بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order کاور بازی استار وارز جدای فالن اوردر جنگ ستارگان محفل سرنگون

بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order | عنوانی در خور نام Star Wars

(به قلم حسن نصرالهی)

بر کسی پوشیده نیست که مجموعه‌ی جنگ ستارگان طرفداران فراوانی دارد. همین هم باعث شده توسعه دهندگان با جسارت بیشتری به سراغ این محصول بروند و آن را از زوایای مختلفی گسترش دهند. در همین راستا کمپانی EA، استودیو خوش ذوق ریسپاون را مسئول ساخت یک بازی بر مبنای این مجموعه عظیم نمود. این استودیو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با خلق محصولی با کیفیت، بهترین نسخه ممکن از این سری را در هنر هشتم ساخته و پرداخته کند. از حق نگذریم که محصول آن‌ها علیرغم کاستی‌های موجود سرشار از عشق و ادای احترام به این مجموعه محبوب است.

در واقع فرانچایز جنگ ستارگان هر چقدر در سینما با کارگردانان صاحب نامی چون جورج لوکاس و جی جی آبرامز مورد تحسین واقع شده در دنیای بازی‌های ویدیویی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. حال استودیو Respawn این فرانچایز را در مسیر دیگری قرار داده و عنوانی قابل احترام و پر محتوا را عرضه کرده است. این استودیو برای آنکه از کیفیت محصول مورد نظر اطمینان حاصل کند استیگ آزموسن کارگردان شاهکاری چون God Of War 3 را به خدمت گرفته است. آزموسن اینجا نیز در نقش کارگردان به خوبی خودنمایی کرده و حال با محصولی طرف هستیم که نه تنها عاشقان سینه چاک Star Wars را ذوق مرگ می‌کند بلکه می‌تواند دل هر بازی دوستی را برباید.

از جمله این دلایل می‌توان به قصه بسیار خوب بازی اشاره کرد. با اینکه هر چقدر بیشتر با این مجموعه آشنایی داشته باشید از قصه جنگ ستارگان محفل سرنگون لذت بیشتری خواهید برد. اما با تدابیر هوشمندانه سازندگان داستان برای هر کسی می‌تواند جذاب و قابل درک باشد. قصه‌ای که هم زیبا و عمیق است و هم می‌تواند به دنیای عظیم این مجموعه شاخ و برگ بیشتری ببخشد.

کل کستیس بالای یک ربات عظیم بازی جنگ ستارگان

داستان از جایی شروع می‌شود که امپراطوری کل کهکشان را تسخیر کرده. دیگر هیچ عضوی از «جدای‌ها» باقی نمانده یا اگر هم باقی مانده تعدادی انگشت شمار هستند که در گوشه‌ای پنهان شده‌اند. شخصیت اصلی بازی که Cal نام دارد جزو همین دسته افراد است. هر چند او اصلاً به مقام جدای نرسیده و یک Padawan محسوب می‌شود با این حال در استفاده از نیرو یا همان Force مهارت دارد. در اوایل بازی Cal در طی حادثه‌ای مجبور می‌شود به وسیله نیرو یکی از دوستان‌اش را نجات دهد. خبر این اتفاق به سرعت به گوش اعضای امپراطوری و «خواهر دوم» می‌رسد تا آن‌ها شکار «کال کستیس» جوان را در دستور کار قرار دهند. در ادامه Cal توسط ۲ نفر که قصد احیای اعضای جدای را دارند نجات می‌یابد و سپس برای زنده ماندن تلاش می‌کند. اگر چه با حوادث بسیاری مواجه می‌شود.

همان طور که گفته شد قصه بازی در سطح بسیار خوبی است. خالقان شخصیت‌ها را به خوبی در دل قصه توسعه داده‌اند و لحظاتی گاه به یاد ماندنی را خلق می‌کنند. در همان اوایل Cal با رباتی تحت نام BD-1 آشنا می‌شود. این آشنایی کار و زار دوستی آن‌ها را فراهم می‌کند و تا پایان نیز از یک دیگر جدا نمی‌شوند. در نتیجه لحظاتی دل نشین به واسطه این زوج خلق می‌گردد که خیلی زود دلبسته شان می‌شوید. رابطه کنونی گرچه رضایت بخش است اما به نظرم جای کار بیشتری برای تعامل هر چه بهتر آن‌ها وجود داشت تا تبدیل به یکی از برترین زوج‌های این مدیوم شوند. با این حال آن‌ها آنقدر خوب و دوست داشتنی هستند که در یادتان باقی بمانند.

کال شخصیتی شوخ طبع است و BD-1 نیز چهره‌ای مظلومانه و زبانی نامفهوم دارد. با پشتوانه این خصوصیات، لحظاتی دل پسند و مفرح برای بازیباز خلق می‌شود. اما اینگونه نیست که رابطه آن‌ها صرفاً در برگیرنده جنبه‌های سرگرم کننده و کمدی بازی باشد. BD-1 راه گشای بسیاری از مسائل است و در گیم پلی نیز نقشی اساسی دارد. ضمن آنکه بسیار باهوش است و حتی سر بزنگاه کال را از خطرات حتمی نجات می‌دهد!

بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order کل کستیس و bd-1

در کل بخش اعظمی در بازی بر رابطه کال و BD-1 استوار است. خالقان به خوبی رابطه آن‌ها را سر و شکل داده‌اند. البته قصه بازی با خرده روایت‌هایی جالب توجه همراه است و ماجرای خواهر دوم نیز بسیار خوب از کار درآمده است. همچنین کال به شدت درگیر گذشته تاریک خود است و خالقان با این پشتوانه، در توسعه شخصیت او کاملاً موفق عمل کرده‌اند.

اگر چه قصه‌ی بازی با تلاش سازنده اثر ریسپاون برای هر کسی می‌تواند جذاب و درگیر کننده باشد اما به هر حال اندک اطلاعاتی از دنیا و پیشینه این مجموعه لازم است تا بتوان به درک کاملی از وقایع رسید. برای همین بهتر است در باب این مجموعه مطالعاتی داشته باشید تا با قصه بسیار خوب بازی ارتباط بهتری برقرار کنید.

بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order پوستر رسمی بازی جنگ ستارگان

خوبی Star Wars Jedi Fallen Order این است که در تمامی بخش‌ها استاندارها را رعایت کرده و در بخش گیم پلی نیز عنوانی لذت بخش و سرگرم کننده است. استودیو ریسپاون به جای آنکه خودش را به سبکی خاص محدود کند، از عناصر مختلف سایر بازی‌ها بهره برده است. در واقع در هم تنیدگی سبک‌ها معجونی لذت بخش را پدید آورده است.

در همان اوایل که جنبه آموزشی نیز دارد با سکوبازی‌های روان و سرگرم کننده‌ای مواجه می‌شوید که سری بازی‌های آنچارتد را در ذهن تداعی می‌کنند. بعد از آن در سیارات مختلف به ماجراجویی می‌پردازید. ماجراجویی، اکتشاف، سکوبازی و به دست آوردن قابلیت‌های تازه از ذات مترویدوانیایی این اثر خبر می‌دهد. هر چقدر پیشرفت کنید با قابلیت‌های تازه‌ای مواجه می‌شوید. به موازات این قابلیت‌ها مکان‌های غیر قابل دسترس نیز در دسترس قرار می‌گیرند. قابلیت‌هایی نظیر زیر آب رفتن، صخره نوردی، کنترل زمان و غیره همگی این عنوان پر محتوا و خوش ساخت را سر و شکل داده‌اند. دقیقاً مانند آثار درجه یک مترویدوانیا که هر فصل‌اش شما را درگیر فعالیت‌هایی پر شمار می‌کند.

در همین حین هم می‌توانید از مبارزات بازی لذت ببرید. مبارزاتی که یادآور آثار فوق العاده سولزبورن است. با وجود آنکه مبارزات در اواخر اندکی تازگی خودشان را از دست می‌دهند اما به هر حال لحظاتی پر تنش و سرگرم کننده را رقم خواهند زد. مانند آثار سولزبورن، مبارزات به هیچ عنوان ساده نخواهند بود و در صورت سهل انگاری حتی دشمنان معمولی هم مشکل ساز می‌شوند. اگر چه دشمنان کم تنوع‌اند اما ترکیب متفاوت آن‌ها با یکدیگر چندان این نقصان را برجسته نمی‌سازد. دفاع کردن، دفع ضربات و جاخالی دادن مانند بازی‌های هک اند اسلش و آثار سولزبورن بسیار حیاتی‌اند. چه بسا با مکانیک‌های جالب هم تلفیق شده‌اند.

شخصیت اصلی بازی جنگ ستارگان محفل سرنگون در حال دفاع مقابل استورمتروپر

به طور مثال در هیاهوی مبارزات، استورم تروپرهای لعنتی شما را از هر جهت گلوله باران می‌کنند. اینکه بتوانید با دفع به موقع، گلوله‌ها را به سمت خودشان بازگردانید، با لحظاتی رضایت بخش مواجه می‌شوید. نقطه اوج مبارزات هم مربوط به غولاخرهای بازی است که تمام قابلیت‌های شما را به چالش می‌کشند. مطابق انتظار، مبارزات با شمشیر لیزری نمادین این سری دنبال می‌شود که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. هیچ سلاح دیگری در کار نیست. این سلاح خوش سیما تا آخر با شما خواهد ماند. بایستی با تقویت مهارت خود، از این سلاح نهایت بهره را ببرید و در کار کردن با آن استاد شوید. من شیفته آثاری هستم که بازیباز را با تکیه بر مهارت، دل بسته یک سلاح می‌کنند. Star Wars Jedi: Fallen Order نه در حد اعلا ولی تا حد راضی کننده‌ای این کار را انجام می‌دهد.

برای هر چه بهتر شدن این سلاح فنون جالب توجهی را فرا می‌گیرید. این فنون با درخت مهارت‌ها در دسترس واقع می‌شوند. درخت مهارت‌ها نمودار ساده و بی دردسری دارد. شما با گشت و گذار در محیط، از بین بردن دشمنان و کشف موارد مخفی پر شمار، می‌توانید تجربه کسب کنید و در مکانی تحت نام “Meditate” مهارت‌های بسیاری را آزاد نمایید. در واقع این مکان‌ها به گونه‌ای یادآور بان فایرهای سری سولز هستند. با این تفاوت که امکان جا به جایی بین نقاط مختلف نقشه وجود ندارد! نبود گزینه‌ای مانند Fast Travel در عنوانی که عناصر مترویدوانیایی بر آن غالب است و جهانی چنین عظیم برای کاوش دارد، نقطه ضعفی اساسی به شمار می‌رود. همین باعث شده با رفت و برگشت‌های طولانی مدت و وقایعی تکراری روبرو شوید. خصوصاً اگر بخواهید بازی را تکمیل کنید این نقطه ضعف بسیار برجسته‌تر هم خواهد شد.

نکته‌ای دیگر که خالقان از بازی‌های سولزبورن الهام گرفته‌اند شیوه‌ی مجازات بازیباز است. بعد از هر بار شکست خوردن تمام XPهایی که کسب کرده‌اید از بین می‌روند. با شروع مجدد باید به آن مکان بروید تا آن‌ها را دوباره بدست بیاورید. این نکته نشان می‌دهد که شاهکارهای میازاکی تا چه اندازه بر بازی‌های عصر خود تأثیر گذاشته‌اند.

نقشه بازی جنگ ستارگان بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

ریسپاون به خوبی عناصر موفق بازی‌های بزرگ را تلفیق کرده و نتیجه کار نیز بسیار شایسته است. از این الهامات هوشمندانه که بگذریم جهان بازی بسیار وسیع است. یک نقشه 3 بعدی مناسب هم بساط ماجراجویی‌تان را فراهم می‌کند. جهان بازی به لطف فعالیت‌های پر شمار ارزش فراوانی برای گشت و گذار دارد و گرافیک تماشایی هم چاشنی این ماجراجویی لذت بخش می‌شود. راه مخفی‌ها پر شمارند و بازی پر از جعبه‌هایی است که در گوشه و کنار مراحل پراکنده شده‌اند. این جعبه‌ها اکثراً به شخصی سازی Cal و سلاح او مربوط می‌شوند که با وجود سادگی با حسی خوشایند همراه است.

اصولاً یکی از جذابیت‌های ویژه بازی همین بخش شخصی سازی است. خالقان بخش مفصلی برای این قسمت در نظر گرفته‌اند. از شخصی سازی کال و سلاح او گرفته تا سفینه‌ای که با آن به سیارات مختلف سفر می‌کنید، همگی با شخصی سازی ساده و لذت بخشی همراه شده‌اند.

در هر صورت بهانه برای ماجراجویی بسیار است. ویرانه‌های به جا مانده در سیاره‌ها شما را به راه مخفی‌ها و پیدا کردن آیتم‌های ارزشمند فرا می‌خوانند. این ماجراجویی به هیچ عنوان بیهوده و از سر دل خوشی نیست بلکه برای پیشروی هر چه بهتر در بازی بسیار موثر است.

همان طور هم که اشاره کردیم در تمام مدت یک ربات دوست داشتنی به نام BD-1 همراهتان خواهد بود. BD-1 خود مکانیک‌های جالب توجهی را به بازی اضافه می‌کند. او بسیار پر جنب و جوش است. موارد قابل توجه را اسکن می‌کند و اطلاعات را در اختیار Cal قرار می‌دهد. همچنین راه‌های مسدود شده را می‌گشاید و گاه در نقش اهرم زیپ لاین Cal او را همراهی می‌کند. از طرفی در صورت کم شدن میزان سلامتی کال با “Healing Stim” به یاری او می‌شتابد و در کل نقشی موثر و حیاتی در طول بازی دارد. در همین راستا شخصی سازی ساده و لذت بخشی هم برای BD-1 در نظر گرفته شده است.

کل کستیس معمای گوی فلزی استار وارز فالن اوردر

ریسپاون با گنجاندن معماهای مناسب در بازی جنگ ستارگان محفل سرنگون شده محتوای ارزشمند بازی را تکمیل می‌کند. فصول تعقیب و گریز هم با وجود ماهیتی تکراری به خوبی بازیباز را وارد فضایی هیجان انگیز می‌سازند. استار وارز فالن اوردر اگرچه نمی‌تواند پا جای بزرگان بگذارد اما در تمامی زمینه‌ها عنوانی موفق و خوش ساخت است. حتی سکو بازی‌ها هم در تکمیل عوامل ذکر شده هستند و در عین سادگی، رضایت بخش از کار درآمده‌اند. کال می‌تواند مانند شاهزاده فارس از روی دیوار راه برود، مانند لارا کرافت صخره نوردی کند و به سادگی ارتفاعات را زیر پا بگذارد.

تلفیق عوامل ذکر شده، مدام بازیباز را با لحظاتی متنوع، هیجان انگیز و گاه به یاد ماندنی مواجه می‌سازد. در نتیجه Star Wars Jedi: Fallen Order تجربه‌ای ارزشمند است و محتوای فراوانی دارد. از این رو حتی با وجود کاستی‌ها، تجربه بازی به هر شخصی توصیه می‌شود.

کل کستیس با شمشیر نوری ایستاده در لبه صخره

بازی Star Wars Jedi Fallen Order از نظر گرافیکی نیز کاری بسیار خوب و تماشایی است. شما در سیارات مختلفی به ماجراجویی می پردازید. هر سیاره کاملاً با دیگری متفاوت است و از زیست بوم منحصر به فردی بهره می‌برد. ریسپاون با موتور پایه آنریل انجین 4 به خوبی توانسته فضای کهکشانی Star Wars را به تصویر بکشد. هر چند مشکلات تکنیکی از جمله ظهور ناگهانی بافت‌ها کمی به کار سازندگان خدشه وارد می‌کند اما در مجموع بازی در بحث فنی نیز کاری قابل قبول است. انیمیشن‌ها و ضبط حرکات در خور یک بازی نسل هشتمی هستند و کارگردانی میان پرده‌ها نیز عالی از کار درآمده است.

از نظر موسیقی و صداگذاری هم با عنوانی درجه یک طرف هستیم. ریسپاون در این بخش بسیار موفق عمل کرده و کاری شایسته تحسین را ارائه داده است. در نهایت Star Wars Jedi Fallen Order را بایستی عنوانی بسیار خوب و لذت بخش خطاب کنیم. با توجه به پایان بندی بازی باید منتظر نسخه‌های بعدی نیز باشیم. تا آن زمان می‌توان با اثر خوش ساخت ریسپاون لحظاتی دل پسند را تجربه کرد.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Star Wars Jedi: Survivor 

FINAL VERDICT

Although Star Wars Fallen Order can’t follow the greats, it is a successful and well-made title in all fields. As a result, Star Wars Jedi: Fallen Order is a worthwhile experience and has a lot of content. Therefore, even with the shortcomings, the game experience is recommended for every person

SavisGame Score: 8 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها