بررسی بازی Cyberpunk 2077 | بازی قرن!

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077؛ بازی قرن!

قبل از شروع بررسی بازی Cyberpunk 2077 جا دارد اشاره کنم که این مطلب بعد از آخرین به‌روزرسانی بزرگ بازی نوشته شده است. با ساویس‌گیم همراه باشید تا نگاهی به دست پخت CD PROJEKT RED بیاندازیم.

سایبرپانک 2077 قرار بود یک عنوان استثنائی باشد یک تجربه‌ی منحصر به فرد و بدون نقص به مانند عناوین گذشته‌ی این استودیوی لهستانی. ولی به مانند ایکاروس که تکبر و غرور موجب سرنگونی او شد، عاقبت این استودیوی دوست داشتنی نیز چنین شد.

سازندگان بازی را خیلی زود معرفی کردند. سال‌ها قبل از عرضه‌ی ویچر 3 و زمانی که Cyberpunk 2077 هنوز وارد مراحل پیش تولید هم نشده بود. در نتیجه پس از گذشت سال‌ها انتظارات برای این بازی به بالاترین حد ممکن رسید. البته که موفقیت شگرف ویچر 3 در این ماجرا بی تأثیر نبود. در نهایت آن‌ها حدود 3 سال پیش یک نمایش کوبنده و فریبنده از Cyberpunk 2077 به نمایش گذاشتند و همه‌ی بازی دوستان را در بهت و حیرت فرو بردند.

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077؛ بازی قرن!

بالأخره پس از چندین تأخیر در اواخر سال 2020 شاهد عرضه‌ی بازی بودیم که با توجه به کمپین تبلیغاتی محیرالعقول با استقبال گسترده‌ای هم مواجه شد. اما تنها چند روز پس از عرضه‌ اعتراضات بلند شد. استودیوی محبوب CD PROJEKT RED که به مشتری مداری معروف بود سر همه را شیره مالیده بود.

بازی سایبرپانک 2077 عملاً غیر قابل بازی بود. فرقی نمی‌کرد شما ایکس باکس وان که ضعیف‌ترین کنسول نسل هشتم بود را داشته باشید یا یک کامپیوتر چند صد میلیونی با جدیدترین فناوری و قطعات. از لحاظ فنی Cyberpunk 2077 زباله‌‌ای بیش نبود. از شما چه پنهان هنوز هم هست.

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077؛ بازی قرن!

بازی جدید سازندگان ویچر گویی توسط یک تیم ناشی که بویی از برنامه‌نویسی نبرده‌اند کُدنویسی شده است. کنسول‌های نسل جدید که با تبلیغات پر هیاهو منتشر شده بودند توان اجرای بازی را نداشتند، خودتان وضعیت کنسول‌های نسل هشت را تصور کنید!

اکنون که بیش از نیم سال از عرضه‌ی بازی گذشته است و بالأخره سونی اجازه‌ی بازگشت آن به PSN را صادر کرده است، Cyberpunk 2077 اندکی قابل تحمل شده است.

با توجه به به‌روزرسانی اخیر بازی حجم مشکلات فنی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده‌ است. دیگر هر 30 ثانیه با باگ مواجه نمی‌شوید به جای آن هر 10 دقیقه شاهد یک مشکل فنی هستیم که با توجه به عمق فاجعه جای قدردانی دارد!

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077؛ بازی قرن!

رانندگی در Night City به لطف تیم فنی CD Projekt RED خیلی دلچسب است! تقریباً سر هر پیچ صحنه آهسته می‌شود و شاهد بارگذاری بافت‌های تصویری هستیم که با سرعت نور جایگذاری می‌شوند. البته نسبت به نسخه‌ی اولیه باید سجده‌ی شکر بر جای گذارید.

سوای از مشکلات فنی بازی Cyberpunk 2077 عنوان بدی نیست. درست است که فرسنگ‌ها با آن نمایش اولیه فاصله دارد و ویدئوهای تبلیغاتی سراسر دروغ بوده‌اند ولی انصافاً اگر توان تحمل مشکلات فنی بازی را داشته باشید با عنوان جذابی طرف خواهیم بود.

بازی های مشابه سایبرپانک 2077

در حقیقت سایبرپانک ترکیبی است از قسمت‌های محبوب سایر بازی‌ها. به عنوان مثال Braindance یک کپی گل درشت از ویژگی دستکاری خاطرات در بازی Remember Me می‌باشد. و یا سایر بخش‌ها که هر کدام کپی شده از عنوانی دیگر هستند. اشتباه نکنید منظور بنده از کپی همان الهام گرفتن نیست، دقیقاً مقصود همان کپی کردن است. چرا که این دو کار زمین تا آسمان فرق دارند.

در بحث گیم پلی و پیشروی در بازی شما انتخاب‌های گسترده‌ای دارید. می‌توانید مخفی‌کاری را پیشه کنید، مستقیم به دل خطر بزنید و آشوب به پا کنید و یا این‌که از راه گفت‌وگو کار را جلو ببرید. البته بخش مخفی‌کاری هر چقدر هم تلاش کنید در آن موفق نخواهید شد چرا که دیر یا زود مشکلات فنی بازی کار را خراب می‌کنند و ناچار می‌شويد به روش‌های دیگر متوصل شوید.

بسیاری از ویژگی‌های تبلیغ شده در نمایش‌های بازی یا حذف شده‌اند یا کارکرد آن‌ها تغییر کرده است. توصیه می‌کنم در کل نمایش‌های تبلیغاتی بازی را فراموش کنید تا در همان ابتدای کار نا امید نشوید.

مشکلات بازی سایبرپانک 2077

یکی از بخش‌هایی که تبلیغات زیادی روی آن انجام شده بود، هوش مصنوعی بازی بود. کلمه‌ی هوش مصنوعی برای NPCهای سایبرپانک زیادی بزرگ است! حتی عناوین متوسط چند دهه‌ی پیش هم وضعیت بهتری داشتند. باور کردنش سخت است که این بازی ساخته‌ی همان سازندگانی است یکی از بهترین بازی‌های تاریخ را در کارنامه دارند.

NPCهای بازی فوق‌العاده ناامیدکننده هستند و مدل‌سازی‌ها تکراری و Copy & Paste شده می‌باشند. شاید در جریان یکی دو دقیقه قدم زدن یک مدل را بارها نظاره کنید با همان حالت‌های همیشگی و مصنوعی. طبیعتاً این وضعیت با آن تبلیغاتی که می‌گفت هر شخصیتی در این بازی زندگی خود را دارد و یک چرخه‌ی پویا و منظم را دنبال می‌کند زمین تا آسمان فاصله دارد.

کیفیت بازی سایبرپانک 2077

جدای از بحث هوش مصنوعی خود شهر Night City بی روح و مرده است. این موضوع برای یک بازی نقش‌آفرینی فاجعه‌آمیز است. هیچ فعالیت خاصی در این شهر نمی‌شود انجام داد. بازی قبلی این سازندگان یعنی ویچر 3 به مراتب وضعیت بهتری داشت و کلی فعالیت می‌توانستید در جهان آن انجام دهید.

بازی Cyberpunk 2077 در زمینه‌ی فضاسازی خوب عمل کرده است هرچند که مشکلات اشاره شده ضربه‌ی بزرگی به این مهم زده‌اند. با این حال گرافیک و طراحی هنری بازی اگر مشکلات فنی را نادیده بگیریم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سازندگان توانسته‌اند یک فضای سایبرپانکی قابل قبول را ترسیم کنند. اگر مشکلات فنی گریبان‌گیر بازی نبود شاهد وضعیت بهتری نیز می‌بودیم.

داستان Cyberpunk 2077

داستان در سایبرپانک 2077 در سطح متوسطی قرار دارد. انسجام و جذابیت سه‌گانه‌ی ویچر را در این‌جا نداریم اما می‌شود تا انتها آن را تحمل کرد و از آن لذت برد. البته باز هم باید اشاره کنم که فریب تبلیغات را نخورید خبری از انتخاب‌های داستانی آن‌چنانی و 3 خط داستانی مختلف نیست. فرقی نمی‌کند در شروع بازی چه خط داستانی را انتخاب کنید و تنها چند دیالوگ و یک میان‌پرده‌ این وسط تغییر می‌کند.

سازندگان در این بازی خیلی خوب توانسته‌اند به مشکلات جهانی کنایه‌ای بزنند و رسالت خود را به خوبی انجام داده‌اند. برخلاف سایر شرکت‌ها که برای خودنمایی به مسائل بی اهمیت و چرند می‌پردازند تا جایزه‌ی بازی سال را دریافت کنند، CD Projekt RED خود را نباخته است و در این زمینه به کسی باج نمی‌دهد.

جانی سیلورهند در حال آواز خواندن کیانو ریوز در سایبرپانک 2077

در نهایت می‌رسیم به بخش صداگذاری و موسیقی. بخش صداگذاری به خوبی انجام گرفته است و حضور کیانو ریوز در نقش جانی سیلورهند بر جذابیت کار افزوده است. البته برای این‌که بهتر ارزش کار را متوجه شوید می‌بایست مراحل فرعی را نیز انجام دهید و فقط به مراحل اصلی اکتفا نکنید.

در زمینه‌ی موسیقی انتظارات بنده بیش‌تر از این بود. موسیقی‌های بازی نتوانست توجه من را جلب کند و به جز چند قطعه‌ی شنیدنی باقی قطعات چندان مناسب و لذت‌بخش نبودند.

در پایان Cyberpunk 2077 علیرغم دریافت به‌روزرسانی‌های متعدد هنوز از وضعیت ایده‌آل فاصله دارد. تازه در صورت برطرف شدن مشکلات بازی با عنوانی متوسط رو به بالا طرف خواهیم بود که فرسنگ‌ها با آن کمپین تبلیغاتی فاصله دارد. CD Projekt RED با عرضه‌ی این بازی نشان داد که هنوز با پخته شدن فاصله دارد و چه خوب که دفعه‌ی بعد این رویکرد اشتباه را در پیش نگیرد.

امتیاز ساویس‌گیم: 6 از 10

نوشتار مرتبط:  30 بازی جهان‌باز برتر که باید تجربه کنید 

گرالت در سایبرپانک 2077

FINAL VERDICT

In the end, Cyberpunk 2077 is still far from ideal despite receiving numerous updates. If the problems of the game are solved, we will be on the side of the medium-up title, which is miles away from that advertising campaign. With the release of this game, CD Projekt RED showed that it is still far from being Professional, and it is good that it will not take this wrong approach next time

SavisGame Score: 6 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها