آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟


وقتی شما قصد خرید کارت گرافیک می‌کنید، اغلب اوقات شما در نهایت به یک مدل به خصوص می‌رسید و سپس به دنبال یافتن بهترین قیمت از آن کارت گرافیک به خصوص می‌روید. اما آن‌جاست که شما متوجه می‌شوید شرکت‌های متفاوتی اقدام به تولید و عرضه آن مدل کارت گرافیک را کرده‌اند. آیا این نسخه‌های متعدد از این شرکت‌ها با هم تفاوتی دارد! و آیا این تفاوت‌ها مهم است!؟ ما در ساویس‌گیم به این موضوع مهم پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

علت وجود تولیدکنندگان مختلف چیست؟

شرایط عجیبی است، مانند این می‌ماند که شما برای خرید یک مدل اتومبیل به خصوص رفته‌اید و فروشنده به شما می‌گوید: از این مدل شما نسخه‌ی فورد، نیسان، یا پورشه را می‌خواهید!؟ به عنوان مثال با یک جستجوی ساده برای مدل NVIDIA GeForce GTX 1070، متوجه می‌شوید که شرکت‌هایی چون EVGA, MSI, Zotac, ASUS و گیگابایت از این مدل تولید کرده‌اند! تازه این تنها بخشی از این شرکت‌ها بود، تعداد آن‌ها بیشتر از این‌هاست. این تنوع بالا فقط مختص NVIDIA نیست، کارت‌ گرافیک‌های AMD Radeon نیز شرایط مشابهی را دارند. اما به غیر از تفاوت جزئی در طراحی اکثر آن‌ها از یک توان پردازشی برخوردارند. پس قضیه اصلی چیست؟

دلیل این شرایط عجیب در بازار پردازنده‌های گرافیکی (GPU)، روابط تجاری نزدیک شرکت‌ها با یکدیگر است. ببینید وقتی NVIDIA و AMD تراشه‌های گرافیکی خود را به تولیدکنندگان مادر در زمینه الکترونیک، مانند تولیدکنندگان موبایل، لپ‌تاپ، کنسول‌های بازی، کامپیوترهای آماده و حتی اتومبیل‌ها می‌فروشند، آن‌ها در کنار این، تراشه‌های خود را به تولیدکنندگان شخص ثالث یا به اصطلاح ترد پارتی نیز می‌فروشند. مانند EVGA یا Sapphire.

آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

این شرکت‌های شخص ثالث این تراشه‌های گرافیکی را می‌گیرند و آن‌ها را اجزائی حیاتی دیگری مانند درگاه‌های ویدئویی اضافه، خنک‌کننده‌های متفاوت و قاب‌های مختلف ترکیب می‌کنند و آن‌ها را از طریق فروش به خرده‌فروشی به دست مصرف کننده می‌رسانند.

البته همیشه هم به وجود این واسطه‌ها نیاز نیست. به عنوان مثال نسخه Founder’s Edition کارت گرافیک‌های NVIDIA توسط خود شرکت مادر به فروش می‌رسد. یا بهتر است بگوییم توسط یک شرکت ثالثی که از نام تجاری خودش استفاده نمی‌کند. اما با این وجود این ارتباط بین شرکت‌ها و تولیدکنندگان همیشه قدرتمند بوده است، تقریباً از دهه‌ی نود میلادی، و به نظر می‌رسد که در آینده نیز چنين باشد.

آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

تفاوت بین این کارت‌ گرافیک‌های شرکتی در چیست؟

خب همه می‌دانیم که همه‌ی شرکت‌ها تراشه‌های گرافیکی خود را از دو تولیدکننده اصلی یعنی NVIDIA و AMD دریافت می‌کنند. ولی وقتی شما بخواهید یک محصول به خصوص را به مصرف‌کننده بفروشید، باید یک تغییرات و وجه تمایزی در آن ایجاد کنید. یا از طريق قیمت و یا مزایا و خصیصه‌ها. در زمینه قیمت دست شرکت‌ها خیلی باز نیست و خیلی جای مانور ندارند، اگر یک شرکت قیمت بسیار پائینی بزند همه ناچار به تبعیت هستند. اما با توجه به هزینه بسته‌بندی و قطعات آن‌ها باید به فکر سود دهی خودشان نیز باشند.

بنابراین شرکت‌های سازنده تفاوت‌های خود را در دیگر بخش‌ها به کار می‌گیرند. مانند استفاده از خنک‌کننده‌های متفاوت، افزایش میزان حافظه‌ی گرافیکی، اندازه کارت گرافیک که برای کیس‌های کوچک مناسب باشد، استفاده از نورپردازی زیبا و طراحی چشمگیر، ٱورکلاک کردن پردازنده گرافیکی و چیزهایی از این دست. معمولاً شما این تغییرات را با نشان‌هایی چون OC که مخفف ٱورکلاک است بر روی جعبه‌های محصول می‌بینید و یا نشان‌های AMP و FTW.

اما این تغییرات به جز موارد معدودی چون حافظه گرافیکی بیشتر و استفاده از خنک‌کننده‌های مایع، تأثیر آن‌چنانی ندارند. در حقیقت اگر یک مدل خاص از دو شرکت متفاوت را تهیه کنید و بر روی کیس خود قرار دهید، چنان‌چه تفاوت آن‌ها یک ٱورکلاک ساده باشد، شما تفاوت چشمگیری در کیفیت اجرای بازی‌ها نخواهید دید. نهایتاً یک یا دو درصد.

آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

پس کدام تغییرات واقعاً مهم هستند؟

بدون شک اندازه‌ی کارت گرافیک خیلی مهم است. اگر کارت گرافیک شما در کیس جا نشود اهمیتی ندارد که چقدر قوی و سریع باشد. همیشه باید قبل از خرید به این نکته کلیدی توجه کنید و فضای موجود در کیس را در نظر داشته باشید. اندازه کارت گرافیک معمولاً در جعبه آن ذکر شده است، اما باید به آن عدد ذکر شده کابل را نیز اضافه کنید که آن هم حدود دو تا سه سانت فضا اشغال می‌کند. برای این مهم، برخی کارت‌ها موجود هستند که مخصوص کیس‌های کوچک طراحی شده‌اند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که کارت‌های دارای سیستم خنک کننده پیشرفته دو یا سه پروانه هستند، معمولاً اندازه بزرگی دارند. 

نکته‌ی دیگر که باید به آن توجه کنید توان مورد نیاز و توان مصرفی کارت گرافیک است. باید توجه کنید که کارت گرافیک شما با منبع تغذیه کامپیوترتان هماهنگ باشد، چرا که اگر میزان توان مورد نیاز کارت از منبع تغذیه بیشتر باشد، شما امکان استفاده از آن را نخواهید داشت و باید به فکر یک منبع تغذیه دیگر باشید. همچنین این مهم ممکن است به کارت گرافیک شما نیز آسیب وارد کند و باید در این زمینه دقت کنید. 

قابلیت مهم دیگر خنک‌کننده‌ است. امروزه از خنک‌کننده‌های متفاوتی برای کارت‌ها استفاده می‌کنند. از انواع پروانه‌های ساده گرفته تا سیستم‌های پیشرفته مایع و اتاق بخار. بدون شک برخورداری از سیستم خنک کننده مایع خیلی مفید است، مخصوصاً اگر به فکر کم صدا بودن سیستم‌تان باشید. 

تفاوت مهم دیگر در میزان حافظه‌ی گرافیکی یا همان RAM است. حافظه‌ی بیشتر تأثیر مثبت و زیادی بر راندمان شما خواهد گذاشت. بازی‌ها برای بارگذاری بهتر و سریع‌تر بافت‌های گرافیکی در بازی‌ها به حافظه‌ی بیشتر نیاز دارند. بنابراین کارت گرافیک شما هر چه حافظه‌ی بیشتری داشته باشد بهتر است. البته به شرطی که پهنای باند کارت گرافیک نیز مناسب باشد. با توجه به این که شما نمی‌توانید در آینده میزان حافظه‌ی کارت گرافیک خودتان را ارتقاء دهید، بنابراین این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. 

آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

تفاوت واقعی: قیمت، اعتبار، خدمات پس از فروش

اگر تفاوت‌ها فقط به ٱورکلاک جزئی و سیستم خنک کنندگی کمی بهتر ختم می‌شد، بنابراين موضوع مهم و اصلی قیمت خواهد بود. خیلی واضح است، هر چی ارزان‌تر بهتر. به خصوص اگر کارت گرافیک مورد نظرتان قیمت بالایی داشته باشد. در این صورت شرکتی که آن مدل را با قیمت مناسب‌تری عرضه کند، انتخاب بهتری است. 

آیا مهم است که از چه برند کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

گاهی اوقات اما بهتر است کمی دست به جیب شوید تا کالای مطمئنی را تهیه کنید. این موضوع به خصوص در مورد کالاهای الکترونیکی صدق می‌کند. اینجاست که پای اعتبار و خدمات پس از فروش پیش می‌آید. اغلب کارت گرافیک‌ها ضمانت دو تا سه ساله دارند و برخی از آن‌ها اگر در سایت شرکت ثبت‌نام کنید و کد محصول را وارد کنید، این مدت را بیشتر نیز می‌کنند. بحث ضمانت و خدمات پس از فروش موضوع مهمی است که باید هنگام خرید در نظر داشته باشید. 

در پایان و برای جمع‌بندی فهرستی از مهم‌ترین سؤال‌ها را برایتان آماده کرده‌ایم که هنگام خرید یک کارت گرافیک جدید و انتخاب یک مدل به خصوص از بین شرکت‌های متعدد باید در نظر داشته باشید تا خرید مطمئن و خوبی را تجربه کنید. 

۱. آیا هر دوی این کارت‌ها در کیس من جا می‌شوند؟ 

۲. آیا قیمت یکی از کارت‌ها از دیگری خیلی ارزان‌تر است؟ 

۳. آیا یکی از آن‌ها میزان حافظه RAM بیشتری به نسبت دیگری دارد؟ 

۴. آیا سیستم خنک کننده این کارت‌ها با هم متفاوت است و این تفاوت به کیس من مرتبط است؟ 

۵. آیا خدمات پس از فروش این شرکت از دیگری بهتر است؟ 

اميدوارم با در نظر گرفتن این گزینه‌ها خرید مناسب و لذت‌بخشی را تجربه کنید. از این که با ساویس‌گیم همراه هستید، متشکریم. لطفاً برای خواندن مقالات برتر و منحصر به فرد ما به بخش مقالات مراجعه کنید.

 

3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها