آن‌ها این رویکرد جای دفاع ندارد. حداقل عناوین Ghost of Tsushima Director’s Cut و Death Stranding Director’s Cut امکان ارتقاء با پرداخت پول را ممکن کرده‌اند. ولی در خصوص بازی هورایزون مجبور به تهیه‌ی نسخه‌ی گران قیمت بازی هستید.

این موضوع به هیچ‌وجه غیر عادلانه نیست که صاحب پلتفرمی چون سونی را بالاتر از دیگر ناشران در نظر گیریم. این کاملاً طبیعی است که در بحث قیمت‌گذاری انتظار بیش‌تری از این شرکت داشته باشیم. برای همین است که اعتراضات فراوانی به بازعرضه‌ی عناوین قدیمی با قیمت بالا به نینتندو شد. و یا اعتراضاتی که به مایکروسافت شد به خاطر خریدهای درون برنامه‌ای در بخش چندنفره‌ی بازی‌ها.

در این میان سونی وظيفه‌ی پشتیبانی از دو کنسول را برعهده گرفته است. و این وظیفه را قرار است حداقل تا سال آینده جلو ببرد. اما اگر واقعاً قرار است با پشتیبانی از نسل قبل به بازی‌بازان خدمت کنند، بهتر است این کار را درست انجام دهند.

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

این‌که سونی همه‌ی انحصاری‌های خود را با قیمت 70 دلار عرضه می‌کند جای بحث دارد. به عنوان مثال Returnal و Ratchet and Clank: Rift Apart هم‌تراز Horizon Forbidden West و Ghost of Tsushima Director’s Cut نیستند. این موضوع به کنار، ارائه ندادن ارتقاء رایگان به نسل بعد و در خصوص Horizon Forbidden West مجبور کردن بازی‌باز به خریدن نسخه‌ای خاص واقعاً قابل چشم‌پوشی نیست. فرقی نمی‌کند چه شرکتی و با چه سابقه‌ای این سیاست را در پیش گرفته است. حرکت اشتباه، اشتباه است و جای دفاع ندارد.

بیائید صادق باشیم اضافه کردن پشتیبانی از DualSense و بهبودهای فنی چیزی نیست که ارزش 10 دلار اضافه را داشته باشد. حال چه رسد که این موضوع در خصوص Horizon Forbidden West بیش از این است و 20 دلار باید تقبل کنید.

می‌دانید نکته‌ی نگران کننده کجاست؟ این‌که عناوین آینده‌ی پلی استیشن نیز این سیاست دگم را در پیش گیرند. عناوینی هم‌چون God of War Ragnarok (یا هر اسم دیگری که ممکن است داشته باشد) و Gran Turismo 7.

 دم خروس سونی با قیمت‌گذاری Horizon Forbidden West بیرون زد!

این موضوعات که به آن اشاره کردیم منکر کیفیت Horizon Forbidden West نخواهند بود. این بازی با توجه به نمایش‌ها فوق‌العاده قابل به نظر می‌رسد. همچنین بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut نیز شایسته است. کسی منکر کیفیت بالای انحصاری‌های سونی نیست. حقیقتاً این عناوین شایسته‌ی این هستند که فارغ از بحث مالی مورد بررسی قرار گیرند. هنر قیمت ندارد.

ولی دوستان من این دلیل نمی‌شود که شرکت بخواهد از این موضوع سوءاستفاده کند و در هر شرایطی به فکر تیغ زدن بازی‌بازان بیفتد. این درست نیست. از سونی که به مشتری مداری معروف بود انتظار بیش‌تری می‌رود. متأسفانه تغییرات مدیریتی در حال نابودی سامورائی محبوب هنرصنعت هستند.

نظر شما در این خصوص چیست عزیزان؟ این سیاست‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها