نقد و بررسی بازی Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

نقد و بررسی بازی Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

(به قلم رضا چشمی)

به دنبال عرضه‌ی نسبتاً موفقیت‌بار بازی Lost planet Extreme condition برای کنسول‌های PS3 و X360 و همچنین PC نسخه‌ی جدیدی از این بازی عرضه شد. Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition نام بازی جدید کپکام بود. ما برای راحتی به همان Lost Planet اکتفا می‌کنیم و  در ادامه به نقد و بررسی ویرایش جدید آن خواهیم پرداخت.

سیاره گم شده: ویرایش کلونی‌ها را نمی‌توان یک عنوان مستقل از نسخه اصلی Lost Planet دانست. ضمناً نمی‌توان آن‌ را ادامه‌ای برای Lost Planet در نظر گرفت. در واقع ویرایش کلونی‌ها را می‌توان یک بازسازی موفق محسوب کرد. که علاوه بر بهبود امکانات، مجهز به چندین عملکرد جدید نیز شده است. کپکام که همواره در ارائه‌ی بازی‌های نوآورانه مشهور بوده است پس از ارائه‌ی Lost Planet، ضمن گرفتن ایده از نظرات منتقدان اقدام به اصلاح بازی کرد. به گونه‌ای ماحاصل آن را می‌توان در این بازی به وضوح مشاهده کرد.

همانطور که می‌دانید نسخه‌ی اصلی Lost Planet، ماجراهای مردی به نام Wayne را به تصویر می‌کشد. شخصی که در کشاکش جنگ بر سر تسخیر سیاره‌ای ناشناخته گرفتار آمده است. وین که پدرش را به دلیل هجوم ساکنین این سیاره یعنی موجودات غول‌پیکر موسوم به آکرید، از دست داده مصمم می‌شود که گروه انسان‌ها را در یافتن منابع جدید انرژی، تسخیر Lost Planet و شکست دادن آکریدها یاری کند. داستان ویرایش کلونی‌ها هم مانند نسخه‌ی اصلی بدون هیچ کم و کاستی مبارزات وین را دنبال می‌کند.

گذشته از داستان، بیشتر تغییراتی که در بازی Lost Planet دیده می‌شوند مربوط به بخش تک‌نفره و چندنفره می‌شود. مهم‌ترین تغییرات بخش تک‌نفره اضافه شدن عناوین جدیدی نظیر Trial Battle Mode، Off Limit Mode و Score Attack است.

رویارویی با غولآخرها یا همان Bossها جذاب‌ترین بخش یک بازی است. حال اگر بتوان با تمام باس‌ها به طور متوالی رو به رو شد میزان این جذابیت به بالاترین سطح خود می‌رسد.

Trial Battle Mode: با استفاده از ایده ذکر شده کپکام حالتی را با نام Trial Battle Mode به بخش تک نفره‌ی Lost Planet افزود. و توسط این بخش می‌توان با تمام غولآخرهای بازی در همان مکان و شرایط موجود در بخش داستانی به مبارزه برخواست. جایزه‌هایی نظیر امتیاز و رده‌بندی هم برای به اتمام رسانیدن این مراحل در نظر گرفته شده است. و متناسب با نحوه‌ی شکست دادن دشمنان و میزان Thermal energy باقی مانده، به بازی‌باز اعطاء می‌شود.

نقد و بررسی بازی Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

Score Attack: همانطور که از نام حالت Score Attack پیداست می‌توان مراحل اصلی بازی Lost Planet را به شکل امتیازی به پایان برد. در این قسمت انهدام دشمنان و اشیاء محیطی منجر به کسب جایزه می‌شود. در نتیجه هدف از طراحی این مرحله قرار دادن بازی‌باز در شرایطی است که بتواند تمامی موجودات و اشیاء قابل انفجار را از بین ببرد. و ضمن کسب بالاترین امتیاز ممکن به بهترین مقام در جدول رده‌بندی دست پیدا کند.

Off Limit Mode: آخرین حالت اضافه شده به بخش تک‌نفره Off Limit Mode است. این حالت که به طور پیش‌فرض غیرفعال است پس از به انتها رساندن بخش داستانی در دسترس قرار خواهد گرفت. با ورود به این بخش بازی‌باز مجهز به نوعی سلاح قدرتمند می‌شود که دارای مهمات نامحدود است. در نتیجه می‌توان بدور از هر گونه استرس و هیجان مراحل را به انتها رساند.

بر خلاف ظاهر خشن بازی Lost Planet در بخش داستانی، قسمت چندنفره حکایت دیگری دارد. کپکام برای افزایش کیفیت این بخش، از طرح‌های به مراتب سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تری استفاده کرده است.

در نسخه‌ی اصلی Lost Planet تعداد زمین‌های بازی ۷ عدد بود. که با اضافه شدن Crossfire City, Area 921, Lost Arena, Assault Space تعداد آن‌ها به عدد ۱۱ رسیده است. علاوه بر این، تعداد ۴ آواتار آنلاین هم به این بخش اضافه شده‌اند. که دو تا آز آن‌ها مونث و دو تای دیگر به شکل ربات هستند. ضمناً ۵ شخصیت جدید قابل بازی هم به سایر مبارزین ملحق شده‌اند.

یکی از بهترین بخش‌های افزوده شده به بخش آنلاین، امکان استفاده از آکریدها در مواجه با دیگران است. بدین تریتب می‌توانید در نقش یک Godon به میان رقبا رفت و با غلت‌زدن در میان آن‌ها، دشمنان را از بین ببرید. یا یک Neegal را انتخاب و توسط زهر دشمنان را ازمیان بردارید. در مجموع تمام این امکانات باعث ایجاد تنوع در سبک بازی Lost Planet شده‌اند.

این تغییرات به کمک ۶ حالت جدید افزوده شده به بخش آنلاین Lost Planet امکان‌پذیر شده است:

Akrid Hunter: به کمک این بخش می‌تواند در نقش آکرید‌ها به مقابله با سایرین پرداخت.

VS Annihilato: در این بخش‌ها هر یک از گروه‌ها با در صدد یورش به سایر VSها و انهدام آن‌ها خواهند داشت.

Point Snatcher: با از بین بردن دشمنان باید اقدام به جمع آوری thermal energy آن‌ها کرد.

Akrid Egg Battle: در این بخش باید اقدام به ربودن تخم آکریدها کرده و آن‌ را به پایگاه خود ببرید(معادل capture flag)

Egg Bandit: ربودن تخم اکریدها و نگه داشتن آن به مدت طولانی برنده مسابقه را تعیین می‌کند.

نقد و بررسی بازی Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

و در نهایت بخش Counter Grab: با به کار بردن طرحی به نام مبارزه‌ی بین پلتفرمی در بخش چندنفره امکان مبارزه مابین پلتفرم‌های 360 و PC فراهم شده است. این حالت که از هیجانی‌ترین بخش‌های بازی است، می‌تواند توانایی بازی‌بازان حرفه‌ای هر دو پلتفرم را در معرض امتحان قرار دهد. متاسفانه کاربران کنسول PS3 به دلیل عدم وجود نسخه‌ی colonies edition برای این پلتفرم و سازگار نبودن نسخه‌ی اصلی Lost Planet با این بازی نمی‌توانند از این قابلیت‌ها بهره‌مند شوند. بدین‌گونه امکان استفاده از saveهای نسخه‌ی اصلی در این بازی برای کاربران PC هم ناممکن می گردد.

تنوع سلاح‌های مورد استفاده در بخش Cross-platform Battles هم بسیار مورد توجه منتقدان و بازی‌بازان قرار گرفته است. وجود سلاح‌هایی نظیر Laser Lance، Rocket Pod و Flame Launcher گرمای خاصی به بخش آنلاین بخشیده‌اند.

گذشته از موارد بالا، در زمینه‌ی گرافیک بازی Lost Planet تغییری دیده نمی‌شود. و در مجموع کیفیت آن به لحاظ فنی و هنری تفاوتی با نسخه‌ی پیشین ندارد. در عوض نقشه‌های جدید کاملاً از لحاظ گرافیکی با سایر نقشه‌ها همخوانی دارند. در سایر بخش‌های بازی هم تغییری دیده نمی‌شود. و همچنان کیفیت بازی اصلی در آن‌ها حفظ شده است.

نقد و بررسی بازی Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

در نهایت می‌توان گفت که این بازی یک نسخه‌ی مستقل از بازی اصلی Lost Planet است. و چنانچه هم‌اکنون به طرفداران این بازی پیوسته‌اید بهتر است که نسخه‌ی ویرایش کلونی‌ها را انتخاب کنید. و در صورتی که از طرفداران قدیمی این بازی هستید، از دست دادن این نسخه یک اشتباه نا‌بخشودنی خواهد بود.

امتیاز ساویس‌گیم: ۸.۵ از ۱۰

FINAL VERDICT

In the end, it can be said that this game is an independent version of the original Lost Planet game. And if you have already joined the fans of this game, it is better to choose the Colonies Edition. And if you are an old fan of this game, losing this version will be an unforgivable mistake

Final Score: 8.5 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها