بررسی بازی Alan Wake 2

بررسی بازی Alan Wake 2 کاور بازی آلن ویک 2 با تم سبز بررسی بازی

ساخت دنباله برای بازی‌های موفق و شاهکار کار دشواری است، این‌که شما بتوانید موفقیت خود را تکرار کنید سخت است. آلن ویک 2 دنباله عنوانی است که در نسل هفتم توجهات زیادی را به خود معطوف کرد و حال دنباله آن از راه رسیده تا آن موفقیت را تکرار کند، آیا موفق بوده است؟ بررسی بازی Alan Wake 2 را در ساویس‌گیم بخوانید.

پس از ۱۳ سال غیبت، به طور غیرمنتظره‌ای، تیم Remedy قسمت دوم بازی Alan Wake را به ما معرفی و ارائه کرد، عنوانی که اولین پروژه جدید آن‌ها روی پلتفرم‌های نسل فعلی به شمار می‌رود. پیش از این استودیوی بازیسازی Remedy نشان برجسته خود را روی هنر هشتم گذاشته است و با ارائه ویژگی‌ها و نوآوری‌های مثبت در بازی‌های خود ثابت کرده که کاملاً توانایی رقابت با سایر شرکت‌ها را دارد. بدون هیچ مقدمه‌ای، طبق معمول ما یک راست می‌رویم سر اصل مطلب و با زیاده گویی وقت شما خوبان را تلف نمی‌کنیم، به بررسی Alan Wake 2 خوش آمدید.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز Alan Wake 2 

داستان آلن ویک 2 با کات سینی از مأمور اف بی آی ساگا اندرسون و همکارش کیسی در سفر به شهر برایت فالز شروع می‌شود. هدف آن‌ها از این سفر تحقیق در خصوص قتل عجیبی است که در آنجا رخ داده. همچنین قتل‌های دیگری قبل از آن توسط یک گروه ناشناخته‌ای که به طرز وحشیانه و بسیار عجیبی دست به کشتار می‌زنند همه را آشفته خاطر کرده است. اما چه رابطه‌ای بین این رخدادها وجود دارد؟ رازهایی که شهر پنهان می‌کند چیست؟ این چیزی است که در سفر خود با مأمور ساگا اندرسون کشف خواهید کرد.

داستان بازی Alan Wake 2 شامل صحنه‌های اکشن زنده‌ای است که باعث می‌شود شما در دنیای متفاوت دیگری زندگی کنید، همانطور که در بازی شاهکار کنترل دیدیم، اما با گسترش بیشتر رویدادها که بهتر بود کوتاه‌تر می‌شدند. خوشبختانه گیم پلی بازی Alan Wake 2 نسبت به بازی نخست که فاجعه‌ای در این زمینه بود، بسیار بهبود یافته است. در قسمت دوم ما دو شخصیت قابل بازی خواهیم داشت، ساگا اندرسون و آلن ویک. تفاوت این دو شخصیت در حرکت و اسلحه است. البته تفاوت کلی بسیار زیاد نبود، اما ارائه اتمسفر متفاوت و توانایی‌های ویژه برای هر شخصیت چیزی است که باعث تنوع می‌شود.

به عنوان مثال، ساگا کارآگاهی است که از توانایی Mind Place استفاده می‌کند، مکانی خاص که در آن ساگا به دنیایی می‌رود که در آن خود را منزوی و فکر می‌کند و رشته‌های پرونده را به هم متصل می‌کند تا به راه حلی برای آن برسد. البته گیم پلی این بخش خیلی ساده و دم دستی است و طبیعتاً ما هم انتظار تجربه عمیقی همچون L.A Noir نداشتیم. شخصیت Saga همچنین از Mind Place برای توسعه سلاح‌ها با جمع‌آوری قطعات دست‌نوشته موجود در دنیای بازی استفاده می‌کند که باید آن‌ها را جستجو کنید. همچنین در Mind Place بخشی به نام Profiling وجود دارد که شما را در جایگاه شخصیت‌ها قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا پاسخ‌هایی را دریافت کنید.

از طرفی آلن ویک را داریم که توانایی بازنویسی متون برای مکان‌ها در راستای حل برخی معماها را دارد. بازنویسی مکان‌ها مستلزم آن است که از طریق صفحه داستان در مکانی مخصوص برای آلن به نام Writer’s Room سناریوی خاصی را از بین چندین سناریو انتخاب کنید و با ایده Mind Place برای شخصیت Saga متفاوت است. یکی دیگر از توانایی‌هایی که آلن دارد استفاده از نور برای جابجایی بین مکان‌ها، حل معماها و کشف مکان‌های فرعی در دنیای بازی است. این توانایی‌ها بهره برداری فوق العاده از ویژگی‌های نسل جدید بازی است. چیزی که من واقعاً آن را دوست داشتم. 

تجربه کلی باز سر راست است، در بازی علائمی در جهان وجود دارد و وظایف مشخص است و به شما نشان می‌دهد که کجا باید بروید، اما چیزی که به شما کمک می‌کند در حین بازی متمرکز شوید این است که بازی فضای واقعاً تاریک و ترسناکی را به شما ارائه می‌دهد، تجربه‌ای که خیلی وقت است شاهد آن نبوده‌ایم و شاید آخرین بار آن را در شاهکاری همچون اویل ویتین 2 چشیده باشیم.

ساختار وحشت در بازی کلاسیک است و از عناصر متعددی تشکیل شده که شامل چراغ قوه، تاریکی و صدا می‌شود، صداهایی مانند برخورد قطرات باران روی درختان، حرکت باد در میان چمن‌ها، موسیقی متن قبل از درگیری‌ها و غیره. شخصیت‌پردازی و فضاسازی واقعاً شگفت انگیز است و شما را در دل ماجرا قرار می‌دهد. به دلیل فضای اطراف و ظاهر شدن ناگهانی دشمنان بدون هشدار، همیشه در بازی ترس خواهید داشت، اتفاقاً تنوع دشمنان در بازی بسیار بهتر از قسمت اول شده است و شما را وادار می‌کند خودتان کشف کنید که با چه چیزی روبرو خواهید شد.

رویارویی با دشمنان به چند دلیل بسیار لذت بخش است که یکی از آن‌ها حرکات سریع و ضربات قوی آن‌هاست و هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد رویارویی سخت‌تر می‌شود. رویارویی‌ها در دنیای آلن ویک به خوبی مبارزات دنیای ساگا نیستند، زیرا رویارویی‌ها در دنیای آلن ویک تکراری و بر ترس از سایه متکی هستند، اما قابل درک است که سازندگان با این کار قصد تنوع و عمق بخشیدن به شخصیت‌های اصلی را داشته‌اند.

کارگردانی هنری Alan Wake 2 به معنای واقعی کلمه فوق العاده است، ایده وجود دو دنیا در بازی حس متفاوتی را به شما می‌دهد. به عنوان مثال شهر برایت فالز شهری آرام و جمعیت آن بسیار کم است و این از لحظه‌ای که با ساکنان شهر آشنا می‌شوید مشخص می‌شود. طراحی و فضاسازی شهر نامه‌ای عاشقانه به سریال توئین پیکس، اثر شاهکار دیوید لینچ است و ما این را می‌دانیم که سم لیک کارگردان بازی شیفته این هنرمند مؤلف است. از این رو شباهت بین شهر توئین پیکس و برایت فالز تصادفی نبوده و نیست. حتی حضور افتخاری سم لیک در بازی نیز ادای دینی به شخصیت اصلی آن سریال جاودانه است.

دنیای دیگر دنیای ویک است و به موضوع وحشت روانی نزدیکتر است. در هر گوشه‌ای از این دنیا آثار نویسنده مانند نامه‌هایی که به خود شخصیت ویک تقدیم شده است را خواهید دید. کلمه «تو او را از دست دادی» و بسیاری جملات دیگر را پیدا خواهید کرد. به طور خلاصه، ایده این دو جهان به این صورت است که شما در حال انجام دو بازی مختلف با شخصیت‌های مختلف هستید که روش خاص خود را برای برخورد با شرایط اطراف دارند و فضای خاص خود را دارند که مناسب هر یک از آن‌هاست.

گرافیک بازی واقعاً یکی از بهترین‌هایی بود که امسال دیدیم. به طور کلی تمرکز روی فضا و طراحی مکان‌ها و شخصیت‌ها است، به جز جزئیات ساده‌ای مانند مو که می‌توانست واقعی‌تر باشد، بسیاری از فناوری‌ها مانند رهگیری پرتو به‌طور کامل و بدون مشکلات قابل توجهی پیاده‌سازی شده‌اند. در مورد عملکرد فنی، من بازی را در حالت Quality و با ۳۰ فریم روی PS5 انجام دادم و هیچ مشکل فنی یا حتی افت فریم جز در تصاویر دور مشاهده نکردم. در مجموع بهینه‌سازی سازندگان حداقل روی کنسول قابل قبول بوده است.

آلن ویک در حال ورود به مغازه تلویزیون

ببینید دوستان، تعریف کردن از موسیقی بازی‌های رمدی واقعاً امری بیهوده است. چرا که همگی از ذوق هنری و علاقه شدید سم لیک به موسیقی مطلع هستیم. موسیقی متن بازی‌های این کارگردان درست مانند آثار هیدئو کوجیما یک شاهکار هنری به تمام معنا هستند. کافی است به یکی از قطعات موسیقی متن بازی گوش دهید تا متوجه شوید که این بازی بهترین تجربه در بین بسیاری از عناوین مشابه محسوب می‌شود. موسیقی به طور ویژه‌ای طراحی شده است که همه جنبه‌های بازی را برآورده کند و من صادقانه می‌گویم که شخصاً شیفته ذوق هنری و فضاسازی بازی‌های رمدی هستم و موسیقی متن آثار این استودیو را بارها و بارها گوش می‌دهم.

بازی Alan Wake 2 آغاز واقعی دنیای یکپارچه Remedy و مسیری جدید از سوی سازنده است. منظور از آن این است که بازی Control منتشر شده در سال ۲۰۱۹ و افزوده‌های آن به شدت به Alan Wake II مرتبط هستند. اگر می‌خواهید دومی را درک کنید، حداقل باید از وقایع کنترل آگاه باشید.

بازی Alan Wake 2 قطعاََ یکی از بهترین بازی‌های امسال است، چرا که توانسته تجربه‌ای متمایز را در مقایسه با تعدادی از عناوین دیگر در همین رده به ما ارائه دهد. این یک دنباله بسیار رضایت بخش برای همه کسانی است که منتظر آن بوده‌اند. آلن ویک 2 چه از نظر کارگردانی، چه صحنه‌های اکشن و چه از نظر لحظات ترسناک و درگیر کننده، تجربه‌ای استادانه و فراموش نشدنی است.

نقاط مثبت

  • داستانی درجه یک که تجربه ناقص بازی نخست را تکمیل می‌کند
  • راهنمایی بازیکنان در حل معما بدون خراب کردن تجربه بازی (برخلاف خدای جنگ رگناروک)
  • یک گیم پلی متمایز که به خوبی بین دو شخصیت اصلی توزیع و گسترش یافته است
  • فضاسازی ترس روانشناختی فوق العاده که یادآور مجموعه شاهکار اویل ویتین است
  • گرافیک خیره کننده با جزئیات چشم‌نواز
  • کارگردانی هنری زیبا و اجرای فنی قوی
  • صداها و موسیقی با فضای ترسناک و هر عنصر بازی مطابقت دارد

نقاط منفی

  • طولانی شدن معرفی داستان بازی به صورت غیر ضروری که ممکن است در ابتدا از آن خسته شوید
  • استفاده بیش از حد از توانایی‌های شخصیت‌ها برای پیشرفت در بازی به شدت آزاردهنده است
  • تحقیقات و کارهای کارآگاهی در بازی سنتی و تا حدودی فاقد نوآوری بودند

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

بازبینی تصویری

مامور اف بی ای در جنگل تاریک و وهم آلود بررسی بازی Alan Wake 2

فضاسازی ناب بازی‌های رمدی شما را از جهان حقیقی جدا می‌کند

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی آلن ویک 

آلن ویک 1 و 2

داستان جذاب بازی پس از یک دهه همه سؤالات ما را پاسخ می‌دهد

نوشتار مرتبط:  سری اس بار دیگر مورد انتقاد سازنده آلن ویک 2 قرار گرفت 

آلن ویک با اسلحه در حال قدم زدن در شهر بررسی بازی Alan Wake 2

گرافیک چشم‌نواز بازی آبروی عناوین نسل 9 را می‌خرد

FINAL VERDICT

Alan Wake 2 is definitely one of the best games of this year, because it was able to offer us a different experience compared to a number of other titles in the same category. This is a very satisfying sequel for everyone who has been waiting for it. Alan Wake 2 is a masterful and unforgettable experience, both in terms of direction, action scenes, and scary and engaging moments

:Pros

  • A top-notch story that complements the incomplete experience of the first game
  • A distinct gameplay that is well distributed and expanded between the two main characters
  • Stunning graphics with eye-catching details

:Cons

  • Unnecessarily prolonging the introduction of the story of the game, which you may get tired of at first
  • Excessive use of character abilities to progress in the game is extremely annoying
  • Investigations and detective work in the game were traditional and somewhat lacking in innovation

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها