اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها

اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها

بازی‌های ویدئویی همانند سایر محصولات فرهنگی و سرگرمی از جمله فیلم، کتاب و غیره دارای رده‌بندی سنی می‌باشند. ولی متأسفانه در کشور ما کم‌تر توجهی به این مقوله‌ی مهم می‌شود. و آثار منفی ناشی از این بی توجهی به ضرر وجهه‌ی هنرصنعت بازی‌های ویدئویی است. با ساویس‌گیم همراه شوید تا به اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها بپردازیم.

نوشتار مرتبط:  15 سانسور عجیب در تاریخ هنرصنعت بازی‌های ویدئویی 

رده بندی سنی بازی‌ها

اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها برای چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش شدید افراد به دنیای مجازی این است که فرد در برخورد با این دنیای نامحدود و شگرف، می‌تواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس، لذت، سرعت، هیجان، قدرت، مدیریت و امثال آن‌ها را تجربه نماید. تجربه چنین مفاهیمی در دنیای واقعی و در زمانی بسیار کوتاه، تقریباً غیرممکن و محال است؛ بنابراین روز به روز بر تعداد مخاطبان هنرصنعت بازی‌های ویدئویی افزوده می‌شود و این در حالی است که تنوع سنی علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی نیز گسترش می‌یابد. بازی‌های ویدئویی می‌توانند تأثیرات ویژه‌ای را بر مخاطبین خود داشته باشند.

برای نمونه در یک بازی خشن، بازی‌باز ممکن است روزها و ماه‌های متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزادپنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، کاملاً تحت تأثیر آن قرار گیرد. بدین‌ترتیب، تأثیرات ناشی از بازی‌های ویدئویی می‌توانند چندین برابر یک فیلم در کاربر ایجاد واکنش نماید.

با توجه به وجود صحنه‌های غیراخلاقی، خشن، دلهره‌آور و از این قبیل، در بسیاری از بازی‌ها و همچنین نگرانی‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده‌ها و مسئولین فرهنگی کشورهای مختلف، کشورها را به تدوین نظام ویژه‌ای برای رده‌بندی بازی‌های ویدئویی وادار کرده‌اند. با تدوین این نظام و داشتن کنترل‌های لازم و ارائه‌ی اطلاعات دقیق به خانواده‌ها، می‌توان از صدمات جبران‌ناپذیری که یکی از گروه‌های سنی اصلی مخاطب این گونه بازی‌ها یعنی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کنند، جلوگیری به عمل آورد.

نظام رده‌بندی اسرا

در کشور ما نیز نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA) به رده بندی سن و امتیاز دادن به محتواهای آسیب رسان در بازی‌های ویدئویی می‌پردازد. این انجمن در سال ۱۳۸۶ توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران تأسیس شده و دارای وضعیت یک پروژه تحقیقاتی است. و متأسفانه سال به سال تضعیف شده و امروزه نقش بسیار کم‌رنگی را ایفا می‌کند.

ايده‌آل این است که ما برای ارزیابی بازی‌ها به نظام رده‌بندی داخلی رجوع کنیم ولی از آن‌جایی که انجمن اسرا تقریباً غیرفعال شده است، ناچاراً به 2 نظام رده‌بندی بزرگ ESRB و PEGI خواهیم پرداخت.

نشان رده‌بندی سنی بازی‌ها در پائین و گوشه‌ی سمت چپ جعبه‌ی بازی‌ها درج می‌شود. پدر و مادرهای عزیز اگر سلامت روان فرزند دلبندشان برایشان اهمیت دارد، می‌بایست توجه ویژه‌ای به این نشان‌ها داشته باشند و بازی‌ها را مناسب سن فرزندشان تهیه کنند.

اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها

نظام رده‌بندی سنی ESRB دارای 3 درجه‌بندی اصلی است. نشان E به این معناست که بازی مناسب همه‌ی سنین است و از مثبت 3 سال می‌توانند از تجربه‌ی این بازی لذت ببرند. البته اگر روی نشان E +10 نقش بسته بود، یعنی آن بازی مناسب همه‌ی افراد 10 سال به بالاست. بازی‌هایی که نشان T را دارند مناسب نوجوانان می‌باشند، یعنی افراد مثبت 13 سال. و اما عناوینی که برچسب M را دارند مناسب بزرگسالان یعنی افراد مثبت 18 سال می‌باشند.

عناوینی همچون جی تی ای، مورتال کامبت، کالاف دیوتی، بتلفیلد و بازی‌هایی از این دست همگی رده‌بندی سنی M یا بزرگسال را دارند. طبیعتاً خرید این بازی‌ها برای کودکان و نوجوانان می‌تواند نامناسب باشد و بسته به روحیه‌ی اشخاص اثراتی بر آن‌ها خواهد گذاشت. البته در نهایت این شما هستید که می‌توانید تصميم درست را بگیرید، چرا که بهتر با روحیه‌ی فرزند خود آشنا هستید. ممکن است تجربه‌ی یک اثر بزرگسالانه توسط یک نوجوان هیچ اثری بر وی نگذارد ولی تجربه‌ی همان اثر توسط یک شخص دیگر تأثیر بدی بر روحیه‌ی آن شخص بگذارد. می‌بایست به این موارد کلیدی توجه کرد. رده‌بندی سنی بازی‌ها به شما کمک خواهند کرد بهترین تصميم را بگیرید.

اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها

نظام رده‌بندی سنی PEGI از اعداد برای نشان دادن رده‌بندی سنی بازی‌ها استفاده می‌کند و خیلی واضح است. این نظام دارای 5 رده‌بندی است: 3، 7، 12، 16 و 18. بررسی رده‌بندی بازی‌ها هنگام خرید به راحتی یک نگاه گذرا به جعبه‌ی بازی است و زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. توجه داشته باشید که شاید مخالفت شما با خرید یک بازی مناسب بزرگسالان موجب ناراحتی فرزند کودک یا نوجوان شما شود، ولی در آینده قطعاََ ممنون شما خواهند بود و این حس وظیفه شناسی شما را تحسین خواهند کرد.

نظر شما در خصوص اهمیت توجه به رده‌بندی سنی بازی‌ها چیست؟ شما هنگام خرید بازی‌ برای فرزندتان به رده‌بندی سنی آن توجه می‌کنید؟ یا هیچ نظارتی بر محتوای بازی‌ها ندارید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها