چرا Six Days In Fallujah بازی بحث برانگیزی است؟

Six Days In Fallujah

به گزارش ساویس‌گیم، Victura و Highwire Games اعلام کردند که قصد احیای پروژه‌ی Six Days In Fallujah را دارند. عنوانی که پیش از این در سال 2009 توسط Atomic Games در حال ساخت بود و نشر آن بر عهده‌ی Konami قرار داشت. بعد از کش و قوس‌های فراوان و فشار اذهان عمومی کونامی نشر این بازی را تعلیق و پروژه را لغو کرد. سوالات فراوانی پیرامون این بازی قرار دارد. چرا این بازی بحث برانگیز است؟ آیا اشتباهات گذشته را تکرار خواهد کرد؟

Six Days In Fallujah

چرا ساخت SIX DAYS IN FALLUJAH لغو شد؟

بازی به این دلیل توسط کونامی لغو شد که پیرامون موضوع بحث برانگیز جنگ فلوجه قرار داشت. خیلی‌ها از این می‌ترسیدند که این بازی ویدئویی نتواند به درستی فجایع آن جنگ را به تصویر بکشد. فراموش نکنید که این ماجرا قبل از مرحله‌ی No Russian بازی Modern Warfare 2 بود. و آن مرحله نیز به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. برای خیلی‌ها Six Days In Fallujah همان No Russian بود که برگرفته از واقعیت است. و همین موضوع زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد.

بعد از لغو شدن بازی سخنگوی کونامی گفت: ما پس از شنیدن اظهارات مردم و دریافت تماس‌ها و ایمیل‌های مختلف تصميم گرفتیم بازی را منتشر نکنیم. ما قصد داشتیم با ساخت یک بازی جنگی واقع‌گرایانه حقایق جنگ را بازگو کنیم و تجربه‌ی حضور در آن مکان را تداعی کنیم.

یکی از گروه‌های فعالی که با این بازی مخالفت می‌کرد گروه صلح‌جوی “جنگ را متوقف کنید” بود. آن‌ها معتقد بودند ساخت بازی بر اساس یک جنایت جنگی در جهت کسب سود از مرگ و مجروحیت هزاران نفر، شایسته نیست. آن‌ها همچنين خاطرنشان کردند که دست کم 1000 غیرنظامی در این ماجرا کشته شده‌اند. اوضاع به قدری نامناسب بوده است که ورزشگاه شهر تبدیل به گورستان شده است.

البته ساخت این بازی طرفدارانی هم داشت. از جمله Andy McNab یک سرباز نیروی ویژه‌ی ايالات متحده. او معتقد بود که موضوع جنگ سال‌ها در رسانه‌های سرگرمی حاضر است. و ایالات متحده سابقاً هم بازی‌های جنگی منطبق بر وقایع روز را ساخته است.

بازی Six Days In Fallujah چرا قرار است احیا شود؟

سؤال جالبی است. در حقیقت Victura یک ناشر بازی است که رئیس سابق Atomic Games آن را تأسیس کرده است. و هدف او بازگرداندن Six Days In Fallujah بوده است. به نظر می‌رسد که Peter Tamte (مؤسس Victura) مدت‌ها برای این روز برنامه‌ریزی کرده بود. این شخص در اظهاراتی جنجالی می‌گوید: خیلی سخت است که حقیقت جنگ را از طریق افراد غیرواقعی، در مکانی غیر واقعی و داستانی غیرواقعی احساس کرد. این نسل فداکاری بزرگی از خود در جنگ عراق نشان داده‌اند!!! و حال بهترین فرصت است تا در خصوص یکی از مهم‌ترین وقایع قرن توضیحی ارائه دهند. نوبت آن است که کلیشه‌ها را کنار بگذاریم. کلیشه‌هایی که می‌گویند بازی‌ها حق پرداختن به چه چیزی را دارند و ماهیت آن‌ها چیست!

دنیل احمد منبع سرشناس بازی‌های ویدئویی صحبت جالبی در خصوص Six Days In Fallujah انجام داده است. او معتقد است که احیای این بازی بی ارتباط با پائین آمدن نرخ استخدامی ارتش آمریکا نیست. این نرخ در حال حاضر در پائین‌ترین حد خود قرار دارد و رابطه‌ی ارتش با بازی‌های ویدئویی در دهه‌ی گذشته بسیار قوی‌تر شده است. این احیای مجدد توسط افرادی صورت می‌گیرد که پیش از این با FBI و CIA برای ساخت بازی‌های نظامی همکاری می‌کردند. و هدف بازی‌های این افراد تطهیر کردن جنایات جنگی آمریکاست.

شکست مفتضحانه‌ی کانال توئیچ US Army eSport را فراموش نکنید. این کانال چیزی جز مرجع استخدامی برای ارتش آمریکا نبود. ارتباط Call of Duty با ارتش آمریکا واضح و مبرهن و اسناد زیادی در این خصوص ارائه شده است. طبیعتاً ظهور عنوانی با این مشخصات همین احتمالات را به ذهن متبادر می‌کند.

Six Days In Fallujah

استودیوی VICTURA چگونه می‌خواهد از این چاه عمیق دوری کند؟

به نظر می‌رسد که VICTURA برای صحیح نشان دادن خود به سراغ بیش از 100 نیروی نظامی و مردم عادی که در جنگ دوم فلوجه حاضر بوده‌اند رفته است. و اظهارات آن‌ها را به نوعی در بازی دخیل کرده. این افراد داستان را از دید خود بازگو کرده‌اند و تصاویر زیادی از این واقعه در اختیار سازندگان قرار داده‌اند. قرار است مصاحبه‌های ویدئویی با این افراد در بازی قرار داشته باشد.

اما از نظر گیم‌پلی به نظر بازی قابل قبولی باشد. Highwire Games متشکل شده از اعضای سابق سازندگان Halo و Destiny.

سازندگان اصلی بازی Destineer بودند که مدیر عامل شرکت Tamte بود. در سال 2005، Destineer ارتباطات کاملاً برجسته‌ای با ارتش آمریكا داشت. زیرا آن‌ها در حال توسعه‌ی “شبیه‌سازهای تیراندازی نظامی” برای CIA و FBI بودند. Six Days in Fallujah قرار بود از این شبیه‌سازها به عنوان پایه‌ای برای مبارزه استفاده کند، که ظاهر خوبی ندارد. با این حال، مقاله‌ی Variety که به این موضوع اشاره می‌کند همچنین به چگونگی مسئولیت تصمیم استفاده از برند Atomic Games و نه Destineer اشاره دارد. اینکه آیا این تلاشی برای پوشاندن پیوند با CIA بوده است، مشخص نیست. آقای تامته همچنین معاون سابق Bungie نیز بود. بنابراین ممکن است توضیح دهد که چرا Griesemer و O’Donnell اکنون در احیای مجدد Six Day In Fallujah با او کار می‌کنند.

Six Days In Fallujah

آیا SIX DAYS IN FALLUJAH می‌تواند بازی موفقی شود؟

پیش‌بینی آن سخت است. در طول این چند سال پس از لغو بازی، عناوینی همچون Spec Ops: The Line را داشته‌ایم. عنوان قابل احترامی که فارغ از کلیشه‌ها به حقایق جنگ پرداخته بود. و صرفاً در جهت تطهیر نیروهای آمریکایی و قهرمان جلوه دادن آن‌ها نبود. دقیقاً برخلافِ Call of Duty Modern Warfare که حقیقت را وارونه جلوه می‌دهد. و ماجرای بزرگراه مرگ (Highway of Death) را طوری جلوه داد که نیروهای روس مردم عادی را بمباران کرده‌اند! در حالی که همه‌ی جهان می‌دانند که آن فاجعه کار نیروهای آمریکایی بود.

اگر بازی SIX DAYS IN FALLUJAH بتواند هر دو روی داستان را تعریف کند. و سعی در تحمیل عقاید نداشته باشد. اگر به جای این‌که سعی کند آمریکایی‌ها را مانند کالاف دیوتی فرشته‌ی نجات جا بزند، به اثرات مخرب جنگ بر هر دو طرف بپردازد. می‌شود اندکی به این بازی امیدوار بود. بازی‌ها امروزه تغییر کرده‌اند و داستان‌های اخلاقی و تأثیرگذار زیادی را در خود جای داده‌اند. اما حقیقتش را بخواهید امیدی نمی‌رود که این بازی راه درست را پیش گیرد. به احتمال زیاد تبدیل به عنوانی خواهد شد که حکم تبلیغ برای ارتش آمریکا باشد. و سربازان بالقوه را به این نیرو جذب کند.

به هر حال بازی Six Days In Fallujah برای عرضه در ادامه‌ی این سال میلادی برنامه‌ریزی شده است. پلتفرم‌های مقصد این بازی را PC و کنسول‌ها تشکیل می‌دهند.

نظر شما چیست دوستان؟ لطفاً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها