سالی پر فروغ؛ چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟

سالی پر فروغ؛ چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟

چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟

(به قلم حسن نصرالهی)

در سال 1996 میلادی آینده‌ی بازی‌های ویدیویی تثبیت شد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟ هرچند شاید درک این موضوع دشوار باشد که اکنون با پیشرفت عجیب فناوری به آن دوران توجه داشته باشیم. اما حقیقت این است که عناوین چند ضلعی سال 1996 در شکل ‌دهی بازی‌های امروزی اهمیت فراوانی داشته‌اند. در این سال یکی از بهترین آثار نقش آفرینی تاریخ در دسترس قرار گرفت.

در اوایل سال 1996 بازی Pocket Monsters: Red and Green برای اولین بار در ژاپن نمایش داده شد. عنوانی که احتمالاً امروزه آن را با نام Pokemon Red and Blue می‌شناسید. پوکمون یک پدیده‌ی واقعی در بازی‌های ویدیویی بود. یک نقطه عطف برای اینکه بازی‌های ویدیویی بایستی چگونه به نظر برسند. فرانچایزی بسیار محبوب که در هر فرهنگی نفوذ کرده است. در حقیقت همه چیز از موفقیت بی سابقه‌ی این عناوین شروع شد. این 2 بازی، اکنون به عنوان پرفروش‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تمام دوران شناخته می‌شوند. عناوینی که توسط نینتندو و به صورت انحصاری روی کنسول دستی Game Boy عرضه شدند.

نینتندو تلاش کرد تا همه بتوانند با بازی ارتباط برقرار کنند. تلاشی که موفقیت آمیز بود. فروش بیش از 31 میلیون نسخه‌ای این عنوان، موفقیت بی مثال این پدیده‌ی سرگرمی را فریاد می‌زد. در حالی که نینتندو در آغاز سال 1996 مشغول تغییر چهره‌ی سرگرمی بود، اما در پایان مسیر خود بازی‌های سه بعدی را دگرگون ساخت.

سالی پر فروغ؛ چرا سال 1996 مهم‌ترین سال تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟ ماریو 64

در ادامه کنسول نینتندو ۶۴ عرضه گشت و به همراه آن سوپر ماریو ۶۴ نیز به جهانیان معرفی شد. به عبارتی در این سال 2 عنوان سکوبازی کهن الگویی منتشر شدند. اولی سوپر ماریو ۶۴ بود که طرح‌های اولیه‌ی یک بازی 3 بعدی را ترسیم نمود. مورد دیگر Tomb Raider ساخته‌ی کمپانی Core Design بود. این توسعه دهنده جهانیان را با شخصیتی به نام لارا کرافت آشنا کرد که یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین نمادهای تاریخ بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود.

وقتی صحبت از نمادها به میان می‌آید حتماً باید از Crash Bandicoot نام ببریم. عنوانی که در سال 1996 برای اولین بار اعلام حضور کرد. Crash Bandicoot مشهورترین نماد پلی استیشن بود و همچنین اولین فرانچایز پرفروش استودیو‌ی ناتی داگ به شمار می‌رود. استودیویی که تحت نظر سونی همچنان به فعالیت درخشان خود ادامه می دهد.

در همان سال 1996 استودیوهای BioWare, Bizarre Creations و Remedy Entertainment همگی با عناوینی چون Shattered Steel، Formula 1 و Death Rally شروع به کار کردند. اولین قدم‌های آن‌ها قبل از آنکه اتفاقاتی بزرگ را رقم بزنند. Quake نیز از دریچه id Software وارد میدان شد و معیار جدیدی را برای بازی‌های تیراندازی ایجاد کرد. این بازی جذابیت غیرقابل انکار مسابقات چند نفره را برای نسل‌های آینده تثبیت نمود.  ژانر استراتژی نیز با انتشار Civilization 2 و Command & Conquer: Red Alert با تحولاتی روبرو شد.

رزیدنت ایول 1 رزیدنت اویل 1 جیل ولنتاین

همه‌ی این‌ها در حالی بود که سبک وحشت و بقا با رزیدنت ایول که یکی از محبوب‌ترین و قابل انعطاف‌ترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدیویی است، جان تازه‌ای به خود گرفت. در حقیقت بازی‌های سال 1996 هنوز هم تأثیر زیادی بر بازی‌هایی که امروز انجام می‌دهیم دارند. این سال قالبی را برای بازی‌های سه بعدی تعیین کرد. ما را با شخصیت‌هایی آشنا نمود که از موانع سرگرمی‌های تعاملی فراتر رفته‌اند. در واقع این سال باعث شد طراحی یک بازی با تحولاتی چشمگیر روبرو شود. در همین راستا سال 1996 مهمترین سال تاریخ بازی‌های ویدیویی می‌باشد. زیرا شکل کنونی هنر هشتم از آن سال پر فروغ حاصل شده است.

بهترین سال گیمینگ برای شما کدام است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها