25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

در بیش از 25 سالی که از حیات مجموعه‌ی Resident Evil می‌گذرد، این مجموعه تاثیر زیادی روی هنرصنعت گیم گذاشته ‌است. سری بازی که به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین فرانچایز شرکت کپکام شناخته می‌شود. و خالقش یعنی شینجی میکامی با خلق این مجموعه، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌سازان تاریخ شد.

در طول این سال‌ها، فرانچایز Resident Evil شخصیت‌های مهمی را به دنیای بازی‌ها معرفی کرده است. که بعضی از آن‌ها به مرور زمان جزء بهترین شخصیت‌های تاریخ دنیای بازی شدند. در مطلب پیش رو قصد داریم به مناسبت 25 سالگی این مجموعه بازی، نگاهی به شخصیت‌های منفی و ماندگار این مجموعه بیندازیم.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

James Marcus از Resident Evil Zero​

هر چند نمی‌توان منکر نقش اسپنسر در آغاز حوادث سری رزیدنت ایول شد، ولی جیمز مارکوس به مراتب شخصیت مهم‌تری است. زیرا او آغازگر فاجعه‌ی راکون سیتی است. و خالق مهم‌ترین ویروس مجموعه‌ی Resident Evil یعنی ویروس T نیز به شمار می‌رود. با اینکه او به دستور اسپنسر و توسط ویلیام برکین و آلبرت وسکر کشته شد، اما این پایان راه برای این شخصیت نبود.

جسد او از زالوهایی که برای آزمایش روی ویروس مادر جهت تولید ویروس T استفاده می‌شد، آلوده شد. و پس از مدتی او دوباره احیاء شد. مارکوس پس از احیاء شدن مجدد با حس انتقام‌جویی به زندگی بازگشت. او مقدار زیادی از زالو‌های آلوده به ویروس تی را به داخل یک قطار انداخت. و باعث شد تا کارگران قطار به آن آلوده شوند. هر چند او در عنوان رزیدنت ایول زیرو توسط بیلی کوئن و ربکا چمبرز کشته می‌شود، اما به هدفش یعنی نابودی شرکت آمبرلا رسید.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

Albert Wesker از Resident Evil​

آلبرت وسکر نه فقط یکی از بهترین شخصیت‌های منفی فرانچایز Resident Evil به حساب می‌آید، بلکه او یکی از برترین شخصیت‌های منفی هنر هشتم است. هر چند بهترین و به یادماندنی‌ترین حضور این شخصیت برجسته به قسمت پنجم باز می‌گردد. اما حضورش در قسمت اول و آن پیچش داستانی مشهور آن بازی، او را بر سر زبان‌ها انداخت. آلبرت وسکر یکی از دو کودکی بود که در پروژه‌ی کودکان وسکر، جان سالم به در برد. پروژه‌ی کودکان وسکر، یک پروژه‌ی ژنتیکی بود که توسط اسپنسر طراحی شد و هدفش توسعه‌ی نژاد برتر انسان بود.

او فردی حیله‌گر و تشنه‌ی قدرت بود و قصد داشت جهان را از بین ببرد. و بعد از آن همانند یک خدا، بر بازماندگان فرمانروایی کند. برای رسیدن به این هدف، او با شرکت ترایسل وارد همکاری شده بود. شرکتی که همانند شرکت آمبرلا در توسعه‌ی سلاح‌های بیولوژیکی فعال بود. وسکر ایده‌های خود را به اکسلا جیونه داد و در نهایت موفق شد ویروسی به اسم “اوروبورس” خلق کند. این همان ویروسی بود که وسکر می‌خواست با آن به هدفش که حکمرانی بر جهان بود، برسد. با این همه اما، او در این کار موفق نشد. و نقشه‌هایش توسط کریس ردفیلد و شوا الومار نقش بر آب شد.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

William Birkin از Resident Evil 2​

او همانند استاد خلفش یعنی جیمز مارکوس، یکی از مهم‌ترین و بهترین شخصیت‌های منفی مجموعه‌ی Resident Evil به حساب می‌آید. خالق ویروس G و بهترین دوست جناب آلبرت وسکر! در رأس حوادث رزیدنت ایول 2 قرار داشت. برکین قصد داشت ویروس G را با ارتش آمریکا معامله کند. اما شرکت آمبرلا با توجه به جاسوس‌هایی که در ارتش آمریکا داشت، متوجه این موضوع شد. و گروهی را تحت عنوان USS به رهبری هانک برای دریافت ویروس فرستاد. ویلیام از دادن ویروس امتناع کرد. و توسط هانک زخمی شد. در ادامه ویلیام ویروس را به خودش تزریق کرد و تبدیل به یک هیولا شد. هیولایی که با عنوان G شناخته می‌شود.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

Alfred Ashford از Resident Evil Code Veronica​

یکی از بهترین عناوین مجموعه‌ی رزیدنت ایول بدون هیچ شک و تردیدی عنوان رزیدنت ایول کد: ورونیکاست. عنوانی که تمام عناصر یک بازی وحشت و بقای خوش ساخت را دارا بود. و بسیار خوش درخشید. این بازی، داستان قدرتمند و شخصیت‌های منفی به یادماندنی دارد. یکی از این شخصیتها، آلفرد اشفورد صاحب Rockfort Island است. او خواهرش به طور آزمایشگاهی و با کلون کردن DNA جدشان یعنی ورونیکا اشفورد، توسط پدرشان الکساندر اشفورد خلق شدند.

هدف الکساندر از این کار این بود که فرزاندانی با هوش بالا از این خاندان به وجود بیایند. با این وجود آلفرد از نظر هوش کاملاً معمولی بود و بیشتر علاقه‌مند به مباحث نظامی بود. در حالی که خواهر او یک نابغه بود. این دو به شدت عاشق هم بودند و رابطه‌ی خوبی با هم داشتند. تا زمانی که خواهرش مجبور شد برای آزمایش ویروس ورونیکا به مدت 15 سال درون یک محفظه‌ی انجماد قرار بگیرد. آلفرد که حالا تنها بود و دچار افسردگی شده بود مدت زمان زیادی را بدین شکل سپری کرد. او پس از یک مجموعه اتفاقات دنباله‌دار توسط استیو و کلیر ردفیلد کشته می‌شود. اما قبل از مرگش، از نیرویش استفاده کرد تا خواهرش را برای انتقام‌جویی، بیدار کند.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

Alexia Ashford از Resident Evil Code Veronica​

الکسیا اشفورد یکی دیگر از شخصیت‌های جذاب بازی Resident Evil Code Veronica است. او در سن 10 سالگی از دانشگاهی در انگلستان فازغ التحصیل شد. و سپس به عنوان محقق ارشد در شرکت آمبرلا مشغول به فعالیت شد. الکسیا پس از ترکیب ویروس مادر با بقایای ویروس باستانی در مورچه های ملکه، ویروسی جدید به اسم ویروس تی ورونیکا خلق کرد.

الکسیا در هنگام تحقیق بر روی ویروسش، اشکالاتی را در آن دید. او برای رفع این اشکال به هنگام مطالعه متوجه شد که با کاهش دما می‌تواند جلوی سرعت رشد باکتری‌ها را بگیرد. تا این باکتری‌ها به بافت‌های او آسیب نزنند. اما فرایند کامل این اتفاق ۱۵ سال طول می‌کشد. بدین ترتیب او خود را وارد یک محفظه انجماد کرد و از آلفرد خواست تا پس از 15 سال او را از محفظه خارج کند. در نهایت او پس از 15 سال از محفظه خارج می‌شود و به دنبال انتقام برادرش می‌رود. اما سرانجام توسط کریس ردفیلد کشته می‌شود.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

Ramon Salazar از Resident Evil 4

هر چند سدلر مهم‌ترین شخصیت منفی عنوان رزیدنت ایول 4 شناخته می‌شود، اما نباید فراموش کرد کسی که انگل لاس پلاگاس را در اختیار او گذاشت رامون سالازار بود. در واقع سالیان دور اجداد رامون سالازار انگل لاس پلاگاس را در معبری در زیر قلعه مخفی می‌کنند. سدلر موفق می‌شود رامون سالازار را متقاعد کند تا از این انگل استفاده کنند. او به سالازار می‌گوید که این عمل اجدادش یک گناه است!

همزمان با پخش شدن انگل در منطقه، سالازار نیز انگل لاس پلاگاس را تزریق می‌کند. که باعث می‌شود او بر موجوداتی که در قلعه بودند کنترل داشته باشند. ظاهر عجیب، دیالوگ‌های جالب و کنش و واکنش‌هایی که با شخصیت برجسته‌ی فرانچایز Resident Evil یعنی لیان اس کندی دارد، او را تبدیل به یکی از بهترین شخصیت‌های منفی مجموعه‌ی رزیدنت ایول می‌کند.

Jack Krauser از Resident Evil 4​

اگر از هر بازی‌بازی بپرسید پنج مبارزه‌ی تک به تک و به یادماندنی را در هنر هشتم نام ببر قطعاً مبارزه‌ی دیدنی جک کراوزر و لیان اسکات کندی در بین آن‌ها خواهد بود. این شخصیت منفی اما دوست داشتنی، به عنوان یک مامور دو جانبه، پیرو سدلر در فرقه مذهبی لوس ایلامینادوس حضور داشت. و از طرفی به عنوان مامور مخفی آلبرت وسکر فعالیت می‌کرد. اما قبل از آن جک یک سرباز در ارتش بود و از جنگیدن لذت می‌برد. بعد از ترک کردن ارتش او سعی کرد تا به نیروهای ویژه آمریکا بپیوندد. و در آن‌جا با لیان همکار شد. بعدها در سال ۲۰۰۲ او برای خود یک مرگ ساختگی در یک تصادف رقم زد. زیرا وسکر‍ به او پیشنهاد همکاری داده بود. وسکر به او قول اعطای قدرت داده بود و او قبول کرد تا به عنوان جاسوس برای وسکر کار کند.

او به اسپانیا می‌رود و با بدست آوردن اعتماد سدلر نمونه‌ای از انگل را بدست می‌آورد. اما او انگل را به وسکر نمی‌دهد و روی خودش استفاده می‌کند. که باعث می‌شود قدرت‌های ویژه‌ای بدست آورد. کراوزر با ایدا نیز دیدار می‌کند اما حاضر نیست با او همکاری کند. در نهایت با دوست قدیمی خود یعنی لیان روبرو می‌شود و طی یک مبارزه‌ی دیدنی و نفس گیر زخمی می‌شود و در پایان هم توسط ایدا کشته می‌شود.

Osmund Saddler از Resident Evil 4​

سدلر را می‌توان متفاوت‌ترین شخصیت منفی مجموعه‌ی Resident Evil نامید. این شخصیت یک تفاوت برزگ با بقیه‌ی شخصیت‌های فهرست دارد و آن مذهبی بودنش است. رهبر مذهبی لوس ایلامینادوس به دنبال حکمرانی و اشاعه‌ی قدرتش در جهان بود. به همین دلیل به دنبال استفاده از انگلی به اسم لاس پلاگاس بود. انگلی که در صورت وارد شدن به بدن، ذهن قربانی را کنترل می‌کرد.

سدلر بعد از پیدا کردن انگل به سراغ هدف نهایی‌اش که کسب قدرت و حکمرانی بر جهان بود رفت. او برای محقق شدن این امر، باید آمریکا را به عنوان یک تهدید از بین می‌برد. و به همین دلیل اقدامی ترتیب داد تا در آن دختر رئیس جمهور آمریکا را بدزدند. و او را به انگل لاس پلاگاس آلوده کنند. تا از طریق او، این انگل به پدرش منتقل شود. با این اقدام، حالا او می‌توانست رئيس جمهور را مانند یک عروسک خیمه‌شب بازی کنترل کند. و آمریکا را از بین ببرد. با این حال سدلر در رسیدن به هدفش ناکام ماند و نقشه‌های شومش به هدف نرسید.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

Alex Wesker از Resident Evil Revelations 2​

هر چند الکس وسکر حضوری طولانی مدت در مجموعه بازی Resident Evil ندارد، اما قطعاً همان تنها حضورش در عنوان Resident Evil Revelations 2 به یادماندنی است. الکس وسکر نیز همانند آلبرت وسکر تحت تاثیر عقاید آزول اسپنسر که نژاد برتر را می‌ستود قرار گرفت. و سعی بر پاکسازی افراد ضعیف از روی زمین داشت. اما او ازساخته‌ی دست خودش استفاده کرد: تی-فوبوس.

بدین جهت او عازم جزیره‌ای به نام سوشستووانیک شد. و در رزیدنت اویل: رولیشن 2 شاهد آزمایش‌های وسکر بودیم. که می‌خواست نژاد برتر و ابر انسان را بسازد. تا به هدف شوم خود و پیشینیانش برسد. هدف از ساخت فوبوس را می‌توان انتخاب قوی‌ترین موجودات دانست. وسکر با این آزمایش می‌خواست پی ببرد که چه کسانی تاب تحمل فوبوس را دارند. و شکست نمی‌خوردند. کسانی که شکست می‌خوردند، خب تبدیل به هیولایی بی ارزش می‌شدند. و تا آخر عمر نیز درمانی برای آنان وجود نداشت. اما کسانی که مقاومت می‌کردند از دید وسکر همان نژاد برتر بودند که باید بر زمین حکم می‌راندند.

25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil

با این حال اگر از اهداف شیطانی او بگذریم، نکات جالبی را می‌توان درشخصیت او دید. او برخلاف آلبرت وسکر، نسبت به کارمندان و مردم جزیره رفتار محترمانه دارد. و مثل آلبرت وسکر رفتار تحقیر آمیز با همکاران خود ندارد. الکس علاقه‌ی شدیدی به مطالعه دارد و شیفته‌ی آثار فرانتس کافکاست. و در طول بازی از او می‌گوید! علاوه بر این ویروس شناس بسیار ماهری است. و به همین دلیل در شرکت آمبرلا مقام بالایی بدست آورد. بسیار باهوش است و تنها آلبرت وسکر می‌تواند با او رقابت کند. در پایان عنوان رزیدنت ایول رولیشنز 2 مشخص می‌شود که ذهن او به جسم ناتالیا منتقل شده است. با این حساب باید صبر کرد و دید او در بازگشت احتمالیش چه خوابی برای ما و شخصیت‌های عزیز فرانچایز Resident Evil دیده است!

Eveline از Resident Evil 7​

با انتشار بازی رزیدنت اویل 7، این مجموعه ثابت کرد که داشتن شخصیت‌های منفی به یادماندنی یکی از امضاهای این سری بازی محبوب است. شخصیت منفی قسمت هفتم یعنی Eveline، با گونه‌ای قارچی به اسم مولد آلوده شده بود. این گونه توسط Connections، یکی از رقیبان Umbrella ساخته شده بود. و به Eveline اجازه می‌داد تا ذهن ها را کنترل کند. و آن‌ها را تحت سیطره‌ی خود درآورد.

بدین ترتیب با همین قدرتی که پیدا می کند حوادث هولناک قسمت هفتم شکل می گیرد. اما نکته ای که باید بدان توجه کرد و باعث می شود که او متمایز باشد، هدفش از تسخیر ذهن افراد است. او به دنبال حکمرانی بر جهان یا ساخت نژاد برتر نیست! هدف او تشکیل خانواده است! او تمام مدت به عنوان یک فرد مورد آزمایش در قرنطینه بوده است و از این رو عشق و محبت را تجربه نکرده است.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها