رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

فرانچایز Yakuza که زمانی در انزوا قرار داشت و طرفداران آن محدود بودند، امروزه به قدری بزرگ شده است که جزو عناوین شاخص سگا به شمار می‌رود. شاید تنها عنوان شاخص سگا که هم‌تراز با فرانچایز شاهکار Yakuza باشد، سونیک پر سابقه است.

با این‌که Yakuza برخواسته از خاکستر افسانه‌ای Shenmue است، اما تفاوت آن در تأکید ویژه روی اکشن و مبارزات می‌باشد. هم‌چنین باز کردن دریچه‌ای به دنیای یاکوزا در هنر هشتم.

موفقیت فرانچایز بزرگ Yakuza تا به امروز منجر به خلق 8 نسخه‌ی اصلی و چندین نسخه‌ی فرعی شده است. به همه‌ی این‌ها بازآفرینی‌های جذاب را نیز اضافه کنید که تحت عنوان Yakuza Kiwami درخشیدند.

جدیدترین نسخه‌ی این فرانچایز که Yakuza: Like a Dragon باشد، شاید عجیب‌ترین نسخه در بین سایر عناوین باشد. با این حال کیفیت فرانچایز را حفظ کرده است.

عزیزان این شما و این رتبه‌بندی عناوین اصلی Yakuza بر اساس میانگین امتیاز متاکریتیک و Internet Game Database.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza

76/100

در خصوص فرانچایز Yakuza ظاهراً نخستین شماره ضعیف‌ترین است، این در حالی است که حتی این نسخه نیز شاهکار است.

ورود یاکوزا به هنر هشتم در سال 2005 و برای پلتفرم افسانه‌ای پلی استیشن 2 رخ داد. این شماره بود که بازی‌بازان را با Kamurocho و Kazuma Kiryu آشنا کرد.

یاکوزای سابق، Kiryu پس از سال‌ها از زندان آزاد شده، آن هم برای جرمی که مرتکب نشده بود. حال دگرباره به دنیای زیرین ژاپن کشیده می‌شود.

حفاظت از دختربچه‌ای یتیم به نام هاروکا به دلیل ارتباط آن با 10 میلیارد ین به سرقت رفته به وظيفه‌ی کازوما بدل می‌شود. در این بین او باید با Tojo clan و Goro Majimaی دیوانه گلاویز شود.

بازی یاکوزا با استقبال گرمی هنگام عرضه مواجه شد، به خصوص در ژاپن. منتقدان سینماتیک جذاب و روایت فوق‌العاده‌ی بازی را ستودند. از جمله نقاط قوت بازی ترسیم دنیای جرم و جنایت ژاپن و بهره‌گیری از بهترین عناصر Shenmue می‌باشد.

با این حال برخی به گیم پلی بازی خرده گرفتند. آن‌ها مبارزات تصادفی Kazuma Kiryu در Kamurocho را به باد انتقاد گرفتند.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza 2

78.5/100

سال 2006 ما شاهد عرضه‌ی Yakuza 2 بودیم. عنوانی که به واسطه‌ی موفقیت شماره‌ی نخست توسعه یافته بود. داستان بازی Kazuma Kiryu را به تصویر می‌کشید که در صدد احیای Tojo clan و برطرف کردن خطر Omi Alliance می‌باشد. در همین بین می‌بایست با مافیای کره نیز دسته و پنجه نرم کند.

کازوما در این بازی یک رقیب جدی هم پیدا می‌کند. او که به اژدهای دوجیما معروف است حال باید با ریوجی گودا که به اژدهای کانسای شناخته می‌شود رقابت کند.

استقبال از این بازی از شماره‌ی نخست هم بهتر بود. چرا که سگا نقاط ضعف شماره‌ی نخست را برطرف کرده بود. Yakuza 2 مینی گیم‌های بیش‌تری را به بازی اضافه کرده‌ بود و مبارزات حالت پویاتری پیدا کرده بودند و به مانند گذشته تکراری نمی‌شدند.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza 4

79/100

سومین شماره در فهرست ما Yakuza 4 است که در سال 2010 برای پلی استیشن 3 عرضه شد. این نسخه 4 خط داستانی را تعریف می‌کرد که در نوع خود بی نظیر است. یکی از این خطوط داستانی به اقدام به ترور در دهه‌ی 80 میلادی می‌پرداخت که کابوس یاکوزا شده است.

گیم پلی Yakuza 4 با استعانت از شماره‌های پیشین به تکامل رسیده بود. اما در بحث روایت نظرات ضد و نقیض بود. خیلی‌ها کم شدن تمرکز روی Kazuma Kiryu را نپسندیدند و همچنین روایت نیز به دلیل چند شاخه شدن کمی نامنظم و غیریکپارچه بود.

یکی دیگر از مشکلات بازی به نقل از منتقدان میان‌پرده‌های طولانی بودند. از طرفی این میان‌پرده‌ها برای روایت حیاتی بودند و رد کردن آن‌ها غیرممکن بود.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza 3

79.5/100

شماره‌ی سوم یاکوزا که در سال 2009 عرضه شد، Kazuma Kiryu را در نقش مدیر یک یتیم خانه می‌دید. او که از دنیای جرم و جنایت فاصله گرفته بود، حال در اوکیناوا گرفتار یک معامله‌ی ملکی فاسد شده بود که زمین یتیم خانه را تهدید می‌کرد. از طرفی یک سر این ماجرا به قتل یکی از اعضای Tojo clan مربوط می‌شد.

استقبال گرم و گسترده از Yakuza 3 به دلیل گسترش بخش‌های مختلف و افزایش کیفیت بصری بود. همچنین مکان‌های بازی افزایش پیدا کرده بود و بازی‌باز آزادی عمل بیش‌تری در این نسخه داشت. و اما ایراد و انتقاد اصلی به بازی برمی‌گردد به نسخه‌ی غربی آن که بخش‌های مختلفی را حذف کرده بود.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza 6

83/100

بازی Yakuza 6 در سال 2016 ابتدا راهی بازار ژاپن شد. این نسخه حسن ختامی بود بر ماجراهای Kazuma Kiryu. ماجرا به سوءقصد به دختر خواننده‌ی کازوما یعنی هاروکا مربوط بود و کازوما باید با این حقیقت که هاروکا اکنون مادر شده است نیز روبه‌رو می‌شد.

کازوما در یاکوزا 6 با مافیای کره، مافیای چین و فرقه‌ی JUSTIS دسته و پنجه نرم می‌کند.

بازی غالباً امتیازات خوبی گرفت و نظرات مثبتی دریافت کرد به خصوص بخاطر پایان دادن به ماجرای Kazuma Kiryu. اما برخی منتقد بودند که چرا بازی محدودتر شده بود و به موضوعات دیگر نپرداخته است. در حقیقت داستان بسته‌تر بود و روایت خطی‌تری داشت. با این حال بازی بخش‌های جذابی همچون Clan battle را افزوده بود. و فارغ از این‌ها یک عنوان فوق‌العاده‌ی دیگر در فرانچایز افسانه‌ای Yakuza به شمار می‌رود.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza 5

83.5/100

بازی یاکوزا 5 محصول 2012 در بسیاری از جهات یک شروع مجدد برای فرانچایز بود. به جز موتور گرافیکی جدید بازی مکان‌های متنوع و در مجموع 5 شخصیت قابل بازی را در بر می‌گرفت. این شخصیت‌ها شامل Kazuma Kiryu، شخصیت‌های یاکوزا 4 و حتی هاروکا می‌شوند. هاروکا اکنون یک ستاره‌ی پاپ به شمار می‌رود.

داستان کلی به جنگ تمام عیار بین گروه‌های مختلف یاکوزا در ژاپن می‌پردازد که همه‌ی شخصیت‌های منفی جمع شده‌اند.

خط داستانی جنگ تمام عیار به همراه روایت استثنائی این شماره را به پایانی با شکوه برای نیمه‌ی نخست این فرانچایز بدل کرده بود. این در حالی است که دنباله‌ی این بازی در حقیقت پایانی بر شخص Kazuma Kiryu بود.

داستان Yakuza 5 یک شاهکار به تمام معنا بود. شاهکاری که تمام اجزای خود را به زیبایی در کنار هم جمع کرده بود و در این زمینه بهتر از یاکوزا 4 عمل کرده بود. تنها ایراد بازی مبارزات آن بودند که گذر زمان با آن‌ها بی رحم بود و اکنون تکراری بودنشان توی ذوق می‌زد. این معضل در شماره‌های بعدی برطرف شد.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza: Like A Dragon

84.5/100

جدیدترین شماره در این فرانچایز یکی از بهترین‌های آن هم هست. Yakuza: Like A Dragon یک تافته‌ی جدا بافته به شمار می‌رود که علاوه بر داشتن یک قهرمان جدید، سبک مبارزه‌ی جدیدی را نیز تعریف می‌کند.

شخصیت اصلی در این شماره Ichiban Kasuga می‌باشد که به تازگی از زندان آزاد شده است. دلیل زندانی شدن او نیز به Tojo clan بازمی‌گردد و وی به دنبال یافتن مقصر است. در جستجوی یافتن خائن او مسیر جدیدی برای خود تعریف می‌کند.

تغییر اصلی در Yakuza: Like A Dragon این است که گیم پلی سنتی beat ’em up فرانچایز در این نسخه به نقش‌آفرینی نوبتی تغییر پیدا کرده است. این نقش‌آفرینی نوبتی نیز حالت کارتونی دارد که با شخصیت Ichiban کاملاً هماهنگ است.

این بازی به طور کلی با استقبال مواجه شد ولی تغییر سبک به چیزی که چندان طرفداری ندارد کمی عجیب و سؤال برانگیز بود. با این‌که برخی این تغییر سبک را پسندیدند، خیلی‌ها نیز با آن ارتباط برقرار نکردند. با این حال موفقیت تجاری و امتیازات خوب بازی راه را برای ادامه‌ی این روند هموار کردند.

 

رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

Yakuza 0

85.5/100

یاکوزا زیرو به عقیده‌ی خیلی‌ها بهترین یاکوزاست. محصول سال 2015 در حقیقت پیش درآمدی بر ماجراهای کازوماست که در Dojima Clan رشد می‌کند. از آن طرف هم ماجرای تراژیک تبدیل شدن Goro Majima به جوکری دیوانه را داریم. موتور بازی در این نسخه به‌روزرسانی شده است و رنگ و لعاب جدیدی به آن داده است.

داستان بازی به خصوص بخش مربوط به Goro Majima بهترین در فرانچایز است. یک داستان یاکوزایی فوق‌العاده جذاب. گیم پلی بازی نیز بهبود یافته است و مینی گیم‌ها جذاب‌تر از گذشته هستند.

این بود رتبه‌بندی عناوین فرانچایز یاکوزا، شماره‌ی محبوب شما کدام است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها