شکارچیان ارواح؛ چرا Fatal Frame یکی از بهترین فرانچایزهای سبک وحشت و بقاست؟

شکارچیان ارواح؛ چرا Fatal Frame یکی از بهترین فرانچایزهای سبک وحشت و بقاست؟

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

وقتی کسی از من می‌پرسد بهترین بازی سبک وحشت (Horror) در تمامی دوران‌ها چیست، من خیلی سریع مسیر شایسته‌ی عناوین Resident Evil 2 یا Resident Evil: Code Veronica X را به او نشان می‌دهم. برای من این دو بازی یک روند عالی، شخصیت‌های به یادماندنی و طیف وسیعی از عناصر جالب گیم پلی را ارائه می‌دهند. در این میان اما اگر کسی از من بپرسد ترسناک‌ترین بازی سبک وحشت در تمام دوران کدام بازی است، پاسخ من بدون هیچ استثنائی Fatal Frame و Fatal Frame II است. البته Fatal Frame (نام این بازی در ژاپن) در اروپا با نام Project Zero شناخته می‌شود.

این عنوان توسط Koei Tecmo ساخته شد و در حال حاضر حق امتیاز آن متعلق به Koei Tecmo و نینتندو می‌باشد. موج این سری بازی از سال 2001 و زمانی که اولین نسخه‌ی آن برای PlayStation 2 منتشر شده بود، آغاز شد و تاکنون 5 نسخه‌ی اصلی از این عنوان منتشر شده است. این 5 عنوان عبارت‌اند از: Fatal Frame، Fatal Frame II: Crimson Butterfly، Fatal Frame III: The Tormented، Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse و Fatal Frame: Maiden of Black Water. این عناوین روی پلتفرم‌های مختلفی منتشر شدند که از پلی استیشن 2 آغاز و در آخرین نسخه به Wii U ختم شد؛ عنوانی که چندان مورد توجه واقع نشد.

هسته‌ی اصلی این سری بازی در کل مجموعه ثابت و دست نخورده باقی مانده است. زیرا فضای کلی این عناوین به گونه‌ای است که در محیط‌های متروک در جریان‌اند. چندین ارواح ترسناک و شیطانی در مکان‌های مختلف حضور دارند که تمامی آن‌ها نیز پیش زمینه داستانی و الگوهای رفتاری مختص به خود را دارند.

تنها سلاح بازی “The Camera Obscura” نام دارد که یک دوربین فیلم‌برداری است. از این سلاح برای آسیب زدن و متوقف کردن ارواح استفاده می‌شود. شما باید از آن‌ها فیلم گرفته تا در نتیجه این فیلم گرفتن برای لحظه‌ای آرام شوند. بازی به صورت سوم شخص است اما در هنگام استفاده از دوربین فیلم‌برداری، بازی در حالت اول شخص قرار می‌گیرد. اگر چه این دوربین یک وسیله‌ی ابتدایی به نظر می‌رسد اما بسیار موثر است.

میزان آسیب وارده به ارواح به این بستگی دارد که بازی‌باز چه مدت زمان می‌تواند روی یک روح تمرکز کند؛ در همین حین ارواح اغلب به سمت بازی‌باز حرکت می‌کنند و در طول زمان محو شده و دوباره ظاهر می‌شوند. تمام این موارد باعث می‌شود تا برخورد با ارواح پرتنش و ترسناک باشد. حداکثر آسیب وارده به ارواح در بازی با عنوان “Fatal Frame” شناخته می‌شود و در صورتی این اتفاق می‌افتد که بازی‌باز نقطه ضعف آن روح را کشف کند. اما نکته اینجاست که در خصوص نقطه ضعف ارواح چیزی در پیش زمینه داستانی آن‌ها گفته نشده است. پس از به دست آوردن Fatal Frame، امتیازاتی در ازای انرژی روح به بازی‌باز داده می‌شود.

با استفاده از این انرژی‌های به دست آمده می‌توان دوربین را ارتقاء داد تا فیلم‌های بهتری ضبط کند. در برخی صحنه‌های تصادفی، برخی ارواح خاص در بازی وجود دارند که با عنوان ” Passive Ghosts” شناخته می‌شوند. بازی‌باز باید بلافاصله پس از دیدن این ارواح از آن‌ها فیلم بگیرد زیرا این ارواح پس از مدتی محو می‌شوند و دیگر در تمام طول تجربه‌ی بازی ظاهر نخواهند شد. همیشه چنین برخوردهای خاصی در بازی وجود دارد که باعث می‌شود پیش زمینه‌های داستانی عمیق‌تر و غنی‌تر شوند.

یکی از عوامل جذابیت سری Fatal Frame این است که در دهه‌ی 80 میلادی در جریان است. این مورد دلایل خوبی نیز دارد. احتمالاً می‌پرسید که دلیلش چیست؟ دلیل آن نبودن فناوری‌های مدرن است. جریان داشتن داستان بازی در دهه‌ی 80 میلادی باعث می‌شود که به بسیاری از ابزارها مانند تلفن‌های همراه و دیگر تجهیزات مدرن دسترسی نداشته باشید و این موجب ایجاد حس انزوا می‌شود. نکته‌ای که در بسیاری از بازی‌های ترسناک امروزی نادیده گرفته می‌شود.

همچنین وقتی شما احساس می‌کنید که واقعاً در بازی تنها هستید، یک بازی ترسناک، ترسناک‌تر نیز می‌شود. این همان چیزی است که نسخه‌های مختلف Fatal Frame با شکوه هر چه تمام‌تر به ارمغان می‌آورند و اگر از من بپرسید، می‌گویم این یکی از دلایلی است که به بازگشت این سری بازی نیاز داریم.

این سری نه تنها بسیار منحصر به فرد است، بلکه حتی امروز که 20 سال از اولین انتشار آن می‌گذرد، همچنان هیچ عنوانی در بازار شبیه به آن نیست. از زمان انتشار آخرین نسخه این سری 7 سال می‌گذرد و هیچ نشانه‌ای از وجود نسخه‌ی جدید نیز وجود ندارد. البته به جز ریمستر Fatal Frame: Maiden of Black Water که در راه است.

اگر شما قبلاً سری Fatal Frame را بازی نکرده‌اید در اینجا کمی در مورد Fatal Frame 2 به شما توضیح می‌دهم تا بدانید با چه چیزی مواجه خواهید شد. در خانه‌ی اوزاکا، شبحی معروف به Miyako را می‌بینید که در محیط سرگردان است و دائماً می‌پرسد “چرا؟”. شما متوجه می‌شوید که نامزد او Masumi توسط روستاییان کشته شده و در مقابل، روح عصبانی او Miyako را تسخیر کرده است. به همین دلیل Miyako در آن نقطه پرسه می‌زند و به دنبال انتقام است. دوربین لحظه‌ای او را آرام می‌کند تا اینکه سرانجام عصبانی می‌شود.

لحظات پویایی مانند آنچه در بالا تعریف کردم سری Fatal Frame را بسیار جذاب کرده است. پتانسیل بسیار زیادی وجود دارد تا این سری دوباره به عرصه‌ی بازار بازگردند. اشباحی با پس زمینه‌های داستانی بی نظیر، مکانیک‌ها و عناصر گیم پلی منحصر به فرد و فضایی بکر. آیا به دلایل بیشتری نیاز دارید؟ در میان انبوه بازعرضه‌ی عناوین قدیمی Resident Evil مانند نسخه 2 و 3 و دیگر بازسازی‌ها و بازآفرینی‌ها، انتشار یک Fatal Frame جدید می‌تواند بسیار عالی باشد.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها