31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش اول

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک

تمام عیار بودن و کامل بودن در هنر امری محال به نظر می‌رسد. بازی‌های ویدئویی از این قاعده مستثنی نیستند. چرا که بازی‌های ویدئویی سال‌هاست به عنوان کامل‌ترین نوع هنر به شمار می‌روند. در این مقاله قرار است به 31 بازی تمام عیار بپردازیم. عناوینی که به مرز کامل بودن نزدیک شده‌اند و قلب میلیون‌ها انسان را به تسخیر خود درآورده‌اند. شایان ذکر است که این عناوین با توجه امتیاز متاکریتیک انتخاب شده‌اند. متاکریتیک هم همان‌طور که می‌دانید برآورد نظر صدها منتقد است.

این بازی‌ها در طول سال‌ها توانسته‌اند در فهرست بهترین بازی‌های افراد مختلفی قرار گیرند. برخی در طول سال‌ها جلوه و زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و برخی تسلیم گذر زمان شده‌اند. این عناوین همگی امتیاز 96 یا بالاتر را دریافت کرده‌اند که نزدیک‌ترین امتیاز به تمام عیار بودن است. این شما و این 31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی.

Grand Theft Auto Double Pack

(کالکشن Grand Theft Auto 3 و Vice City)

حضور راکستار در فهرست بزرگان برای هيچکس عجیب نیست. Grand Theft Auto Double Pack به نوعی تقلب هم به حساب می‌آید. دو شاهکار را در یک بسته تقدیم کنید و جادو رخ می‌دهد. بسته‌ای شامل دو بازی بزرگ و پرطرفدار Grand Theft Auto 3 و Vice City.

هیچ چیز جدیدی در این بسته نیست. فقط دو عنوانی که بهترین زمان خود بودند. اکثر نقدهای این بازی اکنون در دسترس نیستند. به جز یک نقد از 1UP که لذت سالیان دور را به شما خاطرنشان می‌کند. “کافی است یک تلویزیون با کیفیت 480p داشته باشید تا بهترین تجربه‌ی GTA در کنسول را تجربه کنید” زمان به سرعت می‌گذرد…

در آن زمان این کالکشن بهترین تجربه‌ی GTA را ارائه می‌داد. بهترین کیفیت بصری در آن زمان چشم‌ها را خیره می‌کرد و همگان را به حیرت آورده بود.

 

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

یکی از بزرگ‌ترين بازی‌ها و یکی از بزرگ‌ترین حقه‌های استاد کوجیما. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty در هنگام عرضه طرفداران در بهت فرو برد. تصور بازی کردن در شخصیت نچسبی مثل رایدن به جای سالید اسنیک مورد پسند سینه چاکان متال‌گیر سالید نبود. با این حال این بازی عشق زیادی را نیز به خود جذب کرد. رایدن در سال‌های گذشته هم توانسته طرفداران زیادی به خود جذب کند.

بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty گیم‌پلی مخفی‌کاری نسخه‌ی نخست را با توان پلی‌استیشن 2 به اوج رسانده بود. دستاورد فنی بازی خیره‌کننده بود. وب‌سایت‌های زیادی این کیفیت بصری را نزدیک به واقعیت قلمداد می‌کردند. این نسخه توانست هنر نویسندگی استاد کوجیما را به جهانیان نشان دهد.

همه‌ی گفتنی‌ها را گفتم، ممکن نبود کسی پلی‌استیشن 2 داشته باشد و این شاهکار را تجربه نکرده باشد. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty یکی از نمادهای پلی‌استیشن 2 بود.

 

Gran Turismo

گرن توریسمو یکی از قدیمی‌ترین عناوین این فهرست است. نقطه آغاز این فرانچایز بی‌نظیر به سال 1998 و اوج پلی‌استیشن بازمی‌گردد. نبرد پلی‌استیشن وان دیسک خور با نینتندو 64 کارتریج خور وارد برهه‌ای حساس شده بود. آن زمان بود که سونی برگ برنده‌ی خود را رو کرد. گرن توریسمو عنوانی بود که نینتندو 64 از ارائه‌ی آن عاجز بود. کیفیت و واقع‌گرایی خیره‌کننده‌ی این بازی برای دهه‌ی 90 میلادی بی همتا بود.

آی‌جی‌ان این بازی را تجربه‌ای بهشتی خطاب کرد. شخصی‌سازی و قابلیت‌های گوناگون گرن توریسمو چیزی نبود که مشابهی داشته باشد. عاشقان ماشین، عاشقان مسابقه و عاشقان سرعت یک انتخاب بیشتر نداشتند و آن گرن توریسمو بود.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک

The Legend of Zelda: The Wind Waker

مگر می‌شود صحبت از بهترین‌های تاریخ باشد و اسمی از زلدا آورده نشود؟ افسانه‌ی زلدا زبان از توصیف آن عاجز است. The Legend of Zelda: The Wind Waker احتمالاً کمترین توجه را در بین همتایان خود داشته باشد. چرا که نخست برای گیم کیوب عرضه شده بود. اما در ادامه شاهد عرضه‌ی ریمستر آن برای سوئیچ دوست داشتنی بودیم. این نسخه همان تجربه‌ی دلچسب زلدا را به همراه دارد. چیزی که این بازی را خاطره‌ساز کرده است سبک گرافیکی چشم‌نواز است.

بازی The Legend of Zelda: The Wind Waker گرافیک سل شید را به گونه‌ای تغییر داده بود که گویی جهان کارتون‌های دلنشین زنده شده است. رنگ بندی اغراق‌آمیز بازی چیزی از داستان احساسی آن نمی‌کاهد. به همه‌ی این‌ها سیستم جابه‌جایی فوق‌العاده را نیز اضافه کنید. لینک با یک قایق کوچک به جزیره‌های مختلف سفر می‌کرد و هنوز پس از گذشت 2 دهه این تجربه دلچسب است.

شاید The Legend of Zelda: The Wind Waker بخاطر پلتفرم خود ضربه خورده باشد. اما چیزی از بزرگی و جذابیت آن کم نشده است. خوشبختانه نسخه‌ی HD بازی برای پلتفرم‌های wii u و نینتندو سوئیچ هم عرضه شد تا افراد بیشتری در جهان چشم‌نواز آن غوطه‌ور شوند.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک

Half-Life

بهترین تعریفی که می‌توانید برای یک بازی کنید این است که آن اثر سبک خود را متحول کرده است. عناوین زیادی در این فهرست می‌توانند این ادعا را داشته باشند. اما بدون شک Half-Life لایق‌ترین آن‌هاست. خیلی سبک‌ها به ریشه‌های خود پایبند مانده‌اند ولی شوترها همگی با شاهکار Valve مقایسه می‌شوند. با این‌که بیش از 2 دهه از عرضه‌ی آن بازی می‌گذرد.

بازی Half-Life داستان گوردون فریمن را تعریف می‌کرد. یک دانشمند محقق که با انسان‌ها و موجودات ماورائی مبارزه می‌کرد. وب‌سایت‌های بزرگی از این بازی به عنوان انقلابی، ساختارشکن و نوآورانه‌ یاد می‌کنند. این بازی دستاوردهای زیادی داشت. کانتر استرایک که یکی از عناوین بزرگ eSport است به عنوان ماد Half-Life آغاز به کار کرد.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک

The Elder Scrolls 5: Skyrim

باورش سخت است که یک دهه از عرضه شدن The Elder Scrolls 5: Skyrim می‌گذرد. در این مدت پورت‌ها و نسخه‌های مختلفی از این بازی بزرگ عرضه شده است. همه‌ی این‌ها گویای یک چیز است. The Elder Scrolls 5: Skyrim بی بدیل است. پس از گذشت از یک دهه هنوز تعداد بازیکنان این بازی در استیم خارق‌العاده است. برای عنوانی که هیچ بخش چند نفره‌ای ندارد این دستاورد اگر چشمگیر نیست پس چیست؟

اسکایریم شما را در نقش یک اژدها زاده قرار می‌داد. یک مبارز افسانه‌ای که قدرت یادگرفتن و به کار بردن هر نوع سحر و جادویی را داشت. یکی از منتقدان تعریف زیبایی از اسکایریم دارد. ” اسکایریم این حس را به بازی‌باز منتقل می‌کند که گویی وارد بازی شده است. و تمام اتفاقات پیرامون او رخ می‌دهند. این بهترین تجربه‌ای است که می‌توانید تجربه کنید. این چیزی است که اسکایریم را از دیگر بازی‌ها مجزا می‌کند.” شما ممکن است مخالفت کنید که این دستاوردی است که هر بازی نقش‌آفرینی و جهان‌بازی ادعای رسیدن به آن را دارد، اما حقیقت آن است که تنها عناوین انگشت شماری به این مهم می‌رسند. و The Elder Scrolls 5: Skyrim بدون شک یکی از آن‌هاست.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک

The Legend of Zelda: Twilight Princess

یکی از آخرین عناوین گیم کیوب یکی از محبوب‌ترین آن است. The Legend of Zelda: Twilight Princess در روزهای پایانی گیم کیوب عرضه شد و یکی از عناوین هنگام عرضه‌ی wii هم بود. طرفداران این 2 کنسول سوگند می‌خورند که نسخه‌ی کنسول آن‌ها برترین نسخه است. هر دو نسخه هم عاشقان خود را دارند. منتقدان معتقدند که نسخه‌ی گیم کیوب در دسترس‌تر بود و کنترل راحت‌تری داشت.

شاهزاده‌ی گرگ و میش لینک را در موقعیتی قرار می‌داد که می‌بایست جهان Hyrule را از بلعیده شدن توسط جهان گرگ و میش نجات می‌داد. بازی‌باز می‌توانست بین 2 جهان جابه‌جا شود و لینک قابلیت تبدیل شدن به گرگ را داشت.

عناوین فرانچایز افسانه‌ی زلدا در 2 دسته قرار می‌گیرند. یا در همه‌ی زمینه‌ها نوآورانه‌ هستند یا نسخه‌های گذشته را تکمیل می‌کنند. شاهزاده‌ی گرگ و میش در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد. این نسخه بخاطر جهان تاریک و تجربه‌ی سینماتیک خود مورد تحسین است. خیلی‌ها این بازی را با شاهکار بی چون و چرای هنر یعنی Ocarina of Time مقایسه می‌کنند. شاید شاهزاده‌ی گرگ و میش نوآوری زیادی به خرج نداده باشد اما بهترین تجربه‌ی ممکن را ارائه داده است.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک

Mass Effect 2

مجموعه‌ی Mass Effect از جمله محبوب‌ترین مجموعه‌ها در دوره‌ی اخیر است. تقریباً همه‌ی عاشقان اپرای فضایی BioWare به شما خواهند گفت که بهترین نسخه Mass Effect 2 است. خیلی‌ها هم می‌گویند که دلیل نظرات ضد و نقیض درباره‌ی Mass Effect 3 این است که نسخه‌ی دوم بیش از حد فوق‌العاده بود.

عناوین داستان محور زیادی به دلیل اینکه اهمیتی به انتخاب بازی‌باز نمی‌دهند مورد نکوهش قرار می‌گیرند. اما Mass Effect 2 این‌گونه نبود. تمام تصمیات شما، این‌که کدام مرحله را انجام دهید، چطور انجام دهید و چه نتیجه‌ای بگیرید مهم بودند. خواندن درباره‌ی پایان‌های متفاوتی که بازی‌بازان تجربه کرده‌اند واقعاً لذت بخش است. سرنوشت یاران شما به تصمیمات شما گره خورده بود. عناوین انگشت شماری اینچنین آزادی عملی را به بازی‌باز می‌دهند. و Mass Effect 2 بدون شک بهترین آنان است.

 

Tekken 3

اگر سنی از شما گذشته باشد محال است خاطرات تکن 3 در گیم‌نت‌ها که آن زمان کلوپ نامیده می‌شدند را فراموش کرده باشید. اگر مزه‌ی شیرین تجربه‌ی این بازی را هنوز زیر زبان احساس می‌کنید شما تنها نیستید. چرا که این بازی بهترین مجموعه و به عقیده‌ی خیلی‌ها بهترین این سبک است.

تکن 3 همانند بازی‌های مبارزه‌ای دیگر مانند مورتال کامبت و استریت فایتر به تمرین و مهارت نیاز داشت. اما شاید هیچ عنوانی را به پیچیدگی جندضرب‌های تکن پیدا کنید. گیم‌پلی جذاب و شیرین در کنار داستانی که در حد استاندارهای این سبک است. تکن 3 آغازگر دوران محبوبیت بازی‌های مبارزه‌ای در کنسول‌ها بود. پس از گذشت این همه سال هنوز هم عنوانی به دلچسبی آن عرضه نشده است. و خیلی‌ها معتقدند بهتر از Tekken 3 عرضه نخواهد شد.

این پایانی بود بر بخش اول از 31 بازی تمام عیار تمام دوران. منتظر بخش‌های دیگر باشید و عناوين مورد علاقه‌ی خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها