اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید!

اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید

کنسول Xbox Series S یک دستاورد فنی خارق‌العاده در بسیاری از جهات است. ارائه‌ی زمان بارگذاری فوق سریع در عناوین نسل جدید، طراحی باریک و فشرده و قیمت کمتر به نسبت رقبا از جمله مزیت‌های این کنسول هستند. در بحث قیمت نسبت به PS5 قدرتمند ارزان‌تر است و نسبت به نینتندو سوئیچ برتری سخت‌افزاری دارد.

علیرغم این مزیت‌ها که به آن اشاره کردیم، Xbox Series S ارزش صرفه‌جویی در هزینه را ندارد. به خصوص اگر از کنسول‌های میان نسلی همچون PS4 pro یا Xbox One X قصد کوچ به نسل جدید را داشته باشید.

 

اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید!

به عقیده‌ی خیلی‌ها Xbox Series S یک ضد حال است!

وقتی نگاهی به Xbox Series X می‌کنید و آن را با Xbox Series S مقایسه می‌کنید، بدون شک برادر بزرگ‌تر خودنمایی می‌کند. البته که طراحی Xbox Series S نیز در نوع خود قابل ستايش است. کنسولی که از بسیاری از کتاب‌های درسی قطر کمتری دارد.

هنگام راه‌اندازی Xbox Series S با همان منوها و رابط کاربری سری ایکس روبه‌رو خواهید شد. دانلود به‌روزرسانی و دیتای بازی‌ها به خوبی و با سرعت انجام می‌شود. در زمینه‌ی رابط کاربری مشکلی در این کنسول جمع‌وجور دیده نمی‌شود. احتمالاً هنگام دانلود بازی‌ها از حجم به مراتب کم‌تر بازی‌ها تعجب کنید. این به دلیل حذف بافت‌های تصویری 4K است.

 

اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید!

اما اینجاست که روی تاریک Xbox Series S خودنمایی می‌کند

با بررسی Xbox Series S شما به SSD 512 گیگابایتی برخورد می‌کنید. این حجم واقعاً ناچیز و حقیر است. لازم است خاطرنشان کنم که در حقیقت 370 گیگابایت از این حجم قابل استفاده توسط شماست. یعنی حتی با وجود کم حجم‌تر بودن بازی‌های Xbox Series S، نهایتاََ بتوانید 5 تا 6 بازی را نصب کنید. این مهم شاید برای افرادی که به اینترنت فوق سریع دسترسی دارند مشکل به حساب نیاید. منظور من از اینترنت سریع 10مگ یا 16مگ نیست، نه منظور من سرعت‌های بسیار بالاتر است. قیمت همچین اینترنتی در کشور ما چه قدر است؟ صرفنظر از قیمت آیا همه‌جا دسترسی به این اینترنت فراهم است؟ بنابراین حذف و نصب بازی‌ها بیش‌تر به عذاب می‌ماند.

البته که شما قادر به افزایش این فضای ذخیره‌سازی ناچیز هستید. به قیمت 220 دلار ناقابل! زمانی که قیمت 220 دلاری را با 300 دلار قیمت کنسول جمع ببندید، با قیمتی بالاتر از یک Xbox Series X مواجه خواهید شد. کنسولی که فضای ذخیره‌سازی 2برابر دارد، دیسک درایو دارد و قوی‌ترین سخت‌افزار نسل 9 را به شما ارائه می‌دهد.

محدودیت فضای ذخیره‌سازی Xbox Series S بیش‌تر از آن‌چه فکرش را بکنید دردسر ساز است. هیچ راه گریزی هم از آن نیست. اگر بخواهید آن را ارتقاء دهید هم که اصلاً منطقی نیست. بنابراین توصیه کردن خرید این کنسول تقریباً غیرممکن است.

 

تفاوت در کیفیت بصری بازی‌ها قابل توجه است

زمانی که اساسین کرید والهالا را روی سری اس اجرا کردم تصور کردم یک جای کار می‌لنگد! طبیعی بود که کیفیت کار از سری ایکس کمتر باشد ولی متوجه شدم که کیفیت بازی از وان ایکس هم کمتر است!

احتمالاً با کیفیت اجرای بازی‌ها در وان ایکس آشنا باشید. این کنسول بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا می‌کرد. البته برخی را نیز با کیفیت کمتر و برخی را به صورت وضوح پویا اجرا می‌کرد. اما Xbox Series S حداکثر قادر به ارائه‌ی کیفیت 1440p می‌باشد. من امیدوار بودم که حداقل این کنسول توان اجرای Assassin’s Creed Valhalla با نرخ 60 فریم برثانیه را داشته باشد. اما نرخ فریم بازی روی 30 قفل بود. مقایسه کنید با کیفیت اجرای همین بازی به صورت 4K/60 روی سری ایکس، تفاوت خیلی چشمگیر است. حتی وقتی با کیفیت اجرای بازی روی وان ایکس هم مقایسه کنید، باز هم متوجه محدودیت‌ها خواهید شد.

اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید!

یک روش برای اجرای والهالا به صورت 60 فریم روی سری اس وجود دارد. آن هم این است که وضوح تصویر را به صورت سیستمی روی 1080p تنظیم کنید. البته که این وضعیت چندان دلچسب نیست. کیفیت بازی به شدت لطمه می‌خورد و همچنین این‌که HDR نیز غیرفعال می‌شود.

بازی دیگری که روی سری اس امتحان کردم خوشبختانه به مانند والهالا وضعیت وخیمی نداشت. Call of Duty: Black Ops Cold War شاید نرخ فریم 120 و فناوری رهگیری پرتو را روی سری اس ارائه ندهد، اما حداقل از نظر کیفیت بافت‌ها تفاوت زیادی ندارد. نکته‌ی مثبت دیگر توانایی سری اس در پردازش عمق میدان بالا بود. در کل تجربه‌ی این بازی روی سری اس یک تجربه‌ی کنسولی استاندارد بود.

اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید!

در این بین بازی Gears 5 شاید بهترین کیفیت را ارائه دهد. تقریباً کیفیت این بازی در نسخه‌ی سری اس و سری ایکس قابل تشخيص نیست. Dirt 5 عنوانی است که نرخ فریم فوق‌العاده‌ای 120 را روی این کنسول ارائه می‌دهد. اما تفاوت کیفیت بصری بازی کاملاً مشهود است.

 

کنسول Xbox Series S فقط برای افراد انگشت شماری مناسب است

بررسی سری اس این نکته را به من خاطرنشان کرد که فقط گیمرهای حرفه‌ای که بازی را جزئی از زندگی خود می‌دانند را در نظر نگیرم. افراد عادی که به صورت محدود به بازی می‌پردازند هم پیدا می‌شوند. باید نگاه کلی‌تری در این بررسی به خرج دهم.

خب من همه‌ی این موارد را در نظر گرفتم. ولی باز هم فکر می‌کنم که اکثر مردم نباید به سراغ Xbox Series S بروند. اگر می‌خواهید ایکس باکس بخرید، به سراغ سری ایکس شگفت‌انگیز بروید. در نهایت به نظر من این کنسول دردسر ساز شاید مناسب این افراد باشد:

  • افرادی که محدودیت فضا دارند!

  • افرادی که زیاد به سفر می‌روند و می‌خواهند کنسولشان را با خود ببرند

  • افرادی که قصد دارند این کنسول را به عنوان کنسول دوم خریداری کنند

  • افرادی که می‌خواهند این کنسول را برای فرزند خردسال خود بخرند

من باز هم می‌توانم با این افراد بحث کنم که چرا بهتر است اصلاً سری اس را نخرند. سری ایکس بزرگ است اما نه به آن اندازه که برای فضای آن به مشکل بخورید، یخچال که نیست! سری ایکس بزرگ است اما آنقدر سنگین نیست که جابه‌جایی آن در سفر مشکل‌ساز شود. اگر می‌خواهید این کنسول را به عنوان کنسول دوم بخرید باز هم ارزشش را ندارد. سری ایکس در عرض چند ثانیه روشن می‌شود، قابلیت Quick Resume دارد که بازی را از همان‌جایی که رها کرده‌اید می‌توانید ادامه دهید. این قابلیت حتی پس از خاموش کردن کامل دستگاه هم کار می‌کند. بنابراین اگر قصد خرید سری اس را دارید تجدید نظر کنید. البته شایان ذکر است که قابلیت مذکور برای سری اس نیز در دسترس است.

تنها افرادی که شاید خرید سری اس برای آن‌ها منطقی باشد، پدر و مادرانی هستند که قصد خرید کنسول برای فرزند خردسال خود را دارند. اما اگر در ادامه‌ی راه مایکروسافت مدل قوی‌تر و بهتر ایکس باکس را ارائه کرد چطور؟ شاید فرزند شما در حال حاضر از سری اس راضی باشد اما 2 یا 3 سال آینده قطعاََ از این کنسول نا امید خواهد شد.

 

ختم کلام

کنسول Xbox Series S طراحی خوبی دارد، اگر کیفیت سری ایکس را ندیده بودم، شاید نظر مثبتی نسبت به آن پیدا می‌کردم. اما من کیفیت سری ایکس را دیدم و به نظرم صرفه‌جویی در هزینه اصلاً ارزشش را ندارد. از خرید این کنسول به طور قطع به یقین پشیمان خواهید شد. شاید اگر سری اس تنها 200 دلار قیمت داشت و حافظه‌ی جانبی آن ارزان‌تر بود حرف دیگری می‌زدم. اما اینطور نیست.

هر چه بیشتر از سری اس استفاده کنید، محدودیت آن بیشتر آزارتان می‌دهد.

  • قیمت نسبتاََ مناسب
  • طراحی خوب
  • قابلیت جابه‌جایی بالا
  • ارزش صرفه‌جویی در هزینه را ندارد
  • فضای ذخیره‌سازی ناچیز

سؤالات متداول:

آیا گزینه‌ی مشابه و بهتری برای سری اس وجود دارد؟

ایکس باکس سری ایکس در همه‌ی زمینه‌ها برتری دارد. حتی در نگاه منطقی نیز قیمت آن مناسب است.

سری اس چند سال دوام می‌آورد؟

احتمالاً 2 یا 3 سال. اما محدودیت‌های دستگاه به سرعت نمایان می‌شوند.

خرید سری اس را پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر من این کنسول فقط برای خانواده‌هایی که بچه‌ی کوچک دارند و تازه با بازی‌های ویدئویی آشنا شده‌اند مناسب است. در غیر این صورت حتی فکر خرید آن را هم نکنید.

امیدوارم از خواندن این بررسی لذت برده باشید. اگر نظر یا سؤالی داشتید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

1.6 26 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
111 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها