الماس‌ها ابدی‌اند؛ 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید

الماس‌ها ابدی‌اند؛ 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید

10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید

(به قلم حسن نصرالهی)

بدون هیچ تردیدی Grand Theft Auto: San Andreas یک شاهکار واقعی است. عنوان محبوب و عظیم راکستار بازی‌های جهان باز را نه یک گام بلکه چند گام به جلو برد. خالقان با تجارب ارزشمند خود استانداردهایی تازه را برای این سری وضع کردند و الهام بخش بازی‌های پس از خود شدند. این اثر مهم و پیشرو به هر آنچه که باید رسیده است. هر چند هنر هشتم میزبان عناوین ماندگار بسیاری بوده اما تعداد کمی از آن‌ها موفق شده‌اند که چنین نمادین در یادها بمانند.

همانطور که می‌دانید بازی GTA: San Andreas در سال 1992 رخ می‌دهد و داستان کارل جانسون معروف به CJ را روایت می‌کند. او متوجه قتل مادرش می‌شود و پس از ۵ سال به شهر لوس سانتوس باز می‌گردد. اگر چه از جنبه‌های مختلفی می‌توان به بررسی شاهکار راکستار پرداخت. اما در این مقاله قصد داریم به 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید بپردازیم.

نوشتار مرتبط:  15 بازی مشابه GTA که ارزش تجربه کردن را دارند 

جی تی ای 5

10. زلزله‌ی San Fierro

جالب است بدانید که شهر San Fierro اندکی قبل از اتفاقات بازی دچار زلزله شده است. شما می‌توانید صحبت‌های مردم در این مورد را از رادیو بشنوید. و حتی قادر خواهید بود ویرانه‌های شهر را شاهد باشید. زلزله‌ی سن فیرو به زمین لرزه‌ی بدنام سال 1989 که به «لوما پریتا» مشهور بود اشاره دارد. این زلزله‌ی مهیب خسارات جانی و مالی بسیاری را به سان فرانسیسکو تحمیل کرد. باید اشاره کنم که خود San Fierro با الهام از شهر سان فرانسیسکو خلق شده است.

نوشتار مرتبط:  DLC جدید GTA Online مهر تأییدی بر زنده ماندن مایکل زد 

الماس‌ها ابدی‌اند؛ 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید

9. بیش‌ترین مأموریت‌های داستانی در مجموعه‌ی GTA

بله درست متوجه شدید! GTA: San Andreas با 100 مأموریت داستانی (اگر مقدمه را حساب کنیم 101) بیش‌ترین تعداد ماموریت‌های داستانی را در این مجموعه‌ی عظیم و فوق محبوب دارد. در مقام مقایسه، کافی است GTA V را یادآور شویم که دارای 69 مأموریت داستانی می‌باشد. این نکته نشان می‌دهد که شاهکار راکستار تا چه اندازه از زمان خود جلوتر بوده است. بدون شک سان آندریاس از لحاظ تنوع، کمیت و کیفیت مأموریت‌ها از بهترین آثار تاریخ بازی‌های جهان باز به شمار می‌رود.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی GTA: The Trilogy 

الماس‌ها ابدی‌اند؛ 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید

8. از خیال تا واقعیت

3 شهر حاضر در سن آندریاس یعنی لس سانتوس، سن فیرو و لاس ونتوراس به ترتیب بر اساس شهرهای واقعی لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس طراحی شده‌اند. در واقع همه‌ی شهرهای سن آندریاس شباهت زیادی به همتایان واقعی خود دارند. حتی چیدمان خیابان‌ها و نام‌های منطقه و دارای بناهای تاریخی مشابه با شهرهای مذکور هستند. همچنین نام سن آندریاس خود به گسل سن آندریاس اشاره دارد. یک خط گسل قاره‌ای که از کالیفرنیا می‌گذرد. همین هم باعث شده زلزله های متعددی در این منطقه رخ بدهد.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی GTA IV 

صدا پیشه ی سی جی کارل جانسون دوبلور جی تی ای

7. صدا پیشه‌ی CJ (شخصیت اصلی بازی) به طور اتفاقی انتخاب شد

جالب است بدانید که صداپیشه‌ی شخصیت اصلی Grand Theft Auto: San Andreas به طور کاملاٌ اتفاقی انتخاب شد. در حقیقت سازندگان صدای Young Maylay (خواننده ی رپ) را زمانی شنیدند که با یک آهنگساز درباره‌ی موسیقی بازی مشغول صحبت بودند. تهیه کنندگان بلافاصله متوجه شدند که Malay می‌تواند انتخاب فوق العاده‌ای برای صداپیشگی کارل جانسون (CJ) باشد. در همین راستا با او به توافق رسیدند تا یکی از بهترین شخصیت‌های تاریخ این مجموعه خلق شود.

نوشتار مرتبط:  اطلاعات جدید در خصوص تاریخ احتمالی عرضه‌ی GTA 6 

سی جی

6. بازی جی تی ای سن اندریاس می‌توانست چندین قهرمان داشته باشد

اطلاعات جالبی در یک مصاحبه قدیمی از Jeuxactu با Leslie Benzies وجود دارد، جایی که لزلی بیان می‌کند: ما قبلاً در مورد چندین شخصیت قابل بازی در سن آندریاس فکر کرده بودیم. اما به دلایل فنی نتوانستیم آن را به نمایش بگذاریم. به عبارتی یکی از نمادین‌ترین ویژگی‌های GTA V یعنی کنترل 3 شخصیت، در ابتدا برای GTA San Andreas در نظر گرفته شده بود. اینکه برخی از بلند پروازانه‌ترین ایده‌های راکستار برای سن آندریاس برنامه ریزی شده، بسیار قابل توجه و نشان از جایگاه ارزشمند این شاهکار عظیم دارد.

نوشتار مرتبط:  11 مرحله‌ی اعصاب خردکن در GTA؛ مراحلی که خشم بازی‌باز را شعله‌ور می‌کنند 

جی تی ای کوه چیلاد آدم فضایی سفینه سن اندریاس جی تی ای 5

5. از اسکاتلند تا امریکا

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم سازندگان از مکان‌های واقعی بسیاری الگو برداری کرده‌اند. در همین راستا کوه Chiliad مشابه کوه Tamalpais در شمال سانفراسیسکو می‌باشد. ناگفته نماند که کوه Chiliad با 800 متر ارتفاع، بلند‌ترین کوه بازی هم به شمار می‌رود. همچنین پل Garver که دو شهر San Fierro و Tierra Robada را به هم متصل می‌کند با الهام از «پل فورث رود» ( Forth Road Bridge) واقع در ادینبورگ اسکاتلند طراحی شده که یک شاهکار معماری است. با توجه به اینکه بخش عظیمی از توسعه دهندگان از اسکاتلند آمده بودند این تصمیم گرفته شده است. همچنین آن‌ها می‌خواستند نقطه عطفی در این سری ایجاد کنند.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی GTA V 

ماشین های جی تی ای

4. فهرست چشم‌گیر وسایل تقلیه

بازی GTA: San Andreas بیش از 200 وسیله‌ی نقلیه دارد و طراحی بسیاری از آن‌ها به شیوه‌ای بسیار جالب با عناصر روایی بازی پیوند خورده است. همانطور که گفته شد وقایع بازی سن آندریاس در سال 1992 جریان دارد. این دوره بین Vice City که در سال 1986 اتفاق می‌افتد و GTA 3 که در سال 2001 رخ می‌دهد، قرار می‌گیرد. در همین راستا Rockstar از این فاصله‌ی زمانی به شیوه‌ای متفاوت بهره برده است. به طور مثال بدنه‌ی اتومبیل Landstalker در این بازی، مدل 1986 در دوران Vice City است. در حالی که چراغ‌های جلوی آن مدل 2001 در بازی GTA 3 می‌باشد!

نوشتار مرتبط:  تحقیقات 10 ساله هیچ نقطه اشتراکی بین خشونت و بازی‌های خشن مانند GTA نیافت 

الماس‌ها ابدی‌اند؛ 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید نقشه ی جی تی ای

3. نقشه‌ای عظیم

در حقیقت GTA San Andreas بعد از GTA 5 دارای دومین نقشه‌ی بزرگ در کل سری است. GTA San Andreas در کل 3 شهر بزرگ را در خود جای داده (لس سانتوس، سن فیرو و لاس ونتوراس). هیچ یک از نقشه‌های دیگر در این سری حتی به سن آندریاس نزدیک هم نمی‌شوند. 2 عنوان Vice City و Liberty City در مقام مقایسه با سن آندریاس از دور خارج می‌گردند! در واقع عظمت GTA San Andreas باعث شده هر لحظه اتفاقاتی شگفت آور را تجربه کنید.

نوشتار مرتبط:  Red Dead Redemption چگونه دست جامعه را از رسیدن به رستگاری کوتاه می‌گذارد 

مأموریت Body Harvest

2. مأموریت Body Harvest

نام ماموریت “Body Harvest” احتمالاً به بازی Nintendo 64 با همین نام اشاره دارد. این عنوان توسط DMA Design ساخته شد. قبل از آنکه به Rockstar North تغییر نام دهد! در واقع Body Harvest اولین عنوان سه بعدی ماجراجویی سران Rockstar بود پیش از آنکه با GTA 3 قواعد بازی‌های جهان باز را از نو پایه گذاری کنند. استفاده از Combine Harvester احتمالاً اشاره‌ای به بازی Body Harvest داشته باشد. زیرا مأموریت مذکور با بخشی از بازی Body Harvest شباهتی غیر قابل انکار دارد.

نوشتار مرتبط:  بهترین رمزها و کدهای تقلب جی تی ای 5 که باید امتحان کنید 

الماس‌ها ابدی‌اند؛ 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید

1. پرفروش‌ترین بازی تمام دوران PS2

بازی GTA San Andreas نه تنها یک شاهکار واقعی است بلکه عنوانی بسیار موفق در این سری به شمار می‌رود. با استناد به رکوردهای جهانی گینس در سال 2009، این بازی بیش از 17 میلیون نسخه فروخته است. دومین بازی پرفروش PS2 متعلق به Gran Turismo 3: A-Spec می‌باشد که نزدیک به 15 میلیون نسخه فروش داشته است. در حالی که دومین عنوان پرفروش GTA در این کنسول به Vice City تعلق داشته که نزدیک به 10 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

نظر شما در خصوص جی تی ای 5 چیست؟ بهترین نسخه‌ی جی تی ای از نظر شما کدام است؟ نکته‌ی جالب دیگری را به فهرست 10 حقیقت از بازی GTA: San Andreas که نمی‌دانستید اضافه می‌کنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

4 3 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها