بد ذات‌های میکامی: 5 شخصیت منفی برتر در آثار خداوندگار هنر-صنعت بازی

شینجی میکامی SHINJI MIKAMI

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

یک داستان خوب نیاز به فاکتورهایی دارد که خوب قلمداد شود. فاکتورهایی چون: کلیت داستانی جذاب، روایت فوق‌العاده، شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌های ماندگار و در نهایت پایان‌بندی به یاد ماندنی. تا بتوان به آن لقب شاهکار را داد.

شاید هیچ‌کدام از فاکتورهای بالا به اندازه‌ی شخصیت‌پرازی به خصوص شخصیت‌های منفی داستان اهمیت نداشته باشد. شخصیت‌های داستان به خصوص شخصیت‌های منفی، پایه و اساس داستان بازی هستند. و به خاطر وجود آن‌هاست که داستان بازی هدفمند می‌شود. تصور کنید در فرانچایز رزیدنت ایول آلبرت وسکر، در متال گیر سالید اسلات و یا در فاینال فانتزی سفیروسی وجود نداشت. آنگاه نه داستان بازی هدف مشخص داشت و نه معنادار بود.

با ذکر مقدمه‌ی بالا قصد داریم به معرفی 5 شخصیت منفی برتر در آثار خدای هنر-صنعت بازی؛ استاد شینجی میکامی بپردازیم. استادی که آثارش به چیزهایی نظیر معماری گوتیک، هیولاهای پرداخته شده، منابع محدود و سکانس‌های شوکه کننده، شخصیت‌های زن چند لایه و قدرتمند و شخصیت‌های منفی به یاد ماندنی شهرت دارند.

 

بد ذات‌های میکامی: 5 شخصیت منفی برتر در آثار خداوندگار هنر-صنعت بازی

5- استفانو ولنتینی

بازی: The Evil Within 2​

داستان جذاب و قدرتمند عنوان The Evil Within 2 دو شخصیت منفی منحصر به فرد داشت. و هر کدام از آن‌ها لیاقت حضور در فهرست را داشتند. شاید تنها دلیلی که باعث شد استفانو را به فادر تئودور ترجیح بدهم مبارزه‌ی پایانی و دیدگاه منحصر به فردش راجع به هنر باشد! استفانو ولنتینی یک شخصیت منفی جذاب و در عین حال خاص است. شخصیتی که نظیر آن را شاید در هیچ عنوانی تا کنون ندیده باشیم! او معتقد است که هنر واقعی زمانی است که فرد لحظات پایانی زندگی‌اش را می‌گذراند. لحظاتی که می‌توانی از آن‌ها عکس بگیری و آن‌ها را آرشیو کنی! به همین دلیل هم “استم” و دنیای union برای او جذاب است. چرا که می‌تواند این کار را به بهترین و آزادترین شکل ممکن انجام دهد.

رویارویی‌های او با سباستین و مبارزه‌ی پایانیش با او بسیار جذاب است. و او را در فهرست یکی از شخصیت‌های منفی به یادماندنی از شینجی میکامی حک میکند! نکته‌ی جالب توجه برای این شخصیت این است که میکامی برای خلق آن از یک رمان ژاپنی الهام گرفته است.

بد ذات‌های میکامی: 5 شخصیت منفی برتر در آثار خداوندگار هنر-صنعت بازی
4- جک کراوزر

بازی: Resident Evil 4 ​

به عقیده‌ی این نگارنده مبارزه‌ی تن به تن لیان اسکات کندی و جک کراوزر (در کنار مبارزه‌ی پایانی سالید اسنیک و اسلات در متال گیر سالید 4) بهترین مبارزه‌ی تن به تن در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد. همین مبارزه و آن رویارویی کافی است تا این شخصیت جذاب در فهرست 5 نفره‌ قرار گیرد. و رتبه‌ی 4 را به خود اختصاص بدهد. علاوه بر این، جناب جک (در کنار آیدا وانگ) تنها کسانی هستند که به آلبرت وسکر خیانت کرده‌اند. و از این حیث هم، او یک شخصیت منحصر به فرد به شمار میآید!از دیگر نکات قابل توجه در رابطه با این شخصیت منفی این است که در کنار آلبرت وسکر تنها شخصیت‌هایی از فرانچایز رزیدنت ایول هستند که به هنگام مبارزه به شکل انسانی خود ظاهر می‌شوند. و خبری از قیافه‌های زشت و عجیب و غریب به سبک دیگر باس‌های میکامی در سری رزیدنت ایول نیست!

بد ذات‌های میکامی: 5 شخصیت منفی برتر در آثار خداوندگار هنر-صنعت بازی
3-اسموند سدلر

بازی: Resident Evil 4 ​

چه می‌شود در توصیف لرد سدلر گفت؟! از طراحی فوق‌العاده‌اش بگوییم یا از تفکرات وحشتانکش؟ از فضاسازی‌های قصرش بگوییم یا از دیالوگ‌هایش با لیان اسکات کندی؟ بدون شک یکی از بهترین شخصیت‌های منفی که میکامی در کارنامه‌ی هنریش ثبت کرده، اسموند سدلر است. اسموند سدلری که یک تفاوت بزرگ با سایر شخصیت‌هایی که میکامی خلق کرده دارد و آن مذهبی بودنش است! واقعاً هیچ کس فکر نمی‌کرد میکامی برای داستان یکی از قسمت‌های سری رزیدنت ایول به سراغ یک شخصیت منفی مذهبی برود! البته 12 سال بعد و با خلق فادر تئودور، میکامی نشان داد که به صورت تصادفی به سراغ شخصیت‌های منفی مذهبی نرفته است. و بسیار علاقه‌مند به خلق چنین شخصیت‌هایی می‌باشد!

 

بد ذات‌های میکامی: 5 شخصیت منفی برتر در آثار خداوندگار هنر-صنعت بازی

2- روویک

بازی: The Evil Within ​

“من این دنیا را خلق کرده‌ام، تو نمی‌تونی من را اینجا نگه داری”. دنیای پر از دیوانگی، پر از وحشت، پر از نماد و پر از جنایت! هر چند روویک آن شخصیت منفی کلاسیک به سبک آلبرت وسکر یا سدلر نیست و دنبال اهدافی چون تصرف دنیا نمی‌باشد(حداقل در قسمت اول، باید ببینیم در قسمت سوم این شخصیت به چه سمت و سویی می‌رود)؛ اما کشتار انسان‌ها و انتقام حداقل در ذهن بیمارش! او را در فهرست شخصیت‌های منفی جای می‌دهد. صداپیشگی و دیالوگ‌هایی هر چند کم اما به یادماندنی، طراحی مخوفش و آن خونسردی در رفتارش (چیزی که در اکثر شخصیت‌های منفی میکامی دیده می‌شود) از او یک شخصیت به یاد ماندنی در ذهن مخاطب ثبت کرده است.

 

میکامی داستان

1- آلبرت وسکر

بازی: Resident EVIL​

اگر عناوینی چون رزیدنت ایول یک و رزیدنت ایول کد ورونیکا را شاهکار می‌نامیم قطعاً دلایلی بهتر از اینکه این دو نسخه به دلیل حضور وسکر شاهکار شده‌اند داریم. هر چند حضور وسکر کمک بزرگی به شاهکار بودن آن نسخه‌ها کرده است. اما بی هیچ شک و تردیدی یکی از بزرگترین دلایل موفقیت رزیدنت ایول 5 داستان و به خصوص شخصیت آلبرت وسکر بود. شخصیتی که در نسخه‌ی پنجم فرانچایز رزیدنت ایول به غایت یک شخصیت منفی تمام عیار رسیده بود. و با کات‌سین‌ها و دیالوگ‌های فوق‌العاده‌اش در آن عنوان (Resident Evil 5) برای همیشه در بین بهترین شخصیت‌های منفی جای گرفت. وسکر نه تنها بهترین شخصیت منفی در آثار میکامی به حساب می‌آید، بلکه بدون هیچ شک و تردیدی در بین 5 شخصیت منفی برتر تاریخ قرار می‌گیرد.

بهترین شخصیت منفی در بین آثار میکامی کدام است؟

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها