داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته

داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته

کنسول دستی پلی استیشن ویتا سازندگان را به خلاقیت و نوآوری در بازی‌ها واداشت. بازی‌های خلاقانه‌ای چون Tearaway که بازی‌باز را به جهان کاغذی می‌برد. و برای پیشرفت می‌بایست از همه‌ی ویژگی‌های ویتا از جمله صفحه‌ی لمسی، دوربین و حسگرها استفاده می‌کردید. استودیوی فقید سونی ژاپن نیز با Gravity Rush روی این کنسول دستی درخشید.

بازی Gravity Rush جهانی جذاب و چشم‌نواز را ارائه می‌داد. شخصیت اصلی بازی Kat دخترکی کنجکاو و سرگردان در شهری عجیب به نام Hekseville بود. Kat با گربه‌ای به نام Dusty آشنا می‌شود و با سازوکار عجیب جاذبه در این بازی ملاقات می‌کند. شما در این بازی می‌توانید جاذبه را در دست بگیرید و به هر سو شناور شوید. گیم پلی نامأنوس بازی در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می‌رسد ولی رفته رفته زیبایی‌های خود را عیان می‌کند. متأسفانه با توجه به تعطیلی با سابقه‌ترین و یکی از محترم‌ترین استودیوهای سونی یعنی Japan Studio، دیگر قرار نیست شاهد نسخه‌ی جدید و شکوفایی Gravity Rush باشیم. در این مقاله قرار است به پشت پرده‌ی این مجموعه، هنر ناب آن و چگونگی خلق Gravity Rush بپردازیم. پس با داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته با ساویس‌گیم همراه شوید.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن! 

تولد Gravity Rush

تولد Gravity Rush

به نقل از استاد Keiichiro Toyama خالق سایلنت هیل و کارگردان مجموعه‌ی بی‌نظیر Gravity Rush، ایده‌ی اولیه‌ی ساخت بازی از هنرمندی فرانسوی به نام Moebius الهام گرفته شده است. جناب Jean Giraud با اسم هنری Moebius در نقاشی‌های خود اغلب مردم را شناور در محیط ترسیم می‌کرد. به نقل از Keiichiro Toyama ایده‌ی اولیه همین مردم شناور بود. ربط دادن این ایده‌ی خام با گیم پلی و مکانیک‌های جاذبه زمان زیادی برد.

هنگامی که تویاما بالأخره به ایده‌ی اصلی رسید و می‌خواست آن را برای مدیران عرضه کند، گرفتن چراغ سبز برای توسعه‌ی بازی خیلی سخت بود. چرا که استاد تویاما به ساخت بازی‌های ترسناک معروف هستند و Gravity Rush تفاوت زیادی با آثار قبلی ایشان داشت.

هنگامی که در سال 2008 ساخت بازی در جریان بود، تیم توسعه از دسته‌ی PS3 موسوم به Sixaxis بهره می‌بردند که حسگرهای حرکتی فوق‌العاده‌ای داشت. یک سال بعد یعنی 2009 تویاما از در دست ساخت بودن پلی استیشن ویتا خبردار شد. و شیفته‌ی ویژگی‌های آن به خصوص سیستم ژیروسکوپ شد. در نتیجه پس از بررسی‌های لازم تیم توسعه ساخت Gravity Rush را از PS3 به PS Vita منتقل کردند. نهایتاََ بازی در سال 2012 و تقریباً هم‌زمان با پلی استیشن ویتا عرضه شد. و 2016 نیز برای PS4 ریمستر شد.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Gravity Rush 2؛ شاهکار رنگارنگ 

داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته به نقل از استاد Keiichiro Toyama خالق سایلنت هیل و کارگردان مجموعه‌ی بی‌نظیر Gravity Rush، ایده‌ی اولیه‌ی ساخت بازی از هنرمندی فرانسوی به نام Moebius الهام گرفته شده است. جناب Jean Giraud با اسم هنری Moebius در نقاشی‌های خود اغلب مردم را شناور در محیط ترسیم می‌کرد. به نقل از Keiichiro Toyama ایده‌ی اولیه همین مردم شناور بود. ربط دادن این ایده‌ی خام با گیم پلی و مکانیک‌های جاذبه زمان زیادی برد.

هنرمند فرانسوی الهام‌بخش Gravity Rush

هنرمند فرانسوی Moebius یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام Gravity Rush به حساب می‌آیند. به نقل از استاد تویاما آثار Moebius مضامین واقعگرایی، جادویی، فانتزی، آینده‌نگاری و رازآلود را در کنار هم ارائه می‌دادند و این الهام‌بخش بود. ایشان از این‌که توانستند این مضامین را به یک بازی ویدئویی بدل کنند فوق‌العاده خرسندند.

بازی بی‌همتای Gravity Rush از لحاظ گرافیکی و هنری ارائه‌ی جذابی دارد. داستان از طریق صفحات کتاب‌های کمیک ارائه می‌شود و طراحی‌های جهان بازی مملو از رنگ‌های قهوه‌ای و سبز هستند که فضای بیگانه‌ و ناشناخته را تداعی می‌کنند. زبان شخصیت‌های بازی نیز به فرانسوی می‌زند و این موضوع هم کاملاً متأثر از Moebius است.

نوشتار مرتبط:  7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند 

داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته

خیز کوتاه Gravity Rush

وقتی نگاهی به فهرست فرانچایزهای بزرگ و شاخص پلی استیشن در سایت‌ها و رسانه‌های گوناگون می‌اندازید، Gravity Rush جایی در آن‌ها ندارد. مگر تک و توک به واسطه‌ی عاشقان هنر و طرفداران وفادار سری. متأسفانه علیرغم ستایش رسانه‌های حرفه‌ای از این بازی، Gravity Rush نتوانست از دید سونی به موفقیت تجاری برسد. دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد.

یکی از دلایل عدم موفقیت تجاری بازی عرضه‌ی آن روی پلی استیشن ویتاست. این کنسول دستی در ابتدا آینده‌دار به نظر می‌رسید، به خصوص با توجه به موفقیت چشم‌گیر PSP. ولی در نهایت پلی استیشن ویتا فروش ناچیزی داشت و در نتیجه این موضوع فروش بازی Gravity Rush را نیز محدود کرد. در حقیقت شکست بزرگ پلی استیشن ویتا منجر به قربانی شدن این سری بی‌همتا شد. درست است که در ادامه ریمستر بازی برای PS4 عرضه شد. ولی دیگر خیلی دیر شده بود.

ps vita گراویتی راش پلی استیشن ویتا

با توجه به فروش ناچیز پلی استیشن ویتا افراد کمی از Gravity Rush خبر داشتند و زمانی که دنباله‌ی بازی در سال 2017 عرضه شد، استقبال درخوری از آن نشد. چرا که برای مخاطبان ناشناخته بود. 2 سال بعد سرورهای Gravity Rush 2 جمع شدند و آمار فروش بازی هيچگاه اعلام نشد. اما چیزی که مبرهن بود استقبال از بازی در ژاپن خیلی بهتر از غرب بوده است.

در نهایت مورد آخری که به موفقیت سری ضربه زد برخی از منتقدان و بازی‌بازان بودند. البته غالب نقدها درباره‌ی Gravity Rush مثبت بودند ولی برخی به کنترل بازی ایراد گرفتند. منتقدان می‌گفتند بازی منجر به motion sickness می‌شود. البته تا حدودی حق داشتند و این ایراد قابل درک بود. به خصوص این‌که بازی برای کنترل ژیروسکوپی ویتا طراحی شده بود و هدایت آن با دسته‌ی PS4 در ابتدای امر گیج کننده بود. صرف‌نظر از عزیزانی که واقعاً با کنترل بازی مشکل داشتند، نمی‌شود از تنبلی برخی دوستان و منتقدان هم چشم پوشید. به هر حال بازی‌های تکراری امروزی بسیاری را راحت طلب و تنبل کرده‌اند. طوری که حتی زحمت یاد گیری کنترل بازی را به خود نمی‌دهند.

نوشتار مرتبط:  معرفی استودیوی سونی ژاپن (SIE) | الماس بی تکرار هنر هشتم 

بازی gravity rush

?Gravity Rush 3

باز هم متأسفانه، Team Gravity از Japan Studio که مسئول خلق فرانچایز Gravity Rush هستند، از کار بیکار شده‌اند. دیگر خبری از Japan Studio دوست داشتنی و همیشه خلاق نیست. همچنین جناب Keiichiro Toyama هم استودیوی شخصی خود Bokeh Game را تأسیس کرده‌اند و مشغول ساخت یک بازی ترسناک تحت عنوان Slitterhead می‌باشند. بنابراین به نظر می‌رسد که Gravity Rush به تاریخ پیوسته است.

این مقاله به مناسبت 10 سالگی این فرانچایز بی‌نظیر برای شما عزیزان تهیه شده است. در روزگاری که عناوین شعارزده و تبلیغاتی نقل محافل شده‌اند، ما عنوان هنرمندانه و سرشار از خلاقیت Gravity Rush را فراموش نکرده‌ایم.

داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته عناوین بکر و بی مثال Gravity Rush Remastered و Gravity Rush 2 هم‌اکنون برای PS4 در دسترس می‌باشند.

عناوین بکر و بی مثال Gravity Rush Remastered و Gravity Rush 2 هم‌اکنون برای PS4 در دسترس می‌باشند. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها