نقد و بررسی بازی The Suffering: Ties That Bind

The Suffering: Ties That Bind

(به قلم رضا چشمی)

پیش از پایان نسل ششم مدت‌ها بود که شرکت‌های ژاپنی در زمینه‌ی ساخت و گسترش بازی‌های اکشن/ماجراجویی پيشرو بوده و رقبای خود در آمریکا را کنار زده بودند. تا اینکه Midway Games و Surreal Software کودتایی را با The Suffering در اين زمينه انجام دادند. بازی اصلی شاخه‌ای از بازی‌های تحسين‌شده‌ی سبک وحشت می‌باشد. و جزو بی‌نظيرترين بازی‌های زمان خودش محسوب می‌شود.

The Suffering روایتی زيبا از تجارب اضطراب سازی به شمار می‌رود. داستان بازی روايت مردی به نام ترک (Torque) می‌باشد که به علت انجام اعمال ناپسند و به قتل رساندن اعضای خانواده‌ی خود دچار عذاب گرديده و در زندان گرفتار شده است. پس از گذر مراحل مختلف بازی با دو پايان متفاوت روبرو بوديم که در حالت اول Torque از اعمال خود پشيمان می‌شود. و در حالت دوم نه تنها از عملکرد خود پشيمان نشده بلکه به اعمال ناپسند خود نيز ادامه می‌دهد.

 

 The Suffering: Ties That Bind

داستان قسمت دوم یعنی The Suffering: Ties That Bind دقيقاً از جایی آغاز می‌شود که قسمت اول آن به پايان رسيده بود. از نکات بسيار جالب بازی، قابل استفاده بودن فايل‌های ذخيره شده‌ی بازی تخست در اين قسمت می‌باشد. در صورتيکه قسمت اول بازی را به پايان برده باشيد و SAVE آن را داشته باشيد می‌توانيد بازی را با توجه به نوع اتمام آن در نسخه‌ی اول، آغاز نمائيد. نکته‌ی ديگر اينکه برای اين بازی سه شروع در نظر گرفته شده که دو مورد از آن‌ها با توجه به نوع به پايان رساندن قسمت اول بازی (در صورتيکه SAVE پايانی قسمت اول بازی را داشته باشيد) تعيين می‌شود. و در صورتيکه CLEAR SAVE قسمت اول را نداشته باشيد بازي را به صورت از پيش‌تعريف شده شروع خواهيد نمود.

 

از نکات ديگري که در مورد بازی می‌توان گفت طراحی دقيق زندان‌ها در قسمت اول داستان بود. که با توجه به اطلاعات ارائه شده اين زندان‌ها بسيار شبيه به زندان بالتیمور می‌باشد. گفته می‌شود آل کاپون(گانگستر معروف آمریکایی) زمانی در آنجا زندانی بوده است.

اگر چه در اين قسمت تحقيقات ترک در مورد يافتن حقايق قتل خانواده‌اش و انتقام گرفتن از کالب بلک‌مور کانون توجه نويسندگان و سازندگان بازي بوده است. اما موانع بسيار پيچيده‌ی ديگری هم در سر راه قهرمان داستان وجود خواهند داشت که مهم‌ترين آن‌ها وجود سازمانی شبه نظامی به نام MARBAS می‌باشد. و ترک بايد طی ماموريت مرموزي جزيره‌ی کارنات را از وجود تعداد بی‌شماری از موجودات شرور تحت نظارت MARBAS پاکسازی نمايد. در مجموع خط داستانی بسيار قدرتمندانه ترسيم گرديده است. و احساس بيگانگی را در درون بازيگران زنده می‌کند. ضمن اينکه توسعه‌ی سبک بازی هم بسيار عميق و متنوع صورت پذيرفته است.

 

سبک بازی بر خلاف قسمت اول دارای پيچيدگی‌ها و مشکلات کمتری خواهد بود ولی تمام مکانيسم‌های نسخه‌ی اصلی يا در اين قسمت اصلاح شده‌اند و يا توسعه يافته‌اند. بازی را می‌توان در حالت اول شخص يا سوم شخص انجام داد. اگر چه برای بعضی از موارد مانند بالا رفتن يا جستجو حتماً بايد بازی را در حالت سوم‌شخص انجام داد. در بخش Inventory محدوديت‌هایی برای حمل سلاح‌ها و غيره وجود دارد. و بعضي محدوديت‌های ديگر نيز در هنگام دويدن و شليک کردن وجود دارد. در عوض شما قادر خواهيد بود تا دو اسلحه را به طور همزمان حمل کرده و از آن‌ها استفاده کنيد. نوعی حرکت جديد هم به بازی اضافه شده است. و بازی‌باز را قادر می‌سازد تا به شکل نيم خيز به سمت دشمنان حرکت کرده و آن‌ها را غافلگير نمايد.

 The Suffering: Ties That Bind

ترک در اين قسمت دارای پتانسيل‌های متفاوتی است که بازی‌باز را در طول بازی در جهت از بين بردن دشمنان ياری می‌دهد. مهم‌ترين تغيير بازی نسبت به قبل، دگرگونی ترک به شکل جنون‌آميز‌ است. که در اين حالت ضربات بسيار خطرناک و قدرتمندی را در مواجهه با دشمنانی که به نزديکی وی می‌رسند را شاهد هستيم. مکان‌های خاصی هم وجود دارند که می‌توان قدرت‌های فوق‌العاده را در آنجا يافت. و ميزان انرژی حالت دگرگونی جنون‌آميز را افزايش داد. يکی ديگر از مواردی که به بازی افزوده شده است، استفاده از اسلحه‌های رگبار و نوعی ماشين با قابليت حمل رگبار و غيره می‌باشد. در اين حالت می‌توان خودرو را جابجا نمود و همه چيز را در سر راه منفجر کرد.

The Suffering: Ties That Bind شما را به درون مکان‌ها‌ی نامقدسی از بالتيمور پرتاب می‌کند. مکان‌هایی که فساد و تباهی آن‌ها را در برگرفته است. شهر چيزی مابين جهنم و مکان‌هایی که بيشتر به آخر دنيا شباهت دارند می‌باشد. و ساختمان‌های ويران شده در حال سوختن در آن‌ها به وفور به چشم می‌خورد. ترک نیز با قدرت جديد خود که بر اثر آزمايشات گوناگون پزشکی و بيولوژيکی محقق شده در پی شکار موجودات عجيب و غريب می‌باشد.

با مقايسه‌ی دو نسخه XBOX و PS2 و تحليل کارایی بازی در اين سيستم‌ها هيچ‌گونه مشکل و اختلافی در رابطه با نرخ فریم مشاهده نگرديد. و حرکت‌ها بسيار نرم و اساساً بدون اشکال می‌باشند. و به نظر می‌رسد تعداد نرخ فریم به ميزان اندکی پيشرفت نسبت به شماره‌ی قبلی به خود دیده است. تنها نکته‌ی ناهنجار بازی حرکت دوربين می‌باشد که مشکلاتی را در طول بازيی به وجود می‌آورد. در مورد موسیقی و جلوه‌های صوتی به کار رفته در بازی نيز می‌توان در مجموع ابراز خرسندی کرد. روی هم رفته بازی The Suffering: Ties That Bind احساس ترس و اضطراب را به خوبی به بازي‌بازان منتقل می‌کند. و در نهايت بسيار راضی‌کننده به نظر می‌رسد.

 

 The Suffering: Ties That Bind

FINAL VERDICT

Comparing the two versions of XBOX and PS2 and analyzing the game performance in these systems, no problems and differences were observed regarding the frame rate. And the movements are very smooth and basically flawless. And the number of frame rates seems to have improved slightly compared to the previous issue. The only abnormal point of the game is the movement of the camera, which creates problems during the game. Satisfaction with the music and sound effects used in the game can also be expressed in general. All in all, The Suffering: Ties That Bind conveys the feeling of fear and anxiety to the players well. And in the end it seems very satisfying

 

نظر شما در خصوص این بازی؟

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها