نینتندو همچنان تحت تأثیر نمادهای هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی

نینتندو

به گزارش ساویس‌گیم، رئیس فعلی نینتندو جناب شونتارو فوروکاوا از تأثیرگذاری رهبران سابق جنابان هیروشی یامائوچی و ساتورو ایواتا سخن می‌گوید. فلسفه‌ی این بزرگان کماکان چراغ راه غول ژاپنی می‌باشد.

فوروکاوا در جدیدترین مصاحبه‌ی خود اشاره می‌کند که نینتندو سوئیچ با فلسفه‌ی بزرگان نینتندو هماهنگ است. اما احتمالاً در آینده ناچار به تغییر برخی خط‌مشی‌ها باشند. تا بتوانند با زمانه هماهنگ شوند.

متأسفانه من با جناب یامائوچی هم صحبت نشده‌ام. اما فلسفه‌ی ایشان را از جنابان ایواتا و کیمیشیما شنیده‌ام. من در جلسات مدیریتی و سایر رویدادها به دیگران می‌گویم که “سرگرمی زمانی ارزشمند است که از سایر خوشگذرانی‌ها متفاوت باشد”. این جمله‌ی جناب یامائوچی می‌باشد. ایشان بودند که خط فکری شرکت را پی‌ریزی کردند. و چیزی که نینتندو به امروزه به آن رسیده است، به لطف فلسفه‌ی یامائوچی است.

نینتندو

ایواتا نیز این خط فکری را به ارث برده بود. ایشان افراد زیادی را بر جای گذاشتند که خلاقیت بالایی داشتند و فعالیت بالایی دارند. وقتی من در جایگاه نظارت و بازرسی بودم، برخورد زیادی با جناب ایواتا داشتم. چیزهای زیادی از ایشان یاد گرفتم. و مشاوره‌های زیادی از ایشان گرفتم.

آقای فوروکاوا از سال 2018 سکان هدایت نینتندو را بر عهده گرفتند. ایشان در سال 1994 به این غول ژاپنی پیوسته بودند. در طول فعالیت چندین ساله آقای ایواتا در بخش اروپایی نینتندو فعال بوده‌اند. همچنين در بخش‌های بازاریابی و هدایت The Pokémon Company.

فوروکاوا ششمین رهبر نینتندو به شمار می‌رود. شرکت بزرگ نینتندو از سال 1889 تأسیس شده است و نصف مدیران آن از خانواده‌ی یامائوچی بوده‌اند.

نینتندو هیروشی یامائوچی

جناب هیروشی یامائوچی برای بیش از 50 سال سکاندار نینتندو بوده است. در ادامه آقای ایواتا این جایگاه را در سال 2003 از آن خود کردند. آقای ایواتا نینتندو را در بهترین سال‌های خود هدایت کرد. تا این‌که به طرز ناراحت کننده‌ای در سال 2015 درگذشت.

آقای تتسومی کیمیشیما برای مدت کوتاهی هدایت شرکت را تا سال 2018 برعهده گرفتند. در ادامه جناب فوروکاوا این جایگاه را تصاحب کردند.

من کماکان از شیوه‌ی مدیریت تیمی که پس از بازنشستگی جناب یامائوچی روی کار آمد، استفاده می‌کنم. هم توسعه‌دهندگان سخت‌افزاری و هم توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در تیم هستند. بنابراین من اصلاً در امر توسعه دخالت نمی‌کنم. من بازی‌ها را تجربه می‌کنم و آن‌ها را دوست دارم اما انتخاب نهایی در خصوص خوب یا بد بودن بازی را بر عهده‌ی شخص مسؤل می‌گذارم.

وی افزود: “ایده‌ی اساسی این شیوه‌ی مدیریتی، تداوم است. با این حال، پس از بیش از 30 سال فعالیت در زمینه کنسول‌های بازی، طبیعتاً نکات خوب و بد نیز وجود دارند. زمان تغییر کرده است، بنابراین تیم مدیریت فعلی با خونسردی تصمیم می‌گیرد و آنچه را باید تغییر دهد تغییر می‌دهد.”

از فوروکاوا درخواست پاسخ صریح‌تر شد. این‌که چه تغییراتی مد نظر است. ولی ایشان گفتند که سخت است که در اینجا به شکل صریح اشاره کنم. ولی خیلی چیزها باید تغییر کنند.

در ادامه‌ی مصاحبه، فوروکاوا تحت تأثیر مرحوم ساتورو ایواتا اظهار داشت که در حالی که بسیاری از چیزها را از رئیس سابق آموخته‌ام، اما معتقدم که سبک مدیریتی من در نهایت با مدل قبلی که منطبق بر یک بازی‌ساز باتجربه بود متفاوت است.

سبک مدیریتی جناب ایواتا چیزی نیست که هر کسی بتواند از آن تقلید کند. بهتر است هر کسی کاری را انجام دهد که از عهده‌ی آن بر می‌آید. من چیزهای زیادی از جناب ایواتا آموختم. با این حال نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم. خود جناب ایواتا اجازه نمی‌دادند که شخصی که در نینتندو کار می‌کند، بگوید من فلان چیزها را از آقای ایواتا آموختم. اعتقاد زیادی پشت این حرف است. به همین دلیل است که بهتر است این چیزها را برای خود نگه داریم.

ASK IWATA

کتاب “از ایواتا بپرس” مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌های رهبر افسانه‌ای نینتندو قرار است در قالب کتاب عرضه شود. این کتاب گرانمایه قرار است در ماه آوریل (فروردین_اردیبهشت) منتشر شود.

نظر شما چیست دوستان؟ از دوستداران نینتندو، این شرکت بزرگ و خاطره‌ساز هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها