نقد و بررسی بازی Marvel’s Spider-Man؛ پایان یک انتظار

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

(به قلم حسن نصرالهی)

سال‌های زیادی است که چشم انتظار یک بازی ایده‌آل از محبوب‌ترین شخصیت مارول هستیم. سال‌هاست که منتظریم عنوانی عرضه شود تا از حداقل پتانسیل‌های این دنیای شگفت انگیز بهره ببرد تا بلکه بتواند عطش سیری ناپذیرمان را فروکش کند. اسپایدرمن فوق محبوب ما، برخلاف کامیک و مدیوم سینمایی‌اش دل خوشی از هنرصنعت بازی ندارد.

کمپانی اکتیویژن که به نوعی نابود کننده‌ی هر چه عناوین محبوب است، با این سری کاری کرده بود که کم کم خودمان هم داشت باورمان می‌شد که انگار این ابر قهرمان محبوب نمی‌تواند فرصتی برای خودنمایی داشته باشد. هر که با دنیای مرد عنکبوتی و شخصیت‌هایش آشنا باشد، می‌داند که فقط نابلدان نمی‌توانند از این مزرعه و خاک حاصل خیز محصولی برداشت کنند.

از بخت خوب هواداران، گردونه‌ی شانس این‌بار به روی خالقان رچت و کلنک افتاد. اینسومنیاک به خوبی می‌دانست که چگونه از پتانسیل‌های نامحدود اسپایدر من بهره ببرد و عنوانی عرضه کند که این چنین بی مهابا و دست نیافتنی، به قدرت نمایی بپردازد. عنوانی که نه تنها هواداران را از فرط شوق دیوانه می‌کند بلکه می‌تواند دل هر بازی دوستی را به دست آورد. واژه‌های دوست داشتنی و ماندگار، به نظر توصیف مناسبی می‌آید، اما این توضیحات هرگز قادر نیستند عظمت یکی از زیباترین نمایش‌های گیمری عمرمان را آشکار کند.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

راستش را بخواهید شرح حال عجیبی دارم. بعد از مدت زیادی پرسه زدن در بازی و تمام فعالیت‌ها و ماموریت‌های اصلی و جانبی آن را پشت سر گذاشتن، به این نتیجه رسیدم که یک بازی دیگر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که آن را شاهکار بنامیم؟

Marvel’s Spider-Man جمعی از بهترین عناصر و دستاوردهای تاریخ بازی‌های ویدیویی است. عنصری که به لطف راکستدی قدم در دنیای بازی‌ها گذاشته‌اند و اکنون “اینسومنیاک گیمز” آن‌ها را در جهت یک سرگرمی ناب و بی تکرار، نه از آن سرگرمی‌هایی که می خواهند تجربه‌ای چندساعته را به ارمغان بیاورند. بلکه محصولی که فرای سرگرمی، ما را به تفکر وا می‌دارد و در ساختاری واحد و منسجم، داستانی روایت می‌کند که ضمن اصالت، به صورت بدیع و مستقل به طرفداران معرفی می‌شود. راجع به قصه‌ی بازی بهتر است به همین جمله اکتفا کنم؛ “هشت سال بعد از همه چیز است”. این همه چیز را هواداران به خوبی می‌دانند و علیرغم تفاوت‌های شکل گرفته، عالی از کار درآمده است.

در واقع بعد از آثار “سم ریمی” در سینما، اثری سراغ ندارم که این چنین قصه‌ی مرد عنکبوتی را روایت کند و با نگاهی خود ساخته، نه تنها به دنیای غنی این ابرقهرمان پر و بال ببخشد بلکه به گسترش دادن دنیای بی حد و مرز آن هم کمک شایانی کند. حتی از این پس می توانیم تاریخچه‌ی بازی‌های این سری را از این اثر به بعد ارزیابی کنیم. انگار اینسومنیاک با نگاهی تازه می‌خواهد شروعی تازه را در همه‌ی سطوح برای این قهرمان محبوب تدارک ببیند. و در این هنرصنعت تاثیرگذار و گسترده، شناسنامه‌ای برای او بسازد که خود مالک بی چون و چرای آن محسوب شود.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

خالقان به دور از کلیشه‌هایی که منتظر آن بودیم قصه را پیش می‌برند و سیر روایی را از سه نقطه نظر مختلف دنبال می‌کنند. اسپایدرمن، مری جین و مایلز، شخصیت‌هایی هستند که کنترل آن‌ها در بازی به بازی‌باز سپرده می‌شود. این شخصیت‌ها هرکدامشان دنیایی از تفاوت‌ها و خصلت‌ها را به همراه آورده‌اند. با چنین رویکردی ما به دنیای شخصیت‌ها وارد می‌شویم و خیلی ساده آن‌ها را لمس می‌کنیم. حتی به زندگی شخصی اسپایدی هم نفوذ می‌کنیم. بازی از این حیث وجه روزمرگی او را نشان می‌دهد و قصه را تاثیرگذارتر می‌کند.

خیلی جالب است در دنیایی چنین پر تب و تاب، قصه آرام و سنجیده روایت می‌شود. مراحلی هستند که در نقش “مری جین” دوست داشتنی آن‌ها را انجام می‌دهیم. این مراحل بر مبنای کاوش طراحی شده‌اند، التهاب دارند و در یک کلام عالی و فراموش نشدنی هستند. در واقع جادوی قصه در همین نکات نمایان می‌شود و آن را متمایز می‌کند.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

خالقان با خرده پیرنگ‌های کارآمد، داستان را چند لایه کرده‌اند و استادانه آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌زنند. طوری که وقتی Marvel’s Spider-Man را به پایان رساندم بارها آن را در ذهنم مرور کردم و از نحوه‌ی قرارگیری پازل‌های داستانی در کنار یکدیگر، بسیار لذت بردم.

خود اسپایدی را شاید بتوانیم پرداخته شده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین ابر قهرمان دنیای بازی‌ها بنامیم. او در طی داستان اشک می‌ریزد، لبخند می‌زند و خانواده‌اش را نیز به شدت دوست دارد. این نکات به خوبی نشان داده می‌شود تا اسپایدی قصه‌ی دلنشین اینسومنیاک، به طرز عجیبی لمس شود.

در این قصه‌ی دلنشین و کش و قوس دار، شخصیت‌ها عالی پرداخت می‌شوند. فقط به مری جین نگاه کنید که چگونه لحظه‌های عاطفی بازی را می‌سازد و به همراهی درگیر کننده بدل می‌شود. او اکنون کاملاً در جریان حوادث داستان Marvel’s Spider-Man می‌باشد، باهوش است و به جای آنکه مدام ترحم اسپایدی را برانگیزد در سیر ماموریت‌ها به او کمک می‌کند و یک همراه فراموش نشدنی است.

مری جین شخصیت پردازی متفاوتی دارد. آن قدر متفاوت که باورمان نمی‌شود این همان “مری جینی” است که به عنوان معشوقه‌ی پیتر پارکر یا همان اسپایدر من، روز و روزگاری تنها احساسات وی را برمی‌انگیخت. “مری جین” آنقدر کاریزماتیک و جذاب است که حاضرم یک بازی جداگانه را بر مبنای او انجام دهم!

به طور کلی قصه‌ و شخصیت پردازی جذاب و دل نشین است. چه آنتاگونیست‌های پر شمار آن و چه شخصیت‌های نام آشنای سری. Marvel’s Spider-Man قصه می‌گوید و این کار را به نحو احسنت انجام می‌دهد. هر آن چیزی که از دنیای مرد عنکبوتی می‌خواهید در Marvel’s Spider-Man به بهترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شده است. Marvel’s Spider-Man اینسومنیاک از پیشگامان قصه گویی نوین در عصر ابرقهرمانان دنیای بازی‌هاست. عنوانی که سرشار از لحظه‌های ماندگار است. این نکات برای هنرصنعتی که بازی‌های آنلاین آن را اشباع کرده‌اند به راستی که جای تحسین فراوان دارد.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

سلام نیویورک

گیم پلی و جهان گردی در Marvel’s Spider-Man، بسیار جذاب و رضایت بخش است. آنقدر عوامل سرگرم کننده در بازی وجود دارد که به غیر از پایان رساندن ماموریت‌های اصلی، کلی فعالیت و ماموریت دیگر نیز باقی می‌ماند. اگر چه عوامل ذکر شده، در حد روند اصلی ماجرا نیستند اما بعضی از آن‌ها نیز چیزی کم ندارند و ساعت‌ها سرگرمی بکر و دست نخورده را به Marvel’s Spider-Man اضافه می‌کنند.

در واقع تمامی عناصر گیم پلی عالی هستند. مثلاً سیستم web slinging یا همان تار زدن‌های اسپایدی، به طرز عجیبی لذت‌بخش است و با انیمیشن‌های نرم و دیدنی، یکی از بهترین جابه‌جایی‌ها در عناوین جهان باز را به بازی‌باز معرفی می‌کند. اسپایدی راحت‌تر از همیشه از ساختمان‌ها بالا می‌رود، به طرق مختلف در میان آسمان خراش‌های نیویورک جولان می‌دهد، کلی تجربه کسب می‌کند و به مرور خود و تجهیزاتش نیز ارتقاء می‌یابد.

آنقدر سیستم تار زدن لذت بخش است که خودش به تنهایی ارزشی بیش از کل مرد عنکبوتی‌های تاریخ در بازی‌ها دارد! بسیار سرگرم کننده است و رسیدن به هر ماموریت خودش کلی لذت را به همراه می‌آورد. به گونه‌ای که اصلاً از fast travlingهای موجود استفاده نکردم. حال تصور کنید که به انجام رساندن ماموریت‌ها چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد.

ماموریت‌های Marvel’s Spider-Man به راستی که عالی هستند و تعدادی از آن‌ها به معنای واقعی کلمه ماندگار می‌شوند. با طراحی مراحل خاص و هوشمندانه‌ای که خالقان تدارک دیده‌اند امکان ندارد از Marvel’s Spider-Man لذت نبرید و در خلق لحظه‌های نابی که برایتان تدارک دیده‌اند لب به تحسین نگشایید. Marvel’s Spider-Man چه از منظر کیفیت ماموریت‌ها و چه از نظر کمیت آن‌ها، کمترین کاستی ممکن را دارد. خصوصاً آنکه بازی از نقطه نظر سه شخصیت دنبال می‌شود. به عبارتی Marvel’s Spider-Man سه سبک مختلف از گیم پلی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و آن‌ها را به آرامی در هم تنیده می‌کند.

البته طبیعی است که بخش اعظمی از بازی بر عهده‌ی اسپایدی باشد. او کلی ارتقاء دارد و تجهیزات عنکبوتی‌اش به مرور بیشتر هم می‌شوند. این تجهیزات در ماموریت‌ها و خصوصاً مبارزات دلچسب Marvel’s Spider-Man کارایی اساسی دارند.

حالا که صحبت از مبارزات شد، خوب است بدانید که سیستم مبارزات از رضایت بخش‌ترین نمونه‌های موجود است که حتی با وجود تنوع کم دشمنان، لحظه‌ای تکراری نمی‌شود. اما لازم نیست که همیشه خودتان را وسط معرکه بیاندازید. به لطف سیستم مخفی کاری غنی و پرجزئیات، می‌توانید مراحل را آرام پیش ببرید.

اصولاً تجهیزات اسپایدی با شیوه‌ی مخفی کاری در بازی هماهنگی کامل دارد و می‌توان انواع و اقسام روش‌ها را از دل آن بیرون آورد. اما مخفی کاری در Marvel’s Spider-Man روی دیگری هم دارد. مایلز و مری جین، برای پیشروی باید اصول مخفی کاری را رعایت کنند و با کمترین تجهیزات ممکن مراحل را پیش ببرند.

مراحلی که با مری جین دنبال می‌شود، به واسطه‌ی طراحی مراحل عالی، به شدت درگیر کننده هستند. او گاه ماجراجویی می‌کند و گاهی به صورت مخفیانه به دل دشمنان می‌زند. در زمان مخفی کاری نیز با کمترین قابلیت ممکن مراحل را پیش می‌برد و در زمان ماجراجویی نیز سعی در پیدا کردن مدارک دارد. در کل بسیار کنجکاو است و خالق لحظه‌های عجیب و دل نشینی می‌شود.

این دقت و تنوع در مراحل مایلز هم رعایت شده است. برای مثال می‌توان روبرو شدن او با “کرگدنی عظیم” را یادآور شد. مرحله‌ای که با تکیه بر اصول مخفی کاری و “فرار از مهلکه” ساخته و پرداخته شده است. البته این مثال‌ها تنها بخش کوچکی از رخدادهای بی نظیر این اثر است. و Marvel’s Spider-Man پر شده از چنین لحظه‌هایی که به سختی فراموش می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

مبارزه با غولآخرها در Marvel’s Spider-Man نیز جای هیچ بحثی باقی نگداشته است. تعدادی از معروف‌ترین و شرورترین بدمن‌های تاریخ اسپایدرمن در بازی حضور دارند. و از ماندگارترین فصول آن را رقم زده‌اند. دشمنان نام آشنایی چون الکترو، کرکس، کرگدن، شوکر، کله سنگی، اسکورپیون، دکتر اختاپوس دیوانه و …گرد هم آمده‌اند تا کابوس اسپایدی را رقم بزنند.

بی شک غولآخرها، نقطه اوج مبارزات بازی هستند و پی گیری آن‌ها در زمین و آسمان، عالی و نفس گیر از کار درآمده‌اند. از طرفی Marvel’s Spider-Man مدام خود را به آثار سینمایی و کامیک‌های مرتبط ارجاع می‌دهد. این ارجاعات هم در روایت وجود دارند و هم در کوله پشتی‌های پراکنده در بازی. چنین رویکردی باعث شده به صورت تمام و کمال شهر چشم نواز نیویورک را ببینید و به هر سویش سرک بکشید.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

در یک اقدام جالب، فعالیت‌ها و ماموریت‌های جانبی، لازمه‌ی پیشرفت در Marvel’s Spider-Man هستند و به طور نسبی باید آن‌ها را انجام داد تا بتوان پیشرفت در بازی را آسان‌تر کرد. خصوصاً روی درجه سختی‌های بالا، رعایت این نکته کاملاً ضروری می‌شود. اما چرا باید فعالیت‌ها و ماموریت‌های جانبی را انجام بدهیم؟

جواب خیلی ساده است؛ برای گرفتن توکن‌ها. توکن‌ها به نوعی واحد پول در Marvel’s Spider-Man به شمار می‌روند. توکن‌ها برای باز کردن توانایی‌ها، ارتقاءی آن‌ها و مواردی از این قبیل مورد نیاز هستند. در واقع بازی با چنین روشی با یک تیر چند نشان می‌زند. هم انجام دادن ماموریت‌ها و فعالیت‌های جانبی که لذت بخش از کار درآمده‌اند و هم برای به دست آوردن توکن‌هایی که برای ارتقاءی تجهیزات اسپایدی کارایی اساسی دارند. به طور کلی Marvel’s Spider-Man سرشار از عوامل سرگرم کننده است. شاهکار اینسومنیاک، هر آن چیزی که همه‌ی خوبان باید داشته باشد را یک جا دارد و تمامی عوامل آن در بهترین شرایط کارکرد هستند.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

زیبایی‌های نیویورک

Marvel’s Spider-Man گرافیکی خیره کننده و انیمیشن‌های نرم و دیدنی دارد. از حیث جلوه‌های بصری Marvel’s Spider-Man بی شک از برترین‌های نسل هشتم است که با وجود اشکالات کوچکی از جمله طراحی NPCها، مشکل قابل ذکری ندارد. طراحی شخصیت مرد عنکبوتی یا همان پیتر پارکر به همراه مری جین عالی و بسیار درگیر کننده می‌باشد. در کل Marvel’s Spider-Man در بخش گرافیک سنگ تمام می‌گذارد.

موسیقی و صداگذاری نیز جای بحثی باقی نگذاشته‌اند. صداگذاری و صداپیشگی بسیار درخشان است و موسیقی نیز به راستی که ماندگار و از کارهای شاخص این هنرصنعت به شمار می‌رود. بدون شک موسیقی بارها ارزش شنیدن دارد.

نقد و بررسی بازی Marvel's Spider-Man؛ پایان یک انتظار

 همیشه قدرت زیاد، مسولیت زیادی را می‌طلبد

شاید با خودتان بگویید پس نکات منفی Marvel’s Spider-Man چه می‌شود!؟ بله Marvel’s Spider-Man مثل تمام آثار این جهان هستی نکات منفی نیز دارد. مثلاً چرخه‌ی شبانه روز در بازی وجود ندارد. همانطور هم که گفته شد عکس العمل NPCها در شهر می‌توانست بهتر باشد و تنوع دشمنان نیز به سادگی کم است. اما می‌دانید نکات ذکر شده اهمیت چندانی ندارند.

Marvel’s Spider-Man آنقدر زیبایی دارد که این ایرادات کوچک خللی در تجربه‌ی ناب آن به وجود نمی‌آورند. تیتر این قسمت را به یاد بیاورید. هیچ وقت این جمله را فراموش نمی‌کنم. این جمله‌ی تاریخی و ماندگار عمو بن فقید، به راستی که مصداق بارز این اثر است. اینسومنیاک با ساخت Marvel’s Spider-Man، تمام توقعات را در نوردیده است و از این پس مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. مسئولیتی که توقعات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

خالقان در Marvel’s Spider-Man فعل خواستن را به خوبی صرف کرده‌اند. عنوانی ارزشمند که در جهت تحقق رویای دیرینه‌ی هواداران گام برداشته و به شایستگی لایق تمجید و تحسین فراوان است. عنوانی که بی شک یکی از بهترین آثار ابر قهرمانی تمام دوران و با اختلاف فراوان بهترین مرد عنکبوتی ساخته شده تا به امروز است.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

FINAL VERDICT

Great power always requires great responsibility

You may be wondering what the downside of Marvel’s Spider-Man is !? Yes, Marvel’s Spider-Man, like all works in this universe, has its downsides. For example, there is no round-the-clock cycle in the game. As mentioned, the reaction of NPCs in the city could have been better and the variety of enemies was simply not enough. But you know the points mentioned are not very important

Marvel’s Spider-Man is so beautiful that these small flaws do not interfere with its pure experience. Remember the title of this section. I will never forget this sentence. This historical and enduring sentence of the Uncle Ben is truly a clear example of this work. Insomniac has lived up to all expectations with Marvel’s Spider-Man and is now taking on a heavy responsibility. A responsibility that will lead to many expectations

The creators of Marvel’s Spider-Man have succeeded. A valuable title that has taken a step towards realizing the long-standing dream of the fans and deserves a lot of praise and admiration. The title is undoubtedly one of the best superhero works of all time and by far the best Spider-Man to date

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها