نقد و بررسی بازی MAFIA 3

نقد و بررسی بازی MAFIA 3

آیا داستان و روایت سطح بالا می‌تواند دیگر ضعف‌ها را زیر سایه قرار دهد؟ این سؤالی است که هنگام تجربه‌ی Mafia 3 از خودتان می‌پرسید. جدیدترین ساخته‌ی Hangar 13 عرضه‌ی مناسبی نداشت. بازی پر بود از مشکلات فنی و ایرادات تکنیکی. اگر شماره‌های قبلی مافیا را بازی کرده باشید حتماً بر این مهم واقفید که بازی‌های این مجموعه از لحاظ گرافیک و کیفیت بصری همیشه پیشتاز بودند و تا سال‌ها جلوه‌ی خود را حفظ می‌کردند.

ولی این موضوع در مورد مافیا 3 صدق نمی‌کند. طبیعی است کسانی که پول زیادی خرج سیستم‌های رده بالای خود کرده‌اند از این موضوع خشنود نباشند. اما گرافیک همه چیز نیست، گیم پلی همه چیز نیست. یک اثر هنری ابعاد مختلفی دارد.

نوشتار مرتبط: 15 بازی جهان‌باز برتر که نباید از دست بدهید

نقد و بررسی بازی MAFIA 3

چشم‌ها را باید شست…

مافیا 3 یک شاهکار هنری است که به خوبی 2 هنرصنعت سینما و بازی‌های ویدئویی را در هم ادغام کرده است. یک عنوان منحصر به فرد که از کلیشه‌های رایج روز به دور است و پیام ارزشمندی که دارد را شعاری بیان نمی‌کند. Hangar 13 با انتخاب یک شخصیت سیاهپوست در قامت شخصیت اصلی کار بزرگی انجام داد. ولی این فقط بخش کوچکی از داستان و درون مایه‌ی عمیق و خوش ساخت بازی است.

سازندگان همان ابتدا به مخاطب هشدار می‌دهند که مافیا 3 دربردارنده‌ی محتوای نژادپرستانه است. محتوایی که در جهت باورپذیر کردن فرهنگ و جامعه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته است. نژادپرستی آشکارا، خشن و زننده که سازندگان از آن برای تعریف یک داستان عمیق و پر پیچ و تاب استفاده کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی MAFIA 3

از همان دقایق ابتدایی بازی متوجه این موضوع می‌شويد که با یک اثر معمولی مواجه نیستید. کافی است افتتاحیه‌ی بازی را تجربه کنید تا بفهمید مافیا 3 تنه به تنه‌ی آثار شاخص سینمایی می‌زند. فضاسازی فوق‌العاده، موسيقی حرفه‌ای و متناسب شما را به دل دهه‌ی 60 میلادی خواهد برد. جایی که لینکلن کلی از جنگ ویتنام برگشته است و پدر روحانی جیمز در حالی‌ که نوای گیتار آکوستیک او را همراهی می‌کند، داستان را برای مای مخاطب تعریف می‌کند. قدرت بالای صدابازیگری و لهجه‌ی ایتالیایی خیلی زود مخاطب را با خود همراه می‌کند. در ادامه نیز یک سکانس رانندگی و سرقت از خزانه‌ی فدرال که زندگی لینکلن را برای همیشه تغییر می‌دهد.

نگران نباشید، قرار نیست در این نقد و بررسی داستان مافیا 3 را افشا کنیم. فقط این را بدانید که بازی فضای آن دوره زمانه را خیلی خوب به تصویر می‌کشد. ما پیش از این آثار کارگردان‌های شاخصی چون اسکورسیزی، د پالما و کاپولا را داشته‌ایم که داستان ایتالیایی-آمریکایی‌ها و جهان خلافکاری در برهه‌های مختلف زمانی را به تصویر کشیده‌اند. حال Hangar 13 از منظر دیگر و از دید یک سیاهپوست جهان مافیایی را به تصویر می‌کشد، جهانی که هر آن‌چه برایش ارزش داشته را از او گرفته است. به مانند تراژدی‌های کلاسیک، انتقام قهرمان اصلی مافیا 3 است. انتقام موتور محرک لینکلن برای شورش در برابر شهر و اجتماع است.

نوشتار مرتبط: 10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند

نقد و بررسی بازی MAFIA 3 لینکلن کلی

انتقام گانگستر سیاه

روایت و داستان مافیا 3 نقش کلیدی در نتیجه‌گیری نهایی در خصوص آن ایفا خواهد کرد. اما سوای از شباهت‌های این اثر به عناوین سینمایی، مافیا 3 در نهایت یک بازی ویدئویی است که گیم پلی نیز در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

در زمینه‌ی گیم پلی، جهان‌باز بودن و گشت و گذار در محیط مافیا 3 صرفاً در جهت قصه و روایت آن است. اگر تصور می‌کنید مافیا 3 همان جی تی ای در دهه‌ی 60 میلادی است، راه را اشتباه آمده‌اید. سازندگان برای کم نشدن از بار روایی داستان شاهکار بازی تعمداً تمرکز روی فعالیت‌های جانبی را به حداقل ممکن رسانده‌اند. تمرکز اصلی روی داستان لینکلن است.

در حقیقت تنها پس از محکم شدن روایت اصلی و جا افتادن داستان شاهد روند شبه جهان‌باز خواهیم بود. که شما در این روند برای مبارزه با گروه‌ها و تضعیف سران مافیا می‌بایست به مغازه‌ها و تأسیسات آن‌ها یورش ببرید. پس از ایجاد خرابی، کم کم سر و کله‌ی سران اصلی پیدا می‌شود و در ادامه طی یک مأموریت فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز آن‌ها را از میان برخواهید داشت.

نقد و بررسی بازی MAFIA 3 اولیویا مارکانو

پس از شکست سران شما چندین مزیت خواهید داشت. یک این‌که کنترل آن منطقه را به یکی از دستیاران خود خواهید داد. که انتخاب دستیار مناسب نیز خود چالشی است. و یکی دیگر از مزایا بهره‌مندی از سلاح‌ها و امکانات جدید است.

نکته‌ای که هست مکانیک‌های مافیا 3 به هیچ‌وجه نوآورانه‌ و بدیع نیستند. این مکانیک‌ها استاندارد بازی‌های هم‌سبک است و پس از مدتی تکراری می‌شوند. اگر شما فقط روی داستان اصلی متمرکز شوید با تجربه‌ای عالی طرف خواهید بود، ولی اگر قصد 100% کردن بازی را داشته باشید، بدون شک پس از 10،15 ساعت با روندی تکراری مواجه خواهید شد که جذابیت‌های خود را از دست داده است.

از جمله دیگر نقاط ضعف بازی می‌شود به گان‌پلی بی حس اشاره کرد. در واقع گان‌پلی بازی وزن ندارد و حس لذت‌بخشی به مخاطب منتقل نمی‌کند. همچنین این‌که در بخش رانندگی نیز همین معضل را شاهد هستیم. البته سازندگان با به‌روزرسانی‌های گسترده این ایرادات را تا حدودی برطرف کرده‌اند ولی ساختار کلی غیرقابل تغییر است.

نوشتار مرتبط: چرا داستان The Last of Us Part 2 سطحی است

نقد و بررسی بازی MAFIA 3 اعضای گنگ

کم‌تر ببین، بیش‌تر گوش کن

بالاتر اشاره کردیم که نقطه قوت اصلی بازی داستان است. سایر بخش‌ها زیر سایه‌ی سنگین داستان قرار گرفته‌اند. گرافیک و کیفیت بصری بازی از همان نمایش‌های اولیه مشخص بود حرفی برای گفتن ندارند. در بخش گیم پلی نیز با اثری استاندارد و متوسط طرف هستیم که از ظرافت لازم برخوردار نیست. اما در زمینه‌ی موسیقی و صداگذاری با شاهکاری بی بدیل طرف هستیم. البته بحث موسیقی سلیقه‌ای است، ولی در کل سازندگان کار خود را به نحو احسن انجام داده‌اند.

الماس درخشان مافیا 3 داستان است و بس. اگر عاشق داستان و روایت منحصر به فرد هستید نباید مافیا 3 را از دست بدهید. کمبودهای بصری و گیم پلی را می‌شود تحمل کرد ولی ضعف داستانی را خیر. بنابراین اگر خواهان یک تجربه‌ی سینمایی و شاهکار هستید اثر Hangar 13 را از دست ندهید.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط: The Last of Us Part II پرافتخارترین بازی تاریخ یا منفورترین؟

نقد و بررسی بازی MAFIA 3

FINAL VERDICT

Mafia 3 story is Brilliant Diamond and that’s it. If you love unique stories and narratives, you should not miss Mafia 3. Visual and gameplay shortcomings can be tolerated, so if you want a cinematic and masterpiece experience, do not miss Hangar 13 game

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها