نقد و بررسی بازی Little Big Planet 2؛ بزرگ سیاره‌ی کوچک

نقد و بررسی بازی Little Big Planet 2؛ بزرگ سیاره‌ی کوچک

(به قلم رضا چشمی)

ساخت دنباله‌ای برای یک بازی موفق امری بس دشوار است. امری که بعضاً با شکست نیز مواجه می‌شود. با این حال Media Molecule که پیش از این با ساخت Little Big Planet مهارت‌های خود را به عنوان سازنده‌ای متفاوت به اثبات رسانده بود، با ساخت قسمت دوم بازی قصد دارد خلاف این نکته را به اثبات برساند!

Little Big Planet اولیه با شعار Play, Create and Share مخاطبان بسیاری پیدا کرد. در نتیجه صدها هزار مرحله توسط کاربران ایجاد و در اختیار دوستداران بازی در سرتاسر جهان قرار گرفت. این استقبال بی‌نظیر، ذهن خلاق Media Molecule را برای ساخت ادامه‌ی قسمت اول تحریک کرد. تا تغییرات عمده‌ای را در بازی پدید آورند. این تغییرات عموماً در جهت گسترش مشارکت کاربران در ساخت مراحل و به اشتراک‌گذاری آن انجام گرفته است.

Little Big Planet 2

دوران کودکی را می‌توان سر منشاء رویاهای بی پایان تصور کرد. دنیایی که هیچ حد و مرزی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. در نگاه کودکانه هر چیزی می‌تواند جان بگیرد و به زبان درآید. حتی یک جاروی برقی شرور. اگر جاروبرقی شرور بتواند به سخن درآید پس می‌تواند همه چیز را ببلعد حتی اگر آن شی دنیا باشد. حالا که دنیا توسط یک جاروبرقی بلعیده شده پس چه کسی می‌تواند آن‌ را نجات دهد؟ نمی‌دانم، بگذارید کمی فکر کنم. آها شاید یک تکه گونی بتواند دنیا را از شر جاروبرقی نجات بدهد، شاید.

خب، بد نیست تکه‌های گونی را به هم بدوزیم و آن‌ را به شکل یک عروسک در بیاوریم. اسمش را چه بگذاریم؟ فکر کنم اسمش را Sackboy بگذاریم بهتر باشد. حالا پیش به سوی نجات جهان از دست جاروبرقی نا به کار. داستان بازی Little Big Planet 2 به همین سادگی است نجات جهان از دست جاروبرقی پلیدی به نام The Negativitron توسط Sackboy. در این میان شخصی به نام Larry Da Vinci با آن چهره عجیب و غریب و عینک سه بعدیش هم شما را همراهی خواهد کرد. بین خودمان بماند ولی او رهبر گروهی نیمه سری و نیمه سازماندهی شده‌ای به نام The Alliance است. او سعی دارد با کمک Sackboy، دنیای Craftworld را پیش از آن‌ که نابود شود از شر The Negativitron جاروبرقی نجات دهد.

Little Big Planet 2

به نظر می‌رسد سیستم Play, Create and Share نکات بسیاری را به مدیا مولکول  آموخته است. این نکات را می‌توان به خوبی در تغییراتی که در سیستم گیم پلی بازی Little Big Planet اعمال شده دید. بزرگ‌ترین کمکی که این سیستم به سازندگان کرده، بهره‌گیری از ایده‌هایی است که توسط کاربران طراحی و در اینترنت به اشتراک گذارده شده است. بر همین اساس گیم پلی بازی Little Big Planet 2 دچار تحولات مثبتی گردیده و گسترش یافته است. ابزارهای جدیدی نظیر Grappling Hook  ،Creatinator دو وسیله‌ای هستند که در بازی جدید آن‌ها را رویت می‌کنیم. این دو وسیله ابزاری مناسب برای فائق آمدن بر مشکلات فیزیکی، حل پازل‌ها، و… هستند.

قطعاً حرکات تارزان را دیده‌اید یا با آن آشنایی دارید. Sackboy دوست داشتنی در Little Big Planet 2 همانند تارزان، در حالی‌ که بر فراز اشیاء تاب می‌خورد مراحل را یک به یک پشت سر می‌گذارد. و این مهم به کمک Grappling Hook امکان پذیر می‌شود. اما GH بیشتر از اینکه شبیه به طناب‌های مورد استفاده تارزان باشد، همانند بازوی جادوئی Nathan “RAD” Spencer در بازی Bionic Commando عمل می‌کند. با این وسیله می‌توان از مکان‌های خاص آویزان شد. به نقاط بالاتر دسترسی پیدا کرد و یا اشیاء و آیتم‌های مختلف را جمع‌آوری کرد. GH علاوه بر افزایش جذابیت بازی به آسان شدن گیم پلی Little Big Planet 2 نیز کمک کرده است.

تغییر دیگری نیز در گیم پلی رخ داده است. Sackboy سلاحی جدیدی را به نام Creatinator به دست آورده که عناصری نظیر آب،آتش،یخ و غیره را به چالش می‌کشد. و آن‌ها را با گیم پلی بازی گره می‌زند. Creatinator سلاحی همه‌کاره است که کاربردهای مختلفی دارد. می‌توان توسط آن شکاف‌های میان سطوح را با یخ پر کرد و یا گوی‌های آتشین را به وسیله یخ خاموش و سرد کرد و یا هر چیزی را به آتش کشید و کلی کار دیگر. به طور کلی هر دو سلاح گیم پلی بازی Little Big Planet 2 را دگرگون کرده‌اند. و این مهم نمره‌ی مثبتی برای کل بازی محسوب می‌شود. Scuba Gear وسیله‌ی دیگری است که Sackboy را در عبور از آب‌ها یاری می‌کند.

Little Big Planet 2 سرشار از تنوع و نوآوری‌ها در زمینه‌ی گیم پلی است. نوآوری‌هایی که می‌توانند ساعت‌ها بازی‌بازان را سرگرم کنند. یکی از این نوآوری‌ها امکان ساخت بازی توسط ادیتورهای مخصوص LBP2 است. این ادیتور در نسخه‌ی قبلی هم وجود داشت. و اکنون پیشرفت بسیاری کرده به گونه‌ای که امکان ساخت بازی‌های به سبک racing ،puzzle و role-playing را به شما می‌دهد.

Little Big Planet 2

بنابراین علاوه بر بخش داستانی، می‌توان ساعت‌ها روی ساخت بازی‌های دلخواه البته با حضور افتخاری Sackboy تمرکز کرد و سرگرم شد. کار کردن با ادیتور Little Big Planet 2 در ابتدا کمی پیچیده و زمان بر است. اما به مرور زمان و به محض آشنا شدن با این ادیتور آن‌ را بسیار ساده و جذاب خواهید یافت.

گستره‌ی گیم پلی Little Big Planet 2 به همین جا محدود نمی‌شود. بخش دیگری هم برای بازی تدارک دیده شده به نام Cinematic Masterpieces. بخشی که بازی‌باز را در موقعیت کارگردانی قرار می‌دهد که قرار است Sackboy را به عنوان بازیگر در فیلم‌ها به بازی بگیرد. این فیلم‌ها که به شکل Full-motion cut-scenes تهیه و به کار می‌روند می‌توانند در جریان گیم پلی هم مورد استفاده قرار بگیرند.

بخش صدا گذاری هم فراموش نشده است. این بخش که از جذاب‌ترین قسمت‌های بازی Little Big Planet 2 است، ذوق و استعداد بازی‌بازان را در خصوص صداگذاری به چالش می‌طلبد. برای سهولت کار تعدادی صدای پیش‌فرض در نظر گرفته شده است. در صورت تمایل می‌توانید از PS Eye و یا میکروفن مخصوص PS3 هم برای صداگذاری استفاده کنید.

در ادیتور ساخت بازی Little Big Planet 2 می‌توان موجودات با مزه‌ای به نام Sackbot ایجاد کرد. موجوداتی که هدایت آن‌ها به هوش‌مصنوعی سپرده می‌شود. این موجودات جالب می‌توانند نقش‌های متفاوتی را در جریان بازی به عهده بگیرند. نقش‌هایی نظیر دشمن، دکور، دوست و غیره. باید اذعان داشت که هوش مصنوعی Sackbotها بسیار عالی طراحی شده است.

در نسخه قبلی Little Big Planet، نمای کلی بازی عموماً در دایره‌ی پلتفرم محصور بود. اما در این قسمت وسعت این دایره افزایش یافته و دیگر از پلتفرم صرف خبری نیست. ممکن است بعضی از زمان‌های بازی را در این حالت بگذرانید. ولی گهگاهی هم زاویه دوربین تغییر می‌کند و از حالت ۲٫۵ بعدی به حالت‌های مختلف از جمله Over Head و یا پرسپکتیو تغییر می‌کند. در قسمت‌هایی از بازی رد پای بازی‌های دیگر هم به چشم خواهد خورد. به عنوان مثال در بخشی از بازی Little Big Planet 2 صحنه‌هایی را خواهیم دید که تداعی کننده‌ی مراحل جذاب بازی Metal Slug است. از این دست تشابهات در بازی به وفور دیده می‌شود.

Little Big Planet 2

با اینکه در هنگام ساخت بازی صحبتهایی مبنی بر سازگار بودن بازی Little Big Planet 2 با دستگاه Move از طرف سازندگان بر زبان جاری شد و همچنین شایعاتی در خصوص امکان استفاده از کیبرد و موس در بخش Create mode مطرح گردید، اما هرگز در هنگام عرضه بازی امکان استفاده از این امکانات میسر نشد. در عوض سازندگان بعد از ارائه‌ی به‌روزرسانی استفاده از Move را امکان‌پذیر ساختند. از طرفی امکان استفاده از PS Eye در بازی وجود دارد. می‌توانید در هر زمان از چهره خود و یا دوستانتان عکس گرفته آن‌ را در بخش‌های مختلف بازی Little Big Planet 2 به کار ببرید.

در بررسی کلی، گرافیک بازی تغییراتی را نسبت به قسمت اول داشته است. فیزیک کماکان از محورهای اصلی گیم پلی بازی به شمار می‌رود. بازی در دنیایی ۲٫۵ بعدی دنبال می‌شود. که همانند اواخر دوران بازی‌های کلاسیک دارای لایه‌های مختلفی است. سرعت حرکت لایه‌ها به ترتیب از جلو به پشت کمتر می‌شود و برای زیباتر شدن نمای بازی، لایه‌ی آخر به طور کامل محو شده است.

نرخ فریم بازی در ۳۰ ثابت است و روی ۷۲۰P اجرا می‌شود. اشکالاتی نظیر پارگی تصویر در برخی مراحل بازی دیده می‌شوند. یکی از پیشرفت‌های گرافیک بازی در Volumetric lighting یا نور پردازی حجمی رخ داده است. سایه‌های پدیدآمده از تابش نور در محیط‌های شامل دود و گرد و خاک از جمله این تغییرات است. سیستم جدید رندرینگ موتور گرافیکی بهینه شده است و شاهد تصاویر بهتری نسبت به نسخه‌ی قبلی Little Big Planet هستیم. کافی است یکی از مراحل نسخه‌ی اول بازی را به نسخه‌ی دوم Import کنید. نتیجه‌ی کار بسیار متفاوت خواهد بود. البته به نظر می‌رسد سیستم motion blur به کار رفته در قسمت اول بازی در قسمت دوم کمرنگ‌تر شده است. در مجموع، مقایسه تکنیکی هر دو نسخه نشان می‌دهد که قسمت دوم پیشرفت‌های جالب توجهی داشته است.

بخش آنلاین بازی Little Big Planet 2 هم که طبق معمول گل سرسبد بخش‌های این بازی است. در این بخش علاوه بر اینکه می‌توان مراحل ساخته شده را به اشتراک گذاشت، می‌توانید به شکل آنلاین با دیگر دوستانتان به رقابت بپردازید. و یا به اتفاق یکدیگر مراحل را به پایان برسانید. البته این مورد آخری را به شکل آفلاین هم می‌توان انجام داد.

Little Big Planet 2 قبل از اینکه یک بازی ۳۰ مرحله‌ای باشد، دنیایی است که در آن ایده‌های خلاق و صد البته کودکانه جریان دارد. پس اگر همچنان خاطرات زیبای دوران کودکی شما را به وجد می‌آورد با LBP2 همراه شوید.

نکات مثبت: گیم پلی فوق العاده زیبا و متنوع، گرافیک بهتر نسبت به قبل، اضافه شدن بخش فیلم‌سازی و ساخت بازی به سبک‌های مختلف

نکات منفی: برخی مشکلات در حرکت دوربین در حالت چندنفره، حذف شدن برخی تکنیک‌های گرافیکی

امتیاز ساویس‌گیم: ۹ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

Little Big Planet 2, before being a 30-Level game, is a world where creative and, of course, childish ideas flow. So if you still have beautiful childhood memories, join LBP2

Pros: Extremely beautiful and varied gameplay, better graphics than before, the addition of filmmaking and game development in different styles

Cons: Some problems moving the camera in multiplayer mode, eliminating some graphic techniques

Final Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها