بررسی: آیا Xbox Game Pass به پلتفرم‌های نینتندو و پلی‌استیشن خواهد آمد؟!

Xbox Game Pass

در نهایت توافق بزرگ مایکروسافت با ابر شرکت زنیمکس (شرکت مادر بتزدا) نهایی شد. بلافاصله شاهد خبر اضافه شدن عناوین بی‌شماری از این ناشر بزرگ به Xbox Game Pass بودیم. به یکباره 20 بازی بزرگ به این سرویس اشتراکی محبوب اضافه شد. شاید این اتفاق به خودی خود عجیب نباشد. اما صحبت‌های رئیس ایکس‌باکس فیل اسپنسر در این خصوص جای تأمل دارد.

در ادامه صحبت‌های فیل اسپنسر را داریم:

ببینید واضح است که من نمی‌توانم اینجا بنشینم و بگویم که همه‌ی عناوین بتزدا انحصاری خواهند بود. زیرا ما می‌دانیم که این درست نیست. تعهدات قراردادی وجود دارد که ما مانند همیشه در هر یک از موارد انجام خواهیم داد.

ما بازی‌هایی داریم که در پلتفرم‌های دیگر وجود دارند. و می‌خواهیم از آن بازی‌ها در هر پلتفرمی که آن‌ها هستند پشتیبانی کنیم. از طرفی هر کدام از این عناوین طرفدارانی در پلتفرم‌های مختلف دارند. ما آن‌ها را دوست داریم و می‌خواهیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

و حتی در آینده ممکن است مواردی وجود داشته باشند که دارای قرارداد به خصوصی در پلتفرم‌های مختلف باشند. که ما آن قراردادها را نیز انجام خواهیم داد. اما اگر شما یک طرفدار و کاربر Xbox هستید، چیزی که می‌خواهم بدانید این است که ما قرار است عناوین انحصاری برای شما فراهم کنیم. بازی‌هایی برای شما انحصاری خواهند شد. و روی همه‌ی پلتفرم‌هایی که از Xbox Game Pass پشتیبانی کنند در دسترس خواهند بود.

و این هدف ماست. به همین دلیل است که ما این کار را کردیم. ریشه‌ی این مشارکت همین است که در حال ایجاد آن هستیم. و توانایی خلاقانه‌ای که می‌توانیم برای مشتریان Xbox خود به بازار ارائه دهیم بهترین خواهد بود.

با اندکی درنگ می‌توان متوجه شد که منظور فیل از قراردادهایی که باید به آن پایبند باشیم، چیست. بدون شک منظور ایشان قرارداد انحصاری PS5 برای بازی‌های Deathloop و Ghostwire: Tokyo می‌باشد. آن‌ها پیش از این نیز گفته بودند که به این قرارداد وفادار خواهند بود. نقطه عطف صحبت‌های فیل اسپنسر بخش آخر است. دقیقاً همان‌جایی که به Xbox Game Pass و پلتفرم‌هایی که از آن پشتیبانی خواهند کرد.

همه می‌دانیم که این سرویس اشتراکی فقط روی ایکس باکس و کامپیوتر در دسترس است. پس چرا فیل اسپنسر به صورت دوپهلو این موضوع را اعلام می‌کند!؟ شاید در نگاه اول در دسترس قرار دادن Xbox Game Pass روی سایر پلتفرم‌ها محال و بعید به نظر برسد. اما با دقت بیشتر در شرایط کنونی مایکروسافت می‌توان متوجه شد که این اتفاق کاملاً منطقی خواهد بود. 

نکته‌ی اولی که در دسترس قرار گرفتن Xbox Game Pass را روی سایر پلتفرم‌ها توجیه می‌کند، افزایش تعداد استودیوهای بازی‌سازی مایکروسافت است. اکنون آن‌ها به یک‌باره از 15 به 23 استودیو جهش کرده‌اند. به همه‌ی این‌ها افزایش تعداد کارمندان را نیز اضافه کنید. طبیعتاً با این حجم از استودیو ردموندی‌ها به راحتی می‌توانند جزو ناشران بزرگ دسته‌بندی شوند. حال این ناشر بزرگ چگونه می‌تواند این هزینه‌ها را مدیریت کند؟ آیا صرفاً عرضه روی یک یا دو پلتفرم راهگشا خواهد بود؟ قطعاً پاسخ منفی خواهد بود. مخصوصاً اگر افزایش هزینه‌ی ساخت بازی را نیز در نظر بگیرید. این مورد آخر حتی شرکتی چون سونی را نیز به عرضه‌ی انحصاری‌های خود روی کامپیوتر ترغیب کرده است.

نکته‌ی دوم چیزی نیست جز تمایل مایکروسافت به فعالیت در حوزه‌ی استریم یا پردازش ابری. آن‌ها  xCloud را برای این منظور طراحی و آن را با Xbox Game Pass هماهنگ کردند. این نشان می‌دهد که غول فناوری برنامه‌هایی برای این بازار دارد. آن‌ها ترجیح می‌دهند خود پیشگام این عرصه باشند و سهم عمده‌ی بازار را در دست گیرند.

نکته‌ی آخر چیزی نیست چون سود! هر چه مشترک بیش‌تر سود بیشتر. Xbox Game Pass در مدت زمان کوتاهی توانست میلیون‌ها مشترک را جذب خود کند. طبیعتاً هر چه این سرویس روی پلتفرم‌های بیشتری در دسترس باشد بازار بالقوه‌ی آن‌ها بزرگ‌تر خواهد بود. در نتیجه کاربران آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که مایکروسافت Xbox Game Pass را محدود به پلتفرم خاصی کند.  

نظر شما در خصوص Xbox Game Pass چیست؟ از این سرویس استفاده کرده‌اید؟ آیا در دسترس قرار گرفتن آن در پلتفرم‌های دیگر را محتمل می‌دانید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها