معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Insomniac Games | قسمت سوم

Insomniac Games

در ادامه‌ی معرفی استودیوی Insomniac Games و در قسمت پایانی این مقاله، دهه‌ی ۲۰۱۰ را بررسی و وقایع این دهه را با هم مرور خواهیم کرد. قسمت اول این مقاله را از اینجا و قسمت دوم آن را از اینجا مطالعه بفرمائید.

وقایع Insomniac Games در دهه‌ی ۲۰۱۰:

ساخت بازی Resistance و فرانچایز Ratchet & Clank در دهه‌ی ۲۰۱۰ نیز ادامه یافت. این شرکت تیمی را در کارولینای شمالی ایجاد کرد که توسعه‌ی بازی Ratchet & Clank: All 4 One را بر عهده گرفت. سپس این تیم به توسعه‌ی بازی بعدی این مجموعه، با نام Ratchet & Clank: Full Frontal Assault مشغول شد.

در همین حال، اینسومنیاک گیمز مشغول ساخت Resistance 3 نیز بود. Resistance 2 شباهت‌هایی با Fall of Man داشت. بنابراین Insomniac Games بازخورد بازیکنان را در مورد جنبه‌های منفی Resistance 2 بررسی کرد. برخی از مکانیک‌ها را از Fall of Man دوباره به کار گرفت و بر روی روایت داستانی تمرکز کرد. آن‌ها معتقد بودند كه چنین رویكردی می‌تواند یك فرانچایز را از سایر تیراندازهای اول شخص متمایز كند. Resistance 3 توسط تیم سازنده به عنوان بهترین بازی در این مجموعه در نظر گرفته شده بود. اما فروش ضعیف آن‌ را به یک شکست اقتصادی بدل کرد. در اوایل سال ۲۰۱۲، تد پرایس اعلام کرد که این شرکت در آینده بر روی هیچ پروژه‌ی Resistance کار نخواهد کرد.‌ از آن‌ سو سونی حق مالکیت معنوی بازی را حفظ کرد.

Insomniac Games بازی ریسیستنس

Insomniac Games سالیان سال بود که به طور انحصاری بازی‌هایی را برای کنسول پلی استیشن توسعه داده بود. تا اینکه در سال ۲۰۱۰ از همکاری خود با Electronic Arts خبر داد. این همکاری در این جهت بود که یک بازی چند پلتفرمی برای کنسول پلی استیشن ۳ و کنسول Xbox 360 بسازند. این شرکت امیدوار بود ضمن حفظ حقوق IP خود و دسترسی کامل به حقوق مالکیت معنوی آن، به مخاطبان گسترده‌تری برسد. سپس یک شرکت فرعی جدید با نام Insomniac Click تأسیس کرد که برروی ساخت بازی مرورگرها متمرکز شده بود.

Insomniac Games بار دیگر با Electronic Arts، در زمینه ساخت بازی Playfish همکاری کرد تا این شرکت بازی را برای مخاطبان گسترده‌تری عرضه کند. بازی در ژوئیه ۲۰۱۲ برای مرورگرها و سیستم عامل‌های تلفن همراه منتشر شد. Click بعداً دوباره در Insomniac Games ادغام شد و نسخه‌ی مرورگر Outernauts که توسط Click در دست ساخت بود لغو شد.

Insomniac Games بازی موبایل

همکاری بعدی با EA به طور رسمی در Electronic Entertainment Expo 2011 یا همان E3 خودمان اعلام و منجر به معرفی بازی Overstrike شد. این بازی توسط برایان آلژایر کارگردان Ratchet & Clank ساخته شده است. و از جهاتی شبیه به مجموعه بازی‌های Ratchet & Clank است. Insomniac Games فکر می‌کرد که Overstrike برای نوجوانان جذاب خواهد بود. بعد از چندین جلسه تست بازی، آن‌ها دریافتند که بازی آن‌ها خیلی ساده است و مناسب سن نوجوانان نیست. این استودیو سلاح‌های زیادی را برای بازی طراحی کرده بود که هیچ‌کدام از آن‌ها به داستان بازی مربوط نمی‌شد.

در ادامه توسعه‌دهندگان بازی را مجدداً بازسازی کردند. و تغییرات زیادی در آن اعمال نمودند تا بازیکنان مسن‌تر جذب شوند. در این میان سلاح‌ها را نیز به بخش مهمی از بازی تبدیل کردند. این بازی بر روی یک کمپین چند نفره متمرکز بود، که در زمان خودش روند بسیار محبوبی در نزد بازی‌بازان داشت. بعدها نام بازی به FUSE تغییریافت و در ماه مه ۲۰۱۳ منتشر شد.

Insomniac Games FUSE

FUSE یکی از معدود عناوینی است که توسط Insomniac ساخته شده اما امتیازات بالائی را کسب نکرده است. و پس از Disruptor دومین بازی بود که با شکست تجاری سنگین مواجه شد. این بازی در اولین هفته‌ی انتشار در بریتانیا جایگاهی بهتر از رتبه‌ی 37م در جدول فروش پیدا نکرد. FUSE درس بزرگ دیگری برای Insomniac Games محسوب می‌شود. و عدم استقبال از FUSE به این شرکت نشان داد که می‌بایست توسعه بازی‌های رنگارنگ که با اسلحه غیرمعمول و گاه احمقانه همراه است را کنار بگذارد. در ادامه‌ی سال ۲۰۱۳ بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus نیز منتشر شد. عنوانی که به نسبت بازی‌های گذشته جمع و جورتر بود. اما عملکرد نسبتاً خوبی را ارائه داد.

Insomniac Games سپس شروع به توسعه‌ی Sunset Overdrive کرد. این بازی با الهام گرفتن از بازی‌ها و فیلم‌هایی نظیر Hyena Men of Kenya ،Tank Girl ،I Am Legend ،The Young One، ماسک‌های هالووین و لگو ساخته شده است. Sunset Overdrive توسط مارکوس اسمیت و درو موری طرح‌ریزی و به مدیران Insomniac Games پیشنهاد شد. اما به دلیل سردرگم‌کننده بودن سوژه‌، ساخت آن توسط مدیران رد شد. در ادامه به به آن‌ها یک هفته فرصت داده شد تا اصلاحات لازم را بر سر بازی اعمال کنند. و روسای استودیو را توجیه کنند تا اجازه‌ی توسعه بازی صادر شود.

Insomniac Games SUNSET OVERDRIVE

پس از تائید مذاکرات متعددی با ناشران مختلف انجام شد. اما همه‌ی آن‌ها به نحوی از مذاکرات خارج شدند. زیرا Insomniac Games خواستار حفظ مالکیت IP بود. این پروژه بعداً به Microsoft Studios داده شد که مشتاق همکاری با اینسومنیاک گیمز بودند. مایکروسافت به آ‌ن‌ها اجازه داد مالکیت بازی را در اختیار خود داشته باشند. Sunset Overdrive منحصر به کنسول Xbox One مایکروسافت بود و در بیستمین سالگرد تاسیس استودیوی Insomniac Games، یعنی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

سپس Insomniac Games پروژه‌ی بعدی خود را با نام Slow Down, Bull معرفی کرد. یک پروژه‌ی نیمه تجاری و پیمانکارانه برای انتشار در مایکروسافت ویندوز. این اولین بازی این شرکت برای ویندوز بود. در ادامه اینسومنیاک گیمز نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Ratchet & Clank را برای پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد. و در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۶، آن‌ها بازی بعدی خود را معرفی کردند که Song of the Deep نام داشت و با الهام پذیری از Metroid و Castlevania: Symphony of the Night ساخته شده بود. این بازی توسط خرده فروشی GameStop منتشر شده است.

Insomniac Games SLOW DOWN BULL

در ادامه Insomniac Games در جریان E3 2015 بازی Edge of Wherehere را که یک بازی اکشن-ماجراجویی سوم شخص بود، برای سخت‌افزار واقعیت مجازی Oculus Rift معرفی کرد. سپس در آوریل ۲۰۱۶ این استودیو دو عنوان واقعیت مجازی جدید را رونمایی کرد: Feral Rites که یک بازی به سبک هک و اسلش بود و بازی Unspoken که یک بازی چند‌نفره‌ی فانتزی و منحصراً برای Oculus Rift ساخته شده بود.

طبق گفته‌ی تد پرایس Insomniac Games تمرکز خود را روی پروژه‌های واقعیت مجازی از سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. زیرا این تیم علاقه‌مند به فناوری است و این امکان را به شرکت می‌دهد تا در ایجاد بازی‌های VR تخصص لازم را بدست آورد. استودیو با Oculus VR قرارداد منحصر به فردی امضا کرد. زیرا معتقد بودند که هر دو اشتیاق یکسانی به فراگیر شدن بازی‌ها در زندگی دارند. و مالکین Oculus Rift به Insomniac Games اجازه دادند تا حقوق معنوی بازی‌ها را برای خود محفوظ نگه دارند.

Insomniac Games

پرایس این توافق را با معاملات قبلی خود مقایسه کرد و افزود که داشتن فرصتی برای توسعه‌ی بازی برای نسل اول پلتفرم VR چیزی است که تیم نتوانسته آن را رد کند. علیرغم سیاست‌های جدید پرایس افزود که آن‌ها از ساخت بازی‌های AAA استقبال خواهند کرد. در E3 2016، اینسومنیاک گیمز عنوان بعدی AAA خود را با نام Marvel’s Spider-Man رونمایی کرد. عنوانی که با همکاری Marvel Entertainment به طور انحصاری برای پلی استیشن ۴ در حال ساخت بود. Bryan Intihar که پیشتر به عنوان تهیه‌کننده‌ در پروژه‌ی Sunset Overdrive حضور داشت این بار به عنوان مدیر خلاقیت بازی مشغول به کار شد.

سرانجام در جریان رویداد Gamescom 2019 که در ماه آگوست برگزار شد، سونی اعلام کرد که با  به عنوان یکی از توسعه دهندگان First Party خود به توافق قطعی رسیده اند. این امر باعث می‌شود Insomniac Games به عنوان چهاردهمین استودیوی داخلی با بخش SIE Worldwide Studios تحت مالکیت سونی قرار گیرد.

Insomniac Games SPIDER MAN

شاون لیدن همچنین اظهار داشت كه آن‌ها مدتی است كه گزینه‌ی دستیابی به اینسومنیاک گیمز را ارزیابی می‌كنند. و موفقیت بازی Spider-Man در رسیدن به این تصمیم نقش بسزایی داشته است. و نشان داد كه آن‌ها یک “سازنده‌ی تأثیرگذار” و “مولف” است. لیدن معتقد بود که روابط کاری اینسومنیاک گیمز با سونی در دستیابی به موفقیت تغییر نخواهد کرد. و آزادی عمل لازم به استودیو جهت تولید عناوین خلاقانه داده خواهد شد. بدین ترتیب این یک معامله‌ی دو سر برد خواهد بود. چرا که این امکان را به Insomniac Games خواهد داد تا دسترسی نزدیک‌تر‌ی به سایر فن‌آوری‌های نوآورانه موجود در سراسر استودیوهای SIE Worldwide Studios داشته باشند.

 

Insomniac Games LOGO

لوگوی بازی Insomniac از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷

تغییر سیاست‌های استودیو و مهاجرت به سمت ساخت بازی‌های جدی‌تر موجب شد در سپتامبر ۲۰۱۷، Insomniac Games آرم جدید برند خود را رونمایی کند. نمادی که در آن تصویر ماه با “O” جایگزین شده بود. پیام تغییر لوگو این بود که “اینسومنیاک به فراتر از ماه فکر می‌کند”. رایان اشنایدر، مدیر ارشد بخش تجاری استودیو می‌گوید: بخشی از این کار برای نشان دادن ارتقاء یافتن استودیو است. در حالی که لوگوی ماه نمایانگر هویت شرکت به دلیل ساخت بازی‌های کارتونی نظیر Spyro و Ratchet & Clank بود، بازتاب دهنده‌ی خوبی در مورد سیاست جدید آن‌ها در سال‌های اخیر مانند بازی Spider-Man نبود. اشنایدر می‌گوید که همراه با تغییر نشان تجاری، این شرکت بازی‌بازان حرفه‌ای را نشانه گرفته است. بدون آنکه بخواهد از ریشه‌های خود فاصله بگیرد. وی می‌افزاید که آن‌ها برای اجرای این سیاست جدید “ماه را منفجر کرده‌اند”.

 

Insomniac Games ALL GAMES

عناوین تولید شده اینسومنیاک تا به امروز

Spyro از سال‌های ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۰

Insomniac Games خالق سری Spyro است. و سه بازی اول یعنی (Spyro the Dragon (1998) ، Ripto’s Rage (1999 و (Year of the Dragon (2000 را برای اولین کنسول پلی استیشن توسعه داده است. این‌ها مجموعه‌ای از بازی‌ها به سبک سکوبازی (پلتفرمر) هستند که ماجراهای اژدهائی به نام Spyro را در دنیای قرون وسطایی روایت می‌کنند. سه‌گانه‌ی اصلی در مجموع ۸ میلیون نسخه فروخته است. ساخت ادامه‌ی این بازی پس از پایان قرارداد Insomniac با Universal Studios نیز ادامه یافت. و در ادامه توسعه‌ی بازی به عهده‌ی Universal Interactive گذاشته شد. سپس دو نسخه‌ی فرعی با نامهای The Legend of Spyro و Skylanders توسعه یافتند و در نهایت امتیاز ساخت و توزیع این مجموعه به اکتیویژن بلیزارد واگذار شد.

 

Insomniac Games RATCHET AND CLANK

Ratchet & Clank از سال ۲۰۰۲ الی ۲۰۱۶

Ratchet & Clank مجموعه‌ای از بازی‌های اکشن-ماجراجویی با عناصر سکوبازی است. ماجرای بازی در مورد Ratchet می‌باشد که قصد دارد کهکشان را از دست تهدیدات دکتر نفاریوس نجات دهد. در طول بازی اغلب کنترل Ratchet در دستان بازی‌باز است. اما در زمان‌های مختلفی نیز امکان کنترل Clank میسر خواهد بود. این مجموعه بازی به ۲ بخش تقسیم می‌شود.

Insomniac Games

مجموعه‌ی اصلی که برای پلی استیشن ۲ عرضه شد شامل عناوینی نظیر (Ratchet & Clank (2002) ، Going Commando (2003) ، Up Your Arsenal (2004 و (Ratchet: Deadlocked (2005 و مجموعه‌‌ بعدی برای پلی استیشن ۳ عرضه شد که عبارت بودند از (Future: Tools of Destruction (2007) ، (Quest for Booty (2008) ، Crack in Time (2009 و (Into the Nexus (2013. سه عنوان اول این مجموعه تحت عنوان Ratchet & Clank Collection برای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ویتا مجدداً عرضه شدند. و در نهایت (Ratchet & Clank (2016 که آخرین نسخه‌ی این بازی بود برای پلی استیشن ۴ عرضه شد. هم‌زمان با انتشار نسخه‌ی بازسازی شده‌ی بازی برای PS4، یک فیلم انیمیشنی از Ratchet & Clank نیز توسط Insomniac Games تولید و منتشر شد.

 

Insomniac Games RESISTANCE

Resistance از سال ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۱

مجموعه بازی‌های Resistance به سبک تیرانداز‌ی اول شخص ساخته شده است و در حوالی دهه‌ی ۱۹۵۰ روایت می‌شود. این بازی هجوم نژاد بیگانه‌ای به نام Chimera به زمین را به تصویر می‌کشد. در این بین انسان‌ها‌ی ابرقهرمانی نیز وجود دارند که به مقابله با هیولاها می‌پردازند. بازی‌باز می‌بایست در نقش ناتان هیل رهبری گروه مقاومت را بر عهده گرفته و بر علیه بیگانگان به پا خیزد. این بازی در سه نسخه‌ی (Fall of Man (2006 و (Resistance 2 (2008 و همچنین (Resistance 3 (2011 به صورت انحصاری برای سیستم پلی استیشن ۳ منتشر شدند. این مجموعه همچنین شامل یک نسخه برای کنسول دستی PSP با نام Resistance: Retribution می‌باشد که توسط استودیوی SCE Bend ساخته و عرضه شده است. و همچنین Resistance: Burning Skies که توسط Nihilistic Software برای PlayStation Vita عرضه شد.

 

Insomniac Games STORMLAND

سایر عناوین Insomniac Games

سایر بازی‌های قابل توجه توسعه یافته توسط Insomniac Games شامل (Disruptor (1996) ، Outernauts (2012) ، Fuse (2013 و (Sunset Overdrive (2014 می‌باشند. این شرکت همچنین چند‌ین بازی از جمله Monster Monster Knight ، Girl with a Stick را برای پلی استیشن ۲ و ۱۰۸۰ Pinball لغو کرده است. ‌آن‌ها همچنین یک بازی اختصاصی برای Oculus Rift به نام Edge of Wherehere را توسعه داده‌اند، که در ۶ ژوئن ۲۰۱۶ منتشر شد. سپس آن‌ها Marvel Spider-Man را برای پلی استیشن ۴ در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر کردند. و در نهایت جدیدترین بازی آن‌ها مارول اسپایدر من مایلز مورالز می‌باشد که چندی پیش برای PS5 عرضه شد.

 

Insomniac Games TED PRICE

فلسفه‌ی اینسومنیاک گیمز

تد پرایس، مدیر عامل و بنیانگذار Insomniac Games در خصوص فلسفه‌ی کاری شرکت می‌گوید:

من واقعاً از کاری که شرکت به صورت مستقل انجام می‌دهد لذت می‌برم. و دوست ندارم که دیگران به ما بگویند که چه کاری باید انجام دهیم یا ندهیم. و فکر می‌کنم بسیاری از افراد موجود در Insomniac Games نیز دقیقاً احساسی مشابه من دارند.

استودیوی Insomniac Games بر حفظ استقلال خود تمرکز دارد. علیرغم کار چندین دهه‌ای برای شرکت Sony Interactive Entertainment، هرگز بخشی از SIE Worldwide Studios نبود. این استودیو با سونی همکاری‌های مختلفی داشته زیرا سونی به بازاریابی بازی‌های ‌آ‌ن‌ها کمک می‌کرد. گرچه این اواخر استقلال شرکت تا حدود زیادی توسط ناشرین محدود شده بود و این منجر به کاهش خلاقیت در محصولات اینسومنیاک گردید. طبق گفته پرایس، اما کار با سونی فرآیند متفاوتی دارد. سونی می‌تواند به پیشرفت بازی‌ها کمک کند اما در عوض آزادی عمل ‌آ‌ن‌ها تضمین می‌شود. شاید به همین خاطر بود که سرانجام در سال 2019 به جمع استودیوهای جهانی سونی پیوستند.

Insomniac Games

Insomniac Games هنگام توسعه‌ی بازی بعدی خود معمولاً روی بازی‌هایی کار می‌کند که در ساخت آن‌ها تبحر دارد. این تبحر شامل تمرکز بر داستان پردازی، طراحی سلاح‌های خلاقانه و گیم پلی سوم شخص است. یکی مزایای کار در این شرکت احترام گذاشتن به ایده‌های خلاقانه و جدید است. بدین ترتیب کارکنان و متخصصان می‌توانند ایده‌های خود را با مدیران در میان بگذارند و مدیران نیز از این طرح‌ها استقبال می‌کنند.

نکته‌ی دیگر دادن آزادی عمل به کارکنان و سازندگان بازی‌هاست. کارمندان بدون دغدغه می‌توانند در مورد طرح‌های جاری بازی اظهارنظر کنند. پرایس، طراحی بازی را نوعی طراحی اجتماعی در نظر گرفته است که در آن تیم مشکلات را با هم حل می‌کنند. پرایس می‌گوید اعتماد بخش مهمی از توسعه‌ی بازی است و ارتباط صادقانه بین کارمندان می‌تواند تضمین کننده‌ی حرکت بازی‌ها در مسیر صحیح باشد. پرایس همچنین می‌افزاید پذیرفتن اشتباهات می‌تواند باعث افزایش حداکثری خلاقیت در کارکنان شود و اینکه رهبران شرکت باید همواره در دسترس کارمندان باشند.

 

Insomniac Games

شرکت‌های مرتبط با Insomniac Games

  • این شرکت رابطه‌ی نزدیکی با شرکت ناتی‌داگ دارد. در نتیجه، آن‌ها اغلب فن‌آوری را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
  • بعضی از کارمندان استودیوی Insomniac Games را برای تشکیل شرکت High Impact ترک کردند. که بعداً با Insomniac Games در پروژه‌های Ratchet & Clank و Jak  and Daxter: The Lost Frontier همکاری کردند.
  • ناتان فوتس کارمند سابق اینسومنیاک گیمز استودیوی خود را تأسیس کرد و Weapon of Choice را توسعه داد.

امیدواریم از خواندن این مجموعه مقالات لذت برده باشید. در پایان لطفاً اگر نظری دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها